mremonen kirjoitti: ↑Tammi 29, 2024 11 : 30
Mutta onhan tuo… kolme kiinteää polttoväliä paidan rintataskussa.
Alkaisiko tässä olla syytä siihen, miksi tavallinen kansa ei osta enää filmikehitystä ja niitä halpoja järkkäreitä ja pokkareita noista ns kameraliikkeistä?
Tällaisen puhelimen, jossa on aina virtaa ja joka on aina mukana, voisi hyvin kuvitella kelpaavan suurimmalle osalle niistä, jotka haluaa valokuvan jostain hetkestä ja sitten vieläpä voivat sujuvasti jakaa sen hetken muiden kanssa sopivalla alustalla.
Sitä en tiedä paljonko kuvanlaadullisesti tulee takkiin ja tuleeko ylipäätään ”zoomaus” vs kroppaus?
Ok. Omasta mielestä luurit prosessoi kuvia liikaa ja niistä tulee usein överit. Siksi teen nekin kuvatkin itte koneella käpistellen. En tiedä ovatko "parempia", mutta onpahan oman maun mukaan.
Sitä en tiedä paljonko kuvanlaadullisesti tulee takkiin ja tuleeko ylipäätään ”zoomaus” vs kroppaus?
Ok. Omasta mielestä luurit prosessoi kuvia liikaa ja niistä tulee usein överit. Siksi teen nekin kuvatkin itte koneella käpistellen. En tiedä ovatko "parempia", mutta onpahan oman maun mukaan.
Mutku mutku. AI boke, filtterit, överivärit ja pikku terävöitys. Menee mummoihin, kuin väärä raha lapsiin.
Mutku mutku. AI boke, filtterit, överivärit ja pikku terävöitys. Menee mummoihin, kuin väärä raha lapsiin.
Toisaalta kun se kuva päätyy ennemmin faceen kuin gallerian seinälle, niin oikeasti mitä välii.
En tiedä kuinka järkevää on hinkata sitä 60mpix rawia kolmea tuntia ja kalibroida näyttö siinä välissä neljästi, kun kuva on sitten tosiaan facessa ja katsotaan luurilla. Keskimääräinen katsoja käyttää siihen aikaa 3-5 sek ja painaa peukkua.
Toinen juttu sitten jos ollaan elinabrotherus ja on jo vakiintunut graafinen kädenjälki ja kuvat Louvressa.
Viimeksi muokannut mremonen, Tammi 29, 2024 12 : 21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Mutta onhan tuo… kolme kiinteää polttoväliä paidan rintataskussa.
Alkaisiko tässä olla syytä siihen, miksi tavallinen kansa ei osta enää filmikehitystä ja niitä halpoja järkkäreitä ja pokkareita noista ns kameraliikkeistä?
Tällaisen puhelimen, jossa on aina virtaa ja joka on aina mukana, voisi hyvin kuvitella kelpaavan suurimmalle osalle niistä, jotka haluaa valokuvan jostain hetkestä ja sitten vieläpä voivat sujuvasti jakaa sen hetken muiden kanssa sopivalla alustalla.
Niin… silloin kun mulla tavoitteellinen kuvaaminen loppui kuin seinään määrätyistä syistä, niin ostin Olyn pokkarin, jolla ajattelin kuvata sen mitä kuvaan. Kesän, ehkä vähän toista jaksoin kuvata sillä ja siirtää sitten kuvat kamerasta kännyyn ja julkaistavaksi. Kunnes ymmärsin, että tuo välivaihe on turha mun kuvauksissa ja siirryin kännyn käyttäjäksi. Ei tarvitse tosiaan alustaa muistikorttia tai muistaa latailla akkuja. Sen kun kaivaa lätyn taskusta ja ottaa kuvan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
mremonen kirjoitti: ↑Tammi 29, 2024 12 : 21
Niin… silloin kun mulla tavoitteellinen kuvaaminen loppui kuin seinään määrätyistä syistä, niin ostin Olyn pokkarin, jolla ajattelin kuvata sen mitä kuvaan. Kesän, ehkä vähän toista jaksoin kuvata sillä ja siirtää sitten kuvat kamerasta kännyyn ja julkaistavaksi. Kunnes ymmärsin, että tuo välivaihe on turha mun kuvauksissa ja siirryin kännyn käyttäjäksi. Ei tarvitse tosiaan alustaa muistikorttia tai muistaa latailla akkuja. Sen kun kaivaa lätyn taskusta ja ottaa kuvan.
Tässä on se ero. Mä taas en lataa mitään someen, koska ei vaan kiinnosta mitä mieltä joku on mun kuvista. Tänne pastetan joskus linkin kotisivuille, mut en sitäkään kommenttien takia, vaan kokemuksena jostain vehkeestä. En oo netin suurkuluttaja, joten kuvien lataus luurista on mulle täysin turha ominaisuus.
T71 kirjoitti: ↑Tammi 29, 2024 12 : 28
Kuulostaa häiriintyneeltä. Nykyäänhän lapset saa mummolta eläkerahat uuteen puhelimeen, mutta ennen ilmeisesti ne kamerarahat piti ottaa väkisin?
T71 kirjoitti: ↑Tammi 29, 2024 12 : 28
Kuulostaa häiriintyneeltä. Nykyäänhän lapset saa mummolta eläkerahat uuteen puhelimeen, mutta ennen ilmeisesti ne kamerarahat piti ottaa väkisin?
Itä-Helsinki on karu mesta.
Niin on. Postinkantajat ei osaa lukea tai kirjoittaa ja Postin lähetysten seuranta Itä-Helsinkiin kertoo, että "Lähetys on mutkalla". Lähetin kokeeksi kirjeessä kameratavaraa ja nippelillä kesti 3 viikkoa mennä Espoosta Herttoniemeen. Ilmeisesti postikin on kuullut kivijalkaliikkeiden vaikeuksista ja tekee kaikkensa, ettei ihmiset tilaisi mitään.
"Elämme nyt murrosaikaa, koska laadukkaat älypuhelimet ovat osoittaneet sen, että "kertakäyttökulttuurisella murroskaudella" mitä juuri elämme, älypuhelimen kieltämättä hyvällä laadulla tulee varsin hyvin toimeen."
Onneksi on vielä meitä joille kännyköiden laatu ja käytettävyys valokuvauksessa eivät ole riittävän hyviä.
Eikä kaikilla, kuten ei itsellänikään, ole mitään tarvetta jakaa elämääni tai valokuviani someen ja turhanpäiväisten selfieiden ottamisesta en ole lainkaan kiinnostunut. Ehkäpä tämä on sitten se sukupolvi kysymys.
Omista kuvistani otan varmasti 90-95%:a järkkärillä. Kännykällä kuvaan vain pakottavassa hätätilanteessa, eikä sellaisia kovin usein ole. Ja omat kuvauskohteeni ovat usein sellaisia, ettei niissä tilanteissa kännykällä yhtään mitään tekisikään.
Niinpä ainakin minun tilanteessani on perusteltua pitää kännykkää kamerana leluna, vaikka omassa kalliimman hintaluokan kännykässäni jonkinlainen kamera onkin. Kännykkää ostaessani en silti kiinnittänyt sen kameraan mitään huomiota, koska minulle se on toissijainen asia.
elmar kirjoitti: ↑Tammi 29, 2024 12 : 42
Tässä on se ero. Mä taas en lataa mitään someen, koska ei vaan kiinnosta mitä mieltä joku on mun kuvista. Tänne pastetan joskus linkin kotisivuille, mut en sitäkään kommenttien takia, vaan kokemuksena jostain vehkeestä. En oo netin suurkuluttaja, joten kuvien lataus luurista on mulle täysin turha ominaisuus.
Juu kyllä. Mutta nyt puhuttiin siitä kansanjoukosta, joka aiemmin osti pokkareita. Ei ne ennenkään mitään näyttelyjä Ateneumissa pitäneet, vaan kuvat hillottiin mihin hillottiin (kenkälaatikkoon) ja hieman myöhemmin sitten someen. En tiedä kuinka kovassa käytössä nykyään ne fotomaatit maailman kuvaykkösissä on. Ne missä syötetään muistikortti ja napista painamalla automaatti tunkee kuvat ulos.
--- blogi
elämääni.. en ole.. Omista kuvistani otan.. kuvaan.. omat kuvauskohteeni...minun tilanteessani on perusteltua pitää kännykkää kamerana leluna
kännykässäni.. en kiinnittänyt.. minulle se on toissijainen asia.
Selvisi se, miksi red tag aiheuttaa täällä ristiriitoja. Hän kertoo yleistäen, miten hän itse asiat kokee, eikä ymmärrä miksi muut eivät koe samalla tavalla. Jos joku käyttäytyy tai ajattelee eri tavoin, tuon henkilön on pakko olla automaattisesti väärässä ja tästä tulee välittömästi huomauttaa.
Muut taas ihmettelevät ääneen, miksi meidän muiden tulisi elää ja kokea red tagin itselleen asettamien raja-arvojen mukaan.
Eli, red tag saakoot pitää kännyköitä leluina, mutta älköön olettako että se olisi muuta kuin hänen itselleen asettama raja-aita. Ja muiden ei taas tule yhden henkilön itselleen asettamista rajoista välittää tuon taivaallista.
"Eli, red tag saakoot pitää kännyköitä leluina, mutta älköön olettako että se olisi muuta kuin hänen itselleen asettama raja-aita. Ja muiden ei taas tule yhden henkilön itselleen asettamista rajoista välittää tuon taivaallista."
Eli onhan näemmä tälläkin foorumilla niitä, jotka pitävät kännyköitä yhtä hyvinä, ellei jopa parempina valokuvaus välineinä kuin järkkärit ja sallittakoon se heille, mutta älkööt hekään oletteko että se olisi muille kuin heille itselleen asettama raja-aita.
Valitettavasti tietyissä piireissä on yleistynyt käsitys kännyköiden ylivertaisuudesta, mutta ei meidän enemmän valokuvaus orientoituneiden henkilöiden tarvitse välittää sellaisista turhista kuvitelmista tuon taivaallista.
Redtagfly kirjoitti: ↑Tammi 29, 2024 13 : 18
"Elämme nyt murrosaikaa, koska laadukkaat älypuhelimet ovat osoittaneet sen, että "kertakäyttökulttuurisella murroskaudella" mitä juuri elämme, älypuhelimen kieltämättä hyvällä laadulla tulee varsin hyvin toimeen."
Onneksi on vielä meitä joille kännyköiden laatu ja käytettävyys valokuvauksessa eivät ole riittävän hyviä.
Eikä kaikilla, kuten ei itsellänikään, ole mitään tarvetta jakaa elämääni tai valokuviani someen ja turhanpäiväisten selfieiden ottamisesta en ole lainkaan kiinnostunut. Ehkäpä tämä on sitten se sukupolvi kysymys.
Omista kuvistani otan varmasti 90-95%:a järkkärillä. Kännykällä kuvaan vain pakottavassa hätätilanteessa, eikä sellaisia kovin usein ole. Ja omat kuvauskohteeni ovat usein sellaisia, ettei niissä tilanteissa kännykällä yhtään mitään tekisikään.
Niinpä ainakin minun tilanteessani on perusteltua pitää kännykkää kamerana leluna, vaikka omassa kalliimman hintaluokan kännykässäni jonkinlainen kamera onkin. Kännykkää ostaessani en silti kiinnittänyt sen kameraan mitään huomiota, koska minulle se on toissijainen asia.
Jotakuinkin pääpiirteittäin koen sen henkilökohtaisesti noin.
Mutta käsittääkseni nyt keskusteltiin yleisellä tasolla, miten "massat" käyttäytyvät/tekevät asiat ja mistä siis johtuu valokuvausliikkeiden alamäki.
Kyllä siihen vaikuttaa suurten massojen valinnat, eikä niinkään se, mitä joku perähikiä-turun habannaama tekee.
mremonen kirjoitti: ↑Tammi 27, 2024 9 : 44
Vai olisiko asiakas kuitenkaan? Kaivopihalla liikkuu jos jonkinlaista kulkijaa. Ulkomailla on ihan normaalia, että kadulta pääsee vain liikkeen tuulikaappiin, josta sitten avaavat oven liikkeeseen, jos avaavat.
Foto-yks:ät (yksit? kaksit?) ei edes myy mitään laitteita, vaan ainoastaan kuvatuotteita.
No ehkä passikuva meni pieleen, mistäpä minä sanomaan. Riita saadaan aikaiseksi yksilöstä riippuen pienistäkin asioista.
Tässä pitää kuitenkin kunnioittaa tuon artikkelin kirjoittajan suomenkielen osaamista siinä määrin, että on yritettävä ymmärtää mitä hän erilaisilla termeillään tarkoittaa.
Henkilö on hyvin yleisesti käytetty termi silloin, kun kyseessä on joku häiriötä aiheuttava ihmisyksilö. Ehkä Fotoyks palvelee lähinnä sekopäitä? Mistä näitä tietää? Tai ehkä Fotoyks diilaa kamaa tiskin alta niille asiakkaille, hörhöille? Ehkäpä se olisi yrityksenkin asia puuttua siihen millä tavalla siitä viestitään.
Fotoyks on ihan hyvä valokuvauksen palveluihin keskittynyt stadilainen firma jolla on nykyisin myymälöitä pitkin pääkaupunkiseutua. Ostan sieltä säännöllisesti filmiä ja kehitän niitä siellä, koska pidän heidän laadusta. Myös filmien digitoinnin tehdään huippuluokan noritsu skannereilla.
Värifilmien ja mustavalkofilmien kehitykset he tekevät omassa laboratoriossa (Runeberginkadulla), ja ovat tehneet niitä vuodesta 1976 niin ammattilaisille kuin harrastajille.
Eli ihan perinteikäs firma, ei mikään pilipali putiikki. Kameralaitteita eivät ole myyneet enää vuosiin, paitsi näitä muodikkaita insta pikakameroita (fuji ja polaroid).
Viimeksi muokannut temama, Tammi 29, 2024 17 : 49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Redtagfly kirjoitti: ↑Tammi 29, 2024 15 : 26
"Eli, red tag saakoot pitää kännyköitä leluina, mutta älköön olettako että se olisi muuta kuin hänen itselleen asettama raja-aita. Ja muiden ei taas tule yhden henkilön itselleen asettamista rajoista välittää tuon taivaallista."
Eli onhan näemmä tälläkin foorumilla niitä, jotka pitävät kännyköitä yhtä hyvinä, ellei jopa parempina valokuvaus välineinä kuin järkkärit ja sallittakoon se heille, mutta älkööt hekään oletteko että se olisi muille kuin heille itselleen asettama raja-aita.
Valitettavasti tietyissä piireissä on yleistynyt käsitys kännyköiden ylivertaisuudesta, mutta ei meidän enemmän valokuvaus orientoituneiden henkilöiden tarvitse välittää sellaisista turhista kuvitelmista tuon taivaallista.
temama kirjoitti: ↑Tammi 29, 2024 17 : 35
Fotoyks on ihan hyvä valokuvauksen palveluihin keskittynyt stadilainen firma jolla on nykyisin myymälöitä pitkin pääkaupunkiseutua. Ostan sieltä säännöllisesti filmiä ja kehitän niitä siellä, koska pidän heidän laadusta. Myös filmien digitoinnin tehdään huippuluokan noritsu skannereilla.
Värifilmien ja mustavalkofilmien kehitykset he tekevät omassa laboratoriossa (Runeberginkadulla), ja ovat tehneet niitä vuodesta 1976 niin ammattilaisille kuin harrastajille.
Eli ihan perinteikäs firma, ei mikään pilipali putiikki. Kameralaitteita eivät ole myyneet enää vuosiin, paitsi näitä muodikkaita insta pikakameroita (fuji ja polaroid).
Hemmetti… tässähän olisi nopea ratkaisu mun valokuvalaitekiimaan. Mulla on hyllyssä Nikon FG-20 runko ja sen parina Nikkor-S 50/1.4. Löytyy myös Pentacon 135/2.8 bokeh-monster viemäriputkikierteellä. Pitäisköhän kokeilla todellista slow-photographya filkalla. Halpaahan tuo ei ole, melkein satasen rulla, kun laskee kehityksen ja skannauksen päälle.
--- blogi
Ei sentään noin kallista. Plustekin kinoskanneri, päivävalokehityspönttö, pimiöpussi (missä filmi pönttöön) ja kemiat maksaa alkuun hieman mut sen jälkee MV-filkkaa kehität itse niin helposti että naurattaa. Ja rullan hinnaksi ei paljoa jää.