Tuleva 600D:n omistaja kyselee
-
Tuleva 600D:n omistaja kyselee
Saan toukokuussa lahjaksi Canon 600D:n. Vaikka siihin on aikaa, haluaisin tietää etukäteen muutamia asioita.
Siinä kamerassa on kittilinssinä 18-55IS II, onko se ihan jees? Olen ymmärtänyt, ettei sillä saa kunnon bokehia, joten olen miettinyt tämän ostoa. Onko tuo hyvä hintaansa nähden? Se tuossa nyt lähinnä mietityttää, kun tuossa ei ole kuvanvakainta. Tosin tarvitseeko sitä, kun kamera painaa enemmän pokkariin verrattuna?
Porukka on puhunut polttovälistä. Olen yrittänyt Googlettaa sitä, mutta en ole ymmärtänyt. Wikipediassa sanottiin että se on joku mikä kokoaa tai hajoittaa valoa? En ymmärtänyt siitä mitään, joten voisiko joku hieman selventää mitä se tarkoittaa käytännössä.
Sitten tarvitsisin kameralle myös laukun/repun. Millainen kannattaisi ostaa? Mieluiten sellainen, jonne mahtuisi kameran lisäksi vielä muutama objektiivi. Plussaa olisi, jos laukku/reppu olisi ostettavissa verkkokauppa.comista.
Entäs vara-akut? Paljon ne maksaa, mistä niitä saa ja paljon kamera jaksaa ottaa täydellä akulla kuvia/1080p videota?
Muistikorteista vielä. Multa löytyy omasta takaa Sonyn 8GB 4 Class -muistikortti. Onko nopeus riittävä? Entä paljon tuolle kortille mahtuu, jos täydellä laadulla kuvaa RAW+JPEG kuvia? Entäs 1080p videota 25fps?
Kiitos vastauksista jo etukäteen. Unohtui mainita, että en ole ennen järkkärillä kuvannut saati sitten omistanut semmoista. Olen kuvannut muutamalla Sonyn pokkarilla ja Canon IXUS:lla. Lähinnä automaatilla noilla.
Siinä kamerassa on kittilinssinä 18-55IS II, onko se ihan jees? Olen ymmärtänyt, ettei sillä saa kunnon bokehia, joten olen miettinyt tämän ostoa. Onko tuo hyvä hintaansa nähden? Se tuossa nyt lähinnä mietityttää, kun tuossa ei ole kuvanvakainta. Tosin tarvitseeko sitä, kun kamera painaa enemmän pokkariin verrattuna?
Porukka on puhunut polttovälistä. Olen yrittänyt Googlettaa sitä, mutta en ole ymmärtänyt. Wikipediassa sanottiin että se on joku mikä kokoaa tai hajoittaa valoa? En ymmärtänyt siitä mitään, joten voisiko joku hieman selventää mitä se tarkoittaa käytännössä.
Sitten tarvitsisin kameralle myös laukun/repun. Millainen kannattaisi ostaa? Mieluiten sellainen, jonne mahtuisi kameran lisäksi vielä muutama objektiivi. Plussaa olisi, jos laukku/reppu olisi ostettavissa verkkokauppa.comista.
Entäs vara-akut? Paljon ne maksaa, mistä niitä saa ja paljon kamera jaksaa ottaa täydellä akulla kuvia/1080p videota?
Muistikorteista vielä. Multa löytyy omasta takaa Sonyn 8GB 4 Class -muistikortti. Onko nopeus riittävä? Entä paljon tuolle kortille mahtuu, jos täydellä laadulla kuvaa RAW+JPEG kuvia? Entäs 1080p videota 25fps?
Kiitos vastauksista jo etukäteen. Unohtui mainita, että en ole ennen järkkärillä kuvannut saati sitten omistanut semmoista. Olen kuvannut muutamalla Sonyn pokkarilla ja Canon IXUS:lla. Lähinnä automaatilla noilla.
Viimeksi muokannut iCanon, Huhti 06, 2012 22 : 46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
Re: Tuleva 660D:n omistaja kyselee
Täytyy kyllä kysyä, että minkä vuoden toukokuussa? Tarkoittanet joko 600D:tä tai 60D:tä?iCanon kirjoitti:Saan toukokuussa lahjaksi Canon 660D:n. Vaikka siihin on aikaa, haluaisin tietää etukäteen muutamia asioita.
Siinä kohtaa kun saat kameran käteen, mene kirjastoon ja lainaa joku kirja, jossa puhutaan kuvaamisesta ja järjestelmäkamerasta. Tai toivo lahjan antajalta lisäksi vaikka Forsgårdin-Kolarin: "Parempia kuvia EOS järjestelmäkameralla", sen voi saada vaikka kamerakaupasta kaupanpäällisenä. Lue kirjaa, räplää kameraa ja kuvaa. Polttovälikin tulee aika selväksi, kun zoomailee sillä objektiivilla.
No, voi siellä kirjastossa käydä jo etukäteenkin, jos kuumottaa ;-)
On aika vaikea antaa mitään neuvoja sellaiselle, joka ei ole kameraansa vielä käyttänyt. Sinuna kuvaisin sillä kittilinssillä ja kun alat itse löytää niitä ongelmia, niin tiedät jo mitä haluatkin. Kit on ihan hyvä hintaisekseen, paljon enemmän tulee laatua kuviin tuosta kirjasta.
Laukku on hyvä hankinta, tosin olennaista on suojaaminen kosteudelta, pölyltä ja kolhuilta, joten mikä tahansa tähän sopiva laukku käy. Käy itse mitoittamassa sopivaa laukkua, homma riippuu yllättävän paljon omista mieltymyksistäsi. Muistikorttisi voi olla aavistuksen hidas Full HD -videoon, kuvaamiseen se riittää. Akku riittää alkuun varmasti hyvin. Näitä ja kaikkia muuta tarvittavaa rompetta saa sieltä Verkkokauppa.com:sta.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
^Kiitos paljon. Tuon parempia kuvia -kirjan saan käsiini varmaan huomenna. Kamera on tosiaan 600D, pääsi unohtumaan kun olin niin täpinöissä :D
Voiko jostain ladata kameralla otettuja kuvia raw-muodossa? Meinaan haluaisin testata miten tää mun kone jaksaa niitä käsitellä.
Ja vielä haluaisin tarkennusta muutamaan seikkaan. Moneen kuvaan/minuuttiin 1080p videota tuo akku riittää? Meinaan kuvaan hirveästi kuvia vaikka esim. viikon matkalla.
Ja paljon 8GB kortille mahtuu niitä kuvia, jos kuvaa RAW+JPEG maksimiasetuksilla/1080p videota? Kyllä IXUS ainakin pystyi 1080p24 videota tallentamaan tuolle kortille ilman ongelmia.
Niin, ja ihan tämän vuoden toukokuussa :D
Niin, ja vielä yksi kysymys. Millainen "suojarengas" tai mikä onkaan kannattaa ostaa tohon kittiobjektiiviin vai tuleeko sellainen mukana? En nyt tarkoita sitä mustaa läpyskää mikä laitetaan siihin päälle.
Voiko jostain ladata kameralla otettuja kuvia raw-muodossa? Meinaan haluaisin testata miten tää mun kone jaksaa niitä käsitellä.
Ja vielä haluaisin tarkennusta muutamaan seikkaan. Moneen kuvaan/minuuttiin 1080p videota tuo akku riittää? Meinaan kuvaan hirveästi kuvia vaikka esim. viikon matkalla.
Ja paljon 8GB kortille mahtuu niitä kuvia, jos kuvaa RAW+JPEG maksimiasetuksilla/1080p videota? Kyllä IXUS ainakin pystyi 1080p24 videota tallentamaan tuolle kortille ilman ongelmia.
Niin, ja ihan tämän vuoden toukokuussa :D
Niin, ja vielä yksi kysymys. Millainen "suojarengas" tai mikä onkaan kannattaa ostaa tohon kittiobjektiiviin vai tuleeko sellainen mukana? En nyt tarkoita sitä mustaa läpyskää mikä laitetaan siihin päälle.
-
Tuolta saat ladattua jo hyvissä ajoin tulevaan kameraasi käyttöoppaan.
Tältäsivulta löydät valmistajan julkaisemaa tietoa objektiiviin liittyen.
Se mitä kysyit suojana, lienee nimeltään vastavalosuoja.
Tuossa olli R:n allekirjoituksessa on hyvä sivusto ( http://www.digifaq.info/ ) selailtavaksi.
Sieltä löytyy aikalailla kuvaukseen liittyviin kysymyksiin vastauksia.
Tältäsivulta löydät valmistajan julkaisemaa tietoa objektiiviin liittyen.
Se mitä kysyit suojana, lienee nimeltään vastavalosuoja.
Tuossa olli R:n allekirjoituksessa on hyvä sivusto ( http://www.digifaq.info/ ) selailtavaksi.
Sieltä löytyy aikalailla kuvaukseen liittyviin kysymyksiin vastauksia.
Ehkä otin,ehkä en.
-
Re: Tuleva 600D:n omistaja kyselee
Itsellä tuli viime syksynä tarve hankkia vara-akku omaan 600D:hen. Vilkaisin verkkokauppa.comia ja siellä Canonin virallinen vara-akku maksoi reilut 70€. Vilkaisin sitten Ebayhin, josta "epävirallinen" vara-akku irtosi hintaan 4€, postikulut mukaanlukien. Hyvin on toiminut enkä ole oikeastaan huomannut eroa alkuperäiseen, joten voin lämpimästi suositella.iCanon kirjoitti:
-
Missään valovoimaisissa normaaliobjektiiveissa ei ole kuvanvakaajia. Harvoin sitä f/1.8 valovoimalla tarvitaankaan. Ongelmaksi tulee sitten sen kuvattavan liikkuminen. Suurin EF 50/1.8:n ongelma on tarkennus. Se tekee toisinaan huteja. Mutta kun sattuu kohdalle, lasi on tarkkapiirtoinen ja bokeh on ihan perusasiallista. Polttoväli on kroppikennolle pitkähkö. Sopii pää- ja rintakuviin, mutta kokovartalokuvassa sisällä tulevat seinät vastaan. Osta pois, jos rahaa on. Et sillä rahalla parempaakaan saa.iCanon kirjoitti:Saan toukokuussa lahjaksi Canon 600D:n. Vaikka siihin on aikaa, haluaisin tietää etukäteen muutamia asioita.
Käytännössä kennon koko ja objektiivin polttoväli määrää sen kulman, jossa kamea "näkee". Pienellä polttovälillä se kulma on laaja (laajakulmat), normaalipolttovälillä (kroppikennossa noin 30 mm) karkeasti samaa luokkaa kuin silmä näkee, ja pitkät polttovälit katsovat kapeaan kulmaan, joten niitä käytetään kuvattaessa kaukaa pieniä kohteita.Porukka on puhunut polttovälistä. Olen yrittänyt Googlettaa sitä, mutta en ole ymmärtänyt. Wikipediassa sanottiin että se on joku mikä kokoaa tai hajoittaa valoa? En ymmärtänyt siitä mitään, joten voisiko joku hieman selventää mitä se tarkoittaa käytännössä.
Osta ensin halpa ja hyvä sitten kun tiedät mikä vika siinä halvassa on.Sitten tarvitsisin kameralle myös laukun/repun. Millainen kannattaisi ostaa? Mieluiten sellainen, jonne mahtuisi kameran lisäksi vielä muutama objektiivi. Plussaa olisi, jos laukku/reppu olisi ostettavissa verkkokauppa.comista.
Marssi kirjastoon ja lainaa sieltä valokuvausoppaita. Tuo "plää plää plää Canonin EOS-kameroilla" on jonkinlainen Canonin mainosjulkaisu ja ehkä huonoin näkemäni valokuvausopas (jos se on se, jota yhteen aikaan tuputettiin kaupanpäällisenä Canoin järkkärien kanssa), mutta kirjastossa on paljon hyviä. Valokuvaus ei ole perusteiltaan muuttunut viimeiseen 50 vuoteen, joten vanhatkin ovat keskeisiltä osiltaan hyviä, kunhan huomaat, että kirjan kinovastaavat polttovälit pitää jakaa 1,6:lla, jotta saat omaan runkoosi sopivat arvot (kinovastaava 50 mm on noin 30 mm kropissa).
Hannu
-
Noilla kiinanhalpiksilla pelaa uhkapeliä. Noilla hinnoilla voi tietysti perustella sitä, että laatikollinen halpiksia päihittää yhden kunnollisen niin kestossa kuin kapasiteetissa, mutta ikävämpiä riskejä litiumioniakuilla ovat turvallisuusongelmat. Jos halpisakku polttaa kämpän tai vaikkapa vain rungon, saavutettu hyöty on jo huomattavan kyseenalainen - ja mahdolliset henkilövahingot siihen päälle. En lataisi tuollaista ilman kukkaruukkua.fool b kirjoitti:Vilkaisin verkkokauppa.comia ja siellä Canonin virallinen vara-akku maksoi reilut 70€. Vilkaisin sitten Ebayhin, josta "epävirallinen" vara-akku irtosi hintaan 4€, postikulut mukaanlukien. Hyvin on toiminut enkä ole oikeastaan huomannut eroa alkuperäiseen, joten voin lämpimästi suositella.
Hannu
-
Ja se vielä tiedetään, että noissa halppisakuista puuttuu täysin turvavarusteet akun sisältä. En lähtisi riskeamaan ollenkaan.hkoskenv kirjoitti:Noilla kiinanhalpiksilla pelaa uhkapeliä. Noilla hinnoilla voi tietysti perustella sitä, että laatikollinen halpiksia päihittää yhden kunnollisen niin kestossa kuin kapasiteetissa, mutta ikävämpiä riskejä litiumioniakuilla ovat turvallisuusongelmat. Jos halpisakku polttaa kämpän tai vaikkapa vain rungon, saavutettu hyöty on jo huomattavan kyseenalainen - ja mahdolliset henkilövahingot siihen päälle. En lataisi tuollaista ilman kukkaruukkua.fool b kirjoitti:Vilkaisin verkkokauppa.comia ja siellä Canonin virallinen vara-akku maksoi reilut 70€. Vilkaisin sitten Ebayhin, josta "epävirallinen" vara-akku irtosi hintaan 4€, postikulut mukaanlukien. Hyvin on toiminut enkä ole oikeastaan huomannut eroa alkuperäiseen, joten voin lämpimästi suositella.
Tuo Canon EF 50mm F1.8 II on sitten yksi huonoin kiinteä, joka Canon on koskaan julkaissut. Siinähän taisi olla sitä ongelmaa, että etulasi tipahtaa.
-
Aika hyvä tuolla on ollut kokeilla että tykkääkö kuvailla primellä. Olen tykännyt ja nyt tässä säästelläänkin muutamaan uuteen. :)cabmo kirjoitti:Tuo Canon EF 50mm F1.8 II on sitten yksi huonoin kiinteä, joka Canon on koskaan julkaissut. Siinähän taisi olla sitä ongelmaa, että etulasi tipahtaa.hkoskenv kirjoitti:Noilla kiinanhalpiksilla pelaa uhkapeliä. Noilla hinnoilla voi tietysti perustella sitä, että laatikollinen halpiksia päihittää yhden kunnollisen niin kestossa kuin kapasiteetissa, mutta ikävämpiä riskejä litiumioniakuilla ovat turvallisuusongelmat. Jos halpisakku polttaa kämpän tai vaikkapa vain rungon, saavutettu hyöty on jo huomattavan kyseenalainen - ja mahdolliset henkilövahingot siihen päälle. En lataisi tuollaista ilman kukkaruukkua.fool b kirjoitti:Vilkaisin verkkokauppa.comia ja siellä Canonin virallinen vara-akku maksoi reilut 70€. Vilkaisin sitten Ebayhin, josta "epävirallinen" vara-akku irtosi hintaan 4€, postikulut mukaanlukien. Hyvin on toiminut enkä ole oikeastaan huomannut eroa alkuperäiseen, joten voin lämpimästi suositella.
Or can you?
-
Tuli kokeiltua näpeissä Hulluilla Päivillä EF 50mm F1.8 II:sta. Siis hyvä ettei se kattoon noussut kun pöydältä ylöspäin nykäisi. Saakeli mikä rimpula se on tuntumaltaan. En maksaisi satastakaan jos se vielä on hidas tarkentamaan. Samaten Canonin kittilasi oli hirveä muovirimpula pariin muuhun verrattuna.
Eli kannattaa hypistellä sitä ensin.
BTW, kiinteää voi kuvata siten, että käännä zoomia esim viikkoon pois 50mm:sta. ;)
Eli kannattaa hypistellä sitä ensin.
BTW, kiinteää voi kuvata siten, että käännä zoomia esim viikkoon pois 50mm:sta. ;)
Pentaxilla saa kuvia
-
Itse tuli tuo kyseinen kamera hommattua ensimmäiseksi kameraksi viimekuussa ja ainakin tähän asti olen ollut tyytyväinen.
Linsseinä tuo 18-55 is II kitti ja 50 f/1.8 II, Laukuksi hommasin http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... meralaukku mihin tuo setti mahtuu kerralla iloisesti kyytiin, piuhoineen ja latureineen.
joitakin totaalisen aloittelijan räpellyksiä noilla linsseillä voi katsella tuolta flickr
Linsseinä tuo 18-55 is II kitti ja 50 f/1.8 II, Laukuksi hommasin http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... meralaukku mihin tuo setti mahtuu kerralla iloisesti kyytiin, piuhoineen ja latureineen.
joitakin totaalisen aloittelijan räpellyksiä noilla linsseillä voi katsella tuolta flickr
-
Ko. kameralla nyt vuoden alusta asti kuvaillut - hieman paluuta takaisin nuoruuden harrastukseen. Runko toimii ihan hyvin sekalaisessa kuvauksessa, tosin ihan pimeällä ei kunnolla vielä kuvattu, eikä mitään probleemia eri sääoloissa.
Linssinä alussa 18-55 kitti, ja aika nopeasti täältä 24-105/F4L IS USM tutun suosittelemana ja itse myös kokeilemana yleisputkeksi tähän alkuvaiheen treenaamiseen. Putkissa aikamoinen ero, ja lähtee jo painosta. Kittilinssi toimii alussa harjoittelussa hyvin, tosin sisätiloissa rajat tulee vastaan nopeammin. Kitillä bokeh onnistuu, mutta ei kummoista. Nyt oli juuri reissussa mukana kitti painon ja koon vuoksi - toimii laajassa päässä mutta telenä tulee valovoima vastaan aika äkkiä varsinkin iltaisin kun ilma harmaa ja sateinen. Kitti enään nokalla vain "erikoistapauksissa", esim. kun tarvitaan laajaa päätä.
Ehkä suurin "droppi" odotusarvoihin oli videokuvauksen tarkennus, vaikkakin olin kuullut kauhutarinoita ja vanhempia malleja testannut niin silti se yllätti. Lehtien ja myyjän mukaan tähän oli tullut parannusta mutta ei se vieläkään toimi sonyn veroisesti (kuulemma, itse en ässää ole kokeillut). Autolla tarkennus hakee ja hakee + ääni tulee filmille jossain määrin (riippuu putkesta). Manuaali tarkennustoimii tietysti mutta siinäkin omat haasteensa & niksinsä että saa pätkän näyttämään hyvältä - Harjoittelua....
Käytä kirjastoa, itseopiskele, ja lueskele foorumeita. Tekstiä ja aiheita löytyy aika paljon joka lähtöön, ja itselle tullut vinkkejä & löytänyt kommentteja omiinkin ongekmiin. Yleensä vielä muistetaan että kaikki on joskus aloittanut harrastuksen, ja joskus kommentoidaan välillä kieli poskessakin.
Linssinä alussa 18-55 kitti, ja aika nopeasti täältä 24-105/F4L IS USM tutun suosittelemana ja itse myös kokeilemana yleisputkeksi tähän alkuvaiheen treenaamiseen. Putkissa aikamoinen ero, ja lähtee jo painosta. Kittilinssi toimii alussa harjoittelussa hyvin, tosin sisätiloissa rajat tulee vastaan nopeammin. Kitillä bokeh onnistuu, mutta ei kummoista. Nyt oli juuri reissussa mukana kitti painon ja koon vuoksi - toimii laajassa päässä mutta telenä tulee valovoima vastaan aika äkkiä varsinkin iltaisin kun ilma harmaa ja sateinen. Kitti enään nokalla vain "erikoistapauksissa", esim. kun tarvitaan laajaa päätä.
Ehkä suurin "droppi" odotusarvoihin oli videokuvauksen tarkennus, vaikkakin olin kuullut kauhutarinoita ja vanhempia malleja testannut niin silti se yllätti. Lehtien ja myyjän mukaan tähän oli tullut parannusta mutta ei se vieläkään toimi sonyn veroisesti (kuulemma, itse en ässää ole kokeillut). Autolla tarkennus hakee ja hakee + ääni tulee filmille jossain määrin (riippuu putkesta). Manuaali tarkennustoimii tietysti mutta siinäkin omat haasteensa & niksinsä että saa pätkän näyttämään hyvältä - Harjoittelua....
Käytä kirjastoa, itseopiskele, ja lueskele foorumeita. Tekstiä ja aiheita löytyy aika paljon joka lähtöön, ja itselle tullut vinkkejä & löytänyt kommentteja omiinkin ongekmiin. Yleensä vielä muistetaan että kaikki on joskus aloittanut harrastuksen, ja joskus kommentoidaan välillä kieli poskessakin.
http://www.flickr.com/photos/jannes_shootings/