Okei. Tää on nyt pikkuisen kinkkinen tapaus.
En ole sikäli asiantuntija, että osaisin sanoa kenellä on lopulta vastuu, jos ostaa alvittoman kameran. Paljon riippuu myös siitä, onko myyjä mainostanut toimittavansa kameran lahjana tms ja silloin on myös ostaja mukana tullirikoksessa.
Olen soitellut tulliin tästäkin asiasta ja silloin oli ihan selvä, että joku maksaa, ja sen jonkun piti olla ostaja. Mutta... olen soittanut sellaiseen tulliin, joka ei hoida normaalisti Ahvenanmaan asioita. Jos myyjä on virallinen, niin hänellä on tullin kanssa sopimus ja hän maksaa, mutta epäviralliselta ostettaessa maksaja saattaa lopultakin olla se ostaja. En tiedä!
Nyt en sano kohta enää mitään tästä, koska ollaan jo muutenkin suoli24 linjalla... ;)
Ja sille kummikuulalle tiedoksi, että olen soittanut myös Maarianhaminan poliisille. Tää asia on sikäli selvä, että ostajat eivät ole tietääkseni saaneet mitään laskua, jossa olisi yritystietoja ja myyjä ei ole huutonetissä rekisteröitynyt yritykseksi. Huutonetissä on oikeasti satoja vastaavia myyjiä. Ei tää ole mikään uusi juttu...
Munt kirjoitti:
Ei tavanomainen koti-irtaimisto taas tarkoittaa esim. kaikkia kalliimpia keräilyesineitä, kameroita, rahoja, antiikkia, tauluja yms taidetta.
Minua on haukuttu tarkoitushakuiseksi, mutta samaan sinäkin olet sortunut. On aika härskiä sijoittaa yksi (rahalliselta arvoltaan) huonoimmista mahdollisista sijoituksista oikeiden sijoitustavaroiden joukkoon.
Okei, näyttää tyhmältä, koska en pitänyt tarpeellisena laittaa erikseen joka kohtaan sanaa "keräily". Keräilyrahat, keräilykamerat juunou. Lue ajatuksella. kalliimmat laitteet on ihan eri juttu, kuin peruskaura...
Nyt yksi asia on syytä tiedostaa, kun mietitään tätä harrastusta ja myymistä. Moni varmaan tuntee sanan hifisti tai välinehullu. Näille spedeil.., anteeksi Spegeille on luonteenomaista omistamisen riemu ja suuri kokeilunhalu. Valokuvaus on mentaaliurheilua ja siihen kuuluu osana ryhmä kuvaajia, joista on kivaa ostaa, kokeilla ja kaupata eteenpäin. Tästä harvemmin tulee tuloa. Poikkeuksiakin toki on... :)
Jos vielä tarkennan: Ahvenanmaalta ostettaessa ostajalla on ihan sama vastuu kuin manner-Suomesta ostettaessa. Kirjoittihan munttikin:
Munt kirjoitti:
Olen itse tilannut Ahvenanmaalta tavaraa ilman mitään ongelmia eri yrityksistä. Hommat on hoidettu ihan OK.
Hei, tässä on kyse yritysten välisestä kaupasta. Näistä tehdään aina lasku. Verot maksetaan ja hoidetaan. Yksityiset jobbarit ei tullaa tai hoida mitään, ainakaan tässä tapauksessa, tietääkseni. Ei noilla hinnoilla...