RAW ja JPG kuvien arkistointi

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
scorpi78

RAW ja JPG kuvien arkistointi

Viesti Kirjoittaja scorpi78 »

Olen nyt alkanut ottaa kuvia RAW muodossa(tai RAW+jpg). Tarvisin hieman neuvoja miten kannattaisi kuvat arkistoida.
Otan siis RAW kuvia järkkärillä ja pokkarilla JPG kuvia

Kannataisiko RAW kuvat sijoittaa aivan omaan kansioonsa:
RAW\2014\2014-5-5_Ruka\kuva.nef
JPG\2014\2014-5-5_Ruka\kuva.jpg

vai laittaa samaan kansioon. Aluksi olisi jpg kuvat ja RAW kansion alla NEF kuvat.

2014\2014-5-5_Ruka\kuva.jpg
2014\2014-5-5_Ruka\RAW\kuva.nef

Toivottavasti tuosta sai selvää mitä haen takaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

En nyt keksi syytä, miksi alkuperäiset eri kameroiden NEF:t ja JPEG:t pitäisi erottaa, paitsi ehkä jos käyttämäsi Raw-ohjelma haluaa vain NEF:jä lukemaansa kansioon. Raw+jpeg -kuvatut kuvat voi ehkä jakaa, mutta se nyt lähinnä lisää työtä. Päivämäärä ja aihe lienevät kuitenkin olennaisempi hakutieto kuin tiedostoformaatti. NEF:stä konvertoituja lopullisia JPEG:jä taas ei kannata laittaa samoihin kansiohin, tai ainakin sitten johonkin alakansioon.

Itselläni Lightroom hoitaa koko homman. Kaikkien omien kameroiden (3 erilaista + Pad) ja testikameroiden (paljon) kuvat menevät samoihin päiväkohtaisiin kansioihin formaatista riippumatta.
Jarski75

Viesti Kirjoittaja Jarski75 »

Itse olen arkistoinut vain RAWeista "kehitetyt" jpegit kansioihin, jotka on kuukausien nimellä omien vuosiensa alla.

Jos jossain kuussa on ollut jotain isompaa tapahtumaa, kesälomareissua tms. niin se sitten saattaa olla omassa kansiossaan kuukausikansion sisällä.. samoissa kansiossa kulkee myös satunnaiset pokkarilla räpsityt stillit..

RAWeja aloin arkistoida vasta pari vuotta sitten yleensä ollenkaan, ja ne vaan heitetty kansioihin "2012", "2013" jne.. niitten alla vain kummalla rungolla otettu ( D80 / D90 ) ei muuten, mutta vain kuvatiedostonumeroinnin takia..

Jos joskus tulee palava polte alkaa nysväämään jotain vanhaa kuvaa jostain syystä, niin sen alkuperäisen jpgin nimi johtaa kyllä jäljille sitten ( nimeän jpg:t tyyliin DSC1234_160113 - eli kameran antama nimi + päivämäärä jolloin kuvat koneelle purettu - erottuvat sitten jos joskus tulee taas uusi runko, joka nimeää tiedostot "samalla tavalla", eli laskuri lähtee taas toki alusta.. )

Tähän päivään mennessä ei ole tullut tarvetta yhtään vanhaa RAWia aukaista - laajemman jälkikäsittelymahdollisuuden takia sillä vaan kuvaan - en tallenna jpegejä järkkärissä ollenkaan - niissä on aina joku väritasapaino vähintään pielessä kuitenkin..
Nikon D700 + Nikon 1 V1 & V2
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Jos käytössä on lightroom, niin ei ole mitään syytä tehdä isoja jpeggejä. Orginaalit, oli ne sitten jpeggejä raweja tai scannerin tiffejä, laitan aina samaan vuosi/kuukausi kansioon.
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

Noiden aikaleimakansioiden teko ja etenkin selaus on melko turhauttavaa puuhaa, jos siihen ei ole kunnollista softaa (esim LR).

Hommaa voi helpottaa vaihtamalla kuvien nimet aikaleimaksi. Sen voi tehdä joko maksullisilla ohjelmilla tai sitten ilmaisella Exiftoolilla.

Exiftool ei tarvitse erillistä asennusta, riittää kun sen kopioi sopivaan hakemistoon, esim. \program files(x86)\exiftool\

Ja sitten tehdään työpöydälle kuvake, jonka ominaisuuksiin laitetaan merkkijono (jakaantuu tässä useammakis riviksi) "C:\Program Files (x86)\exiftool\exiftool.exe" -k -r -v0 "-FileName<DateTimeOriginal" -d "%%d/%Y%m%d_%H%M%S%%c.%%e" -Source<${FileName} -overwrite_original -P.

Uudelleen nimeämistä varten kuvien, formaatista riippumatta, olisi hyvä olla yhdessä työhakemistossa. Resurssien hallinnasta sitten raahataan tämä työhakemisto kuvakkeen päälle ja sitten voi seurata avautuvasta ikkunasta, kun nimet vaihtuvat.

Exiftool ei koske tiedostojen sisältöön, se vain vaihtaa nimet Exifistä löytyvään kuvausajankohtaan. Jos samalla sekunnilla on useita kuvia, niin ne lisänumeroidaan juoksevasti. Exiftool osaa myös miltei kaikkien valmistajien rawit. Jos kamera tallentaa IPTC metadataa, niin sinne jää myös kuvan originaalinimi. Ja Exiftoolille on myös graafinen käyttölittymä ExiftoolGui, jos haluaa käpistellä metadataa.

Kun tiedoston nimenä on aikaleima, niin hakemistojen määrää voi vähentää huomattavasti
paulas

Viesti Kirjoittaja paulas »

En tiedä, teenkö turhaa työtä, mutta olen tallentanut sekä raw:it että niistä tehdyt jpegit omiin kansioihinsa. Kansioilla on sama nimi, paitsi, raw-kuvia sisältävässä lukee päivämäärän jälkeen "raw". Nimeän kaikki kuvat niin, että ensin tulee päivämäärä vvkkpv, raw:eilla ja jpegeillä on sama nimi. Kansiot nimeän myös aloittaen päivämäärällä. Käytössä on Lightroom, jossa kehitän kuvat, käytän "sivuvaunuja".

Joskus aikanaan en säilyttänyt kaikkia raw-tiedostoja, joista kehitin Jpegit, nyt teen sen. On käynyt useamman kerran niin, että esim. kuvakirjaa tehdessäni olen palannut vanhoihin raw:eihin ohjelmien kehityttyä. Sitten on harmittanut, jos sitä etsimääni raw-kuvaa ei ole löytynytkään
grafia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Täällä toinen Paula, joka on havainnut suht samanlaisen arkistoinnin toimivaksi.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
JoeSupreme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JoeSupreme »

Itse käytän samankaltaista kuin Jarski75.

Eli raw:t vuosikohtaisiin kansioihin ja LR4 käsittelyn jälkeen JPG:t kuukausikohtaisiin ja niiden alle tapahtumapaikkaan viittaaviin esim. kotona / mökillä / järvenpää kansioihin tjsp missä nyt sattuu olemaan.

Tällä pysyy hakemisto puu siedettävänä ja hakemistojen lukumäärä ei räjähdä käsiin.

Ja edellis vuoden RAW kuvat saa halutessaan hävitettyä parilla napinpainalluksena ja levytilaa säästyy rutkasti.
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Hei, älkää vaan hävittäkö niitä RAW-kuvia! Ne ovat kuin negatiiveja. Kuka ne hävittäisi? Itse teen siten, että käännän Canonin CR2:t DNG:ksi siirtäessäni ne Ligthroomiin. Noh, itse toimin ehkä myös tyhmästi mutta arvelen DNG:n olevan vielä tulevaisuudessakin sellainen formaatti, jonka saa auki ties millä ohjelmilla.
scorpi78

Viesti Kirjoittaja scorpi78 »

olli R tapa laittaa kaikki alkuperäiskuvat samaan kansioon vaikuttaa ihan järkevältä. Käsitellyt kuvat sitten omaan kansioonsa. Alkuperäiset kuvat pysyis aina tallessa.

Kaikkien kuvien laittaminen samaan kk-kansioon taas ei oikein sytytä. Toimii varmasti hyvin jos käyttää LR tapaista ohjelmaa. Jos taas kyseistä ohjelmaa ei ole, on hankala etsiä vanhoja kuvia tietystä tapahtumasta. Haluaisin selkeän kansiorakenteen mistä kuvat löytyy helposti myös ilman mitään LR tapaista ohjelmaa.

Enköhän näistä vastauksista jotain keksi. Tällä hetkellä parhaimmalta vaikuttaa laittaa alkuperäiset kuvat RAW ja JPG kuvat samoihin päiväkohtasiin kansioihin.
Näistä muokatut kuvat sitten omaan kansioonsa.

2014\2014-5-5_Ruka\kuva.jpg, kuva2.jpg , kuva3.jpg...
2014\2014-5-5_Ruka\Orginal\kuva.nef, kuva2.jpg, kuva3.cr2...
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Minulla on RAWit kamera-päivämäärä -kansioissa, ja Canon Digital Photo Professionalilla laitan pienet JPEGIT kansioon toisessa paikassa, joka on esim 140203_Auringonpilkut
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
muikkunen

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Huh, aika puistattava on tuo ajatus raakatiedostojen hävittämisestä sen jälkeen kun niistä on tehty jpeg-versiot.

Itselläni on raakakuvat kronologis-temaattisissa kansioissa. Joka reissulle on oma kansio, joka on nimetty tyyliin 2013-08-jokupaikka, jolloin kansiot pysyvät ajallisesti järjestyksessä ja kotona otetut kuvat erillään reissukuvista. Tällaisten kansioiden sisällä mulla on alikansiot, joissa on kyseisistä kuvista konvertoidut jiipekit. Joskus on alikansio myös tiffeille, jos niitä jostain syystä tarvitsee.
SuperDrive

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Pan kirjoitti:Noiden aikaleimakansioiden teko ja etenkin selaus on melko turhauttavaa puuhaa, jos siihen ei ole kunnollista softaa (esim LR).

Hommaa voi helpottaa vaihtamalla kuvien nimet aikaleimaksi. Sen voi tehdä joko maksullisilla ohjelmilla tai sitten ilmaisella Exiftoolilla.
Sillä Exiftoolilla viet myös ne kuvat haluamiisi kansioihin ilman nimeämistä:
exiftool "-Directory<DateTimeOriginal" -d %Y/%m/%d dir
Move all files in "dir" into a directory hierarchy based on year,
month and day of "DateTimeOriginal". ie) This command would move
the file "dir/image.jpg" with a "DateTimeOriginal" of "2005:10:12
16:05:56" to "2005/10/12/image.jpg".
Ohjelman käyttöliittymä on aika kryptinen. Itse olen vain modifioinut noita esimerkkejä haluamakseni opettelematta sen syvemmin.

Nimeämisen olen tehnyt jheadilla, joka on hieman yksinkertaisempi.
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

Juu, exiftool on komentorivi sovellus ja siten soveltuu erinomaisesti vakioituun toimintaan. Mutta se parametrien määrittely käytännössä edellyttää perehtymistä.

Graafinen käyttöliittymä ExiftoolGUI on sitten satunnaista korjailua varten
marvehni

Viesti Kirjoittaja marvehni »

scorpi78 kirjoitti: Haluaisin selkeän kansiorakenteen mistä kuvat löytyy helposti myös ilman mitään LR tapaista ohjelmaa.
Koita Windows Liven valokuvavalikoima-ohjelmaa (ilmainen). Tuo lukee LR:n tapaan kansiot ja alikansiot näkyviin. Tai Picasaa tai muuta vastaavaa.

Selkeä kansiorakenne ei mielestäni ole mahdollista ilman kunnon kuvaohjelmaa. Jossain vaiheessa kuvamäärä kasvaa yli käyttämäsi logiikan ja olet loputtomassa järjestelysuossa. Ehdottomasti paras tapa on käyttää vähän kansioita ja paljon tageja. Tageja käyttämällä sitten haet halutut kuvat esiin. Aikaleimathan on jo kuvien exifeissä ja niiden käyttö kuvien nimissä jne on turhaa.

Oma tsydeemi: Kuvat (RAW) tuodaan vuosi/vuodenaikakansioon (tällä hetkellä RAW/2014/talvi) ja niistä käpistellään parhaat jpegeiksi eri kansioon (JPG/2014/Talvi). Ja LR/valokuvavalikoima/Picasa kaikki osavat lukea noista tagit ja hakea vain haluamani kuvat ruudulle.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

marvehni kirjoitti:Oma tsydeemi: Kuvat (RAW) tuodaan vuosi/vuodenaikakansioon (tällä hetkellä RAW/2014/talvi) ...
Jos kuvaa yli 10 000 kuvaa vuodenajan aikana niin sitten on samassa kansiossa kaksi samannimistä tiedostoa. :-) Vakavammin, itse kyllä hallinnoin mieluummin useampia vähän pienempiä kansioita ja siksi olen ollut tyytyväinen LR:n vakiosysteemiin päiväkohtaisista kansioista. Tietysti tuo on vähän turhaa niiden päivien osalta jolloin olen kuvannut vaikka kolme kuvaa, mutta toisaalta taas on niitäkin päiviä jolloin kuvaan yli 1000 kuvaa. LR:ssä ei minusta kuitenkaan liiat kansiot mitenkään rajoita kuvien etsimistä tageillakaan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
SuperDrive

marvehni kirjoitti:
scorpi78 kirjoitti: Selkeä kansiorakenne ei mielestäni ole mahdollista ilman kunnon kuvaohjelmaa. Jossain vaiheessa kuvamäärä kasvaa yli käyttämäsi logiikan ja olet loputtomassa järjestelysuossa. Ehdottomasti paras tapa on käyttää vähän kansioita ja paljon tageja. Tageja käyttämällä sitten haet halutut kuvat esiin. Aikaleimathan on jo kuvien exifeissä ja niiden käyttö kuvien nimissä jne on turhaa.
Minä aloin nimetä kuvia päivämäärien ja aikojen mukaan siinä vaiheessa, kun hankin toisen kameran. Näin eri kameroilla otetut kuvat pysyvät järjestyksessä. Tuota tietoa olen myöhemmin käyttänyt erilaisten tilastojen laskemiseen ja se on kiva, kun päiväys ja aika tulee paperikopiossa taakse.

Erilaisia ohjelma käytän vain tarvittaessa, yleisesti katson ihan Widowsin explorerin ja Irfanvew'n avulla. Kuvien löytämiseksi olen nimennyt kansioita kuvaavasti ja käyttänyt linkkejä. Päivittäisten kansioiden suurin ongelma on siinä, että jos pitää etsiä kuva, jonka päiväystä ei muista. Tähän Picasa auttaa. Etu on siinä, että epäoleellisuudet peittyvät. Jos olen tänään ottanut sata kuvaa seinistä, ei se haittaa sitä, jos huomenna otan jotain tärkeitä kuvia. Yleisesti en halua olla sidottu mihinkään tiettyyn ohjelmaan.
marvehni

Viesti Kirjoittaja marvehni »

Rockfordin kommentti erilaisista kuvaajien kuvausmääristä on hyvä, ajattelin kun tällaista kysytään että kyseessä olisi enemmän harrastelija kuin 1000 kuvaa päivässä tulittava hlö. Tuollaisessa tilanteessa lisäkansiot ovat varmasti tarpeen mutta ehkä enemmän tilannenimellä (Rumpulaisen häät 20.2.2014) kuin pelkkä päivä, ei kai kukaan tuhatta kuvaa päivässä ota ilman selkeää fokusta.

Superdriven tsydeemi on varmasti hänelle sopiva kun ei hyödynnä aktiivisesti kuvanorganisointiohjelmia (LR, valokuvavalikoima, Picasa, Ifran jne...). Se, miksi ei hyödynnä ei tosin aukene itselle. Ainakin omat tuhannsista kuvista saa ne halutut (vaikka veneily/maisema/iltarusko) esiin parilla klikkauksella riippumatta kansioista ja ajankohdista, ja ajankohdankin saa filtteriksi jos haluan vain vuoden 2009 kuvauksista nuo tietyt kuvat. Nuo kaikki kuvaamani ohjelmat osaavat lukea ristiin noita tägejä. Eli siinä mielessä voi huoleti käyttää kun exif-standardi on laajin standardi kuvien käytössä, jota kaupalliset kuvatoimistotkin käyttävät hyväkseen.
SuperDrive

marvehni kirjoitti:Rockfordin kommentti erilaisista kuvaajien kuvausmääristä on hyvä, ajattelin kun tällaista kysytään että kyseessä olisi enemmän harrastelija kuin 1000 kuvaa päivässä tulittava hlö. Tuollaisessa tilanteessa lisäkansiot ovat varmasti tarpeen mutta ehkä enemmän tilannenimellä (Rumpulaisen häät 20.2.2014) kuin pelkkä päivä, ei kai kukaan tuhatta kuvaa päivässä ota ilman selkeää fokusta.
Minä panen tarvittaessa selityksen sen päivämäärän perään. Jos samana päivänä on eri tilaneista kuvia, voin jajaa joskus ne eri kansioihin, esim, "2014_02_20 Rimpulaisen häät" on ko. kuvat ka "2014_02_20" on muut ko. päivän kuvat. En tietenkään ole orjalllinen vaan voin myös toki yhdistää päivä, jos kuvia on vähän.
Superdriven tsydeemi on varmasti hänelle sopiva kun ei hyödynnä aktiivisesti kuvanorganisointiohjelmia (LR, valokuvavalikoima, Picasa, Ifran jne...). Se, miksi ei hyödynnä ei tosin aukene itselle.
En käytä, koska en halua sitoa itseäni tiettyihin ohjelmiin. Windows explorer on minulle yleinen tapa hallita tietoa, joten käytän sitä myös kuviin. Itrfanview on katselua varten, en käytä sitä kuvan valintaan (pl. selaaminen).

Picasaa voisin käyttää yleisimminkin, jos siinä kätevämmin saisi kuvan koko ruudulle.
Ohiampuja

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Minä tässä kanssa arvon tätä arkistointia ja nyt vuoden vaihteessa olisi hyvä hetki vaihtaa systeemiä jos olisi tarve.

Nyt olen laittanut kuvat tallennuspäivän mukaan omiin kansioihin. Muuten ihan toimiva konsti ja helppo hoitaa varmuuskopiointi, mutta se kuvien etsiminen on vaikeaa...

Onko olemassa katseluohjelmia jotka hakevat kuvat myös alihakemistoista?

Ja toinen juttu, on orastava kiinnostus RAW kuviin.
Nikonien kanniskelua metsässä vuodesta -91 lähtien.
Vastaa Viestiin