Kuvaajan kulkuneuvo?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
©pjm

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Nyt voit ostaa sitte sen pik-apin karkeilla maastorenkailla.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

jaava kirjoitti: Kesä 16, 2024 9 : 13 Toivotaan että noi vastamelukuulokkeet auttaa sua autoilemaan nykyisellä vehkeelläsi.

Mulla on auton hankinta vielä hyvin muistissa ja siinä pää-kriteeriksi muodostui oletettu tulevan autoilun jatkuminen. Mä olen 71 v. ja jotenkin tuntuu, ettei 80 v. ihminen oikein sovi kognitiivisten ominaisuuksien puolesta enää autoiluun (toki moni ajaa yli 80 vuotiaanakin). Ja aiemmin mun piti lopettaa se jo 70 vuotiaana ... ja yritinkin, mutta 2 viikkoa reppu selässä tehdyt kauppareissut hyydytti päättäväisyyttä.

Mulla ei ole autolle muuta tarvetta, kuin käydä kilometrin päässä kaupassa, välillä naisissa 30km päässä kehä ykköstä ja valokuvasreissuja pk-seudulla, niin asetin autolle vaatimukseksi käyttöiän: sen tulee kestää noin 10 vuotta. Sen takia päädyin uuteen autoon. Mutta pihinä miehenä päätin sijoittaa vain Suomessa myytävään halvimpaa uuteen autoon.
Olen ollut tyytyväinen ratkaisuuni. Aika näyttää onko musta vielä kuinka pitkään auton rattiin tai silmien puolesta kykenemään valokuvaamaan (jälkikaihi iski ja silmälääkäri sanoi viime syksynä, että jos kestät, niin tavataan 2024 joulukuussa. Nyt on melkoisen sumuista jo.).
Koitetaan vielä rimpuilla, miulla nyt 73 mittarissa. Jälkikaihista; 5 vuotta minua vanhempi sisareni koki saman, mutta uudessa laaserioperaatiossa sai loistavan hyvän hoidon, näkee vissiin paremmin kuin koskaan nyt! Miulla on vasta ne ensimmäiset kehittymässä, eivätkä vielä paljoa kulkua haittaa. Kuvaamiseen tarviaa pallin tai tolppanojan, mikä vähän rajottaa kohteissa. Yhistin kolmijalkasen kasaan menevän jakkaran ja kävelykepin putkilemmareilla, niin on palli mukana!

Auton kohalla voi olla, että pari vuotta eli takuuajan loppuun mennään nykysellä, jos sillon vielä tuntuu tulevaisuutta autoilulla olevan, sitten katotaan uudelleen. Sitä toivois, että ite ymmärtäs, millon on luovuttava, niin autoiluista kuin kuvailuistakin.

Jaakko
mattimi

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Ajomelun vähentämiseen on kaksi helppoa ja ilmaista keinoa. Älä aja urissa. Niissä nastat on rouhineet pinnan karheaksi, mikä lisää melua ja kuluttaa myös renkaita. Toinen - hiljennä ajonopeutta. Eläkeläisellä ei ole kiire minnekään. Hiljaisempi ajonopeus laskee myös stressitasoa ajon aikana.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kiitos mattimi hienoista ohjeista. Tuolla ketjun alussa on suunnilleen yksi kokonainen viesti, missä käsittelin tuota uratilannetta. Tuo Anttolan ja Mikkelin väli on nyt jyrsitty karkeaksi nastapyörillä niin, että reunaviivan päällä tai toisella puolella, joka tapauksessa ei paljoa renkaan leveyttä enempää, on sitä aluetta, missä ääni on siedettävä. Ja kaiteiden kohdassa on silloin noin 10 senttiä tyhjää auton kyljen ja sen kaiteen välissä. Pysyn minä siinäkin 80 vauhdissa, ja osun siihen, mutta ei sellainen ajaminen kovin paljoa stressiä vähennä. Ja olenkohan kolmessa kohtaa kirjoittanut, että kipukynnykselle nouseva kumina tai jylinä nupissa alkaa pahimmoillaan noin 20 kilometriä tunnissa nopeudessa. Ehtisin pienemmilläkin nopeuksilla, muut tienkäyttäjät tuskin hurraata huutaisivat. Yleisluonteeltaan mattimi:n ohjeet ovat siis päteviä, minua eivät auta.

Ei tämä aihe tänne oikein olisi kuulunut, ja kovasti henkilökohtainen on ongelmakin. Kuten olen yrittänyt alusta asti kirjoittaa. Parasta minun kannaltani oli se, että muutama kirjoittaja antoi sellaisia vastauksia ja kertoi omia kokemuksiaan, joista nyt oli todella hyötyä minulle. Kiitokset niistä vielä kerran! Kuten jo edellä totesin, nuo vastamelukuulokkeet mahdollistavat jonkinlaiset automatkat taas! Autonvaihto, jos vielä kerran toteutuu, voi sitten ajallaan muuttaa tilannetta.

Yksilöitä me olemme, koitetaan muistaa. Vanha mies olen, auton ajamisessakin alkaa joskus tuntua siltä, lähes parin miljoonan kilometrin kokemuksesta huolimatta. Vielä koen jotenkin pärjääväni tiellä kuitenkin, toivottavasti lähipiiri osaa hienovaraisesti puuttua sitten kun niin ei enää ole, jos en itse huomaa...

Jaakko
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

mattimi kirjoitti: Kesä 16, 2024 20 : 02 Ajomelun vähentämiseen on kaksi helppoa ja ilmaista keinoa. Älä aja urissa. Niissä nastat on rouhineet pinnan karheaksi, mikä lisää melua ja kuluttaa myös renkaita. Toinen - hiljennä ajonopeutta. Eläkeläisellä ei ole kiire minnekään. Hiljaisempi ajonopeus laskee myös stressitasoa ajon aikana.
höpöhöpö. Tuolla liikenteessä alinopeutta ajavia papparaisia on muutenkin ihan tarpeeksi. Aiheuttavat vaaratilanteita kun kaikki eivät solju kunnon vauhtia muun liikenteen mukana. Ei kuulu tähän mitenkään , mutta oliko se pari vuotta sitten kun täällä stadissa pappa lähti liittymästä itäväylää vastaantulkevien kaistaa pitkin ja körötteli sitä pitkät tovit kun eihän sieltä motarin tyyppiseltä väylältä mihinkään pääse. Tai en tiedä tajusko edes mitään ;D

Ei muuta kun kunnon renkaat auton alle. Markkinoiden hiljaisimmat, niin eiköhän se siitä, kuulu ratiokin.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
VeikkoS

Viesti Kirjoittaja VeikkoS »

En nyt ensimmäisenä laittaisi vastamelukuulokkeita korville, kun lähden liikenteeseen. Niitäkin varmaan on monenlaisia, mutta ympäristön kuuleminen on kyllä olennainen osa turvallista ajoa. Tietysti peilien ja muun ympäristön seuraaminen indikoi jotain esimerkiksi lähestyvistä hälytysajoneuvoista, mutta pelkästään siihen en itse haluaisi luottaa. Kaupungissa näkee paljon näitä omassa kuplassaan kulkijoita, jotka eivät näytä tietävän ympäröivästä maailmasta tuon taivaallista.

Tietysti jos vastamelu on jotenkin selektiivistä, niin se on sitten toinen asia. Käytin esim. äskettäin kiväärillä ampuessa vastameluja, jotka leikkasivat rynkyn laukauksen, mutta muut äänet kuului erinomaisesti.

Mutta jokainen tietysti omista lähtökohdistaan.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

mattimi kirjoitti: Kesä 16, 2024 20 : 02 Ajomelun vähentämiseen on kaksi helppoa ja ilmaista keinoa. Älä aja urissa. Niissä nastat on rouhineet pinnan karheaksi, mikä lisää melua ja kuluttaa myös renkaita. Toinen - hiljennä ajonopeutta. Eläkeläisellä ei ole kiire minnekään. Hiljaisempi ajonopeus laskee myös stressitasoa ajon aikana.
Meinasin viime viikonloppuna, siis viikko takaperin, jäädä auton alle, kun juurikin joku valopää vältteli ajouria ja veti renkaat piennarviivaa pitkin nuollen, kun ajoin fillarilla tien syrjää.

Oli paha ajaa enää reunempaa, kun sitä asfaltin reunaa ei piennar viivan toisen puolen enää ollut, vaan kasvoi sellaista metristä "horsmaa".

Se oli siis aidosti liki, onnekseni olin valppaana ja sain vedettyä sinne horsman puolelle, muuten olisi sattunut ja pahasti.

Vaikka kellään tuskin mihinkään liikenteessä kiire, niin alinopeuksia ajavat ovat niitä, jotka nostavat työkseen/aikataulujen mukaan ajavien stressitasoja, kun joutuu ajamaan aikataulutetusti paikkojen x ja y välillä.
Tuskin sekään helpottaa körföttelijöiden stressitasoja, kun aina joku normaalilla ajonopeudella ajava ilmestyy taakse ja kärkkyy köröttelijän ohituspaikkaa.

Eli vaikkei olekaan kiire, niin aina voi ja täytyy myös muut liikkujat huomioiden ajaa sitä suurinta sallittua ajonopeutta.
Ei siis ylinopeutta, mutta EI myöskään alinopeutta.

Sen verran tulee noita ajokilometrejä itselläni autojen mittariin, että päivittäin näkee noita arjen sankareita, kun focus liikenteessä ei ole yhteisissä pelisäännöissä, kun se tieliikennelaki tulkitaan vain ja ainoastaan oman navan ympärillä tapahtuvalla akselilla.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Vastaa Viestiin