Photoshopin väriasetukset
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: Maalis 13, 2003 15 : 40
- Paikkakunta: Oulu
Photoshopin väriasetukset
Sain just kalibroitua näytön piiitkän urakan jälkeen. Olen tulokseen tyytyväinen ja nyt mietin noita photoshopin (7) väriasetuksia. Eli tarkoituksena olis että kun ifiltä tilaan (icc-profiili on haettu koneelle) niin kuvien pitäs tietenki näyttää näytöltä samalta ku lopputulos. Miten mää nuo asetukset laitan?
working spaces RGB = IFI_RGB_Profiili_020702.icm (onko oikein)
Gray = Gray Gamma 2,2 (kalibroinnissa 2,5, kuten ohjeistettiin tossa toisessa aiheessa)
Spot = Dot Gain 20 %
Color Management Policies
RGB = Convert...
Onko muuta jota pitäs ottaa huomioon...
Ajattelin ottaa netistä jonku värikarttahommelin ja pari omaa kuvaa, teettää ifillä ja verrata omaan näyttöön.
Vai meneekös se siten, että kun olen kalibroinut näytön ja tallentanut näytön profiilin esim "kalibroitu" nimellä, niin laitan tohon working spaces just ton kalibroitu. Sitten käsittelen kuvan silmääni miellyttäväksi ja sitten laitan convert to profilesta ton ifin profiilin?
working spaces RGB = IFI_RGB_Profiili_020702.icm (onko oikein)
Gray = Gray Gamma 2,2 (kalibroinnissa 2,5, kuten ohjeistettiin tossa toisessa aiheessa)
Spot = Dot Gain 20 %
Color Management Policies
RGB = Convert...
Onko muuta jota pitäs ottaa huomioon...
Ajattelin ottaa netistä jonku värikarttahommelin ja pari omaa kuvaa, teettää ifillä ja verrata omaan näyttöön.
Vai meneekös se siten, että kun olen kalibroinut näytön ja tallentanut näytön profiilin esim "kalibroitu" nimellä, niin laitan tohon working spaces just ton kalibroitu. Sitten käsittelen kuvan silmääni miellyttäväksi ja sitten laitan convert to profilesta ton ifin profiilin?
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Huhti 22, 2003 9 : 53
- Paikkakunta: Helsinki
lisäysten kera
Tässähän, näitä, aikaa on kysymyksestäsi, mutta toivottavasti on jollekin toiselle hyötyä.
Säädä Edit>Color Settings-ikkunasta ylimpään laatikkoon Settings: Europe
Prepress Defaults. Tällöin työskentelytilasi (Working space)
RGB-väriavaruutena on Adobe RGB (1998). Ei kannata käyttää ifin profiilia
Working spacena, sitä ei ole harmaatasapainotettu eikä sen gammasta ole
tietoa, eikä siten myöskään värisävystä eikä vaaleudesta. Muuta ei
tarvitse muuttaa, asetukset ovat optimaaliset kotitulostukseen ja ifille.
Photoshop seiskan värinhallinta toimii kuitenkin niin, että jos kuvasi
sisältää jonkin muun profiilin jo valmiiksi, etkä konvertoi sitä työtilan
väriavaruuteen, Photoshop näyttää kuvan kyseisen väriavaruuden rajoissa.
Koska Adobe RGB:n gamut (Värintoisto) on hyvin lähellä hyvien
mustesuihkujen ja Ifin kaltaisten palvelujen tuottamaa värintoistoa,
kannattaa jokainen kuva käsitellä Adobe RGB-tilassa.
Joten avatessasi kuvaa: Jos Photoshop sanoo että kuvassa on jokin toinen
profiili, valitse "Convert Document's colors to working space (Adobe RGB
(1998))", ja kaikki on hyvin.
Jos Photoshop valittaa, että kuvalla ei ole profiilia, ja olet kuvannut
sen digipokkarilla tai canonin D30 tai D60, valitse "assign profile:
sRGB" ja rasti ruutuun "and then convert to working space", ja kaikki on
hyvin. Jos olet kuvannut sen jollain muulla digillä tai skannannut tai
saanut sähköpostilla, valitse "Assign working RGB" eli adobe RGB, ja
toivo parasta.
Jos Photoshop ei valita, kuvasi sisältää jo valmiiksi Adobe RGB-profiilin
ja kaikki on hyvin.
Sitten käsittelet kuvan normaalisti.
Viimeisenä, kun IHAN KAIKKI on tehty, tallenna ensin kuvasi. Sitten
valitse Image>Mode>Convert to Profile. Valintaikkunasta valitse Destination Space Profile: IFI online v2.icc. (ifiltä on ilmestynyt uusi, 10.4. päivitetty profiili). Conversion options: Adobe (ACE), Intent: Relative colorimetric, mutta jos kuvassasi on esim revontulia tai kohteita, joissa on kontrasteja erittäin värikylläisillä alueilla, silloin valitse Perceptual. Klikkaa raksit use Black poin compensation ja Use dither päälle. paina ok.
(Jos profiili ei löydy listasta, tallenna se, jos käytössäsi on win2000
tai xp kansioon Windows/System32/Spool/Drivers/Color-kansioon muiden
profiilien seuraksi. Muista käyttiksistä en ole varma mutta se löytyy, kun
etsit kaikkea .icc tai .icm päätteisiä tiedostoja hakutoiminnolla ja
kopioit profiilin sinne seuraksi. Mac ysissä tallenna se System
folder/Colorsync profiles-kansioon ja mac kympissä
Library/ColorSync/Profiles -kansioon. )
Sitten tallennat kuvan uudella nimellä 10-12 jpeg-pakkauksella ja lähetät sen etiäppäin ifin
ohjeistamalla tavalla.
Jos kuvistasi tulee liian tummia kun saat ne ifiltä, suorita kalibrointi
muuten samalla kuin viimeksi mutta laita Gammaksi 2,2.
Säädä Edit>Color Settings-ikkunasta ylimpään laatikkoon Settings: Europe
Prepress Defaults. Tällöin työskentelytilasi (Working space)
RGB-väriavaruutena on Adobe RGB (1998). Ei kannata käyttää ifin profiilia
Working spacena, sitä ei ole harmaatasapainotettu eikä sen gammasta ole
tietoa, eikä siten myöskään värisävystä eikä vaaleudesta. Muuta ei
tarvitse muuttaa, asetukset ovat optimaaliset kotitulostukseen ja ifille.
Photoshop seiskan värinhallinta toimii kuitenkin niin, että jos kuvasi
sisältää jonkin muun profiilin jo valmiiksi, etkä konvertoi sitä työtilan
väriavaruuteen, Photoshop näyttää kuvan kyseisen väriavaruuden rajoissa.
Koska Adobe RGB:n gamut (Värintoisto) on hyvin lähellä hyvien
mustesuihkujen ja Ifin kaltaisten palvelujen tuottamaa värintoistoa,
kannattaa jokainen kuva käsitellä Adobe RGB-tilassa.
Joten avatessasi kuvaa: Jos Photoshop sanoo että kuvassa on jokin toinen
profiili, valitse "Convert Document's colors to working space (Adobe RGB
(1998))", ja kaikki on hyvin.
Jos Photoshop valittaa, että kuvalla ei ole profiilia, ja olet kuvannut
sen digipokkarilla tai canonin D30 tai D60, valitse "assign profile:
sRGB" ja rasti ruutuun "and then convert to working space", ja kaikki on
hyvin. Jos olet kuvannut sen jollain muulla digillä tai skannannut tai
saanut sähköpostilla, valitse "Assign working RGB" eli adobe RGB, ja
toivo parasta.
Jos Photoshop ei valita, kuvasi sisältää jo valmiiksi Adobe RGB-profiilin
ja kaikki on hyvin.
Sitten käsittelet kuvan normaalisti.
Viimeisenä, kun IHAN KAIKKI on tehty, tallenna ensin kuvasi. Sitten
valitse Image>Mode>Convert to Profile. Valintaikkunasta valitse Destination Space Profile: IFI online v2.icc. (ifiltä on ilmestynyt uusi, 10.4. päivitetty profiili). Conversion options: Adobe (ACE), Intent: Relative colorimetric, mutta jos kuvassasi on esim revontulia tai kohteita, joissa on kontrasteja erittäin värikylläisillä alueilla, silloin valitse Perceptual. Klikkaa raksit use Black poin compensation ja Use dither päälle. paina ok.
(Jos profiili ei löydy listasta, tallenna se, jos käytössäsi on win2000
tai xp kansioon Windows/System32/Spool/Drivers/Color-kansioon muiden
profiilien seuraksi. Muista käyttiksistä en ole varma mutta se löytyy, kun
etsit kaikkea .icc tai .icm päätteisiä tiedostoja hakutoiminnolla ja
kopioit profiilin sinne seuraksi. Mac ysissä tallenna se System
folder/Colorsync profiles-kansioon ja mac kympissä
Library/ColorSync/Profiles -kansioon. )
Sitten tallennat kuvan uudella nimellä 10-12 jpeg-pakkauksella ja lähetät sen etiäppäin ifin
ohjeistamalla tavalla.
Jos kuvistasi tulee liian tummia kun saat ne ifiltä, suorita kalibrointi
muuten samalla kuin viimeksi mutta laita Gammaksi 2,2.
-
- Viestit: 109
- Liittynyt: Maalis 31, 2003 18 : 51
- Paikkakunta: Jkl
Minulla on nyt samantapainen onkelma kuin monilla muillakin aloittelevilla diginäppäilijöillä. Eli: monitorin olen kalibroinut Adoben gammalla. Kuvailin, ja nyt kuvat pitäisi teettää paperikuviksi asti. Kuvia korjailin PS Elementsillä ja tallensin lopulliseen muotoonsa, ja ne ovat RGB-tilassa. Jos suunnittelisin lähettäväni ne Ifille muuntaisin vain kuvat Ifin icc-profiiliin? Mitenkäs jos lähettäisin ne fotonettiin, kun siellä kuvat pitäisi olla sRBG-tilassa? Miten nuo RGB ja sRGB eroavat toisistaan?
-IXUS 400-
-
- Viestit: 109
- Liittynyt: Maalis 31, 2003 18 : 51
- Paikkakunta: Jkl
Juu profiili näkyy jo ikkunan yläpalkissa kuvan nimen perässä. Ja tuo oli hyvä tietää että se sRGB on sama kuin RGB. Kiitos.
Mutta mitenkäs käytännössä kun tuonne fotonettiin kuvat lähetellään tuossa RGB profiilissa mutta ifille mieluusti niiden omassa. Onko lopputuloksessa eroa jos lähetän kuvani suoraan RGB-profiilisina fotonettiin tai ifille niiden profiiliin muunnettuna?
Mutta mitenkäs käytännössä kun tuonne fotonettiin kuvat lähetellään tuossa RGB profiilissa mutta ifille mieluusti niiden omassa. Onko lopputuloksessa eroa jos lähetän kuvani suoraan RGB-profiilisina fotonettiin tai ifille niiden profiiliin muunnettuna?
-IXUS 400-
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: Touko 10, 2003 18 : 27
- Paikkakunta: Lahti
Mulla on IFIltä tulossa kuvat jotka on niiden profiililla lähetetty. Saa nähä mitä tulee ???B4349 kirjoitti:Juu profiili näkyy jo ikkunan yläpalkissa kuvan nimen perässä. Ja tuo oli hyvä tietää että se sRGB on sama kuin RGB. Kiitos.
Mutta mitenkäs käytännössä kun tuonne fotonettiin kuvat lähetellään tuossa RGB profiilissa mutta ifille mieluusti niiden omassa. Onko lopputuloksessa eroa jos lähetän kuvani suoraan RGB-profiilisina fotonettiin tai ifille niiden profiiliin muunnettuna?
Kun lähetin sRGB profiililla, niin kuvien vihreät sävyt olivat reilusti kellertäviä.
Fotonetistä ei ole kokemusta, mutta niiden sivuilla ainakin kehuttiin, että vaikka kuva on sRGB profiilissa niin ne tulostuu juuri oikein (niin jos lähettäjän näyttö on kalibroitu).
Pitänee vielä testailla fotonettiä.
Canon 300D kitt
+ Sigma Ef-500 DG Super
+ Sigma AF 28-105mm / f2,8-4 ASP
+ Sigma Ef-500 DG Super
+ Sigma AF 28-105mm / f2,8-4 ASP
-
- Viestit: 773
- Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Vastikään testasin Fotonetin ja IFI:n sadRGB tulostusta, aika lailla samanlaista jälkeä tuli.Fotonetistä ei ole kokemusta, mutta niiden sivuilla ainakin kehuttiin, että vaikka kuva on sRGB profiilissa niin ne tulostuu juuri oikein (niin jos lähettäjän näyttö on kalibroitu).
Tulostin (mikään tulostuslaite) ei kykene toistamaan mitään yleistä RGB värialuetta (kuten sadRGB, adobeRGB jne) kunnolla ellei tulostin itse tai laitteisto tai käyttäjä tee ICC muunnosta tulostimen profiiliin.
Toistaiseksi mikään online tulostuspalvelu ei ko muunnosta tee joten värit ja tonaalisuus on mitä on.
Ainoa keino tarkaan värintoistoon on käyttää tulostuspalvelua joka tarjoaa ICC profiilin ja muuntaa kuvat itse. Tässä sitten on pulman se että monet ohjelmat kuten esim Elements ovat niin riisuttuja tai vaatimattomia ettei niillä ko muunnosta voi tehdä.
Timo
Timo Autiokari http://www.aim-dtp.net
-
- Viestit: 379
- Liittynyt: Tammi 29, 2003 19 : 29
- Paikkakunta: Vantaa
-
- Viestit: 773
- Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Moi, keskustelin tuolloin Fotonetin kanssa emailitse profiilin tarpeesta ja todellakin antoivat ymmärtää että se olisi tulossa, vieläpä samasta paikasta (prepress-center vai onko se prepress-studio) kuin missä IFI:nkin profiilit on tehty). Mitään päivämäärää eivät kertoneet, sanoivat vaan että tarjous oli sieltä saatu. Siitä on jo jonkin verran aikaa... profiilin tekeminen kestää siinä 2h enintään.Lukka kirjoitti:Testailtuasi Fotonetin sadRGB-kuvia, tarttuiko sulle mitään tarkempaa tietoa heidän sivustoilleen lähiaikoina tulevasta ja käyttäjien noudettavissa olevasta profiilista?! ...kertoivat vaan tällaisesta uutisesta jonkin aikaa sitten.
T:Timo
Timo Autiokari http://www.aim-dtp.net
-
- Viestit: 379
- Liittynyt: Tammi 29, 2003 19 : 29
- Paikkakunta: Vantaa
Tere!Moi, keskustelin tuolloin Fotonetin kanssa emailitse profiilin tarpeesta ja todellakin antoivat ymmärtää että se olisi tulossa, vieläpä samasta paikasta (prepress-center vai onko se prepress-studio) kuin missä IFI:nkin profiilit on tehty).
...ja aika näyttää pysyykö hinnat noinkin edullisina profiilin tulon jälkeen!
-Lukka-
-
- Viestit: 773
- Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Moi, profilointi maksaa 135€/kerta sis ALV ja - mahd alennukset....ja aika näyttää pysyykö hinnat noinkin edullisina profiilin tulon jälkeen!
Lieneekö mikään erityisen suuri kustannus etenkin jos prosessi on sen verran stabiili ettei tarvitse profiloida kuin kerran kaksi vuodessa.
T:Timo
Timo Autiokari http://www.aim-dtp.net
-
- Viestit: 379
- Liittynyt: Tammi 29, 2003 19 : 29
- Paikkakunta: Vantaa
-
- Viestit: 455
- Liittynyt: Huhti 29, 2003 12 : 38
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: Tammi 13, 2003 9 : 13
- Paikkakunta: Joensuu
Jos kuvaat digikameralla ja teetät kuvasi digilaboratoriossa, suosittelen sRGB-värimaailmaa. Digikamerat yleensä käyttävät sRGB-värimaailmaa, samoinkuin digilabbikset. Muuttamalla Adobe RGB 1998 värimaailmaan, saat kuvistasi jyrkkiä. Tumma pää menee tukkoon ja vaaleapää palaa puhki. Kun työsi menee painoon, käytä aina Adoben RGB:tä.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: Syys 27, 2003 19 : 47
- Paikkakunta: Oulu
Adobe RGB ja sRGB
Adobe RGB ja sRGB ei todellakaan ole sama asia. Adobe RGB:ssä on huomattavasti enemmän sävyjä kuin sRGB:ssä, joten Adobe RGB:tä kannattaa käyttää mieluiten jo diginä kuvatessakin, jos siihen vain on mahdollisuus.B4349 kirjoitti:Juu profiili näkyy jo ikkunan yläpalkissa kuvan nimen perässä. Ja tuo oli hyvä tietää että se sRGB on sama kuin RGB. Kiitos.
Mutta mitenkäs käytännössä kun tuonne fotonettiin kuvat lähetellään tuossa RGB profiilissa mutta ifille mieluusti niiden omassa. Onko lopputuloksessa eroa jos lähetän kuvani suoraan RGB-profiilisina fotonettiin tai ifille niiden profiiliin muunnettuna?
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
Itse käytän ifin kanssa seuraavaa työskentelytapaa ihan kohtuullisella menestyksellä:
1. Otan kuvan Minolta D7i kamerallani
2. Avaan kuvan Photoshoppiin ja valitsen profiiliristiriitailmoituksesta Säilytä olemassa oleva profiili
3. Kuvan avauduttua, valisten Assign Profile ja avautuvasta ikkunasta määritän kuvaan kamerani profiilin Minolta Dimage7i (tämä periaatteessa korjaa kameran aiheuttamien värivirheitä ruudulla näkyvässä kuvassa, ei siis vielä varsinaisia pikselitietoja, eli asettaa tavoitteen korjatulle kuvalle) Saatan hieman korjata kuvan värejä tässä vaiheessa jos on tarpeen
4. Seuraavaksi muutan kuvan profiilin Convert Profile -toiminnolla AdobeRGB -muotoon. Tällöin kuvan pikselitiedot muuttuvat ja ohjelma yrittää muuttaa kuvan mukailemaan mahdollisimman hyvin ruudulla esiintyvää näkymää.
5. Tämän jälkeen otan ns. ruutuvedoksen kuvasta view-->proof toiminnolla ja valitsen luonnollisesti proof setupista profiiliksi ifin profiilin ja aktivoin vielä Gamut warning -kohdan, jolloin ohjelma osoittaa harmaalla värillä mahdolliset ongelma-alueet, joita ifin tulostin ei kuvasta pysty toistamaan. Korjaan mahdollisesti kuvaa jos tarvis.
6. Kun olen kuvaan tyytyväinen, käytän uudelleen convert profile-toimitoa ja muutan kuvan ifin profiiliin (proof:n voi tässä vaiheessa napauttaa pois päältä) ja tallennan siitä kopion uudella nimellä niin, että alkuperäinen kuva jää muuttumattomaksi. Ifin tapauksessa voin ottaa ruksin pois kohdasta Embedd profile -koska pikselitiedot on jo muutettu vastaamaan ifin prosessia, ifillä oletetaan että oikeaa profiilia on käytetty muutoksessa.
1. Otan kuvan Minolta D7i kamerallani
2. Avaan kuvan Photoshoppiin ja valitsen profiiliristiriitailmoituksesta Säilytä olemassa oleva profiili
3. Kuvan avauduttua, valisten Assign Profile ja avautuvasta ikkunasta määritän kuvaan kamerani profiilin Minolta Dimage7i (tämä periaatteessa korjaa kameran aiheuttamien värivirheitä ruudulla näkyvässä kuvassa, ei siis vielä varsinaisia pikselitietoja, eli asettaa tavoitteen korjatulle kuvalle) Saatan hieman korjata kuvan värejä tässä vaiheessa jos on tarpeen
4. Seuraavaksi muutan kuvan profiilin Convert Profile -toiminnolla AdobeRGB -muotoon. Tällöin kuvan pikselitiedot muuttuvat ja ohjelma yrittää muuttaa kuvan mukailemaan mahdollisimman hyvin ruudulla esiintyvää näkymää.
5. Tämän jälkeen otan ns. ruutuvedoksen kuvasta view-->proof toiminnolla ja valitsen luonnollisesti proof setupista profiiliksi ifin profiilin ja aktivoin vielä Gamut warning -kohdan, jolloin ohjelma osoittaa harmaalla värillä mahdolliset ongelma-alueet, joita ifin tulostin ei kuvasta pysty toistamaan. Korjaan mahdollisesti kuvaa jos tarvis.
6. Kun olen kuvaan tyytyväinen, käytän uudelleen convert profile-toimitoa ja muutan kuvan ifin profiiliin (proof:n voi tässä vaiheessa napauttaa pois päältä) ja tallennan siitä kopion uudella nimellä niin, että alkuperäinen kuva jää muuttumattomaksi. Ifin tapauksessa voin ottaa ruksin pois kohdasta Embedd profile -koska pikselitiedot on jo muutettu vastaamaan ifin prosessia, ifillä oletetaan että oikeaa profiilia on käytetty muutoksessa.