Nikon D7000, objektiivit?
-
Nikon D7000, objektiivit?
Ostin vanhan D50 tilalle tänään D7000. Entuudestaan löytyy seuraavat linssit:
NIKKOR AF-S DX VR 55-200/4-5.6
Tamron AF 70-300 mm 1:4-5.6
Ja D50 mukana tullut kittilinssi.
Kuvaan pääasiassa koiria ja maisemakuvia. Meneekö nuo vanhat objektiivit vielä tämän uuden kanssa vai onko jotain järkevähintaisia vaihtoehtoja?
NIKKOR AF-S DX VR 55-200/4-5.6
Tamron AF 70-300 mm 1:4-5.6
Ja D50 mukana tullut kittilinssi.
Kuvaan pääasiassa koiria ja maisemakuvia. Meneekö nuo vanhat objektiivit vielä tämän uuden kanssa vai onko jotain järkevähintaisia vaihtoehtoja?
-
Kaikki linssit toimivat tuon uudenkin kameran kanssa ja niistä varmasti saa enemmän irti D7000:n paremman tarkennuksen ja ISO-herkkyyskeston vuoksi. Kovin korkealaatuisia nuo olemassaolevat eivät mitkään tietenkään ole, mutta tulevaisuuden linssihankinnat kannattaa miettiä lähinnä tarvepohjalta, pelkästään uuden rungon hankinta ei sitä edellytä :)
Jos haluaa valovoimaa ja terävyyttä eikä kuitenkaan kiinnosta laittaa toistatuhatta euroa linssiin, kiinteäpolttoväliset "prime"-linssit ovat fiksu ratkaisu.
Jos haluaa valovoimaa ja terävyyttä eikä kuitenkaan kiinnosta laittaa toistatuhatta euroa linssiin, kiinteäpolttoväliset "prime"-linssit ovat fiksu ratkaisu.
-
-
Suosittelen, että myyt joko 70-300 tai 55-200 millisen. Ne menee kuitenkin vähän "päällekkäin". Nikkor 50/1.8 on kuvanlaadultaa huippua, suosittelen käyttämään. Ostaisin tuohon settiin vielä jonkin kunnolla laajakulmaisen, ne on kivoja maisemakuvissa ja miksei myös koirien kuvaamisessa, tarvii tosin vähän opettelua. Tokina 11-16 on priimaa, mutta myös halvat ajavat asiansa ihan ok.
-
Vanhemmissa Tokinan 11-16 laajiksissa ei sitten ole tarkennusmoottoria. Mutta D7000-rungon kanssahan se ei ole ongelma, koska kyseisestä rungosta löytyy ruuvi.Pexi kirjoitti:Tokina 11-16 on priimaa, mutta myös halvat ajavat asiansa ihan ok.
Mulla on Sigma 10-20 f4-5.6, näitä saa edullisesti (yleensä hinnat pyörii käytetyillä siinä 300e nurkilla).
Rahaa jos on laittaa vähän enemmän, niin tuosta se f3.5 versio.
Itse olen ainakin piirroltaan ja väritoistoltaan tykännyt Sigmasta.
-
-
Jos laajista tarviit niin TOkina 12-24 versio I (ei tarkennusmoottoria, moottori D7000) tältä foorumilta lähti 250e ja reissuilla ei malta lähtee d7000:n nokalta. (esim museoissa ei jää kaipaamaan vakaajaa lyhyen polttovälin ansiosta. 1/20 kädeltä tuottaa ihan laadukasta tavaraa.
Itse olen pälyillyt sigman 17-50 2.8 OS zoomia nyt kun sen hinta on lähtenyt syöksyyn. Tietokonekauppa.fi 365€ ja amazoonista saman verran. Toisaalta polttoväli menee tokinan kanssa ristiin... joten mielessä on käynyt Tamronin 28-75 2.8. Objektiivien hankinta on loputon suo. :D
Itse olen pälyillyt sigman 17-50 2.8 OS zoomia nyt kun sen hinta on lähtenyt syöksyyn. Tietokonekauppa.fi 365€ ja amazoonista saman verran. Toisaalta polttoväli menee tokinan kanssa ristiin... joten mielessä on käynyt Tamronin 28-75 2.8. Objektiivien hankinta on loputon suo. :D
-
Sigman 10-20 f/3.5:ttä saa käytettynä välillä ihan inhimillisillä hinnoilla.
Valovoimassahan tuo jää Tokinalle hieman, mutta D7000:n kovat ISO-arvot ja kohinankesto toisaalta paikkaa tätä hyvin.
Mulla on tuo f/4-5.6 versio ja kyllä silläkin pärjää. Jalustallahan nuo maisemat yms. tulee otettua jokatapauksessa. Ja D7000 runko antaa ISO-arvojensa ja kohinankestonsa vuoksi aika paljon anteeksi valovoiman puutetta.
Sigma 18-50 f/2.8 on kyllä myös hyvä lasi. Näitä saa käytettynä varsin järkeviin hintoihin (jopa alle 250 euron) ja kittilinssiin verrattuna hurja parannus. D7000 ei HSM:ää välttämättä tarvitse ruuvin vuoksi. Itselläkin tuollainen vanha ei-HSM versio. Tarkennus pelaa hienosti ja nopeasti.
Onhan tuo tietty HSM:ään verrattuna äänekäs, mutta ei mielestäni häiritsevässä määrin.
En löytänyt mistään vertailua, että onko noissa 18-50 f/2.8 linsseissä isoja optisia eroja vanhan EX DC:n (ei-HSM:n), uudemman EX DC Macron ja EX DC Macro HSM:n välillä? Lähinnä väritoistoa, terävyyttä jne. ajatellen.
Ainakin painoltaan EX DC ja EX DC Macro ovat liki identtiset. HSM sitten luonnollisesti painavampi. Macron minimi tarkennusetäisyys on hurjat 8cm pienempi. :)
Tuohon vanhaan 18-50:iin olen ollut ainakin erittäin tyytyväinen.
Valovoimassahan tuo jää Tokinalle hieman, mutta D7000:n kovat ISO-arvot ja kohinankesto toisaalta paikkaa tätä hyvin.
Mulla on tuo f/4-5.6 versio ja kyllä silläkin pärjää. Jalustallahan nuo maisemat yms. tulee otettua jokatapauksessa. Ja D7000 runko antaa ISO-arvojensa ja kohinankestonsa vuoksi aika paljon anteeksi valovoiman puutetta.
Sigma 18-50 f/2.8 on kyllä myös hyvä lasi. Näitä saa käytettynä varsin järkeviin hintoihin (jopa alle 250 euron) ja kittilinssiin verrattuna hurja parannus. D7000 ei HSM:ää välttämättä tarvitse ruuvin vuoksi. Itselläkin tuollainen vanha ei-HSM versio. Tarkennus pelaa hienosti ja nopeasti.
Onhan tuo tietty HSM:ään verrattuna äänekäs, mutta ei mielestäni häiritsevässä määrin.
En löytänyt mistään vertailua, että onko noissa 18-50 f/2.8 linsseissä isoja optisia eroja vanhan EX DC:n (ei-HSM:n), uudemman EX DC Macron ja EX DC Macro HSM:n välillä? Lähinnä väritoistoa, terävyyttä jne. ajatellen.
Ainakin painoltaan EX DC ja EX DC Macro ovat liki identtiset. HSM sitten luonnollisesti painavampi. Macron minimi tarkennusetäisyys on hurjat 8cm pienempi. :)
Tuohon vanhaan 18-50:iin olen ollut ainakin erittäin tyytyväinen.
-
Tosiaan tahtoisin kuunnella käyttökokemuksia Sigman 17-50 OS versiosta. Piirtääkö lähimainkaan yhtä tarkasti kuin nikkorin 35 1.8g? Entäs 50mm aukko levällään potretit? sisätiloihin tätä kaivataan. Usein pyrin käyttämään nikkoria + salamaa, mutta tuo hinnan pudotus (lähes puolella laittaa houkuttamaan)