LCD näytön näkyvyys kirkkailla keleillä

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Vastaa Viestiin
jaava

LCD näytön näkyvyys kirkkailla keleillä

Viesti Kirjoittaja jaava »

Monesti tulee tilanne, jossa LCD:stä ei tahdo nähdä mitään, kun pitäisi tutkailla otettua kuvaa tai tarkentaa Live View-tilassa. Tässä auttaa kun saa kameran varjoon vaikka takin alle, mutta:

YouTube-videoita katsellessa, kavereilla näkyy usein olevan "LCD tihrustin" (LCD Viewfinder Magnifier Magnetic Hood Extender), siis tällainen (kaapattu kroppi You Tube videosta):
Kuva

Toimiiko noi ja mihin niissä pitäisi kiinnittää ostaessa huomiota?

Malttamattomana ehdin jo yhden kokeiluversion tilatakin (hinta n. 4€) Kiinasta. Länsimaisia saisi 20-60€ hintaan - onko niissä jotain, joka tekee tihrustamisesta helpompaa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hauusita

Re: LCD näytön näkyvyys kirkkailla keleillä

Viesti Kirjoittaja hauusita »

Ei vastaa kysymykseesi, mutta yksi peilittömien runkojen hienoista puolista on se, kun kuvaa tai etsinkuvaa voi katsella ja suurennella takatelkkarin sijaan sähköisestä etsimestä.
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Kyllä noita etenkin jenkit käyttävät paljon. Hoodman on yksi suosittu merkki.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
jaava

Katselin You Tube videoita näistä.
Eräs näkemys:
What an awesome comparison and great focus on a product most people have no idea is out there. I recently purchased one for my DSLR and its a godsend. Provides a GIANT viewing screen as it has 3 times mag, enables me to hold my camera ROCK STEAD cause it provides a third anchor point with the camera being pressed on your face (I don't have IBIS), allows me to not need my glasses when shooting cause the diopter can be adjusted to suit your vision and obviously allows the camera to be used in bright sunlight.
Löysin vertailun (nää ollee jenkkilässä myynnissä olevia):
https://www.youtube.com/watch?v=ssEKoj-CdgQ
  • Xit Elite, $28, x3,4, 115mm, Fixed lens
  • ProAm Proview V43, $40, x2,5, 155mm, Adj lens
  • Elvid OptiView 50, $50, x3, 100mm, Fixed lens
  • Kinotehnik LCDVF, $90, 130mm, Fixed lens
  • Hoodman Hoosloupe, $90, x?, 95mm, Adj lens
  • Elvid OptiView 250, $100, x3, 160mm, Adj lens
Oleellisia näkökohtia:
  • Smaller the better
  • Adjustable diopter
  • Size of the eye piece (lens)
  • Attach: Hand hold or bracket or dbl stick tape or magnetic frame
Huomioitavaa:
  • Magneetit saattaa kääntää kuvan väärään asentoon
  • Only a warning when you use them in bright sun light. You can burn in your screen. Because the focus point of the optics is right on the screen. So cover up the optics while not in use.
  • Linssille tiivistyy helposti kosteutta (sumua)
  • Onko kuminen silmäkuppi sopiva juuri sinulle
PS. Luuppietsimen näkymä vastaa suunnillee samaa kuin, jos katsoisi 42" näyttöä 1,4 metrin etäisyydeltä.
jaava

Tilasin Kiinalaisen lisäksi speksien mukaan hieman paremman Etelä-Korealaisten tekemän laitteen :
Matin 2X LCD VIEW FINDER up to 3.2" Screen Magnifier
Kuva
The Matin M-6296 View Finder has a 2x magnification, allowing you to magnify the details of an object you wish to photograph. The Matin viewfinder is suitable for LCD screens up to 3.2 inches and the diopter can be adjusted from -5 to +3.
Color: Black
Fits: Upto 3.2" LCD
Product No: M6296
Material: AR coating(550nm)
Dimension: Approx. W76 x D56 x H89mm
Boxed-product Weight: 141 g
Included:
• 1 x View Finder M-6296
• 1 x Protection Pouch
• 1 x Neck Strap
• 1 x Plastic Protection Glass
• Full colour Packaging

Tässä mallissa ei ole mitään mekaanisia kiinnitysosia, jos ei tuota mahdollisuutta kiinnittä se kameraan kaulahinalla katsota sellaiseksi. Uskon tarvitsevani tätä vain jalustalta kuvatessa ja tihrustimen pitäminen kädessä ei kait ole tällöin ylivoimaista.

Hintaa tuli 52.27€ - eiköhän tuolla rahalla saa mielenrauhaa kun ei tarvi luottaa kameran AF-kykyihin ulkokuvauksessa (kun ei tiedä mihin aaltoon tai heinään se tarttuu). Niin ja mulle toi diopterin säätömahdollisuus on oleellinen (kävin juuri lääkärissä, joka uhkasi mua ajokiellolla).

Niin ja pääseehän tässä myös vertailemaan Kiinalaista 4€ tihrustinta tähän 50€ Etekä-Korealaiseen.

PS. Saksalainen arvio Matin:n tihrustimesta:
https://www.youtube.com/watch?v=MOly7Y9Ztso

PS2. Matin:n omat sivut:
http://shop2.matin88.cafe24.com/product ... display/1/
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Mulla oli joskus tuollainen luuppi. Tai itseasiassa on vieläkin jossain kameralaatikon pohjalla.

Kyllähän se toimii. Lopulta en vain jaksanut pitää sitä mukana kuvausreissuillani. Mutta voihan tuo olla hyväkin kun esim. säätelee tarkkaa tarkennusta sen T&S objektiivin kanssa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
jaava

Mulla taitaa olla jo kaihia sen verran, että tarvin kyllä melkoisen hyvät olosuhteet nähdäkseni.

Mä pidän nykyään tollasta sling side reppua aina mukana (se on huomattavasti kätevämpi kuin mikään mun kameralaukuista).
Kuva
Siinä on juuri sopivasti tilaa:
  1. Kamera + objektiivi (max 100mm), jonka saa ulos kiepauttamalla repun mahalle, kyljessä oleva vetoketjullinen aukko auki ja nostamalla kameran. Saan näkee meneekö TS-sinne helposti.
  2. Vara-akku
  3. Roskanpoistoa varten puristettava puhallin
  4. Suodatinpakkaus (jokunen ND ja POLA)
  5. Aiemmin on ollut kamera-akun latauslaite, joka vaihtuu nyt tähän tihrustimeen
Sinne ei juuri enempää mahdukaan, eikä kannata laittaakaan ettei tule liikaa painoa. Viileke on niin leveä, ettei sen kantaminen ole ongelma pidemmälläkään kävelyllä tai pyöräretkellä.
Jalustaa tuohon en viitsi kiinnittää, eikä mulla olekaan kovin pieniä.
kairaba

Viesti Kirjoittaja kairaba »

hauusita kirjoitti:Ei vastaa kysymykseesi, mutta yksi peilittömien runkojen hienoista puolista on se, kun kuvaa tai etsinkuvaa voi katsella ja suurennella takatelkkarin sijaan sähköisestä etsimestä.
Minulla kamerassa saa LCD näytön säädettyä "kirkas auringonpaiste" asentoon ja sillä näkee kyllä hyvin auringossa sokeakin.
jaava

Kävin juuri hakemassa Koreasta tulleen MATIN:n tihrustimen ja pääsin kokeilemaan sitä.

On siinä vaan selkeä kuva, kun tuo vielä suurentaa sitä kaksinkertaiseksi. Ei muuta kuin diopterit kohdalleen ja kuva on kirkas. Tosin testasin vaan kotona verhot kiinni - siis hämärässä.
Silmää saa pitää aika keskellä linssiä, jotta laidatkin on terävät, jotka eivät muuten ole aivan yhtä terävät kuin keskiosa.
Mulla on kamerassa suojalasi (vai pleksikö se on) nestekidenäytön päällä, joka mahtuu täsmälleen tän tihrustimen sisään ja pitää sen samalla sekä tarkasti kohdallaan, että estää valovuodot. Tää ei myöskään mene näppäimien päälle ja estä niiden käyttöä.

Tähän asti tyytyväinen, eri asia on sitten miltä tuntuu roikottaa tuota kaulassa kuvaussession ajan. Se on yllättävän kevyt, mutta tuleeko tielle.
jaava

Tuli vihdoin myös kiinalainen luuppi. Tässä ne on rinnakkain 50€ ja 4€ tihrustimet:
Kuva
Korealainen 50€ vasemmalla ja kiinalainen 4€ oikealla

Onhan tuo korealainen parempi ja pienempi, mutta kiinalaisella näkee myös hyvin ja sillä varmasti selviää.
Korealaisen saa kiinni kameraan tuolla säädettävällä kaulanyörillä, kiinalaisessa on magneettikiinnitys (jota en asenna). Magneetit saa kaivettua ulos muovireunuksesta, jolloin ne ei naarmuta näyttöä tai suojalasia.

Mun LCD-näytön päällä on suojalasi, jonka ympäri tuo korelainen lumpsahtaa juuri sopivasti, eikä reunoille jää valovuotoa. Kiinalainen on hieman pienempi ja se jättää suojalasin reunat avoimiksi - tiedä sitten kuinka paljon noi haittaa kirkkaassa kelissä.

Korealaisessa on säätö liki/kaukonäköiselle, mikä kiinalaisesta puuttuu. Ihan hyvin mä kiinalaisella kuitenkin näin ja korealaisen diopterisäädön jouduin kiertämään melko sisään (ei näytä olevan kovin tarkka tuosta - ehkä harmaakaihileikatuilla on kriittisempi).

Täytyy sanoa, että näillä näkee LCD-näytön kuvan huomattavasti selkeämmin myös hämärissä olosuhteissa. Nyt vois olettaa tarkennuksenkin onnistuvan LiveView tilassa 10x suurennoksella:)
jaava

Mä en kerta kaikkiaan selviä ton Tilt & Shift objektiivin kanssa ilman luuppia. Ja ton Samyang:n TS-objektiivin kanssa luupin tulee olla vielä mallia, jonka saa kiinni kameraan ja kädet vapaaksi käsittelemään objektiivin liikkeitä (toinen käsi lukkoa ja toisella säätö). Tällain:
KuvaKuva: Alkaahan tuo jo muistuttaa enemmän videokuvauskalustoa:)
Siltikään en halua kiinnittää kameraan mitään liimaamalla, joka olisi asennettuna tietysti nopeampi, kuin kaularemmillä sitominen.

Live View + suurennos ja häikäisyltä suojaava 2x suurentava luuppi on ehdoton, kun haluaa tarkentaa manuaalisesti kunnolla. TS-objektiivilla AF ei edes ole mahdollista.
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

jaava kirjoitti:Live View + suurennos ja häikäisyltä suojaava 2x suurentava luuppi on ehdoton, kun haluaa tarkentaa manuaalisesti kunnolla.
Tai EVF/peilitön.
Vastaa Viestiin