JoeSupreme kirjoitti: ↑Joulu 17, 2016 22 : 23
JoeSupreme kirjoitti:Itse käytän samankaltaista kuin Jarski75.
Eli raw:t vuosikohtaisiin kansioihin ja LR4 käsittelyn jälkeen JPG:t kuukausikohtaisiin ja niiden alle tapahtumapaikkaan viittaaviin esim. kotona / mökillä / järvenpää kansioihin tjsp missä nyt sattuu olemaan.
Tällä pysyy hakemisto puu siedettävänä ja hakemistojen lukumäärä ei räjähdä käsiin.
Ja edellis vuoden RAW kuvat saa halutessaan hävitettyä parilla napinpainalluksena ja levytilaa säästyy rutkasti.
Hehe, joku pompsauttanu vanhan threadin ylös, joten itse itselleni vastaten:
En tee enää näin, olen säästänyt kaikki RAW kuvat nyt vuodesta 2014 ja eteenpäin.
JPG:t exporttaan n. 2800x(pitkäsivu) px n. 80% pakkausteho jpg kokoon erilliselle kovalevylle ja yhdelle sisäiselle vuosi-kuukausi kohtaisiin kansioihin pääsääntöisesti. Saattaa olla tyyliin "kesäloma" tai "Linnanmäki" kansioita jutuista joista tulee vain enemmän kuvia.
RAW:t tallennan yhdelle sisäiselle ja kahdelle ulkoiselle. Catalogin kanssa yhdellä ulkoisella RAW:t joka aina kulkee mukana reissuissa, ja sitten 2tb backup levy hyllyllä jonne pyrin kerran kuukaudessa lisäilemään kamaa kun muistaa. Se ei ole _koskaan_ koneessa kiinni muusta syystä kuin että voi kopioida tavaraa talteen.
Eli jos sattuu että RAW kuvat katoaa, on JPG:t onneksi vielä ihan vara vara backuppina, eli tavallaan kaikki kuvat on neljään kertaan backupattu, tosin kahdessa eri muodossa :) Ei ole rahaa ostaa kovalevytilaa loputtomiin niin JPG on varsin näppärä.
Ainiin, kortilta RAW:t kopioin ne tyyliin "2016/2016 RAW Kuvat 1" ja "kuvat2 " jne. koska kuvia tulee niin paljon että tulisi samankaltaisia numerointeja. Tämän vuoden osalta menen jo "raw kuvat 4", eli ehkä hippasen liikaakin tullut nappia painettua.
Haha, joku taas pompautti tämän ylös ja voin vaan ihmetellä mitä mä oon kuus vuotta sitten miettiny, aijai.
Eli nykyään se AINOA OIKEA TAPA on:
Lightroom tallentaa XMP filut RAW:ien kanssa. Sisältää hakusanat, metan sekä sijainnin jos sattuu olemaan mukana. Kun uudet kuvat on käsitelty (n. 6kk jono) siirrän ne säilöön johonkin mahdollisimman suureen kovalevyyn. Johonkin johon saan kuluvan / tulevan vuoden RAW kuvat yhdelle levylle.
JPG:t exporttaan eri kovolle 4k resolla (nykyaikaa kun eletään), oisko 85% laadulla vuosikohtaisiin kansioihin. JPG:t nimeän jenkki-päiväys tyyliin esim. 20210516-img6525.jpg. Pysyvät hyvin selattavina kronologisessa järjestyksessä.
"ja ei ole rahaa ostaa kovalevyjä", no nyt ainakin vuos-pari sitten kovalevytila oli halpaa ja 12 teraa ulkoista WD:tä irtosi noin 230€ hintaan.
Asuntovalokuvauksia kun teen sivutoimisena, niin raw kuvien arvo ei ole niin suuri kun kuvat ovat suht kertakäyttöisiä. Toistaiseksi silti säilön, mutta yritän päästä loputtomasta nostalgia kaihosta eroon ja painaa deletee yli vuoden vanhoille kuville. Tätä hetkeä odotellessa milloin sen teen. Voihan se olla että joskus tulevaisuudessa on kiva katsella minkälaista oli kodeissa vuonna 2020, tai sitten ei.
JPG:t mitkä menee asiakkaalle säilön varmuuskopioiden/laskutuksen mukana. Pysyypä aina ne tallessa vähintään.
Terpat, 2022 alun JiiSupilta, jospa palaan taas asiaan vuonna 2026 kun joku kaivaa tän ylös muutaman vuoden tauon jälkeen :-)