kamala kun vaikeeta

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
viltawa

Viesti Kirjoittaja viltawa »

SamiN kirjoitti:
JuhaM kirjoitti:T....i
100%
Peesaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Luis

Viesti Kirjoittaja Luis »

tos oli aika paljon juttuu mitä en ymmärtäny. jotain sisäpiirikieltä? mut kiitos teille ketkä annoitte vinkkei. en mä duunis oo kun tossa joku kirjotti kun olin viikolla kipeenä ja pois koulusta. ja joo mä tiedän et mä kirjotan vähän miten sattuu ja on siitä mun maikatki mulle rähissy. mut mua kiinnostaakin enemmän kuvaaminen ku joku oikein kirjotus. mun kaveri sano et mun kantsis oottaa pari kuukautta kun sitten tulee Pentaksilta joku uus hyvä malli mihin tonni vois riittää. mut kun mua polttelis kovasti ja kohta mällään noi säästöt johkin dvd tai muihin juttuihin ja nythän on Cannonilta ainaski se 400.
Luis

ai niin sellasen mä unohin et mä kuvaan aika paljon noit meidän koirii. ja sit oon kuvannu aika paljon tota mun pikkuveikkaa mut ei siit tu oikeestaan sen parempii kuvii kun koiristakaan. et ne kuvat on niiku liikahtaneit tai heilahteneit tai sellasii. mut mun kaveri sano et jos hommaa sellasen kameran ku sillä mihin saa veihdeltuu obtiiveita ni sillä kameralla onnistuu paremmin kuvat sellasista kuvattavista mitkä ei pysy paikallaan. ja mä oon saanu kokeilla sillä mun kaverin kameralla noita meidän koirii ni heti tuli tarkempii kuvii.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Justiinsa. Mikäs se kysymys olikaan?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
kmur

Viesti Kirjoittaja kmur »

saltikov kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Justiinsa. Mikäs se kysymys olikaan?
Miksi kaikki täytyy pureskella valmiiksi. Tossa oli sen verran monta riviä että välistäkin voi lukea jonkun kysymystä vailla olevan vastauksen. Mutta mitäs mieltä olet, kannataisko aloittaa jollakin primilla vai zoomilla?
Pureskella valmiiksi? Apteekkiinhan tää pitäis viedä.
Luis

no mä en nyt taas ymmärrä tiedän sisäpiirijuttui. mut mä voisin kysyy vaik sitä et kumpi mun kannattas ostaa Cannon 400 vai oottaa sitä Pentaksia mistä kaveri sano. kaveril on Cannon olikohan 330 mut se sano et Pentaksis on parempi etsijä ja et siihen saa halvemmal obtiiveja. vakaimestaki kaveri puhu jotain.
Luis

no sit tolle kuka kys et mitä mä kysin ni mähän kirjotin heti alussa et voisitteks te neuvoo millanen kamera mun kannattas ostaa kun mulla on nykysin Olympus 720. mä olin tuolla alussa kirjottannu väärin et Olumpus sori.
GaryP

Viesti Kirjoittaja GaryP »

Nyt on tilanne varmaan sen verran vaiheessa sun kuvausharrasteessa että kannattaisi etsiä ensin käsiin vaikka joku kerho jossa on tietoa ja laitteistoa. Sulla tuntuu olevan hieman hakusessa koko aihe jonka vuoksi sisäpiiri tykkää nakella myös pelkkää pottuilua.

Etsi käsiisi joku kirja jossa käydään läpi kuvaamisen perusteita ja laitteiston osalta myös vastaavasti erilaisia vaihtoehtoja.

Jos nyt olet saanut sen käsityksen, että kameralla johon voi vaihtaa objektiiveja, saa parempia kuvia, kannattaa miettiä mitä erilaista tapahtuu kuvaamisen aikana verrattuna omaan Olympukseesi. Millainen salama on eri kameroissa, mitä ohjelmaa käytät kuvaustilanteessa?

Opettele nyt ensin se Olympuksen käyttö (siinäkin on säädettävää tarpeeksi) ja anna rahat vaikka äidille jemmaan kunnes niitä tarvitset.

Kari
savolaine

Viesti Kirjoittaja savolaine »

saltikov kirjoitti:
kmur kirjoitti:
saltikov kirjoitti:Miksi kaikki täytyy pureskella valmiiksi. Tossa oli sen verran monta riviä että välistäkin voi lukea jonkun kysymystä vailla olevan vastauksen. Mutta mitäs mieltä olet, kannataisko aloittaa jollakin primellä vai zoomilla?
Pureskella valmiiksi? Apteekkiinhan tää pitäis viedä.
Puolet suomen kansasta pitäis herättää apteekin kautta.
Tai kaikki.
Luis

no on teil aika juttui. joku kyl oikeesti neuvoki. mut ihme sisäpiiri juttui tai sit mulle vinoiltii en tiiä. mut kukaa ei kyl vastannu ku mä kysyin et kantsisko mun ostaa Cannon 400 vai oottaa Pentaksii niin ku kaveri sano.
linko2

Viesti Kirjoittaja linko2 »

Luis kirjoitti:.. mut kukaa ei kyl vastannu ku mä kysyin et kantsisko mun ostaa Cannon 400 vai oottaa Pentaksii niin ku kaveri sano.
Tuohon ei ole niin helppo vastata. Sama jos kysyisit, pitäisikö ostaa Toyota vai Opel. Tai citymaasturi, vai farmari.
Autokin ostetaan ulkonäön perusteella. Osta sinä kamera samoilla perusteilla. Ei se ihan susi ole, ostat kumman vaan.
Luis

joo kiitti sulle salkov. mut tossa on sellanen juttu et mun faijalla on sellasia obtiiveja ketkä käy Pentaksiin. tai mun kaveri sano et ne käy Pentaksiin mut ei Cannoniin ja kaveri sano et pitäs Cannoniin laittaa aika paljon rahaa et sais samanlaiset obtiivit. mut kaveri puhu jotain et pitää käsillä tarkentaa niillä obtiiveilla. faija lupas ne mulle kun faija sano et se ei enää niitä tarvii. ne on jotai vanhoi obtiivei. mä en ole tolla Olumpuksella tarkentanu sillai käsillä kun se tarkentaa ihan itekseen ja ihan kohalleen.
Luis

eikun saltikov sori.
jmr

Viesti Kirjoittaja jmr »

Luis: Kuten itsekin jo rivien välissä sanoit eli arvostat automaattitarkennusta objektiivissä. Joku pitkänlinjan valokuvaaja pitää käsintarkentamista ihan normaalina ja taas nuorempi sukupolvi (ainakin osa) haluaa pitää kameran siinä vihreän neliön automaattiasennossa.
Käy kokeilemassa ainakin muutamaa järjestelmäkameramerkkiä. Yksi arvostaa järeää otetta kamerasta (esim. Nikon D70/D70s), toinen taas kuvanlaatua ja varustevalikoimaa (vaikkapa suosittu Canon 350d), kolmas taas ostaa sen mikä tuntuu hyvältä käyttää (vaikka Pentaxin runko). Hyviä ja huonoja objektiivejä saa kaikkiin kameramerkkeihin, jälkimmäisiä halvemmalla, lisäksi eri toisen kameramerkin objektiivejä on mahdollista saada kiinni niinsanotun bajonettisovittimen avulla useimpiin järjestelmäkameroihin, mutta silloin taas menetetään yleensä automaattitoiminnot (tarkennus jne). Järjestelmäkameran idea on tavallaan siinä että pikkuhiljaa siirrytään käyttämään manuaalitoimintoja, kun kameran automatiikka ei tuotakaan halutunlaista kuvaa.

Loppukommenttina voisin sanoa että panosta pikkasen oikeinkirjoitukseen ja kysymyksien muotoiluun, niin näiden koomikkojen humoristiset heitot vähentyvät. Esikatselua saa käyttää ja viestiä saa muokata vielä lähettämisen jälkeenkin, kun on painanut Lähetä. :)
Viimeksi muokannut jmr, Loka 02, 2006 20 : 20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luis

sil on se ite kamera rikki et mä en oo sil valokuvannu ja niil obtiiveil. mut sil on jotai M ja A obtiivei. ja sit se höpis jotain jostain takuumarista mikä pitää jotain. no en mä ny kuunnellu tarkkana mut kuitenki niillä takuumareil on faija sano vaikeempi valokuvata. tai mä nyt menin vähän ulos siitä mitä se selitti. no ei se oo itekään kuvannu pitkää aikaa ku siinä kameras ei nää läpi etsinestä siin on joku sellane vika joku jumis.
GaryP

Viesti Kirjoittaja GaryP »

Luis, ihan totta, opettele nyt nuo termit ettei kukaan luule vahigossa sinua tyhmäksi.

Obtiiveilla tarkoitat objektiiveja, puhu niistä. Mikä on takuumari? Makutuomari? Mari jolla on takuu?

Osta uudempi Olympus "wannabe järkkäri"-pokkari (näyttää järkkäriltä, mutta on silti kiinteällä objektiivilla varustettu ja hieno) jossa on kaikki automaattista, tulet olemaan ihan onnellinen ja pitkään. Jos meinaat siirtyä sinne Pentax-linjalle, juttele isäsi kanssa ja pyydä opastusta.

Tai sitten me olemme menneet pahasti halpaan ja vastanneet pilailijan kyselyihin...

Kari
Vastaa Viestiin