Miksi muuten aina 1.4x?

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
KeijoK
Viesti:

Miksi muuten aina 1.4x?

Viesti Kirjoittaja KeijoK »

Telejatkeita, noita köyhän kuvaajan maan mainioita pidentimiä, näyttää olevan yleisesti saatavilla 1.4x- ja 2x -malleina.

2x -mallin ymmärrän oikein hyvin, se tuplaa objektiivin polttovälin ja samalla heikentää valovoimaa 2 aukolla.

Mutta miksi tuo yhdellä aukolla valovoimaa heikentävä telejatke on aina 1.4 kertainen millien pidennyksessä? Onko tähän 1.4 -kertoimeen jokin hyvä syy? Miksei se voisi olla vaikkapa 1.5x (olisi ainakin helpompi päässä laskea kuinkas pitkä siitä omasta objektiivista tuleekaan tuollaisen jatkeena). Tai 1.6x?
Sen luulen ymmärtäväni miksei 1x -telejatkeita ole olemassa, mutta miksi siis juuri tuo 1.4x?

Liittyykö jotenkin jatkeen läpi mahtuvan valon määrästä jolloin 1.41x -telejatke olisikin sitten jo 2 aukolla himmentävä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
webbimato

Viesti Kirjoittaja webbimato »

nikoniltahan tuli vasta 1,7 kertainen jatke. Se taitaa heikentää valovoimaa 1,5 aukkoa.

Minä luulen että se on 1,4 juuri sen takia, että se heikentään optiikan tehollista reikää jokseenkin tasan yhdellä aukolla. Se on helpompi laskea kuin vaikkapa 1,3 aukkoa.

Ja aika helppohan ne lasien pituuden on kertoa 1,4:llä :) ei jatkeita kuitenkaan käytetä kuin teleputkilla. 200mm * 1,4 on 280mm ja 300mm * 1,4 on 420mm. Niillä pärjää :)
JPu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPu »

KeijoK kirjoitti:Telejatkeita, noita köyhän kuvaajan maan mainioita pidentimiä, näyttää olevan yleisesti saatavilla 1.4x- ja 2x -malleina.

2x -mallin ymmärrän oikein hyvin, se tuplaa objektiivin polttovälin ja samalla heikentää valovoimaa 2 aukolla.

Mutta miksi tuo yhdellä aukolla valovoimaa heikentävä telejatke on aina 1.4 kertainen millien pidennyksessä? Onko tähän 1.4 -kertoimeen jokin hyvä syy? Miksei se voisi olla vaikkapa 1.5x (olisi ainakin helpompi päässä laskea kuinkas pitkä siitä omasta objektiivista tuleekaan tuollaisen jatkeena). Tai 1.6x?
Sen luulen ymmärtäväni miksei 1x -telejatkeita ole olemassa, mutta miksi siis juuri tuo 1.4x?
Väittäisin, että aukon koon muutoksilla/polttovälin pituudella on asian kanssa tekemistä, eli sopii sarjaan:

1.0 1.4 2.0 2.8 4 5.6 8 11 16 22 32 jne

voin olla väärässäkin ;-)
tuo on arvaus!
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Neliöjuuri kaksi....
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Onhan Nikonilla 1.6 keroiminen (ainakin ollut).
webbimato

Viesti Kirjoittaja webbimato »

Hannu KH kirjoitti:Onhan Nikonilla 1.6 keroiminen (ainakin ollut).
Juu se tais olla af-jatke vieläpä. Kenkolla tai jollain halpisvalmistajalla on lisäksi 1.5x ja 3x jatkeet.
reijoblom
Viesti:

Kysypä

Viesti Kirjoittaja reijoblom »

Digitarvikkeesta Oulusta. Sain ainakin itse sieltä asiantuntevaa apua Telejatkeen hankinnassa, eikä hintakaan ollut paha verrattuani Saksalaisiin hintoihin ( aika pieni hinnanero)
reijoblom
Vastaa Viestiin