Saksalainen Tri-X

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Vastaa Viestiin
Kapama
Viestit: 670
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Saksalainen Tri-X

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Aamusella katselin aikani kuluksi Syyttäjä-nimistä saksalaista rikossarjaa. Siinä valokuvausta harrastava näisihminen kehui pimiössään Tri-X -filmiä. Lilmi oli pakattu valkomustaa, pahviin, ja myöhemmin herra syyttäjä tarkasteli suurennuslasilla vedoksen oikeassa alanurkassa olevaa pientä tekstiä. Siinä luki filmin nimi Tri-X. Oli vedos myös värillinen. Onkohan tätä Saksan Trixiä saatavissa Suomesta?

Kapa
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kapama
Viestit: 670
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Saksalainen Tri-X

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Kapama kirjoitti: Syys 26, 2024 18 : 15 Aamusella katselin aikani kuluksi Syyttäjä-nimistä saksalaista rikossarjaa. Siinä valokuvausta harrastava näisihminen kehui pimiössään Tri-X -filmiä. Lilmi oli pakattu valkomustaan pahviin, ja myöhemmin herra syyttäjä tarkasteli suurennuslasilla vedoksen oikeassa alanurkassa olevaa pientä tekstiä. Siinä luki filmin nimi Tri-X. Oli vedos myös värillinen. Onkohan tätä Saksan Trixiä saatavissa Suomesta?

Kapa
Kapama
Viestit: 670
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Saksalainen Tri-X

Viesti Kirjoittaja Kapama »

sorry
JL Anttola
Viestit: 1674
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Saksalainen Tri-X

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kun kuukkeliin laitto hakuun Tri-X, pamahti Kodak Eastman filmiä keltamustassa lootassa. Sitä näkkyy olevan saatavilla kaikissa alan liikkeissä, eikä ees maksa paljon yli kymppiä 36 ruudun rulla. Mutta tää ei vissiin ollu se, mitä hait, kun Kodak kai on amerikkalainen?

Tuo haku tuotti - mainoksien lisäksi - linkin kamerakoulun sivustolle. Siinä oli kyseisellä filmillä kuvattuja musta-valkeita kuvia. Ehkä tavallista jyrkempää kontrastia näyttäs tuottavan, mutta sävyissä kyllä löytyy!

Eli voi Kapa mitä taas teit; nyt on haettava Mikkelin Kameraliikkeestä rulla, kun millon kaapuntiin asti kulkee... ja tiedä, vaikka joutus Areenasta kattomaan tuon Syyttäjänkin, kun kerran valokuvaus on esillä?

Valokuvaus ja televisio tuotti vielä yhden mielleyhtymän miulle. Meillä rouva on katellu sellasta italialaista rikospoliisisarjaa, missä pääpoliisina on melko muodokas keski-ikänen leidi, joku lella tai lolita tai sellanen nimeltään. Rouva houkutteli miut kattomaan, ja jäin koukkuun. En niinkään poliisileidin muotoihin, mutta kuvaajan taitoihin. On miun silmin katottuna niin valokuvauksellista kuvausta koko sarja, upeat kameran paikat, ja tietysti maisemat. Eteläisessä Italiassa sijaitseva Bari - vai olikohan se kovalla peellä - on paikkakunta, missä sekoillaan. Toinen valopilkku sarjassa on tämän poliisileidin ajoneuvo, pelkästään sen takiakin kannattaa katsoa! Huono puoli tuossa sarjassa on, että kukin tapaus on jaettu kahteen osaan, ja lähetetään kait kerran viikossa. Jos noita katsoo suorana, ei viikon päästä ole ei niin minkäänlaista muistikuvaa sen ensimmäisen osan tapahtumista. Mutta Areena tuo tähänkin avun; voi katsoa perättäisinä iltoina molemmat osat, ja silloin ainakin osan muistaa...

Jaakko

EDIT Lolita Lobosco on sen poliisittaren roolinimi, ja koko sarjan nimi, jos jotakuta alko kiinnostamaan.
pantteri
Viestit: 54
Liittynyt: Syys 21, 2003 18 : 26

Re: Saksalainen Tri-X

Viesti Kirjoittaja pantteri »

Minua kiinnostaa se lolitan auton merkki. Tietääkö joku?
JL Anttola
Viestit: 1674
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Saksalainen Tri-X

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Autobianchi Bianchina Trasformabile

Autobianchi oli italialainen autonvalmistaja, joka teki läheistä yhteistyötä Fiatin kanssa. Tuon Lolitan auton tekniikka on Fiat 500, italialaisten autoilun mahdollistaja toisen maailmansodan jälkeen. Autobianchi teki vähän erikoisempia koreja Fiatin tekniikan ympärille. Noita Fiat 500 tekniikkaan perustuvia mallejakin oli useita, jopa pakettiauto, ja tietysti avomalli. Tuo Lolitan Trasformabile taitaa olla ainut malli, missä on kaappariovet, ja olikohan sitä valmistettu aika vähän aikaa 1960-luvun alkuvuosina? En tiedä, onko mitään Autobianchin malleja aikoinaan tuotu Suomeen virallisesti. Myöskään Fiat 500:sta ei ainakaan suuria määriä Suomeen tuotu, vasta sen seuraaja Fiat 600 oli sitten tuttu Suomessakin. Niinkin tuttu, että kolme eri yksilöä ehdin nuoruudessani omistaa...

Fiat 500 moottori taisi olla 2-sylinterinen 500-kuutioinen ja ilmajäähdytteinen, tehoja yli 20 hevosvoimaa... mutta sellaisilla tavallinen kansa liikkui Italiassa! Ja kevyesti kulki koko perhe sekä anoppi meren rannalle kesäaikaan.

Palataas sitten vielä Kapan alkuperäiseen kysymykseen. Katsoin aamutuimaan sen Syyttäjän jakson. Tri-X filmiä valokuvaus-harrastaja-täti kovasti ylistää, 400 herkkyyttä ja kuvan aidoksi tekevää rakeisuutta. Mutta siinä kohdassa, missä syyttäjä pyörittää filmilaatikkoa käsissään, laatikossa lukeekin DIA X-400. Ja tosiaankin, se valokuva, mikä suuresti auttoi poliiseja tapauksen taustojen hahmottamisessa, on värikuva. Pienellä kuukkeloimisella ei löytynyt mitään yhteyksiä noitten asioitten välille. Epäilen, että käsikirjoittaja on ottanut omia vapauksiaan juonenkehittelyn tueksi?

Jaakko
Gamma
Viestit: 1773
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

Re: Saksalainen Tri-X

Viesti Kirjoittaja Gamma »

*
jopisalo
Viestit: 976
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Saksalainen Tri-X

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Minulla on ollut Autobianchi joskus 1971-72. Moottori oli tosiaan 2 syl. rivikone, ja vielä sillain hölmö että kiertokanget oli samalla kaulalla ja runkolaakerit vain päissä. Ilmeisesti niitä oli ihan oikeesti tuotu kun maahantuojalla oli varastossa ainakin pakoputki ja kampiakselin laakeriliuskoja ylikoolle(hiottiin) ja männänrenkaita. Vaihteisto oli sitten kokonaan synkronoimaton... No ajoin kuormurilla kortin niin ei ongelmia. Porissakin tiesin ainakin toisen yksilön.

Ajokkiin yksi anekdootti: Tein pienen jollan auton katon mitoilla, jollassa oli kiinteät kiinnikkeet räystäskouruihin. Tultiin kerran vaimon kotoa Merikarvialta, matkassa olimme me ja takapenkillä vaimon veli vaimonsa kanssa ja pari pikkumukeloa, dreeveri päällimmäisenä. Takatila vaatepussukoita täynnä ja jolla katolla, silloisten pykälien mukaan ihan laillinen kuorma, ja väkikin oli hoikkaa niin hyvin mahtui kantavuuteen.
Poliisit pitivät ratsiaa nykyisen Puuvillan kauppakeskuksen kohdalla. Poliiseja oli kolme ja reilusti edelläni oli kolme autoa jotka kaikki pysäytettiin. Kun pääsin liki kohdalle lähtivät pois, takimmainen ekana, siinä himmailin silmä tarkkana kuka kolmesta minut toppuuttaa. Ekalla silmät isoni ja leuka putosi, muttei käsi noussut, seuraavilla sama juttu, oli kyllä näkemisen arvoiset ilmeet, eikä kukaan hoksannut minua pysäyttää.

Ja että ylipäällikön toive "löyhästi valokuvaukseen liittyen" linkkikuva ajokista, hyvin haalistuneesta diasta skannattu:
https://drive.google.com/file/d/1MfN2bu ... sp=sharing
pantteri
Viestit: 54
Liittynyt: Syys 21, 2003 18 : 26

Re: Saksalainen Tri-X

Viesti Kirjoittaja pantteri »

Kiitos tiedosta. Tosi mielenkiintoinen auto tuolla Lolitalla.
JL Anttola
Viestit: 1674
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Saksalainen Tri-X

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Onkos jopisalolla vielä jemmassa se Autobianchi? Kattelin huutokauppasivuja, niin just tollanen Trasformabile eli rättikattonen mutta ikkunatolpallinen malli niiko Lolitan auto, oli menny kaupaks päälle 90 000 taalan hintaan...

Jopisalon muistelu siitä ratsiasta on kyllä herkullinen, hykerrytti pitkään!

EDIT EDIT: Ei liity valokuvaukseen, mutta korjaan tuolla aikaisemmin antamani väärän tiedon. Kahlasin netissä, ja useammasta paikasta löytyi lista Fiat 500 teknisistä tiedoista. Alkuperäisessä 50-luvun puolella markkinoille tulleessa mallissa oli huima moottoriteho 13 hevosvoimaa!
JL Anttola
Viestit: 1674
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Saksalainen Tri-X

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kapaman alkuperäiseen aiheeseen ja sen vaikutuksiin.

Vaimo kävi kaupungin kaupassa. Lähin kyytimieheks, ja käin sillä aikaa Kameraliikkeestä rullan lähes aitoa amerikkalaista Eastman-Kodakin Tri-X 400 mustavalkeeta negatiivifilmiä rullan. Jotain ykstoista euroa kustans. Nyt pitäs päättää, mihin kameraan sen rullais, ja sitte pitäs päättää, mitä sillä yrittää kuvata... ruska ei ehkä oo tässä tapauksessa se innostavin aihe - ees pakkasessa?

Jaakko
Maffer
Viestit: 22560
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Saksalainen Tri-X

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ruska on oikein hyvä MV-kuva-aihe. Pistät vaan linssiin keltaisen suotimen niin jo pompsahtaa puut edukseen muusta ympäristöstä. Punaisella suotimella saat ryyditettyä vaahteroita lisää. Sinisellä saa puista mustia.
JL Anttola
Viestit: 1674
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Saksalainen Tri-X

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kuopiossa mekaanikolla ois yks kyyskytlukunen pokkari-Pen oletettavasti toimivana; se ei oo ihan originaali EE, vaan olikohan se EE 2 vai EE S. Sen testiin tuo filmi sopis muuten hyvin, mutta kun kyseinen kamera on niitä puolikinoja, ja siitä rullasta saa sillä nimellisesti 72 ja tarkasti toimien vielä muutaman yli niitä kuvia, eikä se tuu täyteen ikinä... ei ees ruskaa kuvatessa. Toinen OM-1 filmirunko ois kanssa koekäyttöä paitsi, sekin vielä mekaanikon hoivissa, mutta siinä rullan sais sentäs 36 laukasulla täyteen. Kummassakin tapauksessa pitäs joko ajaa Kuopiossa tai houkutella mekaanikko käymään Anttolassa. Kaikkea hittoa tää harrastus teettää...

- tuskailee Jaakko -
Vastaa Viestiin