Näin on. Muutaman viikon D5100:lla kuvanneena olen kahta asiaa lukuunottamatta erittäin tyytyväinen kameraan. Ensimmäinen asia on automaattisen ISO-herkkyyden toiminta. Kamera tunkee sitä suurinta asetettua ISO:a aivan liian herkästi. D90 toimii tässä suhteessa paljon loogisemmin. Toinen seikka koskee loittorenkaan kiinnittämistä. Omistamani sähköt välittävä loittorengassarja kiinnittyy D90:een aivan yhtä kivuttomasti kuin kaikki objektiivitkin mutta D5100:aan se ei kiinnity ollenkaan. Vaikka kuinka kääntää niin loittorengas ei lonksahda paikoilleen vaan kamera valittaa, että objektiivia ei ole kiinnitetty. No, vika lienee loittorengassarjassa, sillä kaikki omistamanai objektiivit kyllä kiinnittyvät hienosti. Kerrottakoon vielä, että mielestäni D90:n käytettävyys on kyllä parempi mutta näin harrastelijalle kyseessä on lähinnä tottumiskysymys.kravatti kirjoitti:Rajalassa 5100 + 18-55 vr 399e. Eli aika hulppealla hinnalla laatukamera.
Nikon D5100
-
-
Ei kai tuossa ison toiminnassa mitään eroa ole, samanlaillahan se toimii kaikissa nikoneissa. Säädät vain halutun suljinajan, jonka jälkeen iso alkaa nousemaan.rhai kirjoitti: Muutaman viikon D5100:lla kuvanneena olen kahta asiaa lukuunottamatta erittäin tyytyväinen kameraan. Ensimmäinen asia on automaattisen ISO-herkkyyden toiminta. Kamera tunkee sitä suurinta asetettua ISO:a aivan liian herkästi. D90 toimii tässä suhteessa paljon loogisemmin.
-
Kiitos, kun kommentoit. Oli ihan pakko testata tuota ISO:n käyttäytymistä D90:llä ja D5100:lla ja kyllähän ne toimivat samalla tavalla, eli pahoittelen aikaisempaa virheellistä kommenttiani ja samalla D5100 muuttui silmissäni vieläkin paremmaksi kameraksi. Syy, miksi aikaisemmin väitin toista, oli se, että minulla oli käytössä automaattinen ISO-asetus (max. ISO 1600) ja samaan aikaan olin jättänyt manuaaliasetukseksi arvon ISO 1000. Kamera lähtee näköjään nostamaan tarvittaessa herkkyyttä tuosta manuaaliasetuksesta, jos se on pienempi kuin maksimi automaatiarvo eikä siis perusarvosta ISO 100, kuten kuvittelin. Ja toiminta on siis sama D90:ssä.paaton kirjoitti:Ei kai tuossa ison toiminnassa mitään eroa ole, samanlaillahan se toimii kaikissa nikoneissa. Säädät vain halutun suljinajan, jonka jälkeen iso alkaa nousemaan.rhai kirjoitti: Muutaman viikon D5100:lla kuvanneena olen kahta asiaa lukuunottamatta erittäin tyytyväinen kameraan. Ensimmäinen asia on automaattisen ISO-herkkyyden toiminta. Kamera tunkee sitä suurinta asetettua ISO:a aivan liian herkästi. D90 toimii tässä suhteessa paljon loogisemmin.
-
Noinhan se toimii. Minimi iso on myös säädettävissä. Olen itse alkanut käyttää M-moodia ja auto-isoa todella monessa tilanteessa. Kahdella säätörullalla on helppo valita aina sopiva aukko ja aika halutun syvyysterävyyden ja liiken mukaan, mutta automaatti säätää kuitenkin valotuksen kohdilleen.rhai kirjoitti:Kamera lähtee näköjään nostamaan tarvittaessa herkkyyttä tuosta manuaaliasetuksesta, jos se on pienempi kuin maksimi automaatiarvo eikä siis perusarvosta ISO 100, kuten kuvittelin. Ja toiminta on siis sama D90:ssä.
-
Löytyisköhän täältä apua? Ongelmana siis ettei tuo oma d5100 enää ilmoita mitään, kun sen kytkee usb-piuhalla tietokoneeseen. Kone kyllä tunnistaa kameran ihan normaalisti, mutta kameran näytölle tulee se perusnäkymä, josa näkyvät mm suljinaika ja aukko. Aiemmin kameran näytölle tuli pelkkä musta ruutu, jossa luki tyyliin "kytketty tietokoneeseen" tai jotain muuta vastaavantyylistä. Itseäni tuo ei sinällään haittaa, mutta olisi mukava tietää mistä tuo mahdollisesti johtuu.
-
Onko se kamera massamuistitilassa vai PTP tilassa?
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nikon1stories.blogspot.fi
-
Mistäs tuon näkee, pläräsin nopsaan ohjekirjan ja asetusvalikot lävitse, mutta ei ottanut silmään.
E: Saatan myös sekoittaa tuon aiempaan kameraani (D40), jossa tuli tuo teksti aina kun kameran yhdisti koneeseen. Tällä d5100:lla on tullut pidettyä tuota näyttöä yleensä kiinni, joten en ihan 100% varma ole jotta onko se aina ollut tuollainen.
E: Saatan myös sekoittaa tuon aiempaan kameraani (D40), jossa tuli tuo teksti aina kun kameran yhdisti koneeseen. Tällä d5100:lla on tullut pidettyä tuota näyttöä yleensä kiinni, joten en ihan 100% varma ole jotta onko se aina ollut tuollainen.