50D < 7D < 5D

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
j_b

Viesti Kirjoittaja j_b »

Ensimmäinen postaus tänne foorumille ja ajattelin pistää tämän ketjun jatkoksi, kun kysymykseni liipaa 7D:tä... :)

Elikkäs digijärkkärin hommaaminen kiinnostaa ja aion hommata jonkun kyllä piakoin. Olen siis aivan noviisi, rookie ja keltanokka kuvauksen alueella.

Olen katsellu nyt Canonin 550D:tä ja 7D:tä.
Kumpi kannattaisi valita ja miksi? Mitkä ominaisuudet ajaa ehdottomasti 7D:n kannalle?
Hintaa kuitenkin on melkein tuplasti 550D:n verrattuna. Voisin periaatteessa investoida 1300e runkoon, mutta en nyt turhasta maksa, jos en saavuta sillä jotain tarpeellista.

Tarkoitukseni olisi kuvata maisemia, luontoa, matkakuvia. Vähän kaikkea. Myös videokuvaa. Aina ei tarvitseisi kantaa kahta laitetta mukana. :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ana69

Viesti Kirjoittaja Ana69 »

tossa hiukan juttua 550dtsa vrt juuri 7D hen

http://www.bjp-online.com/british-journ ... 50d-tested
Flickr
Canon EOS 77D | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 18-55/4-5.6 IS STM | EF 70-200mm f/4L IS USM | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

j_b kirjoitti: Mitkä ominaisuudet ajaa ehdottomasti 7D:n kannalle?
Jos et tarvitse viimeisen päälle kehittynyttä AF- systeemiä ja nopeaa sarjakuvausta 550 on parempi ostos... selvästi.
--------
Aves!
j_b

Viesti Kirjoittaja j_b »

Ana69 kirjoitti:tossa hiukan juttua 550dtsa vrt juuri 7D hen

Kiitos hyvästä linkistä. Eli jos oikein ymmärsin, niin ei ainakaan kannata satsata 7D:hen? Ei saavuta mitään merkittävää hyötyä?

7D:ssä tosin on tuplaprossu... so?
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

j_b kirjoitti:
Ana69 kirjoitti:tossa hiukan juttua 550dtsa vrt juuri 7D hen

Kiitos hyvästä linkistä. Eli jos oikein ymmärsin, niin ei ainakaan kannata satsata 7D:hen? Ei saavuta mitään merkittävää hyötyä?

Paitsi jollekkin 7D sopii käteen paljon paremmin kuin 550D.
Jos tarkoitus on vain pitää kameraa mukana, niin pikkurunko on parempi.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Rekka-Timppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rekka-Timppa »

Minulla 7D ei aluksi oikein sopinut käteen, sanatarkasti siis, tosin käteni on verrattavissa pistolapioon joten esim. pikkurilli jäi "toimeettomana" roikkumaan rungon alapuolelle.

Asia korjaantui kun ostin siihen akkukahvan ja nyt se istuu käteen kuin puutarhahansikas eli hyvin.

Nyt se tuntuu jo kameran kokoiseltakin, tosin kamerareppu menee vaihtoon, sinne kun pitäisi saada mahtumaan tuo 7D+akkukahva ja 500D+akkukahva ja tietysti putket eli Tamron 70-200 2.8 ja Tamron 18-270 ja kohta puoleen Tamron 17-50 2.8 ja tietysti lisähärpäkkeet ja tulevaisuudessa mm. ainakin 2-3 salamaa........
http://www.timoniemi.fi/

En koskaan häpeä ottamaani kuvaa vaan häpeän sitä mitä en ole ottanut.
TImo Niemi 2009
kaapu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaapu »

j_b kirjoitti:
Ana69 kirjoitti:Eli jos oikein ymmärsin, niin ei ainakaan kannata satsata 7D:hen? Ei saavuta mitään merkittävää hyötyä?

En usko, että saavutat mitään merkittävää hyötyä 7D:llä verrattuna 550D:hen. 7D on nopeampi kuin 550D, joka taas on sinua nopeampi.
Paramedio

Viesti Kirjoittaja Paramedio »

Jatketaan tähän ketjuun.. Eli itsekkin mietin vielä tuon 550D ja 7D välillä. Kamera tulee itselläni kulkemaan mukana metsäreissuilla yms joten tuon 7D:n sääsuojaus kiinnostaa. Mahtaako tuo 550 nyt olla niin herkkä kosteudelle että kannattaisi sijoittaa miltei tuplasti rahaa ja hankkisi 7D:n? Muuten nuo kamerat taitaa olla ominaisuuksien puolesta aika lähellä toisiaan... Mites tuo 7D muistikortti, se kun on CompactFlash ja 550D:ssä SD. Onko noilla eroja?
cabmo

Viesti Kirjoittaja cabmo »

Paramedio kirjoitti: Mites tuo 7D muistikortti, se kun on CompactFlash ja 550D:ssä SD. Onko noilla eroja?
CF-korteissa on nopeusetu SD-kortteihin nähden. CF-korteissa saattaa katketa pinnit, jota ei ole SD-korteissa ongelmana.

Sitten on kokoero, jossa SD on pienempi.
pickwick

Viesti Kirjoittaja pickwick »

Jatketaas tähä aiheeseen.

Itse olen aloittelia, kuvannu 1000D:llä. Tarkoituksena ois nytte hankkia parempi runko. Eli pohtinnut 5D markI ja 50D välillä. Ehkä myöhimmin tulisi toinenkin runko joka on sitten 7D. Tällä hetkellä ei kummiskaan paukut siihen riitä.

Kuvattavana on pääsääntösesti koirat ulkona. kyllä sitä henkilöitä ja maisemiakin tulee kuvattua.

objektiivina on canon EF 17-40mm f/4L USM, EF 50mm f/1.4 USM,EF-S 55-250/4-5.6 IS ja samaan aikaa rungon kanssa ostaisin joko EF 70-200mm f/2.8L USM tai EF 70-200mm f/4L IS

Onkohan toi 5D jo sen verran vanha runko että sitä ei kannata ostaa?
Unlucky

Viesti Kirjoittaja Unlucky »

pickwick kirjoitti:objektiivina on canon EF 17-40mm f/4L USM, EF 50mm f/1.4 USM,EF-S 55-250/4-5.6 IS ja samaan aikaa rungon kanssa ostaisin joko EF 70-200mm f/2.8L USM tai EF 70-200mm f/4L IS

Vaan jos sulla on lasit siihen mitä oot tottunut kuvaamaan, niin tointaako täyskennokameraa ostaa? Ei kai 7D olis huono valinta vielä nyt? Vaan tavoitehan se ratkaisee. Itse etsin tonnisarjan kameraa, ja kymppisarjaa sain.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

pickwick kirjoitti:Kuvattavana on pääsääntösesti koirat ulkona. kyllä sitä henkilöitä ja maisemiakin tulee kuvattua.

...

Suosittelen varauksin koirakuviin. 5D:n tarkennus ei ole tämän päivän standardeilla huipputasoa, mutta kyllä se hyvin tarkentavan lasin kanssa osuu melkoisen usein liikkuvaankin maaliin. Yleiseen koran kuvaamiseen, jossa koira säntää sinne tänne ja tilaisuuksia on rajattomasti 5D käy, mutta jos haluat saada varmasti nappiin osuneen kuvan ainutkertaisesta tilanteesta, esim. kilpailusuorituksesta koiranäyttelyssä, niin sitten se on 7D:n hommia. 7D:n tarkennus on aivan toista maata. Kymppisarjalaisista en tiedä, miten 50D suhtautuu 5D:hen.

Hommasin itse keväällä 5D:hen EF 70-200/2.8 IS USM II:n ja kyllä se saa kiinni 160 km/h (tai sinnepäin) ohi painavasta junasta ehkä 2 laakia kolmesta. Riehuvilla lapsilla (yleensä heikommissa valaistusoloissa) onnistumisia on ehkä puolet. Osa niistä menee sen piikkiin, etten ole ennen juuri kuvannut liikkuvia maaleja ja rävellän itse. EF 24-70/2.8:ssa on kanssa hyvä tarkennus, mutta primeiden kanssa liikkuvat kohteet ovat vaikeampia. Staattiseen kohteeseen ainakin EF 50/1.2 ja 100/2.8 (vanha) osuvat primeistä aina, jos kontrasia löytyy. 50/1.2 lähes pimeässäkin.

Henkilökuvauksessa täyskenno puhuu sitten siihen malliin, että ihmettelen jos vielä palaat kroppiin. Ehkä parhaat kroppirungot pärjäävät jo joissain suhteissa ikivanhalle 5D:lle, mutta niistä joutuu pulittamaan aivan toisia summia. 5D on hintaisekseen ihan asiallinen peli, jos ei pelkää suurehkoa kokoa, täyskenno-optiikan hintaa tai yleisesti vanhan elektroniikan luotettavuusongelmia. Onhan niillä jo ikää enemmän kuin mitä ne on suunniteltu kestämään, mutta varmaan paremmin tehtyinä malleina kestävät toisen mokoman todennäköisemmin kuin uusi 500-600 E:n halparunko.
Hannu
minya

Lähden minäkin kyselemään samaan ketjuun

Viesti Kirjoittaja minya »

Mulla on lähdössä vaihtoon 400D runko. Objektiiveina Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO ja Canonin 50mm/1.8. Mites nuo linssit toimii yhteen 7D:n kanssa, kun se niin kovin houkuttais.
5epi

Viesti Kirjoittaja 5epi »

Pitäisi toimia ongelmitta, varsinkin se 50 millinen.
Olettaisin että sigmakin toimii.
Canonia...

Purkaan sen joutuu kumminkin...
thaimonen

Viesti Kirjoittaja thaimonen »

Samallalailla ne toimii kaikissa canonin cropeissa =)
LauraY

Viesti Kirjoittaja LauraY »

Minäkin jatkan nyt aihetta tähän...
Olen kuvaillut jo lähes kolme vuotta Canon eos 1000D.llä ja vähitellen olen alkanut kyllästyä sen tarkennukseen ja pieneen etsimeen sekä muuhun yleiseen jumittamiseen. Nyt olen päättänyt kesän palkat sijoittaa uuteen runkoon, kuten kunnon opiskelijan pitääkin ;)

Olen jo lähes päätynyt 7D.hen, mutta toinen varteenotettava vaihtoehto on ollut 60D luulen, että parempi tarkennus ja kuvausnopeus voittavat kääntyvän näytön, eivätkä 7D.n parempi runko tai langaton salaman ohjaus ole aivan turhia. Tosin 60D on sen ~400€ halvempi, mutta taitaa olla fiksumpi sijoittaa vähän enemmän rahaa siihen parempaan runkoon eli 7D.hen.

No tämä croppien välinen ongelma on siis ratkaistu, (kai) mutta olisiko täyskennoon päivittämisessä järkeä, eli ostaa vanha 5D mark I halvalla ja opetella täyskennon salat, eikä "tuhlata" tuplasti rahaan croppiin?
Tuo 5D mark II on varmasti ihan hyvä, mutta 7D.n tarkennus taitaa olla parempi ja se on taas minulle tärkeä ominaisuus, eikä tämäkään mikään halpa peli ole, joten en usko sen olevan oikotie onneen... 5D mark III hinnat taas ovat hieman omaa luokkaansa, joten siitä ei tarvitse puhua :D

Tässä täyskennoon päivittämisessä en kuitenkaan usko olevan järkeä, sillä lähes kaikki optiikka menisi vaihtoon. 7D.llä päässyt useamman kerran kuvailemaan ja se on tuntunut oikein toimivalta ja hyvältä kädessä, lisäksi tietysti cropissa on tutut polttovälit ja siten sen "sielunelämään" on varmasti helpompi päästä sisälle :)

Kertokaa toki mielipiteitä tästä koko jutusta, uskonko omaa fiilistäni ja päädyn 7D.hen vai onko parempia ideoita?
7D, 1000D, 10-22mm f:3.5-4.5, 18-55mm f:3.5-5.6, 17-70 f:2.8-4, 70-200mm f:4 IS, 8mm f:3.5, 430EX II
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

LauraY kirjoitti:No tämä croppien välinen ongelma on siis ratkaistu, (kai) mutta olisiko täyskennoon päivittämisessä järkeä, eli ostaa vanha 5D mark I halvalla ja opetella täyskennon salat, eikä "tuhlata" tuplasti rahaan croppiin?
En minä järjestä tiedä, mutta kiistatta täyskennolla saa jotain jota kropilla ei saa. Sitä on aika mahdoton sanoa toisen puolesta.

Tuo 5D mark II on varmasti ihan hyvä, mutta 7D.n tarkennus taitaa olla parempi ja se on taas minulle tärkeä ominaisuus, eikä tämäkään mikään halpa peli ole, joten en usko sen olevan oikotie onneen.
Molemmissa vanhoissa vitosissa on käsittääkseni sama tarkennusjärjestelmä, joka häviää mennen tullen 7D:n tarkennukselle. Yksi vaihtoehto on ostaa 5D 7D:n lisäksi (joillain aikataululla kun saat haalittua lisää rahaa) ja kuvata ensin 50/1.4:lla superbokehotokset ja myöhemmin hankkia ehkä joku laajisprime kaveriksi. Ja hoitaa 7D:lla ja zoomeilla liikkuvat kohteet ja arkikuvaukset.

Tässä täyskennoon päivittämisessä en kuitenkaan usko olevan järkeä, sillä lähes kaikki optiikka menisi vaihtoon.
Eipä näitä kannata järjellä yrittääkään perustella, jos et tienaa kuvaamisella. Täyskenno on kallis systeemi, siitä ei pääse mihinkään, ja opiskelijabudjetilla sen kanssa joutuu helposti ostamaan halvimpia objektiiveja, jotka vievät osan sen kyvyistä.

Ehkä oleellinen kysymys on se, pidätkö oikeasti maksimaalisesta bokehista ja haluatko maksaa itsesi kipeäksi saadaksesi sitä?

Kertokaa toki mielipiteitä tästä koko jutusta, uskonko omaa fiilistäni ja päädyn 7D.hen vai onko parempia ideoita?
Älä anna muiden höpötysten jyrätä omia fiiliksiäsi. Se on ikävämpi pettyä niin, että jää syyttämään muita (tai omaa päättämättömyyttään).

Yksi mahdollisuus on vuokrata tai lainata 5D ja kokeilla miten se pelaa 50/1.4:n kanssa. Se voi olla se kavala ensimmäinen annos huumetta, joka tekee riippuvaksi, mutta toisaalta voi myös vahvistaa nykyisen näkemyksesi, että täyskenno ei anna tarpeeksi huvia hintaansa verrattuna.
Hannu
fleshlight

Viesti Kirjoittaja fleshlight »

LauraY kirjoitti:Minäkin jatkan nyt aihetta tähän...
Olen kuvaillut jo lähes kolme vuotta Canon eos 1000D.llä ja vähitellen olen alkanut kyllästyä sen tarkennukseen ja pieneen etsimeen sekä muuhun yleiseen jumittamiseen. Nyt olen päättänyt kesän palkat sijoittaa uuteen runkoon, kuten kunnon opiskelijan pitääkin ;)

Olen jo lähes päätynyt 7D.hen, mutta toinen varteenotettava vaihtoehto on ollut 60D luulen, että parempi tarkennus ja kuvausnopeus voittavat kääntyvän näytön, eivätkä 7D.n parempi runko tai langaton salaman ohjaus ole aivan turhia. Tosin 60D on sen ~400€ halvempi, mutta taitaa olla fiksumpi sijoittaa vähän enemmän rahaa siihen parempaan runkoon eli 7D.hen.

No tämä croppien välinen ongelma on siis ratkaistu, (kai) mutta olisiko täyskennoon päivittämisessä järkeä, eli ostaa vanha 5D mark I halvalla ja opetella täyskennon salat, eikä "tuhlata" tuplasti rahaan croppiin?
Tuo 5D mark II on varmasti ihan hyvä, mutta 7D.n tarkennus taitaa olla parempi ja se on taas minulle tärkeä ominaisuus, eikä tämäkään mikään halpa peli ole, joten en usko sen olevan oikotie onneen... 5D mark III hinnat taas ovat hieman omaa luokkaansa, joten siitä ei tarvitse puhua :D

Tässä täyskennoon päivittämisessä en kuitenkaan usko olevan järkeä, sillä lähes kaikki optiikka menisi vaihtoon. 7D.llä päässyt useamman kerran kuvailemaan ja se on tuntunut oikein toimivalta ja hyvältä kädessä, lisäksi tietysti cropissa on tutut polttovälit ja siten sen "sielunelämään" on varmasti helpompi päästä sisälle :)

5D mark I:en unohtaisin tuosta yhtälöstä suoraan. Huono näyttö, vanha käyttöliittymä ja vanhaa tekniikkaa muutenkin.

60D:ssä alkaa käyttöergonomia ja toiminnot olemaan jo järkevällä tasolla 1000D:hen verrattuna, mutta jos nopeampaa tarkennusta (7D) tai parannusta kuvanlaadullisesti tavoittelet (5D mark II) niin tämä tuskin tuo autuutta. 60D:en etsin on myös näitä kahta muuta verrokkia heikompi esitys, sekä objektiivikohtainen tarkennuksen hienosäätö puuttu (jonka tosin saa siihen jälkikäteen Magic Lantern- ohjelmistolla).

Mielestäni valinta on käytännössä tehtävä joko tarkennuksen tai paremman kuvanlaadun perusteella - tämä taas riippuu pitkälti siitä mitä sinä kuvaat. Asia vielä toisin päin ilmaistuna: 1000D -> 7D -päivityksessä kuvat tuskin tekniseltä laadultaan juuri paranee ja 1000D -> 5D mark II -päivityksessä taasen tarkennus ei oleellisesti tuosta muutu.
Vastaa Viestiin