Näytön värilämpötila, kirkkaus, kalibrointi -> tulostus

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
mvert

Näytön värilämpötila, kirkkaus, kalibrointi -> tulostus

Viesti Kirjoittaja mvert »

Saataapi tulla vähän tyhmää kysymystä, mutta olen pitänyt aina linjaa, että kysyvä ei tieltä eksy ja vähän aikaa se oman tyhmyyden esiin tuonti vaan hävettää :)

Tässä tulostinta odotellessa yrittänyt selvitellä millaisille asetuksille tuo näyttö oikein kannattaisi säätää, jotta saan myös tulostimelta lähemmäs sellaista kuvaa, miten sen olen näytöllä säätänyt. Vai onko sillä edes väliä, jos näyttö on kalibroitu ja saan kuvan säädettyä sille sellaiseksi mikä miellyttää omaa silmää? Näyttö on kalibraattorin mielestä 99% sRGB ja 98% Adobe RGB, on tosin vanha kuin mikä ja varsinkin sen reunat eivät ole enää väreiltään neutraalit.

Mulla on näytön kalibrointi asetettu nyt gamma 2.2, valkoinen piste 6500k ja kirkkaus 140 joka näyttänyt huoneen valaistuksen perusteella sopivahkolta. Riittääkö et lataan vaan tulostimen/paperin profiilin kuvankäsittelyohjelman softproofille ja näen siitä mitkä sävyt on leikkaantumassa tai jäämässä tukkoon muokkauksessa?

Onko jotain muuta, mitä tulisi kuvien muokkauksessa tulostusta varten huomioida, jotta saisi värit tulostumaan oikein ja tummassa ja kirkkaassa päässäkin olisi yksityiskohtia?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Re: Näytön värilämpötila, kirkkaus, kalibrointi -> tulostus

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No tuossa on yksi kohta mikä o vähän tulostimesta kiinni ja sen ajurista. Photoshopissa voi tulostuksen osalta päättää tekeekö tulostimen ajuri värimuunnokset vai photoshop itse. Tällä oli paljonkin väliä kun vuonna nakki tulostelin Canonin tulostimilla. Jos jätin ajurin hanskattavaksi, oli melko huono lopputulos. Epsonilla tai jollain muulla merkillä voi olla toisin.

Mistä ohjelmasta tulostat?

Softproofing ei sit ole koskaan mikää 1:1 emulaatio ettei kannata hermostua. Tulostele testejä sillee et kopioit päällekkäin vaikka 100px korkuisia pätkiä kuvasta niin että se täyttää vaikka A4:n. Lisää eri määrä tumman pään kirkkautta jokaiseen pätkään niin saat vähän haarukoitua jonku perussäädön mikä kannattaa kaikkiin kuviin vedosta varten tehdä. Tuollaisen läjän kun tulostaa niin voi sitten katsella mikä pätkä näkyy ja mikä oli tukossa. Tämä tietysti joka materiaalle / paperille erikseen.
mvert

En osaa vielä sanoa millä ohjelmalla tulen tulostamaan. Darktablesta suoraan ei käsittääkseni kannata tulostaa, joten sieltä varmaan heitän TIFF:n muualle. Kai siellä tulostimen mukana tulee joku ohjelma, joten siitä varmaan aloitan. Jos sillä ei onnistu, niin pitänee kaivaa jostain photarin dvd ajalta ennen tuota kuukausimaksullista versiota ja käyttää sitä tulostukseen. Se kaiketi olisi varma valinta.

Tuon tiesinkin, että 1:1 ei softproofilla pääse, mutta antaanee se kuitenkin suuntaa jos joku alue leikkaantuu pois. Tuo liuta testejä eri kirkkauksilla ja jokaiselle paperille erikseen onkin varmaan se millä saan nopeammin selville miten tuo oma käsittely ja niistä tehtävät tulosteet käyttäytyy.

Nyt kun tuolla omalla näytöllä kuvien tummassa päässä on usein selkeitä sävyeroja, niin monella muulla näytöllä kun niitä olen katsonut, niin tumma pää on niissä täysin tukossa. Tuon haluan erityisesti noiden tulosteiden kanssa välttää.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Vanha PS CS4 toiminee riittävästi tuollaiseen.
mvert

PS CS5 oli näköjään viimeisin minkä olin erillisenä ostanut. Sai asennuspaketin ladattua suoraan Adoben sivuilta, kun kirjautui vaan tilille mille tuon olin rekisteröinyt. Onneksi ei tarvinnut kaivaa vanhasta koneesta DVD asemaa asennusta varten :)

Onkin jännä käyttää 5k näytöllä, kun ei paljoa ymmärrä skalaauksesta. Oli sentään 64bit versio, joten eiköhän tällä saa tarvittaessa nuo tulostukset tehtyä. Tulis vaan se tulostin...
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

Kun käytät käytän paperin tulostinkohtaista profiilia ja PS:n värinhallintaa, niin täytyy myös muistaa asettaa ajurissa (print settings) oikea paperiasetus ja tila-kohtaan ettei värien muutoksia tehdä. Muuten voi käydä siten, että sekä PS että ajuri sorkkii värejä eikä lopputulos tyydytä.
mvert

Pan kirjoitti: Syys 11, 2024 21 : 44 Kun käytät käytän paperin tulostinkohtaista profiilia ja PS:n värinhallintaa, niin täytyy myös muistaa asettaa ajurissa (print settings) oikea paperiasetus ja tila-kohtaan ettei värien muutoksia tehdä. Muuten voi käydä siten, että sekä PS että ajuri sorkkii värejä eikä lopputulos tyydytä.
Kiitos vinkistä, niin monta liikkuvaa osaa tässä näyttää olevan, että pitää varautua läjään epäonnistuneita tulosteita.
Vastaa Viestiin