mvert kirjoitti: ↑Elo 03, 2023 19 : 47
hkoskenv kirjoitti: ↑Elo 02, 2023 14 : 39
jaava kirjoitti: ↑Elo 02, 2023 7 : 24
Mua kiinnostais kovasti noiden dynamiikka ja erityisesti ominaisuudet, kun kuvassa on myös kirkkaita alueita - meneekö fotonilaskurit tukkoon. Onnistuuko merenrantakuvaus auringonpaisteessa.
Jos lasketaan, että auringon valo valaisee suoraan 60 megapikselin kinokennoa, laskurien pitäisi pystyä laskemaan 40 miljardia fotonia sekunnissa. Se on paljon ja jos lasketaan 60 miljoonaa kanavaa rinnakkain, ei siihen mikään pysty.
0.001 lux valosta aina kirkkaaseen auringonvaloon samalla kennolla ja elektroniikallahan on vähän sekaisin olevalle kennoinsinöörille unelmahaaste

Aikaa siihen voi toki mennä toiset 20v kehittelyä, ennen kuin onnistuu.
Muutama sana nykytekniikasta
Jos päästäis edes 15 EV luokkaan, jota mä olen odottanut näiltä nykyisiltä. Jotenkin luulin Canonilla jo olevan siihen ratkaisun (DGO), mutta tekniikka on jäänyt pelkästään elävien kuvien kameroiden puolelle (onko Canonilla jo useampi malli tällä tekniikalla?).
DGO: Dual Gain Output sensel (Kohdassa 3):

Piirroksen kohdan 3 senselirakenteella jos tekee 100 mega-valodiodin kameran, niin siinä on 50 megasenseliä ja siis 50 megapikseliä. Pitäis olla nykytekniikalla hyvin mahdollista. Ja dynamiikkaa pitäs muistaakseni saada 15 stoppia.
Sony on tehnyt kohdan 2 tekniikalla 12 EV kennoja ja tuolla kohdan 1 perinteisellä tekniikalla saadaan 11 stoppia (meniköhän nää oikein).
SPAD tekniikasta
Näissä uusissa SPAD kameroissa taas tulee erinomainen tarkkuus valosigaalille, kun se kykenee erottamaan fotonin tarkkuudella kirkkauden. Jos laskureiden kooksi laitetaan 32 bittiä / senseli, niin siinähän saadaan dynamiikaksi 32 stoppia. Sensorin koko tosin kasvaa melkoiseksi muistipalikaksi (100 M kenolla tarvitaan 400 MB laskureille).
En vaan jaksa uskoa laskureiden toimivan kun senselille osuu paljon fotoneita yhtaikaa - ruuhkasta tulee megalomaaninen. Tosin en tunne tekniikkaa millä tuo SPAD erottelee fotonit.
Joskus täällä (?) oli puhetta fotoneja laskevan tekniikan alustavista tutkimuksista, mutta siinä laskurit ei kyenneet kovin monen fotonin määrän tallentamiseen kerrallaan (muistaakseni).
Montakohan fotonia saadaan senselin mikrolinssiä kohden, kun osoitetaan suoraan aurinkoon ... justeerataan tilanne niin, että samalla valotusajalla saadaan 1 fotoni kuvan pimeimmästä kohdasta kivenkolosta.