kamala kun vaikeeta
-
kamala kun vaikeeta
mä olin ihan ilonen ku löysin tämmösen sivuston ku meinasin et vaihan ton kameran vähä parempaan. ku mä sain vanhemmilta sellasen Olumpys 720n lahjaks kaks vuotta sit ja nyt oon sit nähny pitkän aikaa kaverin sellasella järjestyskameralla ottamia kuvia. ne kuvat on tosi hyviä ja kaveri meinaa valokuvaajaks ja mäkin aattelin ruveta valokuvaajaks mut pitäs vissiin vähän parempi kamera hommata. mä oon nyt säästänyt kaikki mun kesäduunista tienatut rahat just sitä kameraa varten. mut nyt ku mä vähän aikaa luin näit juttui täl palstal ni mä oon ihan ulkona. ihan ihmeellisii kirjain ja mumerokoodei.
jos mulla on tuo Olumpys 720 ja mun mielestäni sil saa ihan hyvii kuvii mut ne ei riitä ammattilaiskuviks ni minkälainen kamera mun kannattais hommata? mul olis nyt rahaa laittaa sellanen tuhat euroo kameraan ja jos myyn ton entisen ni vähän enemmänkin. voisitteks te vähän neuvoo minkälainen mun kannattas ostaa.
jos mulla on tuo Olumpys 720 ja mun mielestäni sil saa ihan hyvii kuvii mut ne ei riitä ammattilaiskuviks ni minkälainen kamera mun kannattais hommata? mul olis nyt rahaa laittaa sellanen tuhat euroo kameraan ja jos myyn ton entisen ni vähän enemmänkin. voisitteks te vähän neuvoo minkälainen mun kannattas ostaa.
-
Re: kamala kun vaikeeta
Luis kirjoitti:mut nyt ku mä vähän aikaa luin näit juttui täl palstal ni mä oon ihan ulkona. ihan ihmeellisii kirjain ja mumerokoodei.
Lueskele vaikka tuo ajankuluksi: http://www.pikseli.fi/digifaq/
-
- Viesti:
Tylsää luettavaa. Mieluummin kamera käteen ja kuvaamaan.-EeKe- kirjoitti: Lueskele vaikka tuo ajankuluksi: http://www.pikseli.fi/digifaq/
-
Juu, kun on ensimmäinnen suljin pamahtanut niin taso alkaa olla kova. Vähän sillai kuvatoimistotyyliin? ;-}tareone kirjoitti:Tylsää luettavaa. Mieluummin kamera käteen ja kuvaamaan.-EeKe- kirjoitti: Lueskele vaikka tuo ajankuluksi: http://www.pikseli.fi/digifaq/
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
Ei tuolla Digifakissa ole yhtään varsinaisesti valokuvausta koskevaa tietoa. Tekniikkaa ja sen selvitystä sitäkin enemmän.OskuK kirjoitti:Juu, kun on ensimmäinnen suljin pamahtanut niin taso alkaa olla kova. Vähän sillai kuvatoimistotyyliin? ;-}tareone kirjoitti:Tylsää luettavaa. Mieluummin kamera käteen ja kuvaamaan.-EeKe- kirjoitti: Lueskele vaikka tuo ajankuluksi: http://www.pikseli.fi/digifaq/
DigiFAQ kirjoitti:Olen joitakin kuvausasioitakin näille sivuille kerännyt, mutta parempia ohjeita löytää kirjallisuudesta ja joistakin verkkosivuistoista, joihin olenkin linkeissäni viitannut.
-
tareone kirjoitti: Ei tuolla Digifakissa ole yhtään varsinaisesti valokuvausta koskevaa tietoa. Tekniikkaa ja sen selvitystä sitäkin enemmän.
Niin..
Luis kirjoitti:mut nyt ku mä vähän aikaa luin näit juttui täl palstal ni mä oon ihan ulkona. ihan ihmeellisii kirjain ja mumerokoodei.
..miks sun piti sotkea valokuvaus tähän? Onko nyt hyvä mieli? =(
-
- Viesti:
Anteex.-EeKe- kirjoitti: ..miks sun piti sotkea valokuvaus tähän? Onko nyt hyvä mieli? =(
-
Tuolla Olympuksella saa treenattua perusasiat aivan mukavasti, jos se vastaa vähääkään 750UZ-mallia, niin siellä on kivasti manuaaliasetuksia testattavaksi. Myyntiosiossa muuten oli vielä jokin aika sitten tarjolla telelinssiä, itse ostin laajakulman pois samalta myyjältä ja olen oikein tyytyväinen Olympuksen laatuun.
Tuhat euroa ensimmäiseen "kunnon" kameraan on aika paljon jos ei ole ihan varma mitä on ostamassa ja miksi. Usko tai älä, parhaat tulostetut kuvat on tullut tuolla Olympuksella pokkarilla, vertailukohteina muokkaamattomat 300D:n kuvat. Eli helpokäyttöisyys kunniaan, automaatti hoitaa kohtuullisessa valaistuksessa hommansa kiitettävästi.
En haluaisi kuulostaa ikävältä, mutta käytä nyt se pokkari ensin kuumaksi ja lue paljon suositeltuja ohjeita ja kirjoja... Noh, enpä itsekään kirjoihin ole tarttunut kuin nimeksi, perusteet termistössä hallintaan ja testaamaan käytännössä.
Huomaa että olen itsekin aloittelija, tutkin yhä erilaisia ominaisuuksia laitteissa ja aina löytyy uutta ymmärrettävää. Ainoa varma asia on että tarvitsen (haluan!) sekä pokkarin että DSLR:n.
T:Kari
PS. Sitten se pakollinen pottuilu; sun textiis on karmeeta lukee...
:-)
PS2. EDITiä... En huomannutkaan että oletkin jo pari vuotta kuvaillut tuolla Olumpyksella, enää ei tarvitsekaan kuin opetella termit ja mumerot!
Tuhat euroa ensimmäiseen "kunnon" kameraan on aika paljon jos ei ole ihan varma mitä on ostamassa ja miksi. Usko tai älä, parhaat tulostetut kuvat on tullut tuolla Olympuksella pokkarilla, vertailukohteina muokkaamattomat 300D:n kuvat. Eli helpokäyttöisyys kunniaan, automaatti hoitaa kohtuullisessa valaistuksessa hommansa kiitettävästi.
En haluaisi kuulostaa ikävältä, mutta käytä nyt se pokkari ensin kuumaksi ja lue paljon suositeltuja ohjeita ja kirjoja... Noh, enpä itsekään kirjoihin ole tarttunut kuin nimeksi, perusteet termistössä hallintaan ja testaamaan käytännössä.
Huomaa että olen itsekin aloittelija, tutkin yhä erilaisia ominaisuuksia laitteissa ja aina löytyy uutta ymmärrettävää. Ainoa varma asia on että tarvitsen (haluan!) sekä pokkarin että DSLR:n.
T:Kari
PS. Sitten se pakollinen pottuilu; sun textiis on karmeeta lukee...
:-)
PS2. EDITiä... En huomannutkaan että oletkin jo pari vuotta kuvaillut tuolla Olumpyksella, enää ei tarvitsekaan kuin opetella termit ja mumerot!
Viimeksi muokannut GaryP, Syys 27, 2006 15 : 41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
-
Ehkä tällaisiin säikeisiin voisi laittaa jonkin hymiöntapaisen tunnuksen. Valikoimassa ei taida olla hirvivaaran merkkiä tai muuta sopivaa....juanito kirjoitti:Viestin aloittaja onnistunut kyllä mainiosti, tossahan on kaikki edellytykset siihen että saa asiallisia ja asiaan paneutuvia vastauksia.
Jollain töissä ollut iltapäivällä hiukan tylsähköä, veikkaan.
mtala
-
Mukavinta tuossa vaiheessa kun olet ostamassa sellaista "ammattilaisen järjestelmäkameraa", on käsitys että kaikilla ammattilaisillakin on sellainen samantasoinen. Kun asioita vähän tutkiskelee, niin huomaa että se onkin aloittelijatason järjestelmäkamera mitä on hankkimassa, kaikenlisäksi ylihintaan ja ne hankinnat eivät lopu siihen. Siksi kaukaa viisaat foorumilaiset suosittelevat ostamaan käytetyn "rungon", koska varusteisiin menee vielä toinen kameran hinta vähintään.
Sitten kun sillä järjestelmäkameralla on ensimmäiset tuhannet kuvat ottanut, niin pikkuhiljaa huomaa että nämähän vaativat enemmän kuvienkäsittelyä kuin pokkarilla otetut kuvat, mites se näin päin meni?
Kaikenlisäksi sillä kameran mukana tulleella objektiivillä ei millään saa hämärässä kunnon kuvia ja taas foorumilaiset neuvoo että ostat 50 mm 1.8:n, no kuvat paranee, mutta sisätiloissa ei mahdu jalkapallojoukkue kuviin. Kun kyselet kittilinssille korviketta, niin ehdottavat vain kaikkia yli 500 euron objektiivejä, mitä, eihän se kamerakaan ollut niin kallis. Lisäksi siinä on vähemmän millejä ja se "aukkolukukin" on pienempi, mitä ne semmosta suosittelee ;D
No kun vihdoin olet saanut ne mestarilliset kuvat näytille, niin foorumilaiset sanovat kuviesi värejä neutraaleiksi vaikka ne omalla näytölläsi olivat upeat. Alat metsästämään näyttöä ja foorumilaisten mielestä ainoastaan yli 800 euron Eizon TFT on hankinnan arvoinen.
Tässä oli dc.netin valokuvauskoulun lyhyt oppimäärä. Voitte merkitä opintopassiin 1 op lisää.
Sitten kun sillä järjestelmäkameralla on ensimmäiset tuhannet kuvat ottanut, niin pikkuhiljaa huomaa että nämähän vaativat enemmän kuvienkäsittelyä kuin pokkarilla otetut kuvat, mites se näin päin meni?
Kaikenlisäksi sillä kameran mukana tulleella objektiivillä ei millään saa hämärässä kunnon kuvia ja taas foorumilaiset neuvoo että ostat 50 mm 1.8:n, no kuvat paranee, mutta sisätiloissa ei mahdu jalkapallojoukkue kuviin. Kun kyselet kittilinssille korviketta, niin ehdottavat vain kaikkia yli 500 euron objektiivejä, mitä, eihän se kamerakaan ollut niin kallis. Lisäksi siinä on vähemmän millejä ja se "aukkolukukin" on pienempi, mitä ne semmosta suosittelee ;D
No kun vihdoin olet saanut ne mestarilliset kuvat näytille, niin foorumilaiset sanovat kuviesi värejä neutraaleiksi vaikka ne omalla näytölläsi olivat upeat. Alat metsästämään näyttöä ja foorumilaisten mielestä ainoastaan yli 800 euron Eizon TFT on hankinnan arvoinen.
Tässä oli dc.netin valokuvauskoulun lyhyt oppimäärä. Voitte merkitä opintopassiin 1 op lisää.
-
Onneksi meitä luokalle jääneitä on varmasti paljon tällä foorumilla. :)jmr kirjoitti:Mukavinta tuossa vaiheessa kun olet ostamassa sellaista "ammattilaisen järjestelmäkameraa", on käsitys että kaikilla ammattilaisillakin on sellainen samantasoinen. Kun asioita vähän tutkiskelee, niin huomaa että se onkin aloittelijatason järjestelmäkamera mitä on hankkimassa, kaikenlisäksi ylihintaan ja ne hankinnat eivät lopu siihen. Siksi kaukaa viisaat foorumilaiset suosittelevat ostamaan käytetyn "rungon", koska varusteisiin menee vielä toinen kameran hinta vähintään.