Yle esitti BBC:n dokumentin nimeltä "näetkö samoin kuin minä".
Ohjelma oli aika opettavainen siinä suhteessa, että emme välttämättä näe värejä samoin, vaikka mitään näkövammaa ei olisikaan. Esimerkiksi eräs Afrikkalainen heimo käsitti ja näki veden valkoisena. Testejä tehtiin myös väripaleteilla tietokoneavusteisesti, erot olivat huimia. Myös mielentila ja yhteiskunnallinen satus vaikutti värien näkemiseen.
Eli turhaa tässä on enää miettiä hankkisiko näytön kalibrointilaitteen vai ei. Kukaan ei kuitenkaan näe kuvaani juuri niin kuin itse sen näen ;)
BBC dokumentti värien näkemisestä
-
BBC dokumentti värien näkemisestä
http://www.kuvausmakinen.fi
Insta: @mygearphoto
Insta: @mygearphoto
-
Joo, tätä oon funtsinut omassa päässänikin jo kauan aikaa (parikymmentä vuotta tjsp?). Kaikki ei VOI nähdä värejä samalla tavalla, koska silmissä, aivoissa, opetuksessa jne. on eroja.
Mitäpä jos sulle olisi pienestä pitäen opetettu että vihreä onkin vaikka sinistä ja toisinpäin? :D
Ja värisokeat esim. eivät erota lähisävyjä (jotkut jopa kaukaisiakaan sävyjä).
Onko ns."värisokeus" ainoa tuollainen, ettei nähdä asioita saman värisinä, ei varmasti? Jossain dokkarissa oli mm. että jotkut näkevät vaikkapa esimerkiksi vihreän sävyt aivan eri tavalla kuin toiset. Tietty spektrin viereiset värit ovat aina toisiaan lähellä, näki ne sitten miten tahansa. Esim punainen-oranssi, sininen-vihreä jne.
Monesti miettinyt myöskin tämän asian tiimoilta tätä että mikä väri sopii kenenkäkin mielestä minkäkin värin kanssa hyvin yhteen. Voi olla juuri näitä värien näkemiseroja nuo "mielipideasiat"? Kun tuntuu, että joillain ei ole yhtään silmää, että mitkä värit käy toistensa kanssa ja mitkä ei. Minun mielestäni siis.
Entäpä jos joku näkeekin värit aivan päinvastoin kuin sinä? Vihreän sinun punaisena, sinisen sinun oranssina, keltaisen sinun violettina jne? Voikohan tällainen olla edes mahdollista, tuskinpa? :D Tai miksi ei, silloinhan spektri olisi vain nurinniskoin. Hmm.
Menipä syvälliseksi. :D
Mitäpä jos sulle olisi pienestä pitäen opetettu että vihreä onkin vaikka sinistä ja toisinpäin? :D
Ja värisokeat esim. eivät erota lähisävyjä (jotkut jopa kaukaisiakaan sävyjä).
Onko ns."värisokeus" ainoa tuollainen, ettei nähdä asioita saman värisinä, ei varmasti? Jossain dokkarissa oli mm. että jotkut näkevät vaikkapa esimerkiksi vihreän sävyt aivan eri tavalla kuin toiset. Tietty spektrin viereiset värit ovat aina toisiaan lähellä, näki ne sitten miten tahansa. Esim punainen-oranssi, sininen-vihreä jne.
Monesti miettinyt myöskin tämän asian tiimoilta tätä että mikä väri sopii kenenkäkin mielestä minkäkin värin kanssa hyvin yhteen. Voi olla juuri näitä värien näkemiseroja nuo "mielipideasiat"? Kun tuntuu, että joillain ei ole yhtään silmää, että mitkä värit käy toistensa kanssa ja mitkä ei. Minun mielestäni siis.
Entäpä jos joku näkeekin värit aivan päinvastoin kuin sinä? Vihreän sinun punaisena, sinisen sinun oranssina, keltaisen sinun violettina jne? Voikohan tällainen olla edes mahdollista, tuskinpa? :D Tai miksi ei, silloinhan spektri olisi vain nurinniskoin. Hmm.
Menipä syvälliseksi. :D
Nikon D7000 & MB-D11 - Nikkor 35/1.8G, 50/1.8G - Sigma 10-20/4-5.6, 18-50/2.8
http://500px.com/MarkkuM
http://500px.com/MarkkuM
-
- Viesti:
Syvällisempi perehtyminen tähän vaatisi jotain tajunnanlaajentajaa...
Enivei, varmaan jokainen meistä kokee värit eri tavalla. Jotain miellyttää joku värisävy enemmän kuin toista. Ainahan on puhuttu "mieliväreistä".
Sen sijaan, jos joku "näkee" vaikka vihreän punaisena niin siinä ei pitäisi olla ongelmaa. Sittenhän sille henkilölle punainen on vihreä ja vihreä varmaan punainen. Väreillä ei ole itseisarvoa.
Enivei, varmaan jokainen meistä kokee värit eri tavalla. Jotain miellyttää joku värisävy enemmän kuin toista. Ainahan on puhuttu "mieliväreistä".
Sen sijaan, jos joku "näkee" vaikka vihreän punaisena niin siinä ei pitäisi olla ongelmaa. Sittenhän sille henkilölle punainen on vihreä ja vihreä varmaan punainen. Väreillä ei ole itseisarvoa.
-
Aihetta liipaten, Netflixistä löytyy elokuva Light, Darkness and Colours (IMDB)
"Goethen väriteoriaa käsittelevä elokuva on matka valoon, pimeyteen ja väreihin – mistä värit syntyvät, kuinka ne havaitaan ja miten ne meihin vaikuttavat."
Löytyy 480-laadulla myös Tuubista...
"Goethen väriteoriaa käsittelevä elokuva on matka valoon, pimeyteen ja väreihin – mistä värit syntyvät, kuinka ne havaitaan ja miten ne meihin vaikuttavat."
Löytyy 480-laadulla myös Tuubista...
-
Oli kiintoisa dokumentti. Joskin aihe josta olisi ollut kiva nähdä miten esim. keltainen ja vihreä valo tekee ajan tajulle esimerkiksi. Sekin ihan täysin asian vierestä että sekin olisi kiva testi vaikka 10 tyyppiä saa kunnon kuvaus kaluston ja saman paikan kuvaten millaisia eri kuvia syntyisi. ps. itse olen ns väritarkka ihminen ja kameran merkki valintaankin asti vaikuttaa koska haluan kameran jonka jpegien värejä pystyn katselemaan.