Nikon D3100

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

jperala kirjoitti: Onko kertynyt rungosta kokemuksia ?
Kaverin tuplasettiä testasin pikaisesti ja pimeässä kuusikossakin sillä 55-300:lla sai aivan helposti kuvia. Ei ollut tarkennusongelmia tms.

Ei myöskään pelästynyt "pientä" pakkasta :)
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

tuollainen tuli sitten tilattua, ainakin arvosteluissa saannut hyvää palautetta siitä millaista jälkeä tekee.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
jperala
Viesti:

posti ilmoitti että d3100 saa hakea ja huomenna sopivasti vapaapäivä. Ehkäpä jotain seiniä pääsee kuvaamaan tai hesaria.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

jperala kirjoitti:posti ilmoitti että d3100 saa hakea ja huomenna sopivasti vapaapäivä. Ehkäpä jotain seiniä pääsee kuvaamaan tai hesaria.
Kauppalehteä?
jperala
Viesti:

Hel_NiS kirjoitti:
jperala kirjoitti:posti ilmoitti että d3100 saa hakea ja huomenna sopivasti vapaapäivä. Ehkäpä jotain seiniä pääsee kuvaamaan tai hesaria.
Kauppalehteä?
Ehkä luen sille "kameralehteä" :)
jperala
Viesti:

Nyt on vitriini täynnä tavaraa, oli yllättäen ihan kelpo muistikorttikin paketissa, kingston (6) 8gb :).

Pitäisikö tällä kuvata ?
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

jperala kirjoitti: Pitäisikö tällä kuvata ?
Joo, ota kuvia. Vasarana se ei kestä kovinkaan pitkään.
jperala
Viesti:

nomad kirjoitti:
jperala kirjoitti: Pitäisikö tällä kuvata ?
Joo, ota kuvia. Vasarana se ei kestä kovinkaan pitkään.
Olisit aikaisemmin varoittanut :).. itse asiaan.

Ensin luulin että paketissa ei ole kameraa ollenkaan, on muuten pieni, eli löytyihän se sieltä. Paketissa oli ne perinteiset tarkasta ja putsaa laput 3 vuodeksi ja nikon koulutus, tuleeko minusta nyt PRO ?

Akku tuossa latautuu, niin pääseen sekoilemaan asetuksia kuntoon ja ehkä muutaman kuvan räpsäisen ulkona..

edit: aika hyvin on nikonin miehet nappulat sijoitelleet kameraan, kaikki löytyy ilman hakemista, loistavaa.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

jperala kirjoitti: edit: aika hyvin on nikonin miehet nappulat sijoitelleet kameraan, kaikki löytyy ilman hakemista, loistavaa.
Niinpä ja Canonistit ihmettelee miks joku viittii edes kuvata Nikonilla ;)
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
DorianBlue

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Avokid kirjoitti:
jperala kirjoitti: edit: aika hyvin on nikonin miehet nappulat sijoitelleet kameraan, kaikki löytyy ilman hakemista, loistavaa.
Ei kun me ihmetellään, miten tuossa objektiiviviidakossa pysyy mukana. Sopii, ei sovi, tarkentaa, ei tarkenna. Onneksi ei tartte välittää mistään, kun on croppi.
jperala
Viesti:

Kyllä tässä saattaa olla ainesta valokuvauskoneeksi, ainakin edellisen jälkeen tuntuu kun olisi kotona :)

Tässä pari talvista pläjäystä..yllättäen.

Kuva

Kuva
korkki71

Viesti Kirjoittaja korkki71 »

jperala
Viesti:

Sinnehän jää D3100 taakse paljon kalliita kameroita ?? Todellinen halpis nikoni :)
Lastu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lastu »

Avokid kirjoitti:
Sitä samaa ihmettelee myös jotkut nikonistitkin. ;0I
Ones

Viesti Kirjoittaja Ones »

Lastu kirjoitti:
Avokid kirjoitti:
Sitä samaa ihmettelee myös jotkut nikonistitkin. ;0I
Ja sitten ne ottaa Canonilla ja Nikonilla otettuja kuvia vertailuun ja... Aha, nyt muistan miksi kuvaan Nikonilla;)
jokkedokke

Viesti Kirjoittaja jokkedokke »

Edit: Nillitystä etsimestä lisätty.

No niin, parin kuukauden käytön perusteella ajattelin hieman avata kokemuksiani tuosta D3100:sta. Olen varmaan aika tyypillistä kohderyhmää härpäkkeelle: insinööri, köyhä, innokas, enkä valokuvauksesta (vielä) älyä tuon taivaallista. Point'n'shoot, baby.

Plussat:
+Pieni, sopii lapsen/naisen käsien kokoisiin kelmeisiin olmin käsiini kuin hansikas. Varmasti tympeä isompien objektiivien kanssa tai rautakourille, mutta kulkee kyllä ihan kohtuullisesti mukana kokonsa ja painonsa takia.
+Kuvanlaatu. Noh, tuskinpa tuo kuvanlaatu nyt edes näissä entrylevel-dslr-koneissa mitään yleensäkään hirveätä huttua on, mutta kohtuullisen helposti kaltaisenikin mitään mistään älyämätön jonkinlaista jälkeä saa. Pienenä miinuksena mukana ei seuraa minkäänlaista taiteellista silmää eikä asettelutaitoa, boo.
+Kontrollit varauksin. PAS-moodeissa käyttäminen on ihan kohtuullisen sujuvaa, mutta...

Miinukset:
-Kontrollit varauksin. M-moodissa kovasti työskentelyä helpottaisi toinen rulla. Tottuu tuohon napin paineluun + rullan pyörittelyyn tosin ihan kohtuullisen nopeasti, mutta ei se nyt paras ratkaisu ole.
-Muuttunut akkutyyppi. Noh, pitää kai sitä Nikonin jotakin akuistaankin saada. Tämä kai johtuu ehkä vissiin rungon pienestä koosta, vara-akut ovat aika arvokkaita tällä hetkellä. Kai noita edukkaampia tarvikeakkuja pian markkinoille tulee, tai sitten ei.
-Ei virallista depth of field-previewiä, mikä tuo sitten suomeksi lieneekään. Lähinnä koin ongelmaksi hommattuani käsitarkenteisen 50/f1.8-lasin...kamerassa itse asiassa on dokumentoimaton depth of field-toiminnallisuus live viewin kautta, mutta sekin on buginen - live view käyttää käynnistettäessään valittua apertuuria, eikä jostakin käsittämättömästä syystä säädä aukkoa oikeasti "lennossa" vaikka apertuuria käsin säätäisikin. Kun live viewiä käyttää pois päältä näkee taas näkymän oikean aukon läpi. Ärsyttävää, mutta kuitenkin niinä harvoina hetkinä kun tuota tarvitsee, toimii. Jotenkuten.
-töykeä mökä tarkennettaessa videokuvauksen aikana. Kaikenkaikkiaan en juuri tuota video-ominaisuutta ole käyttänyt, ehkä tässä joskus vielä. Tai sitten ei.
-Bonusnillityssektori: optinen etsin on pieni ja pimiä. Vaikka vaimot mitä sanoisivat, niin koolla on väliä.

Kaiken kaikkiaan kuitennii tyytyväinen kameraan olen, eiköhän tuolla nyt jonkun aikaa kuvaile. Jos sitä tosissaan opettelisi tätä kuvaamispuolta kun välineiden kanssa on tullut rakastel...puuhasteltua.

Tässäpä parit pikkukuvat:
Nikkor 18-55mm kittilinssillä, f/9, 30sec, ISO100:
Kuva

Nikkorin 50mm/1.8:lla, f/2.5, 1/320sec, ISO100:
Kuva
Viimeksi muokannut jokkedokke, Helmi 11, 2011 23 : 59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jperala
Viesti:

Lykkäsin suurentavan etsimen kiinni, on mielestäni mukavempi käyttää, tulee etsin hieman kauemmas takanäytöstä. Ainoa narinan kohde on tuo takaohjain, peukalo ei jostain syystä hahmota sitä kunnolla ja välillä haetuttaa kun kohomerkinnät on niin vaatimattomat.

Pienikätisenä kameran käyttö ei ole ollut mikään ongelma muuten.
jokkedokke

Viesti Kirjoittaja jokkedokke »

jperala kirjoitti:Lykkäsin suurentavan etsimen kiinni, on mielestäni mukavempi käyttää, tulee etsin hieman kauemmas takanäytöstä. Ainoa narinan kohde on tuo takaohjain, peukalo ei jostain syystä hahmota sitä kunnolla ja välillä haetuttaa kun kohomerkinnät on niin vaatimattomat.
Ai perhana, tuo etsinhän se listasta puuttui, tattis. Se defaulttietsin on kyllä kuin hiirenpierua etsisi näköaistin avulla just sieltä mistä se hiiri...nii. Kyllähän te tiiätte. Siis pieni ja pimeä on se.
baritoni

Viesti Kirjoittaja baritoni »

***ok selvis ettei kukaan tiedä***
op76

Viesti Kirjoittaja op76 »

Saako noita etsimiä jostain edullisesti? Matriisi tai leikkokuvallinen olis melko huippua, mutta pelkästään isompiki kävis.

Joku oli tovin aikaa sitten kysellyt vertailua Canonin 550D:hen. Itsellä oli aiemmin tuo canon, ja tuli sillä yli 11,000 ruutua räpsittyä, ja tuossa oli joku vetänyt jo melko hyvin yhteen plussat ja miinukset, mutta tässä jotain pohdittavaa vielä:

- Canonissa on tosi ärsyttävä tarkennuksen apuvalo, eli salaman välke. Korjaantunee sellaisella ulkoisella salamalla, jossa on tarkennuksen apuvalo.

- Canon on laadukkaamman oloinen.

- Canonissa on selkeästi parempi takanäyttö.

- Nikonin videossa automaattitarkennus, mutta sisäinen mikrofoni on hanurista, eikä saa liitettyä ulkoista mikrofonia.

- Mitä tarkennukseen tulee, niin mun mielestä Nikon on lähes järjestään nopeampi, oli sitten kyseessä halvat primet, tai kittilinssit. Kalliimmat USMit on samaa tasoa Nikonin ultraäänimoottoristen kanssa.

- Nikon kohisee korkeilla iso-arvoilla about saman verran, mutta jotenki se on miellyttävämpää kohinaa. Canon taitaa tosin viedä voiton yksityiskohdissa >6400 arvoilla.

- Nikonissa asiallinen auto-iso, joka sallii asettaa minimi suljinajat.

- Nikonin akku kestää hitusen paremmin...ei tosin luvattua 550 ruutua ainakaan mun käytössä.

- Nikonin tarkennusjärjestelmä toiminee aavistuksen paremmin, eli nyt puhutaan jatkuvasta tarkennuksesta, automaattimoodista ja tarkennusalueesta. Tarkennuspisteitä kuitenkin turhan vähän tässäkin.

- Sanovat mitä sanovat (testaajat), niin kyllä nikonin mittausjärjestelmä on jokseenkin parempi, kuin canonin, ja kuvat ovat suoraan kamerasta jo valmiimpia.

Summasummarum...en kaipaa Canonia tippaakaan...tai ehkä vähän sitä laadukkaampaa olemusta ja takanäyttöä...ja kerkesihän meille jo tulla sen kans jonkulainen tunneside =) Tämä halppis Nikon tulee kuitenkin 100% varmasti hoitamaan kakkoskameran virkaa mallikkaasti, kunhan saan tuon D7000:n hyppysiini.
Vastaa Viestiin