Pari kysymystä väriavaruuksista...
-
Pari kysymystä väriavaruuksista...
Onko ihan normaalia, että kun exporttaan Lightroomista kuvan sRGB-muotoon, niin kuvan värit muuttuu? Mielestäni niistä tulee vähän lämpimämpiä ja vähän haaleampia.
Kamera kuvaa Adobe RGB -avaruudessa.
Ratkeaako ongelma jos vaihdan kameraankin sRGB?
Kamera kuvaa Adobe RGB -avaruudessa.
Ratkeaako ongelma jos vaihdan kameraankin sRGB?
-
-
Näyttö on Dell U2711.
Näkeehän sen silmillä että värit muuttuu :D Tai ainakin se näyttää siltä, että ne muuttuu.
Siksi ajattelinkin kysyä että onko tuosta mitään hyötyä että kamera kuvaa Adobe RGB:nä. Vai onko jotenkin yksinkertaisempaa että laitan sen sRGB:lle. Näitä mahdolliksuuksia kun on aika paljon, ja sitten näkyy väärin kun joku on pielessä.
Täytyy sanoa, etten itse näistä väriavaruuksista hirveästi ymmärrä. Sen tiedän että nettiin pitäisi olla aina sRGB ja sen olen aina laittanutkin. Nyt kun tänään käsittelin kuvia ja ajattelin laittaa näytille niin huomasin että värit on jpeg-kuvassa erilaiset kun käsitellyssä käsitellyssä RAW:ssa.
Näkeehän sen silmillä että värit muuttuu :D Tai ainakin se näyttää siltä, että ne muuttuu.
Siksi ajattelinkin kysyä että onko tuosta mitään hyötyä että kamera kuvaa Adobe RGB:nä. Vai onko jotenkin yksinkertaisempaa että laitan sen sRGB:lle. Näitä mahdolliksuuksia kun on aika paljon, ja sitten näkyy väärin kun joku on pielessä.
Täytyy sanoa, etten itse näistä väriavaruuksista hirveästi ymmärrä. Sen tiedän että nettiin pitäisi olla aina sRGB ja sen olen aina laittanutkin. Nyt kun tänään käsittelin kuvia ja ajattelin laittaa näytille niin huomasin että värit on jpeg-kuvassa erilaiset kun käsitellyssä käsitellyssä RAW:ssa.
-
Näyttö kykenee ilmeisesti aika lähelle AdobeRGB:tä, eli se laskettaneen laajanväriavaruuden (laajagamut) näytöksi (riippuen tietysti näytön asetuksista, koska siinä on myös erillinen sRGB-tila).Ilari-L kirjoitti:Näyttö on Dell U2711.
http://www.tftcentral.co.uk/images/dell ... efault.jpg
Niin, mutta nähdäkseen värien muutoksen, pitää silmien nähdä kuva. Ja sitä varten näytön pitää piirtää se ruutuun, joka taasen vaatii, että näytönohjain tekee työtä käskettyä. Näytönohjain ei taasen tee mitään ilman käskyttäjää, eli ohjelmaa :). Toisinsanoen, millä ohjelmalla tai tulostimella vertailet kuvia? Entä mikä käyttöjärjestelmä?Ilari-L kirjoitti:Näkeehän sen silmillä että värit muuttuu :D Tai ainakin se näyttää siltä, että ne muuttuu.
Itselläni ei tällaisesta aidosta AdobeRGB-näytön yhteydessä tapahtuvassa väriavaruusmuunnoksesta ole kokemusta, joten tietotaitoni loppuu tässä kohtaa. Tietysti teoria kertoo, että laaja väriavaruus kun sullotaan kapeaan väriavaruuteen, niin värit ruudulla muuttuvat väistämättä. Muutos riippuu valitusta muutosalgoritmistä, joita käydään melko havainnollisesti läpi täällä:
http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... ersion.htm
Sanoit, että kamera kuvaa AdobeRGB:tä. Tällöin kamera kuvaa JPEG:ä, koska RAW-kuva ei ole missään väriavaruudessa. Jos taasen olet sekoittanut RAW:n ja AdobeRGB:n väriavaruuskäsitteet ja tosiaan kuvaat RAW:a, niin silloin ero johtuu luultavimmin siitä mitä alunperin arvelin, eli että katselet/vertailet kuvia jollain ohjelmalla, jonka värihallinta ei toimi tai on rikki.Ilari-L kirjoitti:Täytyy sanoa, etten itse näistä väriavaruuksista hirveästi ymmärrä. Sen tiedän että nettiin pitäisi olla aina sRGB ja sen olen aina laittanutkin. Nyt kun tänään käsittelin kuvia ja ajattelin laittaa näytille niin huomasin että värit on jpeg-kuvassa erilaiset kun käsitellyssä käsitellyssä RAW:ssa.
-
Sitä itsekin muistelen, että ei aivan osaa toistaa täyttä Adobe RGB:tä, mutta lähelle pääsee.
Ohjelma on Lightroom 4.1. Ja käyttis Windows 7 64bit. Kuvia tulostan tosi harvoin, eikä mulla edes omaa tulostinta ole.
Tosiaan kuvaan RAW:a ja kameran asetuksissa on valittuna Adobe RGB.
Mulle on sinällään ihan sama, missä väriavaruudessa kuvat on, kunhan ne näkyy netissä samallalailla kuin miten olen ne käsitellyt Lightroomissa. Lightroomin exportti tekee sRGB:n, mutta siinä vaiheessa värit muuttuu silmällä katsottuna.
Ohjelma on Lightroom 4.1. Ja käyttis Windows 7 64bit. Kuvia tulostan tosi harvoin, eikä mulla edes omaa tulostinta ole.
Tosiaan kuvaan RAW:a ja kameran asetuksissa on valittuna Adobe RGB.
Mulle on sinällään ihan sama, missä väriavaruudessa kuvat on, kunhan ne näkyy netissä samallalailla kuin miten olen ne käsitellyt Lightroomissa. Lightroomin exportti tekee sRGB:n, mutta siinä vaiheessa värit muuttuu silmällä katsottuna.
-
Väriavaruusasetus ei vaikuta RAW-kuvaan.Ilari-L kirjoitti:Tosiaan kuvaan RAW:a ja kameran asetuksissa on valittuna Adobe RGB.
Kyse ei edelleenkään vaikuta olevan väriavaruusmuunnoksessa tai Lightroomin exportissa, vaan siinä, että avaat ilmeisesti kuvan johonkin muuhun kuin Lightroomiin exportin jälkeen. Eli kuva on kyllä ehjä ja oikein, mutta kuvan katseluun käyttämäsi ohjelma on vajaa/viallinen/rikki/asetuksetpielessä.Ilari-L kirjoitti:Mulle on sinällään ihan sama, missä väriavaruudessa kuvat on, kunhan ne näkyy netissä samallalailla kuin miten olen ne käsitellyt Lightroomissa. Lightroomin exportti tekee sRGB:n, mutta siinä vaiheessa värit muuttuu silmällä katsottuna.
Tästä voit katsella toimivia ja toimimattomia ohjelmia sekä niiden mahdollisia omalaatuisia omituisuuksia:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12633824
Yhdellä kokeella meidän pitäisi saada selville, missä kohtaa vika on ja onko kyseessä ollenkaan vika. Uudessa Lightroomissa on Proof-ominaisuus. Proof-ominaisuuden pitäisi näyttää kuva sellaisena, kuin mitä sen väriavaruusmuunnoksen jälkeen näyttäisi. Prooffaa kuva sRGB:nä ja jos kuva muuttuu samalla tavalla kuin mitä olet nyt kuvaillut, niin sitten kyse on väriavaruusmuunnoksesta. Jos kuva ei muutu siten kuin kuvailit, niin kyse on viallisesta katseluohjelmasta.
Edit:
Kuvan alla pitäisi olla kohta "Soft Proofing", jonka päälle laittamisen jälkeen pitäisi tulla jotakin tämän suuntaista:
http://mansurovs.com/wp-content/uploads ... oofing.png
Varmista, että Profile-kohdassa on sRGB. Muunnokseen käytettävää algoritmiä voit vaihdella Perceptual ja Relative -napeista. Näin pystyt etukäteen tarkkailemaan, miltä kuva näyttää Exportin (sRGB-JPG) jälkeen.
Viimeksi muokannut kurg, Kesä 06, 2012 15 : 14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Aivan. Molemmat kuvat (Adobe RGB ja sRGB) näkyy Lightroomissa lähes samallalailla. Pieniä eroja edelleen on. Pieni ero on se, että sRGB:ssä punainen on vähän tummempi kuin toisessa, mutta ei iso ero.
Avasin ne kuvat Googlen Chrome -selaimeen, jossa niiden kuvien ero on paljon suurempi. Ja Chromehan ei vissiin osaa näyttää oikein kun siinä ei ole värienhallintaa.
Avasin ne kuvat Googlen Chrome -selaimeen, jossa niiden kuvien ero on paljon suurempi. Ja Chromehan ei vissiin osaa näyttää oikein kun siinä ei ole värienhallintaa.
-
Jos käynnistät Google Chromen parametrilla --enable-monitor-profile, niin sRGB-kuvat näkyvät Chromessa samalla tavalla kuin sRGB-kuvat Lightroomissa.
Edit:
Koska et maininnut suurempaa eroa Lightroomin ja värihallitsemattoman Google Chromen välillä, niin näyttösi profiilina on käyttöjärjestelmässä mitä todennäköisimmin lähellä sRGB:tä oleva profiili. Näyttösikin on tällöin luultavasti sRGB-tilassa.
Turvallisinta on pitää koko värihallinta mahdollisimman paljon sRGB-maailmassa, mutta jos haluat hyödyntää näyttösi suurempaa väriavaruutta, niin pistä käyttöjärjestelmän asetuksiin näytön mukana tullut AdobeRGB:tä lähempänä oleva profiili (tai vielä parempi tietysti jos näytön kalibrointi/profilointi on mahdollista, koska valmiit profiilit ovat aina enemmän tai vähemmän arvauksia) ja pistä näytön asetuksista AdobeRGB-tila päälle.
Edit:
Koska et maininnut suurempaa eroa Lightroomin ja värihallitsemattoman Google Chromen välillä, niin näyttösi profiilina on käyttöjärjestelmässä mitä todennäköisimmin lähellä sRGB:tä oleva profiili. Näyttösikin on tällöin luultavasti sRGB-tilassa.
Turvallisinta on pitää koko värihallinta mahdollisimman paljon sRGB-maailmassa, mutta jos haluat hyödyntää näyttösi suurempaa väriavaruutta, niin pistä käyttöjärjestelmän asetuksiin näytön mukana tullut AdobeRGB:tä lähempänä oleva profiili (tai vielä parempi tietysti jos näytön kalibrointi/profilointi on mahdollista, koska valmiit profiilit ovat aina enemmän tai vähemmän arvauksia) ja pistä näytön asetuksista AdobeRGB-tila päälle.
Viimeksi muokannut kurg, Kesä 06, 2012 15 : 25. Yhteensä muokattu 3 kertaa.