Canon Eos 7D tarkennus videotilassa

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
K&M

Canon Eos 7D tarkennus videotilassa

Viesti Kirjoittaja K&M »

Olisi kysymys kosken otsikon mukaista asiaa. Haluan kuvata videota 7D kameralla. Tarkentaako kamera automaattisesti myös videossa, vai pitääkö tarkennus hoitaa itse? Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
juhas89

Viesti Kirjoittaja juhas89 »

30 sekunnin haku Googlella niin vastaus löytyy. Kyllä onnistuu automaatti tarkennus. Tällöin täytyy tosin muistaa, että jos objektiivi on kovin äänekäs tarkentaessa niin tämä tarkennusmoottorin ääni todennäköisesti tulee myös videoon mukaan jos kameran omaa mikrofonia käyttää.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Googlaus kertoo kyllä enemmän. Perusidea 7d:ssä on kuitenkin, että automaattinen tarkennus löytyy, mutta ei jatkuvaa seuraavaa tarkennusta.

Eli kameran saa tarkentamaan automaattisesti painamalla tarkennusnappulaa videoinnin aikana. Mutta se ei osaa itse seurata kohdetta tai itse tarkentaa jos tarkennuspiste siirtyy eri etäisyydellä olevaan kohtaan.

Toinen ongelma peilijärkkärien automaattitarkennuksessa on se, että näissä tarkennus on tehty stillikuvausta varten nopeaksi. Optiikka siirtelee tarkennusta häiritsevän nopeasti, mikä ei välttämättä näytä erikoisen nätiltä videolla. Järkkärin lyhyellä syväterävyydellä efekti on varsin massiivinen. Varsinkin sitten, kun kamera ei osukaan kohteeseen vaan alkaa hakea nopeasti edestakaisin. Pilaa otoksen kuin otoksen. Lisäksi moottoroitu tarkennus pitää ääntä.

Käsitarkennuksella saa nätimpää jälkeä. Automaattia voi toki käyttää apuna, esimerkiksi tarkentamalla ensin ja sitten käynnistämällä otoksen taltioinnin.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

7D tarkentaa videomoodissa täydellä aukolla eli valotus saattaa muuttua tarkennettaessa.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Vastaa Viestiin