Mä hommasin tällaisen loopin (Jaakko taisi jo aiemmin viitata) saadakseni maisema ja monissa muissakin kuvissa tarkennuksen prikulleen niin kuin haluan. Käy vaan kameroihin, joissa takatöllöön saa elävää kuvaa.
Tuossa mun loopissa on kaksitoiminen kaulanauha: sillä saa kätevästi myös loopin kiinnitettyä kameraan. Tämä ei rajoita kummankaan silmän käyttöä. Sillä saa myös tarkennuksen kohdalleen ilman silmälaseja (jos hajataiton korjaukset ei ole ongelma).
Vasensilmäisyys ja kameran ergonomia
-
-
Re: Vasensilmäisyys ja kameran ergonomia
Tuollainen looppi ei valitettavasti jelppaa siinä, että näkisin oikella ei-dominoivalla silmällä rungon ohi samalla kun kuvaa. Punapistetähtäintäkin kokeilin joskus, mutta se ei oikein ollut mun juttu ja sehän pitää kalibroida aina käytettävälle polttovälille, joten zoomin kanssa askarrellessa se on käyttökelvoton.
No, näillä mennään mitä on. Ei mopolla mahottomia, sano.
No, näillä mennään mitä on. Ei mopolla mahottomia, sano.
-
Re: Vasensilmäisyys ja kameran ergonomia
Kysymys on lähinnä siitä, että ovatko kitaran kielet myös vasenkätisesti eli paksuin lähimpänä soittajan kaulaa. Tällöin soitin on periaatteessa vasenkätinen paitsi säätimet yms. ovat "väärässä" paikassa. Tämä ei estä "oppimasta" soitinta. Ja eri kitaramerkeillä ja -malleilla on hyvinkin eroavia ratkaisuja näissä muutenkin.
Tapaus tosielämästä sattui, kun olin pienehköissä pippaloissa, joissa soitti amatööriorkesteri. Samoissa pileissä paikalla oli myös porukkaa ammattilaisbändistä, jonka hommat oli siltä illalta jo soitettu eli olivat tulleet iltaa viettämään. Innostuivat soittamaan ns. väliajalla ja kysyivät amatööriporukan soittimia "lainaan". Näin tapahtui ja soitto soi. Bändin oletettavasti vasenkätinen basisti soitti vasenkätisesti oikeakätistä bassoa (eli kielet "väärässä" järjestyksessä) mutta soitto sujui kuin olisi aina "vääränkätisellä" soittanut. Tekijähenkilöt soittavat mitä ja millä haluavat ... ja sitten vielä oli yksi herra Albert King.