Osaisiko joku teistä auttaa minua?
Olen tässä pohtinut miten saisin valokuvat nimettyä valokuvassa esiintyvien merkkijonojen mukaan.
Esimerkiksi jos valokuvassa on "01" tulostettuna A4 lapulle tietyllä fontilla ja väri on musta valkoisella taustalla.
Olisiko tähän valmista ohjelmaa jo olemassa?
Merkkijonon lukeminen kuvasta ja nimeäminen sen mukaan
-
- Viesti:
Merkkijonon lukeminen kuvasta ja nimeäminen sen mukaan
Pari digicroppia, jokunen filmihärpäke, halpoja tötteröitä vajaa rukkilavallinen, muutama alumiiniristikko, välkky ja hitosti muuta käyttökelvotonta roinaa.
-
Re: Merkkijonon lukeminen kuvasta ja nimeäminen sen mukaan
Valitettavasti ei tule suorilta mieleen tuollaista softaa. Joku rekisterikipien tunnistukseen tarkoitettu softa voisi tuon osata tehdä. Googleen vaan hakua tyyliin: number plates ocr
-
Re: Merkkijonon lukeminen kuvasta ja nimeäminen sen mukaan
Linuxille Tesseract niminen ohjelma osaa tehdä tuon. Ei välttämättä helppoa. Tällä olen itse konelukenut skannattuja pdf:iä txt:ksi suht koht onnistuneesti (softassa myös suomenkielen tuki).
Hakusanoiksi googleen sopii myös "optical pattern recognization" tai "optical mark recognition" koska varsinainen OCR voi olla tuohon esimerkkikeissiin hieman over-kill. Luultavasti menee Python-koodailuksi.
Saattanee löytyä myös joku koneoppimisalgoritmi mille sun pitää ensin opettaa sen tulostetun paperin fontin merkkien merkitys (numeroa yksi kuvaava raapustus == '1' jne.)
Hakusanoiksi googleen sopii myös "optical pattern recognization" tai "optical mark recognition" koska varsinainen OCR voi olla tuohon esimerkkikeissiin hieman over-kill. Luultavasti menee Python-koodailuksi.
Saattanee löytyä myös joku koneoppimisalgoritmi mille sun pitää ensin opettaa sen tulostetun paperin fontin merkkien merkitys (numeroa yksi kuvaava raapustus == '1' jne.)