Sling strapit?

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Munt kirjoitti:Kertokaas vielä mitä osia kannattaisi kasata yhteen, kun kamerassa on aina kiinni arca yhteensopiva kiinnitysalusta (plate) pohjassa ja siihen saisi tällaisen kainalohihnan kiinni vain ostamalla irtonaisen arca sopivan clampin, kuten tässä:
Jos luet sen mun blokin, niin siinä on selitetty & näytetty miten ja millä osilla Op/Techin Sling Strap toimii asennettuna niin kuin se kuuluu. Se kiinnitetään kameran/objektiivin hihnankiinnityskorvakkeisiin, ei pohjaruuviin.

Laiskoille:
Op/Techin Sling Strap-filosofia lähtee siitä, että kameran omiin hihnakiinnikkeisiin laitetaan nuo Loop-osat, jotka sitten pikaliittimellä laitetaan varsinaiseen hihnaan. Tässä piileekin Op/Techin ehkä huonoin puoli: käyttöergonomialta paras kiinnike olisi kameran oikeanpuoleinen lenkki, mutta jos kameran laittaa siitä kiinni, pystykuvaus ei käytännössä onnistu, jos kuvaa pystystä niin, että laukaisunappi on ylinnä. No, kameran voi laittaa myös vasemmalta kiinni, mutta se ei ehkä ole yhtä kätevästi käsillä.
300-millisessä on toivottavasti myös objektiivissa hihnan kiinnityspaikat, johon tuon Op/Techin saa viritettyä helposti.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viesti:

jiihaa2 kirjoitti:Ruuvi on ruuvi, ja tuon hihnan konstruktion kanssa ei ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään epäilyksiä luotettavuuden suhteen.
Periaatteessa näin. Kamera kuitenkin pyörii kiinnityksessään, joten sopii toivoa, että tuo liitoskohta antaa sen tapahtua ilman että kiertovoima välittyy itse ruuviin.

Mutta jokainen tavallaan ja vastaa omista kamoistaan itselleen.
jiihaa2

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Munt kirjoitti:Kertokaas vielä mitä osia kannattaisi kasata yhteen, kun kamerassa on aina kiinni arca yhteensopiva kiinnitysalusta (plate) pohjassa ja siihen saisi tällaisen kainalohihnan kiinni vain ostamalla irtonaisen arca sopivan clampin, kuten tässä:

http://enthusiastphotographer.com/2011/ ... -solution/

Mutta... miten estää kameran tai teleobjektiivin putoaminen, jos joku osa pettää ja hihna on kiinni vaikkapa 300 millisen jalustapannassa olevassa arca pikalevyssä?
Jotenkin mietityttää siinä vaiheessa, kun setti painaa jotain 3-4 kiloa ja sen kanssa pitää hyppiä kiveltä toiselle rannoilla tai ylittää rivakasti ojia.
Nyt siis sekä kamerassa, että telessä on molemmissa arca levyt samanaikaisesti tai toisessa tilanteessa vain kameran pohjasta voidaan kiinnittää tavara roikkumaan. Eli mistä hoitaa sujuvasti varmistukset (ja millä osilla), jotta ensimmäisen ruuvin pettäessä ei kuulu ikävää kolinaa jaloista? :)

..
Mulla on D800 mallikohtainen Sirui platta, jossa on pikakiinnityksen lisäksi 1/4" ruuvinreikä. Laitan hihnan kiinni siihen reikään jollei ole pitkä tarve kantaa kameraa (jos on niin otan levyn pois). Jos olis pakko käyttää clamppia, käyttäisin sellaista jossa on lukitus löystymisen varalta.

Painavammat paketit on ehdottomasti helpointa kantaa jalustapantaan kiinnitetyllä strapilla. Jos tarvisi vaihtaa koko ajan jalustan ja hihnan välillä, niin hankkisin platan jossa on 1/4" kierteellä reikä hihnan kiinnitykseen. Ja kiertäisin platan pantaan kiinni tiukkaan.

Jos kuitenkin haluaa hihnaan sen clampin laittaa... ensinnä hommaisin plattoja joissa on ne pienet stoppariruuvit, esim Benro ja monenmoni kiinalainen kopio. Ja sitten clampin joka tuollaisesta platasta irtoaa ainoastaan avaamalla leuat aivan auki --> jos löystyy nii mitään ei putoa ja löystymisen huomaa kuvatessa kyllä. Toisikseen, kiinnittäisin hihnan clamppiin suoraan 1/4" kupukantaisella ruuvilla ja kireelle, ehkä jopa ruuvilukitteella varustettuna. Pitäisi myös miettiä että voisko platta+clamp olla pannassa kiinni poikittain ettei muuten sivulle töröttävä clampin ruuvi jää paikkoihin kiinni. Ja clamp tietty lyhyellä ruuvilla oleva versio.
jiihaa2

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

mremonen kirjoitti:
jiihaa2 kirjoitti:Ruuvi on ruuvi, ja tuon hihnan konstruktion kanssa ei ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään epäilyksiä luotettavuuden suhteen.
Periaatteessa näin. Kamera kuitenkin pyörii kiinnityksessään, joten sopii toivoa, että tuo liitoskohta antaa sen tapahtua ilman että kiertovoima välittyy itse ruuviin.

Mutta jokainen tavallaan ja vastaa omista kamoistaan itselleen.
Ton kyseisen neopreenitopatun hihnan päässä on n.35x60mm levy, jossa on millin karhennettu kumipäällyste. Kun ruuvaa kiinni kameran pohjaan tai jalustapantaan tuon, niin se ei pyöri eikä ruuvi aukea. Omassani tosin ko levy on hieman kupera, ja joskus se sen takia pääsee hiukan kääntymään. Pitäisi kolhaista sitä vasaralla aavistuksen koveraksi niin loppuisi moinen.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

mremonen kirjoitti: Jos luet sen mun blokin, niin siinä on selitetty & näytetty miten ja millä osilla Op/Techin Sling Strap toimii asennettuna niin kuin se kuuluu.
Kestääkö nuo muoviset OP/Tech pikalukot 5 kiloa (retkahduksessa 25kg) ja 10 000 euroa erityisen hyvin?
Pikkuisen näyttää hontelolta...

..
veeinski

Viesti Kirjoittaja veeinski »

Ihme olisi ollut, ellei tuotakaan olisi joku testannut ja laittanut tuubiin:
http://www.youtube.com/watch?v=GZTuk3w9H1Y
Munt

veeinski kirjoitti:Ihme olisi ollut, ellei tuotakaan olisi joku testannut ja laittanut tuubiin:
http://www.youtube.com/watch?v=GZTuk3w9H1Y
Haha. Tietenkin! :) Tosin kertoo vain tuon kyseisen muovinpalan kestävyydestä uutena ilman maastossa tulleita kolhuja tai -25C pakkasta. Ja tietty se pitää jättää auton oven väliin juuri ennen sen 500mm f4 kantamista rantakalliolla... ja siitä se korvaushakemus sitten lähti... eli pysytäänpä niissä hihnoissa, jotka eivät "katkea" ja niissä varmistuksissa, joissa voisi olla jotain metallilankaa sisällä? :D

..
_Lars_

Viesti Kirjoittaja _Lars_ »

Mä kannan ihan huoletta tolla op-techillä 300/2.8:a jatkeilla ja muilla härpättimillä. Uskon että pikalukot pitää mutta muuten toi mun hihna on about kahden vuoden käytön jälkeen aika loppu. Neopreeni on irti molemmista päistä, ja telen hihnakiinnike nirhasi koko hihnan poikki ehkä vuodessa (vaikka kiinnitysosa on toki sitä vahvempaa mallia, ei mallia naru). Tämä korjaantui kiinnittämällä hihna ensin teräslenkkeihin ja lenkit sitten objektiivin kiinnikkeisiin, nyt kestää.

Hyväksyn sen että parin vuoden välein tuo täytyy uusia koska joustava neopreeni vie olalla suunnilleen kilon painon tuntua pois verrattuna tavanhihnaan.
KTH

Viesti Kirjoittaja KTH »

http://www.sun-sniper.com/en/sniper-str ... l-489.html
Tuommoisella olen kanniskellut canon 7D+300 4L IS+tc 1.4x ja hyvin on mukana pysynyt.
Pieniä haittapuolia on hihnan kiertymistaipumus ja olkakappale on vähän möhkö kun sisään tunkee ylimääräisen hihnan.Tuohon auttaisi jos leikkaisi liian pois,mutta sitten voisi jäädä joskus lyhyeksi.
Lisäksi jos haluaa välillä käyttää jalustaa niin joutuu virittämään hihnan lenkkeihin,en ole vielä löytänyt hihnaa jonka saisi pikalukoilla kiinnityskorvakkeisiin kiinni.
mremonen
Viesti:

Munt kirjoitti:Kestääkö nuo muoviset OP/Tech pikalukot 5 kiloa (retkahduksessa 25kg) ja 10 000 euroa erityisen hyvin?
Pikkuisen näyttää hontelolta...

..
Mihinhän asti se jalustaruuvin kierre on koeponnistettu? Suunnittelun perustana ei ole todennäköisesti ollut vetolujuus.

Jos katsot sen mun oman virityksen, niin käytän siinä molempia Op/Techin pikalukkoja. Todennäköisyys sille, että molemmat hajoavat kerralla edes siinä 25 kg retkahduksessa alkaa olemaan aika teoreettinen. Yhtä lailla sitä voidaan kysyä, miten hyvin viiden euron hihna kiinnikkeineen kestää.
mremonen
Viesti:

Munt kirjoitti:Haha. Tietenkin! :) Tosin kertoo vain tuon kyseisen muovinpalan kestävyydestä uutena ilman maastossa tulleita kolhuja tai -25C pakkasta. Ja tietty se pitää jättää auton oven väliin juuri ennen sen 500mm f4 kantamista rantakalliolla... ja siitä se korvaushakemus sitten lähti... eli pysytäänpä niissä hihnoissa, jotka eivät "katkea" ja niissä varmistuksissa, joissa voisi olla jotain metallilankaa sisällä? :D

..
No sit sun varmaan täytyy tilata tällänen. Meille muille varmaan riittää joku vähemmän extreme.

Tosin sunhan ei kannata lähteä kotoa mihinkään, koska siellä rantakalliolla voi liukastua ja kaatua. Tai jos vaikka kuule se teräslanka-sling-sträp tarttuu puun oksaan samalla kun kaadut ja hirttäydyt siihen. Minä siinä vieressä vaan napsautan hihnan auki pikalukosta.

Elämä on vaaroja täynnä.
Munt

mremonen kirjoitti:
Munt kirjoitti:Haha. Tietenkin! :) Tosin kertoo vain tuon kyseisen muovinpalan kestävyydestä uutena ilman maastossa tulleita kolhuja tai -25C pakkasta. Ja tietty se pitää jättää auton oven väliin juuri ennen sen 500mm f4 kantamista rantakalliolla... ja siitä se korvaushakemus sitten lähti... eli pysytäänpä niissä hihnoissa, jotka eivät "katkea" ja niissä varmistuksissa, joissa voisi olla jotain metallilankaa sisällä? :D

..
No sit sun varmaan täytyy tilata tällänen. Meille muille varmaan riittää joku vähemmän extreme.

Tosin sunhan ei kannata lähteä kotoa mihinkään, koska siellä rantakalliolla voi liukastua ja kaatua. Tai jos vaikka kuule se teräslanka-sling-sträp tarttuu puun oksaan samalla kun kaadut ja hirttäydyt siihen. Minä siinä vieressä vaan napsautan hihnan auki pikalukosta.

Elämä on vaaroja täynnä.
Et sitten osannut vttuilematta vastata asialliseen kysymykseen? Onko oma OP/Tech suosituksesi niin jumalan sanaa, ettei saisi kysyä parempaa?

Ja oikeasti: kun rungossa ja laseissa on jatkuvasti se arca swiss palanen kiinni, niin väliin tulee muutakin, kuin se pelkkä ruuvi. Sitä ruuvia heikompana pitäisin sekä sitä arca levyn alumiiniin porattua reikää, että sitä arca clampin pohjan alumiiniin porattua kierrettä.

Alkaako jo edellisen perusteella tulla mieleen joku syy miksi asiakas haluaa varmistaa, ettei 10 000 euron kalusto tipu kalliolle siellä rivakaisti siirtyessä vai vieläkö vttuillaan toisillemme??

..
mremonen
Viesti:

Munt kirjoitti:Alkaako jo edellisen perusteella tulla mieleen joku syy miksi asiakas haluaa varmistaa, ettei 10 000 euron kalusto tipu kalliolle siellä rivakaisti siirtyessä vai vieläkö vttuillaan toisillemme??

..
No yhtä kaukaa se pikalukon kestävyys oli haettu kuin tuo mun oksaan kuristuminen. Kun piti oven väliin jättää, ennen kuin se hajoaa...

Kalliolla liukastuminen on aika todennäköinen tapahtuma tähän vuodenaikaan.

Jos mulla olisi asiakkaan 10k€ kalusto kannossa, niin en kyllä laittaisi mitään sling strapia. Kyllä noissa 5 kilon kuormat alkaa olemaan aika ylärajalla. En oikein usko noiden jalustakierteiden kestoon 25-kilon retkahduksessa.

Eikä mulla ole yhtään Op/Techin osaketta, että siltä osin ei sen buffaaminen ole mikään elämäntehtävä.
Munt

Mulla on noita muovisia pikalukkoja hajonnut juurikin esim auton oven tai takaluukun väliin jäädessä. Pysyvät ehjän näköisinä ja valuvat murusina käteen, kun pikalukkoa yrittää myöhemmin käyttää. Lisäksi se hihnan pikalukko voi murtua jo siitä, kun se jää alumiinisen varustelaukun kannen ja itse laatikon väliin vaikka sinne saranapuolelle.

On olemassa erilaisia muovipintaisia ohuita vaijereita, joissa on valmiit lenkit päissä. On myös metallisia pikalukkoja, jotka voisi hyvin toimia kameroiden kanssa.
Kaipaan nyt jotain uusia tuulahduksia omien urautuneiden ajatusten sekaan. Josko löytyisi joku hyvä idea, kun sentään ollaan täällä netissä, joka on täynnä sekä valokuvia, että valokuvaajia... :)

..
mremonen
Viesti:

Munt kirjoitti:Kaipaan nyt jotain uusia tuulahduksia omien urautuneiden ajatusten sekaan. Josko löytyisi joku hyvä idea, kun sentään ollaan täällä netissä, joka on täynnä sekä valokuvia, että valokuvaajia... :)

..
No mitäs se saksanmaan tuote, minkä linkkasin? Siellä on teräsvaijeri olkahihnan sisällä ja metalliset haat/soljet.

Edelleen suhtautuisin varauksella minkään megapainon riiputtamisella jalustakierteestä. Joku objektiivin omiin kiinnikkeisiin laitettava normihihna taitaa olla ainoa. En ainakaan itse laittaisi D800+200-400/4 -komboa tuohon sling-shottiin. Optekkia tai ei...
Munt

mremonen kirjoitti:
Munt kirjoitti:Kaipaan nyt jotain uusia tuulahduksia omien urautuneiden ajatusten sekaan. Josko löytyisi joku hyvä idea, kun sentään ollaan täällä netissä, joka on täynnä sekä valokuvia, että valokuvaajia... :)

..
No mitäs se saksanmaan tuote, minkä linkkasin? Siellä on teräsvaijeri olkahihnan sisällä ja metalliset haat/soljet.

Edelleen suhtautuisin varauksella minkään megapainon riiputtamisella jalustakierteestä. Joku objektiivin omiin kiinnikkeisiin laitettava normihihna taitaa olla ainoa. En ainakaan itse laittaisi D800+200-400/4 -komboa tuohon sling-shottiin. Optekkia tai ei...
Hihnoja on monia, mutta mie puhun nyt sen hihnan varmistuksesta siinä tapauksessa, että sen arca swiss clampin pohjassa oleva alumiininen jalustakierre vaikka korkkaa juuri hypyn alastulossa siinä rantakivellä. Mitään ohutta narua ei oikein viitsisi laittaa muovipikalukoilla varmistukseksi, kun maailmassa kuitenkin on ohuita vaijereita ja pieniä rosteripikalukkojakin.

..
alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

mremonen kirjoitti: Edelleen suhtautuisin varauksella minkään megapainon riiputtamisella jalustakierteestä. Joku objektiivin omiin kiinnikkeisiin laitettava normihihna taitaa olla ainoa.
En oo kokeillu noita yliolanhihnoja, mutta perstuntumalta peesaisin tätä. Ylipäätään 5 kiloa killumassa tollasesta lenksusta on iso kuorma ihan jo ergonomian kannalta - etenkin kun objektiivi hakkaa jalkaa vasten joka askeleella.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

alsalus kirjoitti:
mremonen kirjoitti: Edelleen suhtautuisin varauksella minkään megapainon riiputtamisella jalustakierteestä. Joku objektiivin omiin kiinnikkeisiin laitettava normihihna taitaa olla ainoa.
En oo kokeillu noita yliolanhihnoja, mutta perstuntumalta peesaisin tätä. Ylipäätään 5 kiloa killumassa tollasesta lenksusta on iso kuorma ihan jo ergonomian kannalta - etenkin kun objektiivi hakkaa jalkaa vasten joka askeleella.
Omaan käyttöön Black Rapidin RS4 on ainakin sen verran epämukava liikkuessa, että tuo reilu kolmen kilon kombo kulkee ennemmin kädessä.

Black Rapidi ja Kiinalainen kopio on melkeen ainoastaan käytössä tilanteissa kun kuvaan jotain tapahtumaa, enkä jaksa/pysty pitämään kameraa kädessä koko ajan. Tai vaihtoehtoisesti silloin kun on kaksi runkoa käytössä.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Ohiampuja

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Minulla käytössä Black Rapidin se perusmalli, mikä nyt nimeltään onkaan, mutta itse olen laittanut mustan "varmistus-narun" pikalinkusta rungon vasempaan hihnakiinnikkeeseen. En tiedä onko se ikinä edes tarpeen, mutta jos se jalustakierre pääsee vahingossa kiertymään auki, niin sitten tuo voi pelastaa tilanteen. ;)
mremonen
Viesti:

Nyt Nikonistit voi tunnustaa väriä:
http://nikonrumors.com/2014/02/24/nikon ... nced.aspx/
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Vastaa Viestiin