Objektiivin ostaminen Pietarista
-
^^ Eipäs nyt kannata vetää tuollaisia johtopäätöksiä. Minulla on itselläni todella skeptinen mielipide venäjän verkkokaupasta, joten kaikenlainen vastaus varmasti minulle kelpaa.
Itse en vain pidä siitä tavasta jolla kysyjää "aliarvioidaan" ja pidetään idioottina. Asiallinen vastaus ja palaute ilman hyökkäystä kysyjää kohtaan olisi se mitä itse odotin. Mutta kuten aina näissä verkkokeskusteluissa, sävyt muuttuvat melko nopeasti väärän tulkinnan vuoksi kaikkea muuta kuin toivotuiksi ja lopussa kaikki ymmärtävät toisiaan väärin.
Itse en vain pidä siitä tavasta jolla kysyjää "aliarvioidaan" ja pidetään idioottina. Asiallinen vastaus ja palaute ilman hyökkäystä kysyjää kohtaan olisi se mitä itse odotin. Mutta kuten aina näissä verkkokeskusteluissa, sävyt muuttuvat melko nopeasti väärän tulkinnan vuoksi kaikkea muuta kuin toivotuiksi ja lopussa kaikki ymmärtävät toisiaan väärin.
-
No onhan se hölmöä ostaa objektiivi venäläisestä kaupasta, kun takuun kanssa tulee ongelmia, jos tavaraa pitäisi lähetellä takaisin korjattavaksi ja sitten paperitöiden kanssa Suomeen. En voi suositella kenellekään.
Mitä tulee ebay kauppoihin ja vanhaan halpaan optiikkaan, niin kyllä sitä saa tilattua, mutta siellä seurataan tiettyjä lähettäjiä ja yrityksiä, joilla on arvokasta kamaa ja juuri rajan ylityksessä tulee noita tietokatkoksia. Sieltä kuormasta on niin luvattoman helppo viedä muutama lähetys. Työn puolesta olen minäkin näihin törmännyt. Ei ne elmarin zenithejä vie, vaan arvokasta myytävää... ;)
..
Mitä tulee ebay kauppoihin ja vanhaan halpaan optiikkaan, niin kyllä sitä saa tilattua, mutta siellä seurataan tiettyjä lähettäjiä ja yrityksiä, joilla on arvokasta kamaa ja juuri rajan ylityksessä tulee noita tietokatkoksia. Sieltä kuormasta on niin luvattoman helppo viedä muutama lähetys. Työn puolesta olen minäkin näihin törmännyt. Ei ne elmarin zenithejä vie, vaan arvokasta myytävää... ;)
..
-
Tuskin täällä ketään idioottina pidetään. Kyse on vain nettikeskustelun tyylistä, joka tuppaa olemaan "vähän" omanlaista tälläkin foorumilla.SarahD kirjoitti:Itse en vain pidä siitä tavasta jolla kysyjää "aliarvioidaan" ja pidetään idioottina. Asiallinen vastaus ja palaute ilman hyökkäystä kysyjää kohtaan olisi se mitä itse odotin.
Keskustelun alkupuolella kyselit yhteystietoja ja kokemuksia venäläisistä alan liikkeistä ja kerroit kyseessä olevan osto paikan päällä. Se on täysin eri asia kuin tämä myöhempi kyselysi nettikaupoista ja tilaamisesta Suomeen.
Olisin itse tilannut ruplan pahimman romahduksen aikaan aika isolla rahalla objektiiveja Moskovasta. Minulla on siellä paikallinen tuttu, joka olisi hoitanut oston henkilökohtaisesti liikkeessä. Homma kaatui kahteen asiaan. Ensiksikin mikään taho ei pystynyt varmistamaan, millä kurssilla suorittamani maksu minulta veloitettaisiin. Toinen syy oli se, että ystäväni, joka on yrittäjä itsekin, tyrmäsi täysin ajatuksen laittaa tavara tulemaan postin välityksellä. Hänestä se oli järjetön ajatus. Ainoaksi kuljetustavaksi hän näki kuriirikyydin ja henkilökohtaisen noudon Viipurista.
Jonkun vähemmän arvokkaan tavaran kohdalla postikuljetus saattaa toimia hyvin, mutta kalliin tavaran katoaminen on liian todennäköistä, että sitä kannattaisi kokeilla. Pidän tuhansien eurojen arvoista ostosta venäläisestä nettikaupasta liian suurena riskinä, että sitä kannattaisi kokeilla. Lisäksi siinä on se vaara, että saa esimerkiksi takuuvaihtoon tulleen viallisen tuotteen. Sen palauttaminen postin välityksellä ja uuden saaminen tilalle olisikin jo lähes lottovoitto.
Jos on mahdollisuus käydä ostoksilla paikan päällä, tilanne on toinen. Silloin jokainen voi harkita itse, onko hinta riittävän halpa, että kannattaa ostaa vailla takuuta oleva tuote.
-
Tuttavan olikin tarkoitus ensin käydä paikanpäällä mutta olen törmännyt näihin samoihin ongelmiin kuin sinäkin niin aloin luopua siitä ajatuksesta (alkoi mennä liian monimutkaiseksi ja en halua vaivata liikaa tuttavaani asialla).
Ja nettikaupasta kyselinkin juuri siksi, että onko se yhtä tuhoon tuomittu yritys sekin :) Ja taitaapa tuo olla :)
Ja nettikaupasta kyselinkin juuri siksi, että onko se yhtä tuhoon tuomittu yritys sekin :) Ja taitaapa tuo olla :)
-
Turha tätä on kaunistella, omanlainen tyyli... no just :-)kunijo-1 kirjoitti:Tuskin täällä ketään idioottina pidetään. Kyse on vain nettikeskustelun tyylistä, joka tuppaa olemaan "vähän" omanlaista tälläkin foorumilla.SarahD kirjoitti:Itse en vain pidä siitä tavasta jolla kysyjää "aliarvioidaan" ja pidetään idioottina. Asiallinen vastaus ja palaute ilman hyökkäystä kysyjää kohtaan olisi se mitä itse odotin.
--------
Aves!
Aves!
-
Nyt Sarahina pistäisin hieman sordiinoa päälle tuossa kysyjän aliarvioinnissa.
Itse aloitit suhtautumalla sinulle annettuun vastaukseen naisellisen alentuvasti Ks. alla. Eli kun Muntin vastaus ei ollutkaan mieleinen, niin heitit alentuvan vastauksen ja sitten totesit että "kyllähän Suomessakin".
Tähän oma poliittisesti epäkorrekti vastaukseni (eli että eihän naiselle saa virnuilla hänen alentuvasta asenteestaan), oli vastine tähän sinun vastaukseesi Muntille ja "kyllähän Suomessakin" juttuusi.
Ei siitä voinut muuhun johtopäätökseen tulla että Muntin vastaus oli väärä, koska tuolla tavoin siihen vastaat.
Ja sitten aloitit älämölön että sinulle ollaan epäkohteliaita.
Minä en pidä siitä että kohtelet sinulle vastaajaa idioottina. Munt vastasi aivan asiallisesti kysymykseesi. Kuule Sarah, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Keskusteluhan meni näin:
SarahD: "Palaan tähän nyt uudelleen.
Onko kukaan ostanut Venäjältä nettikaupasta. Itse en ole tuolta suunnalta koskaan mitään tilaillut ja mietin mitä maksuja siihen Suomen rajalla lätkäistään päälle jos postitse tilailee."
Munt:"Ihan oma asiansa on se, että osaatko Venäjän lainsäädäntöä ja saatko ikinä mitään postipaketissa. Niitä kun sattumoisin häviää matkalla tai tavara rikkoutuu ja vakuutuksen ottaminen, voi veljet se vasta on kipu perseessä. "
SarahD" Voihan kysymys sentään :) Pahoittelen liian optimistista asennettani.
Muokkaan vielä sen verran, että hukkuu niitä paketteja täälläkin ja ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun paketissa onkin jotain ihan muuta kun luvattu, ehkä työ oikeuslaitoksen palveluksessa on saanut varpailleen myös ihan Suomessa tapahtuvassa yksityisten välisessä postimyynnissä. Ihan liikaa näitäkin juttuja seisoo työpöydällä."
Sarah: "Itse en vain pidä siitä tavasta jolla kysyjää "aliarvioidaan" ja pidetään idioottina. Asiallinen vastaus ja palaute ilman hyökkäystä kysyjää kohtaan olisi se mitä itse odotin. Mutta kuten aina näissä verkkokeskusteluissa, sävyt muuttuvat melko nopeasti väärän tulkinnan vuoksi kaikkea muuta kuin toivotuiksi ja lopussa kaikki ymmärtävät toisiaan väärin."
Itse aloitit suhtautumalla sinulle annettuun vastaukseen naisellisen alentuvasti Ks. alla. Eli kun Muntin vastaus ei ollutkaan mieleinen, niin heitit alentuvan vastauksen ja sitten totesit että "kyllähän Suomessakin".
Tähän oma poliittisesti epäkorrekti vastaukseni (eli että eihän naiselle saa virnuilla hänen alentuvasta asenteestaan), oli vastine tähän sinun vastaukseesi Muntille ja "kyllähän Suomessakin" juttuusi.
Ei siitä voinut muuhun johtopäätökseen tulla että Muntin vastaus oli väärä, koska tuolla tavoin siihen vastaat.
Ja sitten aloitit älämölön että sinulle ollaan epäkohteliaita.
Minä en pidä siitä että kohtelet sinulle vastaajaa idioottina. Munt vastasi aivan asiallisesti kysymykseesi. Kuule Sarah, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Keskusteluhan meni näin:
SarahD: "Palaan tähän nyt uudelleen.
Onko kukaan ostanut Venäjältä nettikaupasta. Itse en ole tuolta suunnalta koskaan mitään tilaillut ja mietin mitä maksuja siihen Suomen rajalla lätkäistään päälle jos postitse tilailee."
Munt:"Ihan oma asiansa on se, että osaatko Venäjän lainsäädäntöä ja saatko ikinä mitään postipaketissa. Niitä kun sattumoisin häviää matkalla tai tavara rikkoutuu ja vakuutuksen ottaminen, voi veljet se vasta on kipu perseessä. "
SarahD" Voihan kysymys sentään :) Pahoittelen liian optimistista asennettani.
Muokkaan vielä sen verran, että hukkuu niitä paketteja täälläkin ja ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun paketissa onkin jotain ihan muuta kun luvattu, ehkä työ oikeuslaitoksen palveluksessa on saanut varpailleen myös ihan Suomessa tapahtuvassa yksityisten välisessä postimyynnissä. Ihan liikaa näitäkin juttuja seisoo työpöydällä."
Sarah: "Itse en vain pidä siitä tavasta jolla kysyjää "aliarvioidaan" ja pidetään idioottina. Asiallinen vastaus ja palaute ilman hyökkäystä kysyjää kohtaan olisi se mitä itse odotin. Mutta kuten aina näissä verkkokeskusteluissa, sävyt muuttuvat melko nopeasti väärän tulkinnan vuoksi kaikkea muuta kuin toivotuiksi ja lopussa kaikki ymmärtävät toisiaan väärin."
-
-
Älä nyt vielä luovuta. Kameroista ja niiden ostamisesta vänkääminen on oikein mukava harrastus.SarahD kirjoitti:No jopas tästä nyt analyysi saatiin aikaiseksi. Minun osaltani keskustelu oli tässä.
Mitä tulee hyvän ostotilanteen käyttämiseen, niin on aivan luonnollista, että ihminen tuntee iloa keksittyään tavan säästää rahaa, siis päästessään tavoitteeseensa mahdollisimman pienellä työllä. Nyt kuitenkin tässä tapauksessa odotukset ja realismi ovat mahdollisesti niin erilaisia, että ei kannata riskeerata ja joutua tilanteeseen, että joutuu tekemään kaksinkertaisen määrän työtä päästäkseen tavoitteeseensa.
Tätä samaa teoriaa odotuksista ja käytännöstä pitää ymmärtää soveltaa myös itse hankintaan siten, että objektiivi voi olla ja suurella todennäköisyydellä nykyään onkin jollain tapaa viallinen. Kuvaajasta on tullut kameratehtaan beetatestaaja, jolla kokeillaan millaista sekundaa ihminen kestää hyppäämättä katolta. Suomen maakunnat ovatkin täynnä katkeria entisiä valokuvausharrastajia, joiden maahantuoja on heidät pettänyt. Tämä riski siis kannattaa huomioida jonkun arvoisena heti valmiiksi, kun ostaa elektroniikkaa, jossa on sovitettuna optista suorituskykyä, jota ei voi tuotetta huolellisesti testaamatta tietää ennen ostopäätöstä. On nimittäin todennäköistä, että juuri niissä verkon halvimmissa kameratarjouksissa on jotain erityistä vikaa. Ne halvimmat uutena myytävät objektiivit eivät oikeasti ole uusia, vaan valveutuneen asiakkaan palauttamia huonoja yksilöitä, joiden takuuvastuu realisoituu välittömästä kuvaajan huomattua laitteessa olevan vikaa. Ja jos tuot tällaisen Mustapekan Venäjältä, niin joudun käytännössä myymään sen varaosiksi tai tappelemaan kuukausia myyjän, valmistajan ja ties kenen kanssa selvittääksesi oletko ylipäätään oikeutettu saamaan virheetöntä tuotetta vaihdossa. Ja lopulta kaiken vaivan ja kesän kuvauskauden jo mentyä sinulla on edelleen se viallinen tuote, jota et voi oikein myydä etkä vaihtaa.
..
-
Tuossa edellä Munt tuo aikalailla kattavasti esille miksi ei kannata ostaa tavaraa maasta/myyjältä jonka kanssa asioiden hoitaminen tulee olemaan vaikeaa. Mentaliteetti asioihin sekä lainsäädäntö sekä se praktika, eli miten asiat käytännössä ovat, vain yksinkertaisesti on Venäjällä sellainen että ongelmia on tulossa, ja kun niitä tulee, ei niitä saa hoidettua täältä käsin. Vain paikallinen taitava luottohenkilö voisi siinä onnistua, ei ulkomaalainen. Yksi jälkikasvustani on töissä siellä, joten tiedän miten jutut siellä menee. Ja ne eivät mene siten kun meillä tai edes siten kun me kuvittelemme, vaan ihan toisin.
-
Suomalainen ei usein ymmärrä venäläistä kulttuuria ja sitä, että siellä oikeasti varastaminen ja kaikenlainen sääntöjen rikkominen on enemmänkin sääntö, kuin poikkeus. Ja oikeuden saaminen suomalaisen mittapuun mukaan lähes mahdotonta.Naranek kirjoitti:Mentaliteetti asioihin sekä lainsäädäntö sekä se praktika, eli miten asiat käytännössä ovat, vain yksinkertaisesti on Venäjällä sellainen että ongelmia on tulossa...
Tässä hiukan ajanvietettä, jos jollain ei ole muuta tekemistä. Näissä videoissa huolestuttavinta ei ole se, että joku osuu autollaan toiseen vaan se, että miten ajaan ne jotka ei osu. Ne on niitä normaaleja venäläisiä...
https://www.youtube.com/user/7CarCrashC ... ion/videos
..
-
- Site Admin
- Viesti: