Hei
EF 70-210mm 1:4 kuva ei ole tarkka ja kohteen ympärillä näyttää olevan "vaalea pehmennys". Kamerana on eos 550. Kameran mukana tulleet putket toimivat hyvin.
Missä vika? Putkea olen käyttänyt aikaisemmin eos 620 filmirungon kanssa.
EF 70-210mm 1:4 kuva ei ole tarkka
-
- Viestit: 803
- Liittynyt: Elo 20, 2008 11 : 33
Ehkä vika on juuri siinä. Että tuo objektiivi on tehty filmille. Digikameroiden kuvakenno ja filmi käyttäytyvät eritavalla. Itsellänikin on tuo putki ollut digissä. Enkä kyllä tuollaista vikaa huomannut. Mutta ei sen kuvanlaatu ollut samalla tasolla,kuin uusien digikameroille tehtyjen objektiivien. Hyvissä olosuhteissa teki ihan hyvää jälkeä. mutta suuret valaisuerot ja heijastukset tekivät pahaa jälkeä.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: Maalis 06, 2007 21 : 51
-
- Viestit: 1003
- Liittynyt: Touko 20, 2003 0 : 33
- Paikkakunta: HELSINKI
- Viesti:
Vaalea pehmennys viittaa lähinnä siihen, että käytössä ei ole vastavalosuojaa. Kannattaa kokeilla, jos sellainen on käytettävissä, tuo malli on ollut jo EOS-620 ajoilla melkoisen herkkä sivuvalolle.
Voihan siinä olla pehmeämpi kuva ja väritoisto ei varmasti ole ihan samaa luokkaa, mutta pidemmissä laseissa tuo ongelma ei ole kovin suuri, kun ne lasit lähtevät taittamaan melkoisen kaukaa kennosta, ei myöskään kulma ole kovin ongelmallinen. Isot ongelmat lasien "optimoinnista" näkyy lähinnä laajakulmilla, alle 35 mm laseilla.
Vaikka nuo uudemmat ovatkin parempia ehkä, ei tuon puken ongelmana ole muuta kun aatamia varhaisempi tarkennusmekanismi. Olen tullut juttuun erinomaisesti monenkin lasin kanssa tuolta samalta aikakaudelta, joista parhaiten 35-135, 100-300 5,6L:n ja juuti tuon lasin kanssa. Kaikkia noita ja myös uusia laseja koskee vastavalosuoja kysymys, jonka ihmiset niin mielellään unohtavat.
Voihan siinä olla pehmeämpi kuva ja väritoisto ei varmasti ole ihan samaa luokkaa, mutta pidemmissä laseissa tuo ongelma ei ole kovin suuri, kun ne lasit lähtevät taittamaan melkoisen kaukaa kennosta, ei myöskään kulma ole kovin ongelmallinen. Isot ongelmat lasien "optimoinnista" näkyy lähinnä laajakulmilla, alle 35 mm laseilla.
Vaikka nuo uudemmat ovatkin parempia ehkä, ei tuon puken ongelmana ole muuta kun aatamia varhaisempi tarkennusmekanismi. Olen tullut juttuun erinomaisesti monenkin lasin kanssa tuolta samalta aikakaudelta, joista parhaiten 35-135, 100-300 5,6L:n ja juuti tuon lasin kanssa. Kaikkia noita ja myös uusia laseja koskee vastavalosuoja kysymys, jonka ihmiset niin mielellään unohtavat.
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Zoomeissa on tosiaan edistystä tapahtunut, mutta lähinnä koska varaa on ollut paljon. Ainoa ero minkä digi on vaatinut, on sisäiset heijastukset, tai oikeastaan peräheijastukset: kennon edesä oleva lasi kun heijastaa valoa paljon enemmän, sen pinta toimii ikkunalasin tapaan peilinä -tämä aiheuttaa sen että filmikamerassa ok objektiivi voikin kennonkanssa heijastella estaas valoa mikä pilaa kontrastia, aiheuttaa haamukuvia jne kivaa hohdetta. Siinä digin vaativuus.cabmo kirjoitti:Juuri uudemmat optiikat ovat optimoituja digitaalisille kennoille. Ja muutenkin uudemmissa optiikoissa on jouduttu parantamaan piirtoa, kun uudet kennot ovat vaativia.
Eli ostamaan Canon EF 70-200 F4.0 USM tai Canon EF 70-200 F4.0 IS USM. Ovat huomattavan parempipiirtoisia.
Jaa, no, onhan digillä toinenkin vaatimus: koska kenno on siinäkin mielessä huono, että itse kennon pinta ei ole tasainen, aiheuttaa se viistossa tulevalle valolle valokatoa, ja mahdollisesti myös hajontaa diffraktion vuoksi. Viistoa valoa kennolle, sen reunaosiin tulee pienillä polttoväleillä, tele suoltaa suorempaa valoa persiistään.
Ei kameran huonot puolet on siirretty objektivin huonoksi puoliksi, ja sanotaan kennon huonoutta "vaativuudeksi".
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"