Godox...

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
habannaama

Godox...

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Te keillä on omakohtaista kokemusta kummastakin salamasta, Godox AD200 ja AD200 Pro, millaisiksi olette käytännössä mieltäneet noiden erot, pohdin lisäkaluston hankintaa ja koska muutoinkin jo tuota rahaa salamakalustoon mennyt lyhyessä ajassa "riittävästi" ja muutama pakkohankinta vielä edessä, niin tässä kohtaa iski piheys ja aloin pohtimaan noiden eroja ihan käytännön tasolla.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ttuplai

Re: Godox...

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

On kummastakin - mulla oli parit ad200:t, jotka vei studiolta voro ja nyt on 2x ad200 pro. Mun henk. kokemus ad200:sta on ollut se, et ne triggaa epävarmemmin kuin proot. Noissa oli viel pientä keskinäistä ongelmaa eli kombinaatio x toimi paremmin (vanhan sarjan salama rungossa - esim. 685 - triggas vanhan sarjan ad200:t - v1 taasen pelaa ad200 pro parin kanssa kuin unelma - tilanne voi olla firmiskohtanen eli kokemus perustuu senhetkiseen tilanteeseen. TT350 on lähtökohtaisesti ihan kuraa triggerinä tai etäsalamana - V350 samaa mitä muutkin godoxit). Pari viikkoa sitten kuvasin vähän yli 3000 laukasua kolmen päivän edustuspotrettimaratonissa ja tasan 0 kpl kuvia joissa ad200 pro ei olis välähtänyt - tosin pääsalamana oli ad400 pro ja triggerinä xpro (ja siis Canon versio). Häissä mulla on noi usein tansseissa takasalamina ja niissäkin sama kokemus eli proot laukee aina ja ei-proot jätti laakin väliin silloin tällöin.

Mun käytössä väristabiili moodi menee hukkaan - enempi värit menee sivuun sen mukaan mitä salaman eteen sattuu laittamaan tai mistä se bongaa - varsinkin kun mun diffakankaat on vähän eri ikäsiä ja kellastumisaste vaihtelee. Lisäksi mä geelitän salamat aika usein + mä olen aika leväperäinen kuvaaja absoluuttisessa asteikossa - tärkeämpää mulle on se, et setti pysyy yhtenäisenä ja noi ei-pröötkin on aika stabiileja laukasusta toiseen - ero tulee lähinnä jos lähtee kesken rukkaamaan tehoja kovin paljon.

Ei pro-versioissa on se vanhan mallinen jalustakiinnitys - se on aika syvältä eli siihen voi yrittää viritellä jotain kumia väliin ettei lähde pyörimään, mut uus on huomattavasti parempi - sekin kyl saattaa niiata jos käyttää 160 cm sattaria, mut ei varmasti pyöri. Vanha tais vielä olla sellasella naksuvalla kallistussysteemillä ja uus on pelkästään kitkalla - kitka huomattavasti parempi silloin kuin vaan pitää (sitä voi vähän viritellä jolloin noi isommat sattaritkin toimii). Ite käytän välillä hiusvalona godoxin ad-s3:sta ja se oli noissa vanhoissa aika tuskasta pyörimisen vuoksi.

Teoriassa proon muotoilun pitäs auttaa takanäytön kestävyydessä, mut mun kokemus on, et kun joku putoaa/kaatuu se tapahtuu just silloin, kun alla on betonia tai peruskallio jolloin hajoamiselta ei suojaa kuin Lady Fortuna (suosittelen vuotuisia uhrilahjoja ja viikkorituaaleja).

Eli triggauksen varmuuden ja erityisesti jalustakiinnityksen vuoksi mä valitsisin proon - jos noi ei ole merkittäviä (esim. käyttää pääosin bowens softiksia tms., eikä oo kovin kriittisiä kuvauksia, niin sit halvempi).
habannaama

Kiitos syväluotaavasta analyysista, taidan venyttää penniä ja päätyä kommentointisi perusteella pro-malliin, nimittäin itselleni juurikin tärkeintä tuo triggauksen varmuus, kaikesta muusta voin tinkiä mutta siitä en.
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Kantsuu tarkistaa ne firmikset. Olen tarkistanut kaikki sekä salamien että kaukolaukaisuyksikköjen firmikset säännöllisesti ja se auttaa useimpiin murheisiin. Mulla AD200 palaa joka kerta ja vanhojen TT685:n kanssa isot hankaluudet ovat muistoja vain, kun uusin firmis fiksasi asiat paremmalle mallille.
habannaama

Hyvä pointti tuo firmis, eipä olisi tullut mieleenikään.

Oli sunnuntaina tuo AD200 pro ekan kerran tositoimissa ja olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen, hyvin riitti potku hylätyssä tehdashallissa 120 cm softboxilla potrettikuvauksissa.

Saas nähdä jahka kesä tuo tullessaan ulkokuvauksia, siinä kohtaa valoisalla veikkaan että tuon kokoluokan softboxilla ei optimaalisin salama, mutta löytyy noita pienempiä/erilaisia muokkaimia ja laajennettavuus muutoinkin hyvä, kun jossain kohtaa ostaa toisen ja sen tuplakiinnikkeen, jolloin kahdella saa tarvittaessa tuplatehot ja samalla onkin sitten tarvittaessa kolme salamaa käytössä (2 x AD200 Pro + V1).

Loisto ostos, suosittelen jokaiselle hyvää salamaa tarvitsevalle lämpimästi.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

itellä oli toi kahden ad200:n systeemi, mut myin pois. Se oli ainakin omaan käyttöön vähän turhan hankala saavutettuun etuun - se painaa aika paljon ja kasaaminen ei oo kätsyä. Hopeinen syvä sattari on mun ratkaisu tehopulaan (tai sit frenelli) - syvä hopeinen sattari antaa tolla "barebulbilla" liki saman kuin frenelli. Ongelma koskee kokovartalokuvaa (lähikuvissa salaman saa aina niin lähelle, et teho harvemmin on ongelma) ja niissä kukaan ei käy tirkistelemässä, et kuis pehmosta se valo lopulta on - tai kova toimii jopa paremmin kunhan balansoi hyvin vallitsevan kanssa. Tai sit vaan laittaa salaman liki ja fotaroi sen pois (tarvii ku yhden ylimääräsen laukasun ilman salamaa ja fotarointiin menee minuutti - ja kotona ei ole kuvattavat pyörittelemässä peukaloa, kun puljaa välineiden kanssa). Tää siis sillä ehdolla, et kuvaa nd-filsuilla - hss:llä ottaa pari aukkoa pataan ja sen hyöty on musta kuvajournalismissa ja liikkeen pysäyttämisissä - potreteissa nd:t on fiksummat. Itellä on Kasen magneettiadapteri filsuja varten (kiinasta saa vielä alle 22 eurolla eli ennen heinäkuuta tarvii miettiä tullejakaan) - suosittelen - nopeaa ja helppoa.

Mut samaa mieltä - Godox on nykyisin varteenotettava vaihtoehto ja nykyisin salakengätkin kestää käytössä - ennen noit meni vähintään yksi per vuosi.
habannaama

Juuri eilen itseasiassa katselin tuota Kasen magneettiadapteria ja filsuja siihen, melko näppärän oloinen systeemi.
AriL67

Viesti Kirjoittaja AriL67 »

habannaama kirjoitti: Maalis 02, 2021 12 : 42 Hyvä pointti tuo firmis, eipä olisi tullut mieleenikään.

Oli sunnuntaina tuo AD200 pro ekan kerran tositoimissa ja olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen, hyvin riitti potku hylätyssä tehdashallissa 120 cm softboxilla potrettikuvauksissa.

Saas nähdä jahka kesä tuo tullessaan ulkokuvauksia, siinä kohtaa valoisalla veikkaan että tuon kokoluokan softboxilla ei optimaalisin salama, mutta löytyy noita pienempiä/erilaisia muokkaimia ja laajennettavuus muutoinkin hyvä, kun jossain kohtaa ostaa toisen ja sen tuplakiinnikkeen, jolloin kahdella saa tarvittaessa tuplatehot ja samalla onkin sitten tarvittaessa kolme salamaa käytössä (2 x AD200 Pro + V1).

Loisto ostos, suosittelen jokaiselle hyvää salamaa tarvitsevalle lämpimästi.
Oliko sulla siis AD200 Pro ja V1 nyt käytössä? Mietin juuri tuon kaltaista kahden salaman settiä reissuun ja lokaatiokuvaukseen. Vai olisiko 2x AD200 järkevämpi?
habannaama

Mulla siis AD200 Pro ja V1.

Tottakai 2 x AD200 on siinä mielessä parempi että V1 jää tehoissa kakkoseksi, mutta kyllä itse pärjännyt V1:llä myös yllättävän pitkälle ja tuo V1:n pyöreä pää kyllä aivan pro valokeilansa vuoksi ja kun aina ei tarvitse vetää täysillä, eli tuonkin valoteho riittää, niin siinä suhteessa kiva salama kun kevyt ottaa pienimuotoiseen lokaatiotyöskentelyyn ainoaksi salamaksi pienen sofboxin kanssa.

Mulla tuohon myös se Godox AK-R1 lisäsetti ja yleiskuvaamisessa joskus V1 suoraan kamerassa kiinni ja salamassa sen AK-R1:n puolipyöreä kupu kiinni ja salama suoraan ylöspäin, jolloin levittää valon hyvin ympärille ilman että on tyypillinen "huomaa että vedetty paljaalla fiilis" paistaa läpi.

Jos koet että AD200:n suurempi paino ei ole este ja et tarvitse salamaa kiinni runkoon missään kohtaa, niin toki 2 x AD200.
AriL67

Mietin erityisesti tuota V1 monipuolisuutta / käytännöllisyyttä / painoa eli välillä pärjäisi pelkästään sillä. Ja toisaalta tehon riittävyyttä vs AD200. Ehkä selkeintä lähteä liikkeelle AD200 + V1 kombolla ja täydentää sitten tarvittaessa toisella AD200:lla.
habannaama

Kuulostaa järkevältä suunnitelmalta.

Mulla oli jo Fujilla tuollainen V1 ja totesin sen omaan käyttööni varsin päteväksi laitteeksi ja tuli käytettyä muutamassa tapahtumakuvauksessakin (häät ym. vst, siksi uskalsinkin ostaa myös Sonylle ja lähinnä sen "riittämättömyys" omiin tarpeisiini tullut tosiaan esille tietyntyyppisessä ulkokuvaamisessa kun käyttänyt jotain 120 cm softboxia (Godox P120L deep parabolic), tällöinkin kyllä liikuttu siinä riittämättömyyden rajamailla, eli riippuen lokaatiosta ja ulkoalueen valaistuksesta, eli tuon kokoluokan softboxilla ja kirkkaalla ilmalla V1:llä mennään suorituskyvyn kanssa äärirajoilla, mutta muutoin eipä ole tullut sisätiloissa vastaan tilannetta, etteikö riittäisi jos pitää saada yleisvalaistusta tai potrettia niin että saa valaistuksen liki kuvattavaa kohdetta.

Kun hankit sen AD200:n, niin suosittelen tilaamaan siihen Godox AD-S17:n, omani tilasin ebaysta ja maksoi n. 10 € ja tuli alta viikossa kotiovelle.
Otin siitä sen muovikuvun pois (kolmella ruuvilla) ja se hopepinnotteinen taustalevy todella hyvä lisä kiinnittää AD200:een tarpeen vaatiessa, koska toimii hyvänä lisäboostina salamalle, lisäten inan sen valaisutehoa.

ttuplai tuolla aiemmin mainitsi nd-filsut ja se vielä itselleni tämän tyyppisessä kuvaamisessa (potretit) tuntematon/kokeilematon alue, mutta aihetta kyllä tullut seurattua ja pitänee sekin osa-alue ottaa jossain kohtaa haltuun ja näin ollen laajentaa osaamisaluetta sinnekin suuntaan.

Sellainen huomio että kannattaa (jollei sinulla jo ole) harkita tarkkaan minkälaisia valomuokkaimia hankkii, nimittäin esimerkkinä tuo mainitsemani Godox P120L deep parabolic on pääsääntöisesti mun eniten käyttämäni softbox, mutta se ei ole maailman käytännöllisin raahata mukana, koska hidas kasattava ja purettava ja aikas ison kokoinen yksin käytettävänä (tarttuvuus tuulessa/liikutettavuus jos kohdat vaihtelee pitkin kuvausta), joten ulkokäyttöön/hektisempään kuvaamiseen tulee mieluummin otettua mukaan pikakasattava pienempi softbox, eli sellainen sateenvarjon tyyliin avattava/suljettava malli.
AriL67

habannaama kirjoitti: Maalis 10, 2021 12 : 02 Sellainen huomio että kannattaa (jollei sinulla jo ole) harkita tarkkaan minkälaisia valomuokkaimia hankkii, nimittäin esimerkkinä tuo mainitsemani Godox P120L deep parabolic on pääsääntöisesti mun eniten käyttämäni softbox, mutta se ei ole maailman käytännöllisin raahata mukana, koska hidas kasattava ja purettava ja aikas ison kokoinen yksin käytettävänä (tarttuvuus tuulessa/liikutettavuus jos kohdat vaihtelee pitkin kuvausta), joten ulkokäyttöön/hektisempään kuvaamiseen tulee mieluummin otettua mukaan pikakasattava pienempi softbox, eli sellainen sateenvarjon tyyliin avattava/suljettava malli.
Kiitoksia, hyviä vinkkejä. Mulla sattuu olemaan juuri tuo Godoxin P120L deep versio. Ja siirryin juuri Fujista Sonyyn vuoden vaihteen tienoilla ja siksi käsisalamat on hankinnassa. Kotona Elinchromen D-lite 400/200/100. Ilmeisesti sovitteella saa nuo Elinchromen sovitteella olevat muokkaimet sopimaan näihin Godoxeihin.

Kuva
habannaama

Tykkään tästä kun lähden ovesta ulos, ei kylläkään pitkäaikaista kokemusta kertynyt vielä, mutta ensivaikutelma positiivinen: https://www.digitarvike.fi/product/1145 ... 5cm-bowens
AriL67

Oliko haba sulla käytössä mikä lähetin? Eli toimiikohan esim. tuo https://www.digitarvike.fi/product/107905/ V1:n kanssa HS ja TTL tilassa? Näin tuosta speksistä ymmärtäisi.

Miksi jäin tätä pohtimaan niin tuon lähettimen spekseissä ei V1:n yhteydessä HS ja TTL:ää mainita (monta muuta mallia kyllä mainitaan), mutta toisaalta V1 spekseissä annetaan ymmärtää että ko. lähetin toimii HS ja TTL tilassa. https://www.digitarvike.fi/product/1104 ... v1s--malli
habannaama

Juurikin tuo samainen Xpro itselläni ja kyllä toimii.
AriL67

Kiitoksia, nyt uskaltaa laittaa nuo V1ja AD200 tarpeineen tilaukseen 🤗
habannaama

Hyviä kuvaushetkiä uusien tuikkujen kanssa 📸😉
AriL67

No niin, nyt on sitten Godoxit (V1, AD200pro ja xpro) hankittu. Käyttöönotto sinällään on aika intuitiivista eikä vaadi manuaaleja, mutta High Speed Sync aiheutti harmaita hiuksia. Videotutoriaalien mukaan pitäisi laittaa ko. asetus sekä xpro lähettimen että V1 salaman päässä päälle, mutta silloin salama ei välähdä ollenkaan. Kun laitan sen pelkästään lähettimen päässä päälle niin näyttäisi toimivan HSS modessa ja suljinajat esim. 1/1000 pelittävät.

Onko samoja havaintoja vai saatko toimimaan siten että HSS on molemmissa päällä?
habannaama

En ole edes kokeillut laittaa salamasta erikseen, ainoastaan triggeristä ja sillä toimii niin kuin pitäisikin.
AriL67

Kiitoksia taas, HSS toimii kun salama on slave-modessa ja lähettimessä HSS päällä.

Nyt vielä noviisikysymys yleisemmin koko setupista kun ei löydy vastausta suoraan salaman eikä lähettimen manuaalista: onko siis salamat aina slave-modessa kun käytän lähetintä... vai onko joku tilanne kun salamaa käytetään master-modessa...?
Vastaa Viestiin