Ok. Mikä olisi tälläisen näytön koko 24 milj. pikseliä tai 50 milj. pikseliä?
Pixelviilage?
-
Re: Pixelviilage?
Näytön koko riippuu yksittäisen pikselin koosta. Seinän kokoista näyttöä ei voi kuitenkaan katsella kovin läheltä. Paras olisi päästä itse katselemaan vaihtoehtoja.
- Jos näytön pikselin koko on 0,1mm x 0,1mm, niin
- 24MPix näytön koko on 24000000 x 0,01 x 0,01 cm^2 = 2400 cm^2 (esim. 40cm * 60cm)
- 50MPix = 2 x 2400 cm^2 = 4800 cm^2 (esim. 60cm * 80cm) - Jos näytön pikselin koko on 1mm x 1mm, niin
- 24MPix näytön koko on 24000000 x 1 x 1 cm^2 = 24000000 cm^2 (esim. 4m * 6m)
- 50MPix = 2 x 24000000 cm^2 = 48000000 cm^2 (esim. 6m * 8m)
-
Ok. Minä jo säikähdin, että hakisit näytölle ja kameralle samaa pikselimäärää. Aloittelijana en tiedä kovin paljoa ja erehdyn turhan helposti.
4K näytössä on n. 8,3 milj. pikseliä. Kameroissa on 3 - 5 kertaa enemmän. Tietysti tässä on se, etten saata ymmärtää tätä oikein ...
4K näytössä on n. 8,3 milj. pikseliä. Kameroissa on 3 - 5 kertaa enemmän. Tietysti tässä on se, etten saata ymmärtää tätä oikein ...
-
Isompi ja tarkempi näyttö on siitä mukava, että kuvan terävyydestä saa käsityksen vähemmällä zoomailulla.
-
Niin, tuo HDR, näytöissä, niin eikös tuo ole vain markkinointi kikka tuo hdr, jos näytöstä valittava kuvatila(hdr) vääntää alkuperäisen kuvan hdr tyyliseksi, niin eikös siinä olla jo väärillä teillä kuvankäsittelyn näkökulmasta.. silloinhan näytöllä oleva kuva ei vastaa originaalia.
Mutta se että näytön originaali dynaaminen alue kattaa tuon kaiken dynamiikan on eri asia. Ja juurikin siitä aiemmin puhuin että osassa ääripäitten kirjo on pienempi..
Ja tuo mac vastaan normi pc, niin veikkaan että normikamassa pysyvä kuluttaja saa tarvettansa ominaisuuksiltaan vastaavan esim näytön huomattavasti halvemmalla. Tuo pelkkä omenan kuva maksaa huomattavan summan..
Ja tämä mielipiteeni ei moiti tuotetta, ainoastaan brändin osuutta hinnassa.
Mutta se että näytön originaali dynaaminen alue kattaa tuon kaiken dynamiikan on eri asia. Ja juurikin siitä aiemmin puhuin että osassa ääripäitten kirjo on pienempi..
Ja tuo mac vastaan normi pc, niin veikkaan että normikamassa pysyvä kuluttaja saa tarvettansa ominaisuuksiltaan vastaavan esim näytön huomattavasti halvemmalla. Tuo pelkkä omenan kuva maksaa huomattavan summan..
Ja tämä mielipiteeni ei moiti tuotetta, ainoastaan brändin osuutta hinnassa.
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
-
Kyllä. Minä olin väärässä aluksi. Tämä johtui valokuvista useilla netin "HDR pictures" -sivustoilla, joilla oli jo tässäkin esillä olleita oksetuskuvia esillä.
Mutta nyt taidan ymmärtää, ettei kukaan pakota tekemään liioiteltuja HDR-kuvia, jos ei halua. On sitten kenellä mitäkin laitteistoa?
Oliko se vielä niin, että elokuvia katsellessa, jotkut kuvat näyttävät paremmilta HDR-näytöllä katsottaessa. Tämä kai riippuu siitä, miten elokuvaa editoidessa on maltettu olla liioittelematta, kun on tehty HDR-näytöille "sopivaa" elokuvaa. Elokuvien editoijathan onneksi taitavat olla ammattilaisia. Toisaalta ajaako tässä(kin) raha lopputulosta harhaan?
Juu juu, minulla harhaa aiheuttaa vielä pitkään osaaminen ja kyvyt.
Mutta nyt taidan ymmärtää, ettei kukaan pakota tekemään liioiteltuja HDR-kuvia, jos ei halua. On sitten kenellä mitäkin laitteistoa?
Oliko se vielä niin, että elokuvia katsellessa, jotkut kuvat näyttävät paremmilta HDR-näytöllä katsottaessa. Tämä kai riippuu siitä, miten elokuvaa editoidessa on maltettu olla liioittelematta, kun on tehty HDR-näytöille "sopivaa" elokuvaa. Elokuvien editoijathan onneksi taitavat olla ammattilaisia. Toisaalta ajaako tässä(kin) raha lopputulosta harhaan?
Juu juu, minulla harhaa aiheuttaa vielä pitkään osaaminen ja kyvyt.
-
Hdr on osaavasti ja liioittelematta käytettynä ihan ok valokuvissa, hyviäkin hoodeeärriä löytyy. Mut monesti joillakin menee muokkaus överiksi. Kyl se on oppia ikä kaikki itsellänikin.🙂👍
Instagram: jani.honkala