Valokauvausliikkeiden alamäki

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
©pjm

Re: Valokauvausliikkeiden alamäki

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

2008 sai kyllä asiallista palvelua, paitsi yhdeltä hepulta mut se ei ollu mikään ongelma, vaihdoin myyjää kun eka joutu vastaamaan puhelimeen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Minulla on kokemusta Helsingin postitalon Rajalasta vähintään viimeisen 15 vuoden ajalta. Ja olen joskus tilannut sinne tuotteita noudettavaksi Turun, Tampereen ja Tukholman Rajaloista (käytettyjä objektiiveja).

Postitalon Rajalassa oli vilkasta ennen koronaa. Usein piti ottaa jonotusnumero ja hetken odotella palvelua ....Mutta vähän sellainen fiilis, että ruuhkahuiput osui tietyille päiville ja kellonaikaan. varmaan myös vuodenaika vaikuttaa.
Kaupan alallahan esim. vuoden ensimmäinen neljännes on yleensä aika rauhallista.

Korona-aika jätti jälkensä, ja sitä seurannut lama vaikuttaa edelleen. Kuluttajat ovat varovaisempia ostajia, tai taloudellinen tilanne ei edes salli ostamista vanhaan malliin.

Itse olen ollut varmaan aika vaikea asiakas ;) ....Olen nimittäin kiikuttanut objektiiveja takaisin myymälään esim. objektiivin epäkeskisyyden takia. Lisäksi haluan aina kokeilla objektiivia ennen ostoa, ja teen pienimuotoisia reunasuttu testejä myymälässä ja sen ulkopuolella. Digikameroilla se onnistuu aika kivasti
Rajalan myyjä on aina suhtautunut kokeiluihini asiallisesti, ja antanut minun testailla ihan "rauhassa" itsekseni. Myös palautukset on onnistunut ilman älyttömiä selityksiä.
...Joskus palautuksen jälkeen olen sanonut, että tuo objektiivi on sitten oikeasti epäkeskinen, ettei kannata laittaa takaisin myyntiin. Niin myyjä sanoi että tottakai, se lähtee huoltoon tai maahantuojalle.

Olen siis varsin tyytyväinen Rajalan palveluun oikeastaan.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

temama kirjoitti: Maalis 03, 2024 11 : 21
mremonen kirjoitti: Maalis 03, 2024 9 : 28
Esimerkiksi Tampereen Rajalassa fiilis ja meno oli ihan toista.
Siis milloin?
Tammikuussa, kun kävin katsomassa Heikuran näyttelyn. Ystävällinen palvelu ja vaikka Zf:ää ei ollut demolaitteena, niin avasivat paketin, jotta sain hypistellä. Ei saanut tosin laukaista. Samalla selvisi, että joku oli jo kokeillut, kun kamerasssa oli akku…
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viesti:

aikaarska kirjoitti: Maalis 03, 2024 11 : 50
Olen siis varsin tyytyväinen Rajalan palveluun oikeastaan.
Joo, no ehkä jos tuolla kävisi useammin. Mä kuitenkin muistelen aikoja, kun tiskin takana oleva seinä oli täynnä laatikoita ja ”kaikkea” löytyi suoraan hyllystä. Demolaitteita oli joka lähtöön, mutta kuten sanottu, niin kai se Verkkis on nyt sitten Se paikka.

Aikanaan Top-Shot Malminkartanossa oli mahtava vanhan ajan valokuvausliike.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

aikaarska kirjoitti: Maalis 03, 2024 11 : 50 ...Joskus palautuksen jälkeen olen sanonut, että tuo objektiivi on sitten oikeasti epäkeskinen, ettei kannata laittaa takaisin myyntiin. Niin myyjä sanoi että tottakai, se lähtee huoltoon tai maahantuojalle.
Haha.
Se risa lasi menee jäähylle ja viikon kuluttua se on takaisin myynnissä korjaamattomana.
Sun epäkesko lasi on muuten "Toleranssien mukainen " sanoo huolto ja Rajala sanoo, että "Testattu ja tarkastettu", koska justiinsa se huolto sen testasi ja tarkisti.

Ne korjasi Sigmoja joskus (koska Foka on osa samaa perheyritysmafiaa), mutta muutoin käytettyjen huoltaminen ei kannata, kun lasien huoltaminen voi maksaa helposti 200-300-400 euroa per kakkula ja lopputulos on epävarma.
Siis ihan aikuisen oikeasti, nämä Rajalat (ja monet muut kamerakaupat) on kusetuksen ammattilaisia ja siellä on hyllyt täynnä nurkkasuttua, jota ne myy niille asiakkaille, jotka uskoo niiden valheisiin.
Rajalan verkkokauppa kirjoitti: Kaikki vaihtolaitteemme ovat tarkastettuja ja testattuja. Lisäksi kuukauden takuu tekee käytetyn laitteen ostamisesta riskitöntä.
Just joo, mutta oikeasti ei.
Ei ne lasit ole mitään tutkittuja ja testattua, katsotaan vain, että tarkennus liikkuu ja lasi himmentää, eli muutama koekuva ja lasi menee hyllyyn.
Tuo teksti niiden sivuilla on pelkkää mainospuhetta.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

mremonen kirjoitti: Maalis 03, 2024 13 : 22 Aikanaan Top-Shot Malminkartanossa oli mahtava vanhan ajan valokuvausliike.
Aikanaan kameroiden myynti kannatti ja nämä oikeat kameraliikkeet olivat elämäntapayrittäjien ylläpitämiä ja niiden ihmisten oma asiantuntemus oli se mikä niissä myi. Top-Shotista kannoin minäkin kuvauskamaa kotiin monet kerrat, oli Gitzoa, Canonia ja ties mitä laukkua ja salamaa. Kiitän ja kumarran. Oli mukava käydä. Ammattilaisten kanssa on aina mukava asioida. Pitää muistaa ja arvostaa sitäkin, että ihminen ikääntyy ja joskus työ tulee päätökseen.

Nykyään en käy juuri muualla kuin Verkkiksessä. Siellä on jotenkin elämänmakuinen se meininki ja usein myyjillä on hyvin aikaa syventyä ja auttaa teknisissä ongelmissa. Toki kameraosasto on sielläkin muuttunut äskettäin ja hienoimat ronsyt poistuneet vitriinistä, mutta Jätkäsaaren valikoima ja asiantuntemus on silti omaa luokkaansa.
aikaarska

On se topshot edelleenkiin. Nyt Malmilla. Ihan ok firma nykyäänkin.

Mitä tulee Rajalaa koskeviin väitteisiin, että laittavat palautetut tuotteet takaisin kiertoon, niin pitäisi saada todisteita asiasta. Väitteitä on helppo heitellä.

Ja ei asiakkaat ole aina oikeassa. Siellä saattaa olla kaikenlaista kepulia joukossa, jotka palauttavat tuotteita ja vetoavat johonkin "epäkeskisyyteen" tms., vaikka totuus olisi että katuivat ostostansa ihan muuten vaan...

....Ihan hyvin joku objektiivi voi myös olla valmistajan toleranssissa, vaikka pikselinnysvääjä olisi löytänyt siitä minimaalista pikku fibaa joka on jäänyt kalvamaan mieltä pakkomielteen lailla.

T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

aikaarska kirjoitti: Maalis 03, 2024 14 : 25 Mitä tulee Rajalaa koskeviin väitteisiin, että laittavat palautetut tuotteet takaisin kiertoon, niin pitäisi saada todisteita asiasta. Väitteitä on helppo heitellä.
Todisteita on ja on muistakin kamerakaupoista. Ei ne välitä mitä viallista kamaa ne myy. Tämä on alalla sääntö, eikä mikään poikkeus.
Vai näetkö jossain esim Sigman outletia?
Eipä näy.
Asiakaspalautuksia myydään tietyissa kaupoissa sillä nimellä mitä ne oikeasti on, kuten Power, Gigantti, Verkkokauppa.com, mutta kameraliikkeissä on hiljaisempaa.

Meillä kävi jopa kaverini kanssa niin, että ostettiin aikanaan tarjouksesta sama objektiivi, jonka molemmat palautti. Siis sama yksilö samalla sarjanumerolla. Sarjanumero on tallella jossain vieläkin. Tai löytyy itse asiassa useampia, kun mä kuvaan noi vialliset kappaleet. Löytyy jopa yksi Rajalasta ehjänä ja tarkastettuna ostettu viallinen lasikin kaapista. Löytyy kuitit, huoltokuitit ja kaikki sarjanumeroin, ei yhtään mitään epäselvää tässä asiassa. Mulla on kättä pitempää, jos joku alkaa nostaa kannetta mua vastaan jostakin, mutta eihän ne sitä tee, kun me molemmat tiedetään millaisia koijareita ne on. Ja Fokan kanssa ihan sama juttu, ne voi lähettää sulle 5v takuulla olevan täysin sysihuonon lasin takaisin muka toleranssien mukaisena. Voisi heti viedä noi lasit HTT tavarantarkastukseen ja lähteä oikeuteen, jos olisi ylimääräistä rahaa.

Ja mitä tulee ns asiakaspalautuksiin, niin nitä tosiaan on laidasta laitaan. Top Shotin sivuilla muuten luki aikanaan, että he ei hyväksy tilattujen tuotteiden palauttamista, joka oli lain vastainen käytäntö, mutta johtui siitä, että ihmiset tosiaan tilaa mitä sattuu ja kokeilee ja palauttaa sen sitten.
Olen itse ollut mm Verkkiksen huoltotiskillä, kun viereen tulee mummo palauttamaan jotain laitetta, kun se on ns rikki. No myyjä laittoi piuhan seinään ja painoi virtanappulaa, niin sehän toimi. Mummo siihen, että siinäkö oli tommonenkin. Naurettiin siinä asiaa ja ei ollut ainoa kerta samalla laitteella, kun se kytkin oli aika hyvin piilossa. Eli syitä on vaikka mitä, mutta kun asiakas laittaa testikuvat palautuksen mukana liikkeeseen ja kuvista selkeästi näkee, että tuote on viallinen, niin ei pitäisi olla mitään tekosyytä siihen, että lasi onkin äkkiä kunnossa ja voidaan myydä eteenpäin.

Ja tässä vielä Fokan terveiset nähtäväksi teille kaikille.
Lähettivät huollosta 180mm f2.8 OS makron tällainen kirkkovene etulinssiryhmällä, että kiitos tästäkin, osaan todellakin välttää asioimasta kanssanne enää koskaan.

Kuva
mremonen
Viesti:

T71 kirjoitti: Maalis 03, 2024 16 : 29 kun viereen tulee mummo palauttamaan jotain laitetta, kun se on ns rikki.
Läheltä käytti, ettei tämä yksi vaari ollut kiukkuamassa Rajalan tiskillä. Lauantaina purin Zf:n paketista, löin muistikortin ja akun sisään ja virrat päälle. Ei mitään. Ok, akut toimitetaan tyhjinä tai storage-tilassa. No mutta mullahan on hieno laturi tässä. USB-piuha kiinni ja akku laturiin. Ei syty valot, ei soi torvet. Jaaha... no laitetaan akku kameraan ja piuha kameraan kiinni. Valot ja torvet edelleen hiljaa. Vaihdan akkua. Sama juttu. No voi %¤#@ mulla on kaksi kuollutta akkua, taas on köyhää koijattu. Mut hetkinen... mikä on todennäköisyys, että molemmat akut on kuolleet? Niinpä, aika lähellä nollaa. Kaivoin sitten kameran lootasta sen ranteenpaksuisen USB-kaapelin, jonka olin sinne jättänyt liian hankalana. No perskutarallaa, sillähän se lähti... eli Nikon vaatii jonkun sähköauton 200A latausvirtoja kestävän USB-kaapelin akun lataamiseen.

Aina oppii.
---
blogi
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Sonylla oli jo ekojen seiskojen aikaan omat viritykset USB-johdoissa. Ilman Sonin omaa kaapelia ei voinu päivittää kameran firmistä ja muuta hubaa. On hianoo kun saa sit myydä kympeillä jotain proprietary-naruja. Tollasesta pitäis langettaa markkinakielto.
aikaarska

Maffer kirjoitti: Maalis 03, 2024 17 : 18 Sonylla oli jo ekojen seiskojen aikaan omat viritykset USB-johdoissa. Ilman Sonin omaa kaapelia ei voinu päivittää kameran firmistä ja muuta hubaa. On hianoo kun saa sit myydä kympeillä jotain proprietary-naruja. Tollasesta pitäis langettaa markkinakielto.
Ei se niin kranttu ole se sony, mutta siinä micro-usbi piuhassa täytyy vain olla tarpeeksi pinnejä kytkettyinä. Itse päivitin A7r2:n vanhalla samsungin luurin datapiuhalla.

©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

mremonen kirjoitti: Maalis 03, 2024 17 : 05 Kaivoin sitten kameran lootasta sen ranteenpaksuisen USB-kaapelin, jonka olin sinne jättänyt liian hankalana. No perskutarallaa, sillähän se lähti... eli Nikon vaatii jonkun sähköauton 200A latausvirtoja kestävän USB-kaapelin akun lataamiseen.
Sähkön kanssa työurani tehneenä viimevuosien laturit ja niiden kaapelit kyl hämmästyttää, etenkin kaapeleiden johtimien olemattomat neliöt. Olkoon kännykän laturi tai leivänpaahdin kyseessä ni johtojen pintalämpötilat toisinaan ihan tajuttomat.

Oo tyytyväinen ettei mukana tullut asuntopalon sytyttäjää.
ilmari1970

Re: Valokuvausliikkeiden alamäki

Viesti Kirjoittaja ilmari1970 »

Turkulainen, vuonna 1962 perustettu Kuva-Paijula on nyt konkurssissa, viimeinen päivä kun oli tuo perinteinen Hämeenkadun kivijalkaliike auki oli 14.6.2024 eli viime perjantaina. Olin torstaina Turussa, mutta unohtui sitten poiketa, nyt ei enää sitten edes voi. Muistaakseni ainoa paikka suunnilleen koko Suomessa, missä sai E-6 filmit tunnissa kehitettyä, mutta enpä ole moista filmiä enää 20 vuoteen edes käyttänyt. Joka tapauksessa yli 60 vuotta on erittäin kunniakas suoritus, perinteiset fotoliikkeet kun ovat jo videovuokraamon tasoinen outo, eilisen merkillisyys.
aikaarska

Re: Valokuvausliikkeiden alamäki

ilmari1970 kirjoitti: Kesä 17, 2024 18 : 34 Turkulainen, vuonna 1962 perustettu Kuva-Paijula on nyt konkurssissa, viimeinen päivä kun oli tuo perinteinen Hämeenkadun kivijalkaliike auki oli 14.6.2024 eli viime perjantaina. Olin torstaina Turussa, mutta unohtui sitten poiketa, nyt ei enää sitten edes voi. Muistaakseni ainoa paikka suunnilleen koko Suomessa, missä sai E-6 filmit tunnissa kehitettyä, mutta enpä ole moista filmiä enää 20 vuoteen edes käyttänyt. Joka tapauksessa yli 60 vuotta on erittäin kunniakas suoritus, perinteiset fotoliikkeet kun ovat jo videovuokraamon tasoinen outo, eilisen merkillisyys.
Joo, hattu pois päästä. Sääli, että perinteikäs kuvaosaaminen joutui lopettamaan.

Vastaa Viestiin