Tervehdys
Osin nostalgian merkeissä, osin täältä saamani kimmokkeen seurauksena sekaannuin minäkin filmikuvaukseen. Kolme rullaa valotettu ja kehitetty (mv). Kopiokuvasin tilapäisellä systeemillä jolla sain senverran lupaavia tuloksia että päätin jalostaa projektia. Tilasin kameratorilta valoi 360 sarjan pienen valopöydän aihioksi johon ajattelin värkätä maskit/hajavalosuojat 6x6 ja 6x9 negoille.
evp metallimiehelle tuli yllätyksenä tuon otsikon filmikoon leveys: wikipedia antaa 61mm, itsellä kaksi rullaa fomapania kehitettynä, leveys 61,6mm ja yksi rulla ilfordia, leveys 61,3mm. Minkäverran noissa on oikeasti hajontaa, osaako joku foorumilainen valistaa. Sapluuna saisi olla kokolailla jämpti ettei tarvi jokaista erikseen oikoa filmin keikkumisen takia, vaan jos heittoa on kovin paljon pitänee suunitella pieni säätö.
Notalgiasyistä siis kyseessä 120 filmin tuhoaminen. Isälläni oli eka kamera 1952 Olympialaisiin hankkimansa laatikko. Siitä en muista muuta kuin laatikon kyljessä olevan ikkunan josta näki jotain. Toisena kamerana hänellä oli Kodak, lituskaksi painuva, jolla sai 6x9, ja maskilla 6x6 kuvia. Jälkimmäisellä sain itsekin ottaa muutaman ruudun.
Edelläolevilla kuvatut negat olen perinyt, ajatuksena on soveltuvin osin kiertää niissä olevia paikkoja aikakauden mukaisella kalustolla, miltä nykyään näyttää.
120 filmi
-
Re: 120 filmi
Minun isoisäni ja hänen isä harrasti valokuvausta joskus 1910-1950 luvuilla ja sain perikunnalta kenkälaatikkollisen isoja 6x6 ja 6x9 negoja. Niistä on ollut paljon iloa, sillä osasta niistä on pystynyt digitoimaan yllättävän laadukkaita valokuvia!
Olen tehnyt niiden digitointia vähän paremmalla Epsonin tasoskannerilla.
Olen tehnyt niiden digitointia vähän paremmalla Epsonin tasoskannerilla.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viesti:
Ainakin Kodak/Ilford/Fomapan o menny samaan kehitysspiraaliin yhtä helposti. Enemmän sitä klappia on siel kameran päässä miten kuva kohdistuu reunoihin nähden.
-
Vuorovaikutus on hedelmällistä. Vasta Mafferin vastaus havahdutti siihen tosiasiaan että noissa filmeissä suojapaperi on leveämpää kuin filmi ja paperi ja puolat taitaa ohjata pääosin filmiä joka sitten on päistään teipattu paperiin miten keskelle sattuu... Ehkä kannattaa tehdä vähän suurpiirteisempää.