X-Rite i1 Display Pro -kokemuksia?

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
Vastaa Viestiin
Rockford
Viesti:

X-Rite i1 Display Pro -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Onko kellään täällä kokemusta X-Rite i1 Display Pro -näyttökalibraattorista?

Yritän testailla tässä vähän testailla tuollaista, ja homma on vasta ihan alussa, mutta ei alkanut kovin lupaavasti. Asensin softat työläppärille, jossa on 64-bittinen Windows 7. Softat asentui kiltisti ja pyysi reboottia. Rebootin jälkeen sen käynnistin ja i1Profiler löysi heti päivityksen versioon 1.3.2 (uusin versio joka löytyy täältä: http://www.xrite.com/product_overview.a ... areID=1173). Latasin päivityksen ja taas tarvittiin reboot.

Sitten vihdoin i1Profiler tulille ja muutaman sekunnin ihmettelyn jälkeen Windows ilmoittaa että softa kaatui. Sama toistuu uudestaan. Laitan sitten kalibraattorimokkulan kiinni USB:hen, ja sille asennetaan ajurit onnistuneesti. Tämänkin jälkeen softa kaatuu kun yrittää käynnistää.

Paketissa tuli myös toinen softa, Pantone Color Manager, mutta yllättäen sekään ei käynnisty, vaan näkyviin jää vain musta ikkuna joka ei koskaan häviä ja jonka kohdalla hiiren kursori pyörittää "tiimalasia". :-D

Mulla on aiemmin vähän vaihtelevia kokemuksia Datacolor Spyder3:in softista, mutta ei tämä kyllä tähänastisen perusteella kovin paljon paremmalta vaikuta. Huomenna kai poistan softat ja aloitan alusta.

Tässä vielä pari youtube-linkkiä joista näkee miten tuo softa pitäisi toimia silloin kun se toimii:
http://www.youtube.com/watch?v=IXAySoR_mYo
http://www.youtube.com/watch?v=SNWxQuvpscI
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viesti:

Kokeilin tuota nyt niin että en antanut i1Profiler:in päivittää itseään ja käytin siis vanhaa 1.1.1 versiota. Tämän sai käyntiin ja profiloinnin sai tehtyä ilman ongelmia. Tykkäsin varsinkin siitä, että iProfiler antaa valita tarkkaan lähes kaiken, eli voit heposti jättää huomioimatta vaikkapa näytön liian suuren kirkkauden (joka ei näin läppärissä jota ei käytetä juurikaan kuvankäsittelyyn ole järkeä lähteä säätään speksin mukaiseksi). Valitsin isoimman patch-setin ja silti hommaan kului vain noin 8 minuuttia joten tämä on paljon nopeampi mittaamaan kuin vanha Spyder3 jota olen viimeksi käyttänyt. Ennen/jälkeen vertailutoiminto ei toiminut.

Kuva
Rockford
Viesti:

Lopputyöpäivän käyttelin läppäri kalibroituna, ja huomasin lähes heti, että väriprofiili häviää käytöstä Windowsissa omia aikojaan hyvin usein. Välillä profiili kyllä palasikin itsekseen käyttöön, mutta hibernoinnin tai lukitsemisen jälkeen koneessa oli ainakin yleensä värit ilman kalibrointia.

Samanlaisia ongelmia oli joskus aiemminkin Spyder3:n kanssa, mutta silti erittäin turhauttavaa hommaa kun värit on milloin mitäkin.

Tarttee varmaan manuaalisesti päivittää tuo i1Profiler johonkin välimallin versioon ja toivoa että se toimisi paremmin. Vaikka tuskin se tuohon profiilin käytössä pysyvyyteen sinänsä mitään vaikuttaa.
juss1i

Viesti Kirjoittaja juss1i »

Rockford kirjoitti:Lopputyöpäivän käyttelin läppäri kalibroituna, ja huomasin lähes heti, että väriprofiili häviää käytöstä Windowsissa omia aikojaan hyvin usein. Välillä profiili kyllä palasikin itsekseen käyttöön, mutta hibernoinnin tai lukitsemisen jälkeen koneessa oli ainakin yleensä värit ilman kalibrointia.
Läppärissäsi taitaa olla Intelin näytönohjainajurit asennettuna?

Intel Common User Interface (igfxpers.exe) -apuohjelma aiheutti ainakin omassa työläppärissäni samantyyppisiä ongelmia, joista pääsi eroon kun esti ko. apuohjelman käynnistymisen Windowsin mukana.

X-Rite i1 Display Pro -kalibraattorista ei allekirjoittaneella valitettavasti ole kokemuksia.
Rockford
Viesti:

juss1i kirjoitti:Läppärissäsi taitaa olla Intelin näytönohjainajurit asennettuna?
Kiitos vihjeestä, pitää tarkistaa kun en nyt muista mitä siinä on. Saattoi kyllä olla nVidian ajuritkin ehkä...
Rockford
Viesti:

juss1i kirjoitti:Läppärissäsi taitaa olla Intelin näytönohjainajurit asennettuna?

Intel Common User Interface (igfxpers.exe) -apuohjelma aiheutti ainakin omassa työläppärissäni samantyyppisiä ongelmia, joista pääsi eroon kun esti ko. apuohjelman käynnistymisen Windowsin mukana.
Näyttikin olevan tässä työläppärissä sekä Interin että nVidian ajureita käytössä ja kyllä siellä toi igfxpers.exe:kin taustalla pyörii. Pitää kai etsiä se jostain rekisterin syövereistä ja estää sen käynnistyminen.

Tänään sai oikean väriprofiilin käyttöön vasta kun tein jollain windowsin omalla kalibrointityökalulla uuden profiilin ja sitten hävitin sen käytöstä. Sitten taas kun kävi mutkan noissa Intelin näytönohjaimen asetuksia säätävässä appiksessa niin profiili hävis käytöstä.
juss1i

Viesti Kirjoittaja juss1i »

Saat igfxpers.exe:n blokattua esim. Windowsin omalla msconfig-apuohjelmalla tai Microsoftin/Sysinternalsin Autoruns-ohjelmalla (http://technet.microsoft.com/en-us/sysi ... 63902.aspx) ellet halua sitten rekisteriä suoraan käpistellä.

Windows 7:n oma värienhallinta (Color Management) on mielestäni varsin hyväksi ja ainakin omassa käytössäni olen korvannut Spyderin oman softan sillä.

Olen itse tavannut määritellä näytön profiilin niin, että lisään sen näytön oletusprofiiliksi (Color Management --> Advanced | Change system defaults...). Oletusprofiilin asettamisen jälkeen pitää vielä pakottaa Windows käyttämään kalibroitua profiilia (Color Management --> Advanced | Change system defaults... --> Advanced | Use Windows display calibration).
Rockford
Viesti:

juss1i kirjoitti:Saat igfxpers.exe:n blokattua esim. Windowsin omalla msconfig-apuohjelmalla...
Kiitosta taas, tämä toimi ja nyt väriprofiili tuntuu pysyvän käytössä.
juss1i kirjoitti:Olen itse tavannut määritellä näytön profiilin niin, että lisään sen näytön oletusprofiiliksi (Color Management --> Advanced | Change system defaults...). Oletusprofiilin asettamisen jälkeen pitää vielä pakottaa Windows käyttämään kalibroitua profiilia (Color Management --> Advanced | Change system defaults... --> Advanced | Use Windows display calibration).
Tein myös nämä jutut, on kyllä melkoinen sotku noita eri säätöjä tuolla. Siis luulis että riittää että kertoo Windowsille mikä on näytön profiili. Ei oo tullut aiemmin kateltua kun kotikoneessa on vielä Vista. Nyt kai vois tästä Windows 7 -läppärin Startup:ista ottaa pois myös tuon XRGamma:n jonka i1 sinne laittoi.
Jare

Viesti Kirjoittaja Jare »

Rockford kirjoitti:
juss1i kirjoitti:Olen itse tavannut määritellä näytön profiilin niin, että lisään sen näytön oletusprofiiliksi (Color Management --> Advanced | Change system defaults...). Oletusprofiilin asettamisen jälkeen pitää vielä pakottaa Windows käyttämään kalibroitua profiilia (Color Management --> Advanced | Change system defaults... --> Advanced | Use Windows display calibration).
Tein myös nämä jutut, on kyllä melkoinen sotku noita eri säätöjä tuolla. Siis luulis että riittää että kertoo Windowsille mikä on näytön profiili. Ei oo tullut aiemmin kateltua kun kotikoneessa on vielä Vista. Nyt kai vois tästä Windows 7 -läppärin Startup:ista ottaa pois myös tuon XRGamma:n jonka i1 sinne laittoi.
"Sotku" johtuu siitä, että yleensä näytön kalibroinnin yhteydessä luotu icc-profiilitiedosto sisältää kaksi erillistä asiaa: näytönohjaimeen ladattavat gammakorjaukset (kalibrointi) ja itse väriprofiilin (profilointi). Käytännössä se visuaalinen muutos, jonka saatat nähdä väreissä esim. Windowsin käynnistyksen yhteydessä, kertoo gammakorjausten latautumisesta näytönohjaimen muistiin.

Vanhemmissa Windowseissa ei ollut sisäänrakennettua ominaisuutta gammakorjausten lataamiseen näytönohjaimen muistiin, joten kalibrointiohjelmat lisäsivät käynnistykseen oman nk. gamma loaderin, kuten XRGamma tässä tapauksessa. Uudemmissa Windowseissa tuo sisäänrakennettu gamma loader on värinhallinta-asetuksissa hassulla nimikkeellä "Use Windows display calibration". Eli uudemmissa Windowseissa kannattaa käyttää sisäänrakennettua ominaisuutta ja poistaa kaikki kolmannen osapuolen gamma loaderit käynnistyksestä.

Väriprofiilia sen sijaan käyttävät hyväksi ainoastaan värinhallintaa tukevat ohjelmat, ja sen suhteen riittää kun se on "Windowsilla tiedossa".

Uudemman Windowsin värinhallinta-asetuksissa tulee siis olla kiinnostunut kahdesta asiasta: 1. Oikea väriprofiili valittuna oikealle laitteelle. 2. "Use Windows display calibration" ruksittuna päälle. Muut asetukset koskee lähinnä Windowsin värinhallintamoduulin (WCS) toimintaa, ja ne voi jättää oletusarvoille.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
Rockford
Viesti:

Tänään testailin lopulta tätä X-Rite i1 Display Pro -kalibraattoria mun pöytäkoneen Dell U2410 -näytön kanssa. Joskus pari-kolme vuotta sitten kalibroin tämän Spyder 3:lla ja olen ollut sen jälkeen suhteellisen tyytyväinen tulokseen, tosin X-Rite i1 Display Pro taas teki mun työläppärin näytöstä jonkinverran vaaleamman, joten kiinnosti kokeilla josko näitä saisi nyt lähemmäs toisiaan.

Dell:in näytön kanssa on ollut alusta alkaen se tyypillinen wide gamut -näyttöjen ongelma eli roima ylisaturaatio jos näyttöä käyttää kalibrointisoftan suosittamissa "nollasäädöissä" eli tässä tapauksessa Standard-tilassa. Tämän vuoksi olin viritellyt näytön valikoista oman Custom Color -presetin, jossa vähän pystyi rajoittamaan saturisaatiota ja sitten olin sen päälle tehnyt kalibroinnnin Spyderilla. Dell:issähän on myös valmis sRGB-presetti, mutta se taas tekee kuvasta tosi harmaan ja värittömän eikä Spyderilla kalibroitunakaan sitä siksi huvittanut käyttää.

Nyt kokeilen kalibroida kaikki Dell:in eri moodit ja tulokset oli mun amatöörisilmään kauttaaltaan järkeviä. Parasta oli, että X-Rite:n softa näyttää sen profiilin tekemän korjauksen selkeänä käyränä niin näkee vähän mitä ja miten paljon se missäkin näytön moodissa korjailee. Samoin oli mukava, että näki mitatun kontrastiarvon näytölle (noin 500) ja ei tarvinnut alkaa rajoittaa kirkkautta softan suosittamaan 120 cd/m² vaan annoin kirkkauden olla suosiolla noin 140 cd/m² tasolla johon olen itse tässä tottunut.

Itse perusongelma eli ylisaturaatio ei tietenkään nytkään mihinkään hävinnyt. Niinpä jatkan näytön käyttöä tuossa itse muokatussa Custom Color -tilassa, jossa myös profiiliin tarvittavat korjaukset olivat pienimpiä kaikista eri moodeista. sRGB-tila ei nytkään näyttänyt siltä, että sitä haluaisin katsoa vaikka kalibrointi siitä liian punerruksen toki korjasikin.

Jos jollakulla täällä on tästä wide gamut -ylisaturaatiosta ja sen torjumiseksi tarvittavan monitorin moodin valitsemisesta jotain mielipidettä, niin olisi tietysti mukava kuulla. En ole viimeaikoina jaksanut tutustua näihin asioihin juurikaan, joten tietämyksessä voi olla isojakin aukkoja.
Yritin tehdä tässä Vistassa samalla tavalla, ja muuten onnistuikin paitsi tuota viimeistä Use Windows display calibration -valintaa ei näkynyt olevan.
Jare

Viesti Kirjoittaja Jare »

Rockford kirjoitti:Dell:in näytön kanssa on ollut alusta alkaen se tyypillinen wide gamut -näyttöjen ongelma eli roima ylisaturaatio jos näyttöä käyttää kalibrointisoftan suosittamissa "nollasäädöissä" eli tässä tapauksessa Standard-tilassa.
Täh? Tuohan on ominaisuus, joka pitää tiedostaa jo widegamut näyttöä ostaessa. Kalibroitu ja profiloitu widegamut näyttö on "ylisaturoitunut" vain ja ainoastaan värihallintaa tukemattomissa ohjelmissa, johtuen siitä että käytännössä kaikki sellaiset ohjelmat on suunniteltu sRGB-väriavaruudelle.
Rockford kirjoitti:Tämän vuoksi olin viritellyt näytön valikoista oman Custom Color -presetin, jossa vähän pystyi rajoittamaan saturisaatiota ja sitten olin sen päälle tehnyt kalibroinnnin Spyderilla. Dell:issähän on myös valmis sRGB-presetti, mutta se taas tekee kuvasta tosi harmaan ja värittömän eikä Spyderilla kalibroitunakaan sitä siksi huvittanut käyttää.
Widegamut näytön hyödyt tulee esiin vain käsitellessä kuvia laajemmassa väriavaruudessa kuin sRGB. Esimerkiksi Lightroomissa on oletuksena hyvin laaja työavaruus käytössä, ja Photoshopissa työavaruutena esim. AdobeRGB on sellainen. Yleisessä työpöytäkäytössä widegamut näytössä kannattaa pitää sRGB-presetti päällä, joka rajoittaa näytön väriavaruuden sRGB:hen, eli vastaamaan "normaalia" näyttöä. Näin niin kauan kun suurin osa ohjelmista ei tue värinhallintaa.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
Vastaa Viestiin