takanappitarkennus (back button focus)
-
- Viesti:
Re: takanappitarkennus (back button focus)
Minä vaihdoin tarkennus- ja laukaisutapoja kokonaan. Tarkennan takanapilla. Kamera nojaa kämmenen luihin eikä heilahda siitä mihinkään. Se on kuin oksanhangassa. Samaan aikaan peukalo on vapaa liikkumaan, niin että se ei heilauta kameraa mihinkään suuntaan. Laukaisun hoidan keskisormella. Tämä vaikuttaa ranteen asentoon, kun kamera on samaan aikaan tuettu tähtäimen yläreunasta silmäkulmaan. Ranteen kulma oikenee keskisormella laukaistessa eivätkä käsivarren lihakset kipeydy.
Opin tavan vanhalla D30:llä kuvatessa, kun käsivarren lihakset tulivat päivän kuvaamisen jälkeen kipeiksi. Kamera oli hieman möhkälemäisesti muotoiltu eikä istunut käsiini luontevasti. Kokeilin erilaisia tarkennus- ja laukaisutapoja. Löytämäni asento istuu omiin melko pieniin käsiini hyvin. Samoin se vaikutti tarkennustavan valintaan, kun kuvasin maisemia ja piti tarkentaa erikseen ennen laukaisua. Varsinkin yökuvissa tämä vaikutti, kun kamera oli korkealla jalustassa. Monesti piti seistä varpaillaan, että näki mitä kuvaa. piti tarkentaa, laukaista ja odottaa. Siksi tarkennus erikseen ja laukaisu erikseen helpottivat kuvaamista. Muutamien kokeilujen jälkeen huomasin tavan istuvan hyvin muihinkin kuvauksiini.
Opin tavan vanhalla D30:llä kuvatessa, kun käsivarren lihakset tulivat päivän kuvaamisen jälkeen kipeiksi. Kamera oli hieman möhkälemäisesti muotoiltu eikä istunut käsiini luontevasti. Kokeilin erilaisia tarkennus- ja laukaisutapoja. Löytämäni asento istuu omiin melko pieniin käsiini hyvin. Samoin se vaikutti tarkennustavan valintaan, kun kuvasin maisemia ja piti tarkentaa erikseen ennen laukaisua. Varsinkin yökuvissa tämä vaikutti, kun kamera oli korkealla jalustassa. Monesti piti seistä varpaillaan, että näki mitä kuvaa. piti tarkentaa, laukaista ja odottaa. Siksi tarkennus erikseen ja laukaisu erikseen helpottivat kuvaamista. Muutamien kokeilujen jälkeen huomasin tavan istuvan hyvin muihinkin kuvauksiini.
-
Kannattaa nimeomaan kokeiolla mik...............+09Mikael K. kirjoitti:Minä vaihdoin tarkennus- ja laukaisutapoja kokonaan. Tarkennan takanapilla. Kamera nojaa kämmenen luihin eikä heilahda siitä mihinkään. Se on kuin oksanhangassa. Samaan aikaan peukalo on vapaa liikkumaan, niin että se ei heilauta kameraa mihinkään suuntaan. Laukaisun hoidan keskisormella. Tämä vaikuttaa ranteen asentoon, kun kamera on samaan aikaan tuettu tähtäimen yläreunasta silmäkulmaan. Ranteen kulma oikenee keskisormella laukaistessa eivätkä käsivarren lihakset kipeydy.
-
- Viesti:
Nyt en ymmärrä. Voitko selventää?hama kirjoitti:
Kannattaa nimeomaan kokeiolla mik...............+09
-
Oikeita toimintatapoja on tosiaan monia. Minun kamerassa on pieni vipu, jolla voi automaattitarkennuksen laittaa pois päältä. Eli kun kamera on jalustalla, tarkennan, ja sitten vaan vipu AF->MF, jos haluan, ettei kamera tarkentele omia aikojaan. Toimii myös panoraamakuvaamisessa.petsku55 kirjoitti:Takanappitarkennus voi olla käytössä usein esim maisemakuvajilla.
-
Mä otan staattisten kohteiden jalustakuvauksessa kuvan takanäytölle, ja objektiivi manuaalitarkennukseen. Mulla on takanäytölle vielä luuppi, joten saan todella isona näkymään kuvasta sen kohteen, johon haluan tarkentaa. En usko minkään automaattitarkennuksen pääsevän samaan.
Sitten kun kuvataan liikkuvia kohteita, tarvitaan jotain muutakin.
Sitten kun kuvataan liikkuvia kohteita, tarvitaan jotain muutakin.
-
- Viesti:
Minä luotan staattisissa aiheessa ja makro-ja reprokuvissa AF:ään, eikä ole tarvinnut pettyä.
Yleensä laukaimesta tarkennus.
Yleensä laukaimesta tarkennus.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Käytän aina takananappi- ja servotarkennusta eläinkuvauksessa. Se pitää kohteen tarkkana vaikka ne liikkuvat. Voi ottaa kuvan ja vapauttaa laukaisuun ka kohde pysyy tarkennettuja. Lentokuvissa on se vaara, että jos tarkentaa pelkällä laukaisu näppäimellä ja kun kuvan oton jälkeen vapauttaa napin niin sen saattaa hukata tarkennuspisteestä. Ja kun kamera hakee uutta tarkennusta Laukaisunappia uudelleen painettaessa niin kohde on sivussa ja kamera alkaa hakea äärettömän ja minimin välistä tarkennusta. Silloin kohde hukkuu lopullisesti.
Eli ainakin minulle hyvä ominaisuus.
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
-
- Viesti:
Varmaan hyvä tuohon, itse en edes muista koska olisin kuvannut jotain elukkaa joten jatkuvaa tarkennusta ja sarjakuvausta en tarvitse mihinkään.pelai65 kirjoitti:Käytän aina takananappi- ja servotarkennusta eläinkuvauksessa. Se pitää kohteen tarkkana vaikka ne liikkuvat. Voi ottaa kuvan ja vapauttaa laukaisuun ka kohde pysyy tarkennettuja. Lentokuvissa on se vaara, että jos tarkentaa pelkällä laukaisu näppäimellä ja kun kuvan oton jälkeen vapauttaa napin niin sen saattaa hukata tarkennuspisteestä. Ja kun kamera hakee uutta tarkennusta Laukaisunappia uudelleen painettaessa niin kohde on sivussa ja kamera alkaa hakea äärettömän ja minimin välistä tarkennusta. Silloin kohde hukkuu lopullisesti.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Eläinkuvauksessa minulla aina servo, sarjatuli ja takanapppi pohjassa.. :) maisemat tähdet yms staatiset eri asiaHannu KH kirjoitti:pelai65 kirjoitti:Käytän aina takananappi- ja servotarkennusta eläinkuvauksessa. Se pitää kohteen tarkkana vaikka ne liikkuvat. Voi ottaa kuvan ja vapauttaa laukaisuun ka kohde pysyy tarkennettuja. Lentokuvissa on se vaara, että jos tarkentaa pelkällä laukaisu näppäimellä ja kun kuvan oton jälkeen vapauttaa napin niin sen saattaa hukata tarkennuspisteestä. Ja kun kamera hakee uutta tarkennusta Laukaisunappia uudelleen painettaessa niin kohde on sivussa ja kamera alkaa hakea äärettömän ja minimin välistä tarkennusta. Silloin kohde hukkuu lopullisesti.
Varmaan hyvä tuohon, itse en edes muista koska olisin kuvannut jotain elukkaa joten jatkuvaa tarkennusta ja sarjakuvausta en tarvitse mihinkään.
http://www.plaitinen.kuvat.fi
-
Minulla sarjatulella on (vain) laukaisunappi pohjassa... :)pelai65 kirjoitti:Eläinkuvauksessa minulla aina servo, sarjatuli ja takanapppi pohjassa.. :) maisemat tähdet yms staatiset eri asia
Eli vieläkään minulle ei avautunut se, miksi niitä molempia pitäisi painaa yhtäaikaa? Tarkentaahan kamera jatkuvasti, kun pelkästään laukaisunappikin on pohjassa. Ja toisaalta takanapista päästäminen voi yhtälailla hukata tarkennuksen kuin laukaisunapista päästäminenkin.
-
Moni takanapilla tarkentava ottaa laukaisunapista tarkennuksen pois. Sillä tehdään vaan valotuksen mittaus ja kuvan otto ja automaattitarkennus aina takanapilla.tehodia kirjoitti:Minulla sarjatulella on (vain) laukaisunappi pohjassa... :)pelai65 kirjoitti:Eläinkuvauksessa minulla aina servo, sarjatuli ja takanapppi pohjassa.. :) maisemat tähdet yms staatiset eri asia
Eli vieläkään minulle ei avautunut se, miksi niitä molempia pitäisi painaa yhtäaikaa? Tarkentaahan kamera jatkuvasti, kun pelkästään laukaisunappikin on pohjassa. Ja toisaalta takanapista päästäminen voi yhtälailla hukata tarkennuksen kuin laukaisunapista päästäminenkin.
-
Takanapin idea on siinä, että saat yhtä aikaa kertatarkennuksen ja jatkuvan tarkennuksen edut. Kun tarkennat takanapista ja irrotat, voit sommitella vapaasti ilman, että tarkennus muuttuu. Jos painat koko ajan takanappia, niin tarkennus on jatkuvana tarkennuksena ja seuraa liikkuvaa kohdetta.
Nikonilla vuodesta 1975
-
Niinpä, eli jos ei haluakaan tarkentaa jatkuvasti, vain takanappitarkennus on toimiva ratkaisu.tehodia kirjoitti:Minulla sarjatulella on (vain) laukaisunappi pohjassa... :)pelai65 kirjoitti:Eläinkuvauksessa minulla aina servo, sarjatuli ja takanapppi pohjassa.. :) maisemat tähdet yms staatiset eri asia
-
- Viesti:
Idea on juurikin siinä että voi tarkennuksen jälkeen sommitella kuvan niin että kohde on jossain muualla kuin tarkennuspisteen kohdalla vaikka onkin AF-C aina päälle, ja silti ottaa miten monta kuvaa haluaa, vaikka sarjalla.Pros kirjoitti:Niinpä, eli jos ei haluakaan tarkentaa jatkuvasti, vain takanappitarkennus on toimiva ratkaisu.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Tuo oli jo selvää. Mutta se ei selitä sitä, miksi niitä kahta nappia kannattaisi painaa yhtäaikaa, kun yksikin riittäisi? Minun kuvaustilanteet ovat tosin niin selkeitä, että voin ottaa esim tuhat kuvaa niin, että ensin on kertatarkennus (500 kuvaa) ja sitten jatkuva tarkennus (500 kuvaa). Mutta jotkut siis painavat jokaisen tuhannen kuvan kohdalla kahta nappia?Rockford kirjoitti:Idea on juurikin siinä että voi tarkennuksen jälkeen sommitella kuvan niin että kohde on jossain muualla kuin tarkennuspisteen kohdalla vaikka onkin AF-C aina päälle, ja silti ottaa miten monta kuvaa haluaa, vaikka sarjalla.Pros kirjoitti:Niinpä, eli jos ei haluakaan tarkentaa jatkuvasti, vain takanappitarkennus on toimiva ratkaisu.
Ja pyrin välttämään sitä välisommittelua, koska silloin helposti tarkennus menee pieleen, jos terävyysalue on kapea.
Ja tietysti kameroissa on eroja. Omassa vaihtaminen kertatarkennusken ja jatkuvan välillä on niin helppo, että en koe monen kuvan kohdalla kahden napin painamista helpotuksena. Ja kuten aiemmin sanoin, myös tarpeettoman tarkennuksen eliminointi onnistuu tarvittaessa pienellä vivulla. Joissain kameroissa on myös automaattiasetus, joka osaa vaihtaa kohteen liikkumisen mukaan jatkuvan ja kertatarkennuksen välillä, mutta se ei ilmeisesti vieläkään ole käyttökelpoinen ominaisuus.
-
Kun laukaisin ja tarkennusnappi ovat vastakkaisilla puolilla runkoa, niin molempia painaessa ote tukee kameraa. Ote on ainakin mulle hyvin luonteva, etusormi laukaisimella, peukalo tarkennusnapilla ja muut sormet painavat kameraa kämmenpohjaa vasten. Sama toimii myös pystykuvauskahvan kanssa.tehodia kirjoitti:Rockford kirjoitti:... miksi niitä kahta nappia kannattaisi painaa yhtäaikaa, kun yksikin riittäisi?
Ja monasti haluan tehdä tarkennuksen erikseen juuri tiettyyn kohtaan ja pysyvän siinä. Mulla on eri setuppeja, joiden välillä voi vaihtaa suht. nopeasti.