Sivu 1/1

Miksi käytetään DX-kennoja FX:n sijaan

Lähetetty: Maalis 06, 2014 23 : 49
Kirjoittaja Nefertiti
DX-kennon valmistus on kuulemma 0.39 € halvempaa kuin tehokkaamman FX-kennon valmistus. Miksi DX-kennoja silti käytetään? Politiikkaa? Kapitalismia?

Lähetetty: Maalis 06, 2014 23 : 56
Kirjoittaja kribe
Väittämääsi hinnasta en usko ilman lähteitä.

Lähetetty: Maalis 07, 2014 0 : 42
Kirjoittaja fireisland
kribe kirjoitti:Väittämääsi hinnasta en usko ilman lähteitä.
En minäkään. Prosessointi isoille kiekoille on pirun kallista ylipäätään ja aina niitä kroppisensoreita mahtuu kertaluokan enemmän per kiekko verrattuna FF sensoreihin. En nyt jaksa edes alkaa googlettamaan, koska ketjun aloittajan argumentti haiskahtaa niin pa$kalta.

Lähetetty: Maalis 07, 2014 1 : 25
Kirjoittaja nomad
Samaa mieltä, mutta voi olla silti aivan oikeita syitä käyttää dx-formaattia. Tai vielä pienempää. On syytä muistaa, että esim järkkäreissä pienenä pidetty Nikonin cx-formaatti on tosi iso verrattuna kännyköihin jolla kuvia kaikkein eniten otetaan.

Niin mikä syy? Pienempi formaatti on tarjoaa teknisesti riittävää suorituskyä. Ja optiikoiden kehitys kohti parempaa valovoimaa tasoittaa optisesti pienemmän formaatin mahdollisuuksia.

Kuvaan enimmät kuvani fx-kameralla, mutta uskon vahvasti, että cx on tulevaisuuden valtavirtaa. Pienempi kennokoko mahdollistaa mm. pienemmän koon sekä lajemman zoomialueen - tästä markkinat tykkäävät.

Lähetetty: Maalis 07, 2014 9 : 50
Kirjoittaja JKyytinen
Ja vaikka hintaero olisi pieni, miljoonissa kameroissa se alkaa näkymään. Ja croppi-kennon hyödyt ivat juuri pieni koko ja "valovoimaisemmat telet", koska cropilla samalla valovoimalla olevat telet ovatkin 1,6x pidempiä.

Lähetetty: Maalis 07, 2014 10 : 03
Kirjoittaja kribe
Myös isompi peili, suljin, etsin, ym. maksaa. Ja tietenkin valmistusmäärät vaikuttavat paljon hintaan.

Halvat, entry-level järkkärit, ovat pikkukennoisia jo pelkästään sen takia, että kittizoomi on mahdollista tehdä halvemmalla ja pienemmäksi.

Re: Miksi käytetään DX-kennoja FX:n sijaan

Lähetetty: Maalis 07, 2014 10 : 12
Kirjoittaja jmjh
Nefertiti kirjoitti:DX-kennon valmistus on kuulemma 0.39 € halvempaa kuin tehokkaamman FX-kennon valmistus.
Ei tämä oikein voi olla mahdollista, ellei sitten yhden kennon valmistaminen maksa euron luokkaa. FX kuitenkin vie piikiekosta neljä kertaa enemmän tilaa, reunojen hukka on isompi ja särkiä epäpuhtauksien takia tulee noin neljä kertaa todennäköisemmin.

Lähetetty: Maalis 07, 2014 10 : 16
Kirjoittaja nomad
Niinpä. Olipa kennon hinta mitä tahansa, niin kyllä enin osa järjestelmäkameroistakin tulee olemaan dx formaattia tai pienempää. Pienienkin kennojen suorituskyky alkaa olemaan riittävä ja valokuvauskalujen kompaktia kokoa arvostetaan niin harrastajien kuin varsinkin satunnaisnäppäilijöiden joukossa.

Lisäksi ovat rakenneseikat. Jotta fx-kennoisesta kamerasta saa todellista hyötyä, niin rakenteiden täytyy olla täsmällisiä ja laadukkaita niin rungossa kuin objektiivissakin. Tätä vain korostaa se, että pikselimäärän kasvun myötä yhä pienemmän virheet tuevat esiin.

Näen suurimman volyymien kuluttajajärkkärien fokuksen olevan akselilla Nikon cx - m43. otsikossa mainittu dx on nykyisin jo hulppean suuri formaatti ja fx on jo vähän samaa sarkaa kuin keskiformaatti filmiaikana.

En myöskään nykyään ole enää lainakaan varma kannattaako Nikonin lähteä ruuhkaisille dx-peilittömien saralle ollenkaan. Nikon 1 järjestelmän cx on tosi hyvä ja parantaa kehityksen myötä suhteellisia asemiaan verrattuna suurempiin formaatteihin. Oikeasti isoa formaattia kaipaavat kuvaajat, minäkin kuulun heihin, nauttivat sensijaan fx-formaatista huolimatta sen kököstä koosta ja korkeista kustannuksista.

Lähetetty: Maalis 07, 2014 10 : 39
Kirjoittaja Rockford
nomad kirjoitti:Oikeasti isoa formaattia kaipaavat kuvaajat, minäkin kuulun heihin, nauttivat sensijaan fx-formaatista huolimatta sen kököstä koosta ja korkeista kustannuksista.
Tuo kökkö koko on ongelma yleensä vain kannettaessa, kuvatessa koko on ihan oikea.

Lähetetty: Maalis 07, 2014 10 : 45
Kirjoittaja kribe
Rockford kirjoitti:
nomad kirjoitti:Oikeasti isoa formaattia kaipaavat kuvaajat, minäkin kuulun heihin, nauttivat sensijaan fx-formaatista huolimatta sen kököstä koosta ja korkeista kustannuksista.
Tuo kökkö koko on ongelma yleensä vain kannettaessa, kuvatessa koko on ihan oikea.
Eikä ainakaan Nikonin DX:lle ole juuri yhtään hyvää lasia joka olisi FX-laseja pienempi. Minulla ei ole kuin yksi DX-lasi (Stigma 30/1.4) ja sekin on vähintään FX-vastineen kokoinen. DX-laseista 90% on pimeitä suttuzoomeja.

Lähetetty: Maalis 07, 2014 10 : 53
Kirjoittaja nomad
Rockford kirjoitti:
nomad kirjoitti:Oikeasti isoa formaattia kaipaavat kuvaajat, minäkin kuulun heihin, nauttivat sensijaan fx-formaatista huolimatta sen kököstä koosta ja korkeista kustannuksista.
Tuo kökkö koko on ongelma yleensä vain kannettaessa, kuvatessa koko on ihan oikea.
Totta. Filmikuvaajatkin tykkäävät että 8x10 on hyvä formaatti :-)

Toisaalta tietty viisaus on siinäkin kun sanotaan, että paras kamera on se mukana oleva kamera. Ja kun tämä yhdistetään siihen, että kun puhutaan pienemmistä printeistä (alle 20x30cm) tai nettikuvista (esim 1600 pikseliä leveä), niin fx- kameran ja cx-kameran kuvanlaadussa on aikalailla häviävän pieni ero. Kuvaaja ehkä sen just just huomaa, mutta satunnainen katsoja ei tule edes ajatelleeksi.

Ja kun mennään pari kamerasukupolvea eteenpäin, niin pienemmän formaatin asemat paranevat koko ajan suhteellisesti. Vaikka formaattien suorituskyvyn ero säilyisikin, niin yhä vähemmän on tilanteita joissa pikkukamera on suorituskyvyltään riittämätön. Ja kun kerran asian saa tekniikan puolesta mukavasti ilmaistua, niin sen jälkeen kuvan tekninen hyvyys on melkolailla yhtä tyhjän kanssa.

PS Samaa mieltä Kriben kanssa siitä, että dx-formaatin alasajo on jo alkanut.

Lähetetty: Maalis 07, 2014 12 : 45
Kirjoittaja JKyytinen
kribe kirjoitti:
Rockford kirjoitti:
nomad kirjoitti:Oikeasti isoa formaattia kaipaavat kuvaajat, minäkin kuulun heihin, nauttivat sensijaan fx-formaatista huolimatta sen kököstä koosta ja korkeista kustannuksista.
Tuo kökkö koko on ongelma yleensä vain kannettaessa, kuvatessa koko on ihan oikea.
Eikä ainakaan Nikonin DX:lle ole juuri yhtään hyvää lasia joka olisi FX-laseja pienempi. Minulla ei ole kuin yksi DX-lasi (Stigma 30/1.4) ja sekin on vähintään FX-vastineen kokoinen. DX-laseista 90% on pimeitä suttuzoomeja.
Ja Canonilla on vain yksi EF-S prime, joka sekin on uusi makro.
Mutta mikä estää FF-lasin käytön croppikamerassa?

Lähetetty: Maalis 07, 2014 12 : 53
Kirjoittaja elmar
Nefertiti kirjoitti:Miksi DX-kennoja silti käytetään?
http://camerasize.com/compact/#351,152,ha,f . Siksi.

Lähetetty: Maalis 07, 2014 12 : 57
Kirjoittaja Rockford
elmar kirjoitti:
Nefertiti kirjoitti:Miksi DX-kennoja silti käytetään?
http://camerasize.com/compact/#351,152,ha,f . Siksi.
Tuosta linkistä tuli aluksi eri kamerat. Joku vähemmän valveutunut voi verrata näitä: http://camerasize.com/compact/#154,486,ha,f

Lähetetty: Maalis 08, 2014 0 : 29
Kirjoittaja itu
Kävin aamulla katsomassa messuilla PhaseOnen etsimestä sisään. Voisin vaihtaa kinokoon vaikka heti, jälki oli niin huimaa. Ainut syy pysyä pienessä kinossa löytynee sivulta:
http://www.studiovarustamo.fi/verkkokau ... perat.html
Arvelen, ettei hinta selity pelkästään sillä, että kenno on €uron tahi kaksi arvokkaampi.

Lähetetty: Maalis 08, 2014 0 : 43
Kirjoittaja OskuK
itu kirjoitti: Arvelen, ettei hinta selity pelkästään sillä, että kenno on €uron tahi kaksi arvokkaampi.
Ei selity ei. Sitähän tässä on jo ihmetelty aika pitkä juonne.

Re: Miksi käytetään DX-kennoja FX:n sijaan

Lähetetty: Maalis 08, 2014 14 : 18
Kirjoittaja jgronva
Nefertiti kirjoitti:DX-kennon valmistus on kuulemma 0.39 € halvempaa kuin tehokkaamman FX-kennon valmistus. Miksi DX-kennoja silti käytetään? Politiikkaa? Kapitalismia?
Koska FF ei ole mitenkään yksiselitteisesti parempi joka kuvaustarkoitukseen.

Lähetetty: Maalis 08, 2014 16 : 11
Kirjoittaja Matti_JH
Tällainen pikagoogletus:

Vuodelta 2012
Almost.

Thom Hogan commented in Feb this year ( http://www.bythom.com/2012%20Nikon%20News.htm , 15th Feb) that the FX sensor alone contributes around $1400 to the retail price of an FX camera. Prices may have come down a bit, but chip prices depend greatly (more then linearly) on the production volume and the chip area. In going from a mass-market DX sensor to a much smaller market FX sensor the price difference is probably 5 or 10 to 1, making an FX camera around $1000 more in retail price than an otherwise similar DX camera (assuming the same cost-to-retail mark-up, which of course might not be the case).