Kehitys kehittyy?

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
JL Anttola

Kehitys kehittyy?

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tänään puksahti Kamerastoren postituslistalaisille filmin kehitykseen kehitetyn härpäkkeen mainos. Minulla on muutama filmikamera, ja jonkun rullan oon valotellu tänä vuonnakin. Koko ajan oon sanonu, että kehitysprosessiin en puutu; jos ostopalvelua lakkaa saamasta, kuvaan vaan diginä. Filmikuvaus on leikkimistä vailla jären hitusta, mutta niinhän tässä alkaa olla kaikki muukin touhuilu. Oon tähän asti kehityttäny valotetut filmit negatiiveiksi, ja itse VALOIeasy35 tötterön avulla kuvannu kameralla digikuviksi negoista; paperikuvia en oo teettäny saati ite tehny.

Sen verran herätti huomiota tuo filminkehityslaite, että mikäs on porukan mielipide laitteesta, siis niitten ketkä ymmärtävät ja ovat jopa ite kehittäneet filmejään? Ja yleensä, kuinka paljon kuvaajissa, ketkä kuitenkin pääosin ja aina vakaassa aikomuksessa ollessaan tarttuvat digiin, mutta kuitenkin siinä rinnalla kuvaavat filmille, on sellaisia, ketkä kehittävät filminsä itse?

- ihmettellee tällä kertaa Jaakko -
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Re: Kehitys kehittyy?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei siihe mitään härpäkkeitä tarvi. Pimiöpussissa koplaat tuurilla filmisi kehitysspiraaliin ja tunkkaan sen sitten siihen päivänvalotankkiin.

MV-filmillä voit lämpötilan kehitteelle heittää melkein hihafiiiliksellä, mutta värifilmillä tarvitset hauteen jonne laitat purkit lämpenemään lämpömittarin kera. Aromipesä ei ole hyvä kuitenkaan.

Kun lämmöt o OK niin rennosti kääntelet purkkia (tai pyörittelet spiraalia siel sisällä) filmin kehitysohjeen mukaan kehite/litku kerrallaan ja sitten se on valmis. Tämähän on aivan olennainen osa filmikuvausta ja miksi se on parempaa kuin mikään ykkönen ja nolla kortilla. Aina odottaa innolla mitä analoginen prosessi tällä kertaa tarjoaa. Koskaan ei tule just samanlaista. Pelkästään kuvaaminen filmille on pöljä idea kun puolet kokemuksesta jää puuttumaan. Tai sanotaanko että 66% jää puuttumaan.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tuo kamerastoren tarjoama härpäke ei sisällä litkun lämmitintä, mutta mittarin ja prosessorin sisältää. Idea siinä on, että litku lämmitetään muualla suunnilleen oikeaan lämpötilaan prosessin alkaessa, ja lämpömittari ohjaa sitten prosessia ja aikaa sen mukaan, miten litkun lämpötila muuttuu. Hämmennyksen ja pyörittelyn härpäke myös hoitaa, ja niihin voi tehdä omia ohjelmia, tai luottaa koneeseen ajettuun algoritmiin. Minkä voi myös päivittää luutuutilla...

Kylellään käytettynä säästää mainoksen mukaan 60% litkuissa. Mie oon tähän asti säästäny 100% ko vien rullan kameraliikkeeseen ja haen sieltä viikon päästä.

En vielä ole hankkimassa, mutta yleisellä tasolla kehityksen kehittyminen aina kiinnostaa!

AGO joku se laite on nimeltään, eikä maksa paljon mitään; alle viissattaa...

Jaakko
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mulla oli Jobon vähän vastaava härveli mut myin sen pois. Kamala rakkine ja pikku tankki ajaa saman asian hukkaan ei mene juuri mitään jos haluaa käyttää uudestaan. Mulla o luurissa appi missä on jokusen sataa filmiä ja kehitysohjeet ajastimineen niille. Itse voi tehdä loputtomasti lisää.

Painaa vaa start ja seuraa ajastinta kääntelyohjeineen.
Vastaa Viestiin