Muut optiset lelut

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
jopisalo

Re: Muut optiset lelut

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

Tervehdys
Tuossa Baigishissa varsin muhkeat okulaarit, taitaa olla näennäinen näkökenttä liki 90 astetta? Linnunrataa varmaan upea katsella jalustalta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

jopisalo kirjoitti: Elo 30, 2024 10 : 58 Tervehdys
Tuossa Baigishissa varsin muhkeat okulaarit, taitaa olla näennäinen näkökenttä liki 90 astetta? Linnunrataa varmaan upea katsella jalustalta.
Näkökenttä on aika normi tasoa 10 suurennoksen kiikarille, noin 6 astetta. Se on toi seitsämän linssinen zeiss paketti mikä siihen on upotettu, terävä ja vääristymätön kuva saadaan siten, tarpeeksi hyvää ja riittävästi korjaavia linssejä.
Viimeksi muokannut jperala, Syys 01, 2024 15 : 17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

opin muuten tässä vasta ihan hiljattain että kiikareitten kuvan pitääkin vähän vääristää, geometrisesti siis

https://en.wikipedia.org/wiki/Globe_effect
If such an instrument is rectilinear, or free of rectilinear distortion, some observers get the impression of an image rolling on a convex surface when the instrument is panned.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
jperala
Viesti:

janne. kirjoitti: Elo 30, 2024 15 : 43 opin muuten tässä vasta ihan hiljattain että kiikareitten kuvan pitääkin vähän vääristää, geometrisesti siis

https://en.wikipedia.org/wiki/Globe_effect
If such an instrument is rectilinear, or free of rectilinear distortion, some observers get the impression of an image rolling on a convex surface when the instrument is panned.
Swarowskin kuvakenttä on käytännössä flätti eli tasainen varmaan paras omista kiikareista johtuen tämän päivän pinnotteista, kuva on suorastaan kaunis :) mutta siksi mitä useampi linssi okulaarissa sen parempi, perus kiikareissa on 3-4 linssiä, hyvissä se 7kpl
janne.

en keksi yhteyttä flätin kuvakentän ja ja nykyaikaisten pinnoitteiden välillä
jperala
Viesti:

janne. kirjoitti: Elo 30, 2024 22 : 07 en keksi yhteyttä flätin kuvakentän ja ja nykyaikaisten pinnoitteiden välillä
Kuka sanoi että niillä olisi, pinnoitteilla heijastuksia ja valon läpäisyä. Mutta kiva kun ilmoitit. Lasin hionta on taas toinen juttu, mutta tämän varmaan jo tiesit.
janne.

jperala kirjoitti: Elo 30, 2024 23 : 03
janne. kirjoitti: Elo 30, 2024 22 : 07 en keksi yhteyttä flätin kuvakentän ja ja nykyaikaisten pinnoitteiden välillä
Kuka sanoi että niillä olisi
sinä:
jperala kirjoitti: Elo 30, 2024 16 : 44 Swarowskin kuvakenttä on käytännössä flätti eli tasainen varmaan paras omista kiikareista johtuen tämän päivän pinnotteista
jperala
Viesti:

janne. kirjoitti: Elo 31, 2024 0 : 14
jperala kirjoitti: Elo 30, 2024 23 : 03
Kuka sanoi että niillä olisi
sinä:
jperala kirjoitti: Elo 30, 2024 16 : 44 Swarowskin kuvakenttä on käytännössä flätti eli tasainen varmaan paras omista kiikareista johtuen tämän päivän pinnotteista
Missä kohtaan?
jperala
Viesti:

Lopetetaan sitten tähän, jos olisin halunnut sanoa että nykyajan pinnoittella saadaan tasainen kuvakenttä, olisin sanonut että "nykyajan pinnotteilla saadaan tasainen kuvakenttä", tässä on pieni ongelma, kun satun tietämään että pinnoittella ei tehdä näitä asioita niin miksi väittäisin siitä ?

Janne ei varmaankaan tiedä minun harrastushistoriaa, olettaa varmaan että ole nopeasti googlannut juttuja ja viisastelen sitten täällä palstalla, juu en ole lasinhioja enkä valmista optisia laitteita (en myöskään ole äidinkielen maikka) mutta reilun 30 vuoden aika on omien kätösten läpi käynnyt aika monta optista laitetta, kaukoputkia, kiikareita ja objektiivejä niin että perusasiat on suunnilleen hanskassa, painotus sanalla perusasiat.

Tarkennan vielä mitä kätöisten läpi käymisellä tarkoitan, olen käyttänyt niitä, purkanut, kasannut ja huoltanut erinlaisia laitteita isoja ja pieniä, joskus olen jopa kunnostanut wanhoja toimiviksi laitteiksi.

Jos Jannelle on ok niin myönnän niin että kyseisestä lauseesta, missä puhun samaan aikaan tasaisesta kuvakentästä ja pinnoitteista, kaksi erillistä asiaa ja voi toki yhdistää nämä kaksi asiaa, alkaa kääntelemään lauserakennetta omassa päässään, ihan OK my bad jos näin on käynnyt.
jperala
Viesti:

Lisää kivoja juttuja, CAG 6x30 salanimi kiikarille :)

Saksan armeijan kenttäkiikari, värinä jo tuttu hiekankeltainen joka merkkinä siitä että vuosimallia 1944-45, sodan alussa nämä päällystetty synteettisellä nahalla mutta se alkoi käymään harvinaiseksi ja sen jälkeen maalattiin harmaaksi ja keltaiseksi, väri ei siis liity mitenkään African Corps joukkoihin.

Swarowskin valmistama, tuo cag on salanimi että liittoutuma ei pystyisi tunnistamaan valmistajaa, näitä tehtiin maajoukolle, tuo sininen kolmio on rasvaus merkki, sininen kylmille alueille ja vihreä lämpimiin, joten tämä on aloittanut elämänsä jossain kylmässä.

Kiikari loistavassa kunnossa, optiikka hyvää sisällä toki pari roskaa mutta tämän ikäiselle kiikarille ei mikään ihme, yllättävän vähän itse asiassa oli roskaa.

Kiitokset eräälle palstalaiselle :) näitä juttuja tulee vielä muutama lisää.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
jperala
Viesti:

Seuraava on sitten vähän nykyaisempi :) Ranskalainen Huet Paris 8X, ikää noin 110 vuotta vähintään, kovin tarkkaan ei pysty sijoittamaan valmistus aikaa, WW1 aikainen kiikari joka valmistettiin nimen omaan Ranskan armeijan käyttöön, tämä yksilö eksynyt Suomen armeijalle jossain vaiheessa elämää ja eläköitynyt sieltä. (SA leima)

Suurennon 8x ja linssin halkaisia taisi olla 23mm, joten mistään kovin valovoimaisesta lasista ei voi puhua ja rakenne on aika erikoinen, verraten tähän päivään. Mutta laatu on varmaan hyvä jos laitos toimii vielä yli 100 vuoden päästä.

Tämä oli kohtalaisen likainen, toisesta okulaarista ei oikein näkynyt läpi, linssille oli päässyt rasvaa ja vaati kunnollisen puhdistuksen, toisen ongelmana oli lika, okulaarin sisällä oli etäisyyden mittaamiseen tarkoitettu hässäkkä mikä oli kerännyt likaa ja hapettunut huonoon kuntoon, tämä poistettiin kylmästi koska jos kiikari ei toimi tarkoitettuun tehtävään se on turha.

Kohtuullisen pienellä sarjanumerolla 324, joten tätä yksilöä ennen ei ole turhan montaa vielä valmistettu.
Miten eksyi Suomeen, vuonna 1919 Kouvolan asevarikko 3. tuli Ranskasta 45 junavaunullista varusteita ja tarvikkeita. Spekulaatiota mutta erittäin todennäköistä kun asiaa hieman pyörittelee mielessä.

Kuva

Tämä kuva EX omistajan lähettämä, en muistanut ottaa toisesta suunnasta.
Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut jperala, Syys 27, 2024 12 : 48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jperala
Viesti:

Vielä yksi, nämä kolme mitä nyt laittanut ovat ne mielenkiintoisimmat ja jokin tarina kerrottavana, myös historiaan kirjattu.

Zeiss Jena 6x30

Tämä on niin sanottu miehitys Zeiss, neuvostoliitto kun tunkeutui Saksaan niin miehitysalueelle jäi Zeissin tehdas, joka sitten Saksalais osilla suolsi hetken aikaa kiikareita Neuvostoliiton joukoille, tekee kiikarista jotakuinkin harvinaisen, ainakin Zeissin mittapuulla koska tehtiin ainoastaan miehityksen aikana, erittäin kevyt 428g hihnan kanssa.

Pieniä eroavaisuuksia löytyy Saksan versioon, okulaarin tarkentimet sileät, koska oli helpompi ja nopeampi tehdä mutta lasiosasto oli Zeissiä ja erittäin laadukasta, nämä oli alunperin maalattu harmaaksi ja pohjamaali punainen, molempi väri näkyvissä tässä yksilössä.
Sarjanumerointi oli myös ihan oma juttu, eli ei numeroitu Zeissin linjauksen mukaan, tämä kohtuu pienellä numerolla.

Laatu ei poikkea juurikaan esikuvastaan (vaikka ei tämä mikään kopio ole), osa kiikareista kasattiin niistä osista mitä oli saatavilla tai oli helpoin valmistaa, kuva on edelleen loistava ottaen huomioon että valmistettu WW2 loppuaikoina (1945-46)

Kyseinen yksilö oli hieman siipirikko, oikean puolen etummainen prisma oli lohjennut ja vaurio oli ikävästi valon kulkureitillä, tästä huolimatta jälki parempaa kuin monella nykyajan kiikarilla. Mutta jos varastosta ei löydy Zeissin prismaa niin ei voi paukutella henkseleitä, romukopassa oli yksi saman ikäisen 6x30 Zeissin runko joka lahjoitti ehjän prisman.

Kollimointi ja kuinka se suoritetaan, näissä ei ole säätöruuveja, eli prisma vain laitetaan oikeaan kohtaan ja lukitaan paikoilleen metalli palalla ja ruuvilla, eli hetken joutui asettelemaan ennen kuin kuva oli sitä mitä mainos lupaa :)

Kuva

Kuva

Kuva

alkuperäinen prisma

Kuva
jperala
Viesti:

Vähän piti saada järjestystä pöydälle.

Kuva
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kokoelma on upea, mutta harmillisen hyvässä järjestyksessä...

Kun 30 vuotta sitten hurahdin jossain määrin vanhojen moottoripyörien maailmaan, oli silloisella asuinseudullani Keski-Suomessa pari sellaista valokuvauksellista paikkaa. Toinen oli omakotitalon autotalli, mihin nuorehko harrastaja oli kerännyt alan tavaraa niin, että näytti, kuin kippiovi olisi jätepakkaajan hydraulinen peräluukku, millä tavarat on puskettu talliin. Toinen oli vähän syrjemmällä oleva pihapiiri, missä oli autojen ja moottoripyörien aihioita ja osia ja niistä muodostunut puutarha, missä risteili vain polkuja romukasojen välissä. Nämä toimivat ns. referenssikohteina: Kun kenen harrastajan kotona alkoi kuulua valitusta harrastuksen vallatessa elinympäristöä kasvavassa määrin, vietiin valittaja katsomaan näitä! "Ei meillä vielä paljoa ole..."

Kaipaisin kuvia sellaisesta kamera- ja objektiivikokoelmasta, missä on esim. muutaman komeron ja vierashuoneen tuolien ja sohvan täydeltä sekalaisessa järjestyksessä ja kunnossa olevaa kamaa... ei muuten mutta ihan referenssiksi - tai puolustukseksi... "ei miulla vielä paljoa ole!"

Jaakko
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

jperala kirjoitti: Syys 27, 2024 11 : 11
Kollimointi ja kuinka se suoritetaan, näissä ei ole säätöruuveja, eli prisma vain laitetaan oikeaan kohtaan ja lukitaan paikoilleen metalli palalla ja ruuvilla, eli hetken joutui asettelemaan ennen kuin kuva oli sitä mitä mainos lupaa :)
Onko sinulla muuten mitään yleispäteviä vinkkejä miten kiikarien kulminointi kannattaisi itse tehdä (vai kannattaako?). Voiko mennä myös pahasti metsään?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
jperala
Viesti:

aikaarska kirjoitti: Syys 30, 2024 10 : 57
jperala kirjoitti: Syys 27, 2024 11 : 11
Onko sinulla muuten mitään yleispäteviä vinkkejä miten kiikarien kulminointi kannattaisi itse tehdä (vai kannattaako?). Voiko mennä myös pahasti metsään?
Riipuu onko kuinka pielessä, jos yksi prisma vinossa se on vielä helppo korjata, mutta jos on useampia niin homma vaikeutuu varsinkin jos ei ole mitään oikeita työkaluja. Tuossa tapauksessa työjärjestys oli seuraava. Okulaari irti, peitelevy pois, okulaari takaisin, sitten toiselta puolelta linssi irti ja peitelevy, linssi takaisin kiinni. Näin on prismat säädettävissä niin että pystyy katsomaan heti tuloksen ja kun on kohdallaan niin lukitaan siihen, nyt jos on säätöruuvit niin ne pitää löytää sen nahkakuoren alta mutta muuten proseduuri sama.

Jos on kaikki prismat ollut irti niin siinä periaattessa joutuu toistamaan saman proseduurin useaan kertaan, toki ilman optisia apuvälineitä jälki ei välttämättä paras mahdollinen, vaatii hieman kärsivällisyyttä. Tuossahan ei riitä että kuva on terävä vaan sen pitää täsmätä toisen puolen kuvaan, muuten tulee kaksoiskuvaa ja sillä saa aikaan hyvän päänsäryn :)
jperala
Viesti:

Tässäpä Brittiläinen Kershaw sotilaskiikari, tuolta ne näyttää sisältä, ainakin nämä perus kiikarit.
Okulaarit, linssit ja peitelevyt purettu pois.

Kuva

Kuva

Kuva
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Ok. täytyypä vähän perehtyä, että miten omissa kiikareissa tuota voisi soveltaa...Kiitos vinkeistä.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Aika karkeeta tuo valujälki ja metallityö, siihen nähen, että eiks ne kuitenkin melko kohilleen pidä saada kaikki ne linssit?
jperala
Viesti:

JL Anttola kirjoitti: Syys 30, 2024 13 : 42 Aika karkeeta tuo valujälki ja metallityö, siihen nähen, että eiks ne kuitenkin melko kohilleen pidä saada kaikki ne linssit?
Linssit on kierteillä ja jos ehjät niin ne menee omille paikoilleen aina. Sisäkierre siis, joten kolho ulkokuori ei vaikuta asiaan.
Vastaa Viestiin