Mikä on kohde maisema kuvassa?Pforsgar kirjoitti:Enpä osaa määrittää sitä hetkeä, kun tuon sommitelman tarkoituksen olen ajatellut noin. Mikäs se sinun mielestäsi on?jari siren kirjoitti:Mistä olet saanut päähäsi että sommitelman tarkoitus olisi korostaa pääkohdetta? Ehkä näin jossain mainoskuvassa, mutta ei missään tapuksessa liity taidekuvaamiseen tai muuhunkaan kaupallisesti vapaaseen kuvaamiseen.
Jotenkin tuntuu menevän puurot ja vellit sekaisin, eli somittelu on vain yksi osa valokuvaa ja valonkäyttö toinen.
Studiossa voidaan kuvitella varjojen luomista osana somitelmaa, mutta esimerkki kuvasikin on hallitsemattomasta katukuvaamisesta.
Käsitteenä somittelu on jo valtaosalle liian vaikeaa pelkästään, jos siihen samaan halutaan vielä liittää valaisu, syväterävyys ja mahdollinen liikeepäterävyys yms.
Kohde voi toki olla abstraktia eli asia, esim. kahden ihmisen välinen kontakti katseen muodossa. Kaksi ihmistä sommitellaan kuva-allalle niin, että tuo katse kontakti välittyy katsojalle.
Toki ei-kaupallisesa kuvauksessa vapaudet ovat suuremmat, ainakin kuvaajan omien valintojen osalta. Miksei katukuvassa valolla ja varjolla voi olla sommitelmallista merkitystä kohteen erottumisesta muusta ympäristöstä. Kyllä hyvälle katukuvaajalle homma hallitsemista, ei se heille ole hallitsematonta.
Valo on minusta otettava huomioon sommittelussa, jotta kohde tai asia saadaan kuva-allalle esim. vaaleimpaan kohtaan tai niin että se valollisesti erottuu taustastaan. Nämä ovat valintoja. Jossain tilanteessa voidaan jotain jättää varjoon. Silloin valon puute on se tekijä, joka pitää ottaa huomioon sommittelussa. Minä näen ne kaikki osana siihen mikä vaikuttaa sommitteluun ja niihin ratkaisuihin joita tehdään.
Sommittelu on monitahoinen asia ja ei kait sitä kukaan yksinkertaiseksi ole sanonutkaan.
...ja ei kun lätkämatsiin. Palataan asiaan mikäli tarvetta ilmenee.
Entä katukuvassa?
Tuo kohdeajattelusi saataa lähteä jostain henkilökuvauksen perusteista?
Onhan valoilla ja varjoilla merkitystä mutta, minusta ne vain ei kuulu sommitelmaan pääsääntöisesti.
Tottakai hyvä katukuvaaja ennakoi, valitsee paikkoja ja ajoittaa, mutta koska varsinaisessa katukuvauksessa kuvaaja ei järjestä/asettele/ohjaa, niin on kyse siten hallitsemattomasta tilanteesta, turha saivarrella.
Tämä keskustelumme ei taaskaan johda mihinkään, meillä ei ole yhteistä käsitteistöä, eikä kieltä.