Aloittelija rajaa kuvaa
-
Aloittelija rajaa kuvaa
Olen aloittelija digikuvauksessa, joten kysymykset ovat siltä tasolta!
En tulosta kuvia, vaan katson niitä ainoastaan näytöltä (17"). Olen ilmaisohjelman PhotoImpression 4 avulla oppinut rajaamaan kuvia.
Mutta ongelmana on se, että rajaamisen jälkeen kuvat "eivät täytä enää koko näyttöä". Se häiritsee, kun esim. vasemmassa reunassa on tyhjää eikä kuva ole keskitetty näytölle. Olen kuvannut 1024x768 kuvakoolla.
Mitä pitäisi tehdä, jotta rajattu kuva ainakin näkyisi ainakin keskitettynä näytöllä tai mieluiten täyttäisi koko näytön? Pitäisikö kuvata suuremmalla kovakoolla.
Kamera on Canon A70.
En tulosta kuvia, vaan katson niitä ainoastaan näytöltä (17"). Olen ilmaisohjelman PhotoImpression 4 avulla oppinut rajaamaan kuvia.
Mutta ongelmana on se, että rajaamisen jälkeen kuvat "eivät täytä enää koko näyttöä". Se häiritsee, kun esim. vasemmassa reunassa on tyhjää eikä kuva ole keskitetty näytölle. Olen kuvannut 1024x768 kuvakoolla.
Mitä pitäisi tehdä, jotta rajattu kuva ainakin näkyisi ainakin keskitettynä näytöllä tai mieluiten täyttäisi koko näytön? Pitäisikö kuvata suuremmalla kovakoolla.
Kamera on Canon A70.
-
Ei vaikuta
Eipä taida rajaaminen vaikuttaa vaan ohjelma jolla katsot.
Mulla on XP. Siinä taisi olla valmiina semmoinen kuvanäytös, että kaikki kuvat tulee automaattisesti näytön kokoon. Ainakin Irfan wiew taitaa tarjota samaa ja varmaan monet muutkin. Ehkäpä oma ohjelmasikin, kattele vähän asetuksia.
Mulla on XP. Siinä taisi olla valmiina semmoinen kuvanäytös, että kaikki kuvat tulee automaattisesti näytön kokoon. Ainakin Irfan wiew taitaa tarjota samaa ja varmaan monet muutkin. Ehkäpä oma ohjelmasikin, kattele vähän asetuksia.
-
Re: Aloittelija rajaa kuvaa
Jos kortti ei tule alituiseen täyteen ja pakota käyttämään pienempää kuvakokoa mitä kameran natiivi on, niin totta kerpeleessä pitää kuvata suurimmalla mahdollisella! Nyt osa niistä yksityiskohdista mitkä näkyisi parhaalla resolla jää pois jo kamerassa. Luulisi jokaisen ohjelman osaavan pienentää kuvan sopimaan ruudulle. Jos kuvaa ei tarvitse cropata ja ohjelma ei saa mahtumaan sitä ruudulle niin vaihda ohjelmaa tai pienennä kuva vasta koneella.JV11 kirjoitti: Olen kuvannut 1024x768 kuvakoolla.
Kamera on Canon A70.
http://perso.wanadoo.fr/pierre.g/xnview/enxnview.html
Tuolta löytyy ilmainen ohjelma mikä taitaa myös suomea jos se on ongelma.
Sepe
--
-
- Viesti:
Monissa ohjelmissa erilaiset katselutavat löytyvät View-nimisen menuvalikon alta. Tarkastele ohjelmaasi ja katso löydätkö full screen tai fit to page nimisiä toimintoja... Katso myös onko ohjelmasi Help-menussa linkki help-ohjelmaan, jossa ohjeita eri toimintoihin voi etsiä search-välilehdellä.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viesti:
-
-
- Site Admin
- Viesti:
Jos kuva on rajattu ensin pienempään pikselikokoon, sitä ei kannata suurentaa (upsample) isommaksi.Reijol kirjoitti:Rajaamisen jälkeen voit muuttaa kuvan alkuperäiseen pikselikokoon 1024x768 "Resize"-toiminnolla.
En tunne käyttämääsi ohjelmaa, mutta luultavasti sieltä ko. toiminto löytyy, vielä kun ruksaat kohdan "Maintain aspect ratio" tai jotain sinne päin, niin kuvasi ei veny.
Armi Hölttö
www.digicamera.net
www.digicamera.net
-
Olisi hyvä jos väitettä seuraisi perustelu, vaikka lyhytkin, näin kaikille lukijoille ropsahtaisi tiedonmurunen, varsinkin tällä foorumilla. Monissa ohjelmissa ei ole tuota view full screen-ominaisuutta, ja silloin tuo upsamplaus on ainakin toimiva konsti. Kannattaa myös aina korostaa että jättää aina kuvistaan arkistoon raakaversion ilman mitään korjauksia. Ainakin niistä paremmista otoksista.armih kirjoitti: Jos kuva on rajattu ensin pienempään pikselikokoon, sitä ei kannata suurentaa (upsample) isommaksi.
-Reijo-
-
- Site Admin
- Viesti:
Kuvan laatu heikkenee, koska ohjelma joutuu "keksimään" pikselit tyhjästä.Reijol kirjoitti:Olisi hyvä jos väitettä seuraisi perustelu, vaikka lyhytkin,armih kirjoitti: Jos kuva on rajattu ensin pienempään pikselikokoon, sitä ei kannata suurentaa (upsample) isommaksi.
Armi Hölttö
www.digicamera.net
www.digicamera.net
-
kiitokset vastaajille
Kiitokset kaikille vastaajille: Tiedon määrä lisääntyi paljon.
Irfanview on nyt käytössä ja toimii ok.
Irfanview on nyt käytössä ja toimii ok.