Mielipiteitä Sigma 14mm f/1.8 A DG HSM -objektiivista, Canon

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Kaarnikka
Viesti:

Mielipiteitä Sigma 14mm f/1.8 A DG HSM -objektiivista, Canon

Viesti Kirjoittaja Kaarnikka »

Hei onko kysseisestä Sigma 14mm f/1.8 A DG HSM objektiivista Canonille kokemuksisa. Miten pelaa mm. revontulikuvauksessa.
Tuli vahingossa aloittelevan kuvaajan otsakkeen alle, vaikka piti laittaa Objektiivit ryhmään, vaan haitanneeko tuo :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jka71
Viesti:

Re: Mielipiteitä Sigma 14mm f/1.8 A DG HSM -objektiivista, Canon

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Ei henkilökohtaista kokemusta tästä. Minulla oli Sigma 20/1.4 kuuden vuoden ajan. Itse pidin siitä ja enkä olisi luopunut siitä ellen olisi siirtynyt RF-kiinnitteisiin objektiiveihin. Tästä kyseisestä on mainintoja, että olisi jopa parempi kuin 20mm.

Itse pidän tätä aika kalliina, jos ei ole aivan täysin astrokuvaaja. Toinen miinus on koko/paino. Ja tässäkin, jos ei ole paneutunut harrastaja ja muu välineistö ei ole kunnossa ja lähinnä kuulapää. Yli kilon painoisena on vähän kömpelö käyttää esim. nopeasti liikkuviin revontuliin ja jos on heppoinen kuulapää niin saattaa tuoda haasteita.

Ja oma valinta. Kesällä ostin Sigman tilalle Samyang AF 14/2.8(RF). Sen minkä valovoimassa häviää niin ketteryydessä voittaa. Nyky rungoilla valovoimaa voi kompensoida herkkyyden nostolla. Kirkkaille ja nopeille revontulille riittää ihan hyvin f2.8. Käyttötarkoituskin ratkaisee. Itsellä kuvat ovat enimmäkseen havaintokuvia Taivaanvahtiin, mutta uskon onnistuessani kelpaavan painokuviin laadun puolesta. Minulla on n.40 havaintoa Taivaanvahdissa ja kerran on ollut niin nopeat revontulet, että oikeasti tarvitsi alle 1s valotusaikaa. Kirkkaille ja normaali liikkeisille riittää ihan hyvin n.2s ja siihen pääsee sellaisilla arvoilla kuin esim. f2.8 ja ISO1600. Toisaalta esim. linnunrataa kuvatessa kaikki valovoima on eduksi.

Kirjoitin "Aloitteleva digikuvaaja kysyy" tyylisen vastauksen, jos liikkeellä on uusia revontuliharrastajia näin maksimin lähestyessä ;)
hama

Viesti Kirjoittaja hama »

Kyllä se hyvä lasi on, ei parhaimillaan 45-50 MP rungoissa, mutta 20-30 MP rungoissa soiva peli.
Itselle tuo paino ja koko ei ollut ongelma, mutta viime vuosina on tullut myytyä laajimmat ja pisimmät polttovälit pois, kun niillä on niin vähän käyttöä.
Käytettynä tuota saa vähän mukavampaan hintaan ja näyttää olevan yksi myynnissä torissa, mutta jos 20mm mitenkään riittää niin kannattaa harkita myös tuota f/1.4 ARTia.
Samyangin kelkkaan en lähtisi mistään hinnasta.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Tähän pätee liki sama mikä kaikkeen muuhunkin - jos on ylimääräistä niin osta ja kokeile - sitten tiedät soveltuuko juuri sinun kuvaamiseesi ja sinun kuvien loppukäyttöön. Käytettyjen kanssa harvoin menettää suuria summia, joka sekin on toki subjektiivista. Myyt pois jos ei nappaa - ite lainasin sigmaa hetken, omistin samyangin, mut kummallakaan en lopulta tehnyt yhtikäs mitään eli ovat ihan yhtä huonoja. Mulle 16-35 f4 on hyödyllisempi. Toki toi on spessulasien ongelma eli niille pitää olla aito "tarve" tai sit ne ovat vaan painona repussa tai hyllynkoristeina (käytössä siis parempia, hyllyssä ei niinkään). Ja sekin hyvyys riippuu myös lopputuotteista - instamaineeseen riittää vähempikin eli jos mulle tulee vielä joskus himo kuvata revontulia niin toi tsoomi riittää myös niihin tarpeisiin - sillä on tullu eniten tykkäyksiä. Mut mä määrittelenkin tarpeet sijoitetun pääoman tuottona (tykkäyksiä per euro).

En silti tiedä mitä lisätietoa kukaan tän foorumin kuvaaja voisi asiaan tuoda - toikin obiska on niin vanha, et siitä on jo kaikki mahdollinen ja mahdoton kirjoitettu, joten keskustelu pyörii samojen triviaalien asioiden ympärillä. Jäljelle jää siis vain sinun oma kokemuksesi, taloutesi ja prioriteettisi - ja niissä ei muut voi auttaa (paitti jos tarviit pikavippiä - kokeile Igoria - serkkupoika on ollu tyytyväinen). Eli luotat tossa itseesi ihan samalla tavalla kuin vessapaperin telineeseen laittamisessakin (ota vippi silti Igorilta) - ei objektiivien valinta ole juuri sen monimutkaisempi toimenpide ja jokainen päätös on ihan yhtä "oikea". Me muut emme kuitenkaan tule korvaamaan sinulle rahallisia tappioita (tai jäseniä jos Igoriin päädyt). Henkiset tappiot on sit eri juttu ja sitä varten tarjoamme vertaistukea myöhemmin jos nurkka onkin suttu, kun kotona katselet kuvia makkarin hämyisessä tunnelmavalastuksessa omasta monitorista. Vakavammat traumat kandee hoidattaa asiantuntijoilla eli alkon myyjien avustuksella.

PS. muistinko mainita, et parhaat vipit saa Igorilta.
hama

Sulle sopis paremmin toi vauva.fi palsta, siellä on just tätä lapsellista ja asian vierestä tuubaa.
Vai kuvitteletko olevasi hauska näillä igori jutuilla ?
pelai65

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Itsellä on juuri tuo Sigma 14mm. Käytännössä on vain tähtikuvauksiin. Oiva peli, kallis ja painava kylläkin, kuten mainittiin.

Juuri laitoin kuvan joka otettuntiolla linssillä omaan kuvaketjuuni…
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
Kaarnikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaarnikka »

Kiitos asiallisista kommenteistanne.
Minulla on käytössä tällä hetkellä Samyang 14mm, mutta on jo niin vanha ja tarkennuksessa häikkää, että siksi harkitsen uuden lasin hommaamista. Isoja summia ei ole laittaa hutiostokseen niin siksi kyselin käyttökokemuksia.
T. Kaarnikka
https://terttupuikkonen.kuvat.fi/
hama

Hutiostokset kyllä harmittaa , sen takia ehdotin Sigman 20mm Arttia, polttoväli kannattaa miettä huolelle ettei lasi mene vaihtoon kohta.
oh8gvq

Viesti Kirjoittaja oh8gvq »

...mulla on tästä pykälää vanhempi F2.8 versio, huomauttaisin soveltuvan myös sisäkuvaukseen laajan näkökentän vuoksi.. tavallisessa huoneessa on vähänlaisesti tilaa jalkazoomille, jos haluaa esim useita hlöitä samaan kuvaan..
...sen kummempaa...
Olympus E-420, 8mm/3.5 Fisu + supalaseja
Nikon1 V1
Olympus Tough TG-5
https://www.flickr.com/photos/jarpes_shots/
Vastaa Viestiin