Valokuvan tärkeys

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
Matti_JH
Viesti:

Valokuvan tärkeys

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Selailin kuva-arkistoani. Pohdin, mistä luopua ja mitä jättää, mitä pitäisi varmuuskopioida ja mistä teettää fyysisiä kuvia.

Päätös oli naurettavan helppo. Kaikki maisema-, luonto yms kuvat, joiden eteen on vuodatettu hikeä ja vaivaa, on paleltu, kastuttu, ostettu tuhansilla euroilla välineitä, joiden ääressä on istuttu illat pitkät ja hierottu mieleisekseen... Niillä ei ole mitään väliä.
Hävitköön.

Sitten taas sillä Nokian N70:llä kuvatut, kahden megapikselin kohinaiset ostokset lapsista, vga-reson videot muksujen leikkihetkistä tai vaikka siitä, kun taapero pyörii ja ähkii sängyssä juuri ennen nukahtamista... Niistä en luovu. Tai muutaman sekunnin suttuisesta videosta, jossa jo nyt pois nukkunut omainen juttelee niitä näitä. Niistä on pakko tehdä useampi varmuuskopio.

Tai sitten se ohimennen otettu kuva siitä vanhasta suulista, jossa joskus kolmekymmentä vuotta sitten järjestettiin tansseja. Josta kaikui soitto ja nauru hämärtyvään kesäiltaan... Se kuva on paljon rakkaampi kuin kuva nätistä kukasta tai revontulista.

Jaa-a. Onkohan sitä tulossa vanhaksi?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jperala
Viesti:

Re: Valokuvan tärkeys

Viesti Kirjoittaja jperala »

Itse heitin pari laatikollista paperikuvia roskiin kun viimeeksi muutin, en ole kaivannut.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Iiwana-80

Viesti Kirjoittaja Iiwana-80 »

Matti_JH kirjoitti: Helmi 20, 2024 0 : 10 Jaa-a. Onkohan sitä tulossa vanhaksi?
Olet. Noin voi varmasti helposti käydä. Itse olen vielä siinä vaiheessa, että iso osa digi-albumiin valituista kuvista viehättää kyllä edelleen. Tietysti perheestä ja ystävistä olevat kuvat ovat tärkeimmät, mutta valokuva sinällään ei ole ainakaan vielä menettänyt merkitystään. Ehkä jossain vaiheessa käy niinkin.
jopisalo

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Eläkkeellä ollessasi, siinä vanhaksitulon rajoilla, kiertelet nostalgiamielessä kameran kanssa "eräpolkujasi" , ja kadut katkerasti hävitettyjä maisemakuvia. Jää hitaan muutoksen vertailuparit toteutumatta.
Itseä harmittaa kunnen nuorna kuvannut enempää elinympäristöä, niitä vähiä satunnaisesti kierrellyt uudelleen.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Niinpä Jopi. Hetket ja alueet joita nykyhetkellä mieltää merkityksettömiksi maisemiksi, eivät sitä välttämättä ole enää vuosien jälkeen.
Olisikin hyvä projekti kuvata säännöllisesti tiettyjä alueita, ja arkistoida ne paikkojen mukaan.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Samaa asiaa pohdiskelin 2021 syksyllä mut tulin siihe päätöksee et kamerat sai lähteä. Siihen asti kuvatut jääkööt. Luurilla on sittemmin kuvattu arkea ja harrastuksia riittävällä laadulla, ehkä jokunen luurille optimaalisessa valossa otettu jalustakuvakin joukkoon mahtuu.

Jos joskus tulee digi missä on selvää parannusta kuvanlaatuun, voi aina miettiä uudelleen. Hypyn tulisi olla vähintään sama kuin 36MP Exmor FF vm2012.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Matti JH kertoi ihmisten ja hetkien tallentamisesta, Jopisalo ja Temama elinympäristön muutosten tallentamisesta. Onko kuvien laatu oleellinen tekijä kummassakaan? Olisin taipuvainen ajattelemaan, ettei ole, siis kuvan tekninen laatu. Sen sijaan sommittelu voi olla hyvinkin oleellinen osa ympäristön tallentamisessa, tosin on vähän tuurissaan, miten se tulevaisuutta silmälläpitäen olisi pitänyt ottaa... Aina myös teknisesti onnistunut kuva on mukavampi kuin suttu, mutta huonokin tallennettu hetki tai ympäristö on parempi kuin ei kuvaa ollenkaan, vai mitä? Hetkien tallentamisessa on kait kyse sen tunnelman tavoittamisesta, ja tunnelman tavoittaminen lienee kuvaajan tarkoitus ja halu ja vaikeus. Paitsi silloin, kun kyse on ainutkertaisesta tai vahvan tunnelman synnyttäneestä tilanteesta, silloin mikä hyvänsä kuva saa paikalla olleille saman tunnelman mieleen. Tunnelman siirtäminen ulkopuolisille katsojille onkin sitten valokuvaajan syvintä osaamista.

Olen muuallakin kertonut, että itse valokuvaaminen on osaltaan minun mielessäni eräänlaista metsästämistä; tyydytys tulee onnistumisesta. Onnistumisesta kuvan otossa, onnistumisesta sen käsittelyssä. Kuvaa katselee muutamien päivien aikana useamman kerran, ja sitten se on työnsä tehnyt, palkkionsa tuottanut, joutaa bittien taivaaseen? Tämän tunnustaminen ei ole helppoa, kun kuvaan on kuitenkin aikaa, vaivaa, ja vähän rahaakin käyttänyt? Varsinkin elikoitten kuvaaminen on minusta tai minulle aika puhtaasti metsästämistä muistuttava rituaali, ei ruokaakaan voi määräänsä kauempaa säilyttää, eikä sitä onnistumisen tunnetta oikein voi tulevaisuuteen siirtää.

Jaakko
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Itse en jälkikäteen heitä mitään pois, kaikki kaikki kuvani edustavat minulle aikaa ja paikkaa jostain aiemmin koetusta, ja täten merkityksellisiä minulla.

Kuvat jotka ovat suttuja tai sävyiltään luonnottomia, niillä ei ole itselleni painoarvoa, vaikka kuinka kertoisi jotain hetkestä x, sillä sen kuvan tekninen epäonnistuminen pilaa myös sen sisällön merkityksellisyyden.

Haluan että kuvat edustavat edes jollain tasolla realistisesti koettua näkymää.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Kyllä se näin, ettei se absoluuttinen kuvanlaatu ole tärkeintä tälläisessä dokumentoinnissa.

Toki pikkutarkkuus aina plussaa, mutta kyllä nykydigeillä saa jo todella hulppeaa jälkeä hyvällä objektiivilla, ja jos ei muuta maffers, niin laita se pixelsphift päälle! Sehän on kuin tehty staattisten maisemien taltioimiseen rauhallisella tahdilla.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Epilobium

Viesti Kirjoittaja Epilobium »

Mulle kuvan sisältö on ykkönen.

Sitten tulee pitkä väli… ja kuvan muut kriteerit,
ellei ole niin ”suttu”, että sisällöstä ei saa selkoa! :mrgreen:
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Epilobium kirjoitti: Helmi 21, 2024 20 : 04 Mulle kuvan sisältö on ykkönen.

Sitten tulee pitkä väli… ja kuvan muut kriteerit,
ellei ole niin ”suttu”, että sisällöstä ei saa selkoa! :mrgreen:
Hyvin pitkälti samoilla ajatuksilla tullu mentyä vuosia.

Miun kuvien sisällöstä voi ja saa olla montaa mieltä, hyvä niin, kuitenkin niiden sisältö itselleni on tärkein juttu. Sitä on vaan vaikeampi laittaa sanoiksi kuin jotain yksityiskohtaa tai väriä kuvassa.
oh8gvq

Viesti Kirjoittaja oh8gvq »

Hieno veto, aiheeksi!
Näet olen edellis ja nyt talven aikaan digitoinut junioreille valokuva-arkistojamme,
Kummallista kyllä, mukavammaksi tietsaksi olen todennut WIN8.1pro käyttöjärjestelmän, jonka valokuva managerilla voi laittaa ylös, kuvaajan, ajan, paikan, käytetyn kameran, filmin,
Tiedä sitten millä nyky katselu ohjelmalla emmyiedot olisi luettavia?

Homma on hidasta, 24 kuvan sarjassa Epson xp-830 menee tunti

Kokonaisuudessa kaikenlaiset toimintaympäristö, on täysin muuttuneet.. jopa muinaiset rivitalo osoitteet jne..

Omasta mielestä, muisina aikoina, olisi kuitensa voinut kuvata enempi, mistä johtuu myös ajatus, jotta nykyaikana valokuvauksen ollessa helppoa, pitäisi arkipäivästä työntekoa, ehättää tai saada aikaiseksi kuvata enempi..

Olen jopa ehtiny entisten työkavereiden yhteystietoja, kun mulla oli 80/90-luvulla kantaa mukana pokkaria, jossa oli mv-filmi, tyypit on olleet otettuja, kun saavat muinaisajan valokuvasta kopion ( joita eimole monia, mutta joku on) hemmosta kuvan konttorissa (ie tstolla), tai jopa sätkällä..

..kyläläisiä en vieläkään, rohkene kypsästä, jos "napsaisin", mutta onneksi sattumuksia on muutamista kymmenistä..

Lähimmäistä ystävistä olen teettänyt uusia paperikuvia, vienyt, tai laittanut jopa joulukorttina, hauskaa, onpa perhe kysäissyt 70-lukulaisesta kuvasta, "kuka näistä oot?" ..

Veikeä laji?!
...sen kummempaa...
Olympus E-420, 8mm/3.5 Fisu + supalaseja
Nikon1 V1
Olympus Tough TG-5
https://www.flickr.com/photos/jarpes_shots/
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Mulla on tuossa hyllyssä joku 7-8000 diaa, joista n. 3000 faijan jäämistöä ja loput omia. Niissä ei montaa "turhaa" kuvaa ole. Sen sijaan kun mulla leipoi vanha edittikone, niin sen mukana digitaalisessa haudassa makaa varmaan 20 000 kuvaa. Niistä oikeasti säästettäviä on ehkä 1000. Olen kerännyt rohkeutta alkaa elvyttämään konetta Windowsin uudelleenasentamisella. Ei ole vielä moti riittänyt.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
oh8gvq

..reilu vuosikymmen sitten Lenovo äxxä olikohan 120 mallia, kovo tekee tämän,
käytin mööpeliä tietokone kaupan huollossa, heidän arvionsa oli jotta kova tuolloin ei voinut hanskat henkiin, tai tallenteita saada pelastettua..

eräs meidän pikkukylän atk-hemmo, ratkaisi tuolloin ongelman muutaman kymppiä maksamalla telakalla, johon kovo laitettiin pystyyn ja
Linuxilla sieppasi tiedot omalle tietsalleen,

Voinee olla mahdollista nykypäivänäkin?
...sen kummempaa...
Nikon1 V1
Olympus Tough TG-5
mremonen
Viesti:

oh8gvq kirjoitti: Maalis 01, 2024 19 : 51 Voinee olla mahdollista nykypäivänäkin?
RAID10-pakka. Sieltä ei oteta mitään, jos ei RAID nouse ylös. On mulla backupit verkkolevyllä, mutta sekin tuntuu jotenkin hankalalta. Eikä ne kuvat ihan aidosti mitään kovin pelastusta kaipaavia ole. Tuskin multa HAM tulee kyselemään retrospektiivin perään.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
oh8gvq

mremonen kirjoitti: Maalis 03, 2024 17 : 08
oh8gvq kirjoitti: Maalis 01, 2024 19 : 51 Voinee olla mahdollista nykypäivänäkin?
RAID10-pakka. Sieltä ei oteta mitään, jos ei RAID nouse ylös. On mulla backupit verkkolevyllä, mutta sekin tuntuu jotenkin hankalalta. Eikä ne kuvat ihan aidosti mitään kovin pelastusta kaipaavia ole. Tuskin multa HAM tulee kyselemään retrospektiivin perään.
-PEUKKU!-
..setä perillä 'harrastustermeistä'!
...sen kummempaa...
Nikon1 V1
Olympus Tough TG-5
odzmo

Viesti Kirjoittaja odzmo »

mremonen kirjoitti: Maalis 03, 2024 17 : 08 RAID10-pakka. Sieltä ei oteta mitään, jos ei RAID nouse ylös. On mulla backupit verkkolevyllä, mutta sekin tuntuu jotenkin hankalalta. - - -
Tästä(kin) syystä varmistusjärjestelmäksi ei suositella mitään poropieterilaitteita tai eksoottisia tiedostomuotoja. RAID kyllä käy työlevynä.
mremonen
Viesti:

odzmo kirjoitti: Maalis 05, 2024 22 : 53
mremonen kirjoitti: Maalis 03, 2024 17 : 08 RAID10-pakka. Sieltä ei oteta mitään, jos ei RAID nouse ylös. On mulla backupit verkkolevyllä, mutta sekin tuntuu jotenkin hankalalta. - - -
Tästä(kin) syystä varmistusjärjestelmäksi ei suositella mitään poropieterilaitteita tai eksoottisia tiedostomuotoja. RAID kyllä käy työlevynä.
Työlevynä se RAID on. Aikanaan sillä sai nopeutta lisää. Nykyään nämä m.2-levyt in yhtä nopeita kuin keskusmuisti.
---
blogi
Vastaa Viestiin