Miten hyvät värit kuviin?

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
Jare
Viestit: 474
Liittynyt: Tammi 11, 2003 17 : 15

Viesti Kirjoittaja Jare »

ppotka kirjoitti:Suoraan sanoen en enää ymmärrä mistä tällä keskustellaan.

1. Eihän värin määrittelyssä fysikaalisesti ei ole mitään epäselvää? Sitä kautta sen mittaamisessakaan ei pitäisi olla mitään epäselvää. Vai?

2. Ihmisen fysiologinen reagointi (retinassa) valon aallonpituuksille lienee myös varsin hyvin tunnettua.

3. Taide perustuu kaiketi pitkälle ihmisen psykofysiologiseen reagointiin eli kokemukseen mm. väreistä. Vai pitäiskö sanoa, että taide perustuu siihen, että ihmisyksilöiden psykofysiologinen kokemusmaailma on erilainen. Jos se ei olisi, kaikki elämykset voitaisiin standardoida. Silloin me emme koskaan yllättyisi, emme kokisi elämyksiä. Ja se olisi tylsää, ainakin minusta!

-p-
En usko, että 1 tai 2 kohdassa on mitään epäselvää. Sanoisin, että kolmas kohta on se, mikä tässä tuottaa eniten kommentteja. Ja sekin voidaan jakaa kahtia:
1. Voidaanko me puhua valokuvauksesta taiteenmuotona, jos meillä on kamera, joka tuottaa aina eksaktisti silmien näkemän värimaailman ja kuvaa ei muokata jälkikäteen?
2. Auttaako kuvankäsittelyn kautta oman taiteellisen näkemyksen esille tuonnissa, jos originaali on värien ja valkotasapainon puolesta lähempänä sitä, mitä näit omin silmin paikan päällä? Ja toisaalta saako tällaisella menettelyllä helpommin miellyttävämmät värit kuviin? Lisäksi myös se, että mikäli tämän kohdan ensimmäinen kysymys pitää paikkansa, niin voiko väritargettia hyödyntämällä saada paremman lähtökohdan kuvankäsittelyyn?
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

jaava kirjoitti:Palatakseni aiempaan kirjoitukseen kameran ICC-profiloinnista, niin ilmeisesti olisi mahdollista saada ICC-profiili pelkästään mittaamalla kameran spektrivasteet eri intensiteeteillä kapeakaistaisilla R, G ja B-valoilla.
No, oletetaan että sinulla on standardin mukaiset R-, G- ja B-valot. Miten saat puhtaan natriumkeltaisen kalibroitua? Kennon filtterit eivät ole monokromaattisia, eivätkä yleisesti ottaen minkään järkevän tilastollisen jakauman mukaisia aallonpituusläpäisyltään. Tyypillisiä käyriä löytyy kennovalmistajan sivulta. Tämän jälkeen voi miettiä vielä näkyvän violetin kalibrointia.


Jos puhutaan muusta kuin tuotekuvauksesta, niin "hyvien värien" saavuttamistilanteessa voi vaikkapa miettiä tilannetta joka on tässä edessäni. Pöydällä on kynttilä, ikkunassa on ledeillä tuotettuja "valkoisia" valoja, takaviistossa on vanhanmallinen hehkulamppu, ylläni on energiasäästölamppu. Millä kalibroinnilla tästä tilanteesta saa "oikeat" värit? Ja tietenkin "hyvät värit" ovat minun määritelmäni mukaan niin, että se kynttilän tunnelmallisuus tulee tässä esille.

Jokainen edellä mainituista valoista heijastuu pintojen suunnasta riippuen muuttaen pinnat eri värisiksi ja myös valot myös sekoittuvat toisiinsa. Totta kai kamera taltioi näkyvän värin ja valoisuuden, mutta onko se siltikään se mitä katsoja näkee. Muutanko kuitenkin aistimustani sen mukaan, minkä värisiksi tiedän / luulen tietäväni näiden huoneen pintojen värit?


Olen samaa mieltä, että kuva on "näkemys" ja hyvin olennaista siinä on se, että kuvaajan nähdessä kuvan viimein näytöllä, saa hän tehtyä siitä sellaisen printin, webbikuvan, julkaisukuvan tai jotain muuta, jossa hänen näytöllä näkemänsä toistuu siten, että se tyydyttää häntä. Värien toistuminen on välttämättömyys.

Mutta pahaa pelkään, että kameran tuottamassa kuvassa ei oikeastaan ole juurikaan merkitystä täydellisellä väritoistolla, koska sellaista ei juuri saada millään aikaan. Kuvaustilanteen ympäristötekijöiden pitäisi olla niin tarkkaan hallussa, että se saadaan käytännössä vain studiossa. Ja sitten lisäksi tulee juuri tämä ihmisen tulkinta mukaan.

Olennaista on minusta välittää riittävästi informaatiota sinne kuvankäsittelyvaiheeseen, jotta tilanteesta saadaan sellainen kuin halutaan. Jos kuvankäsittelyä ei haluta tehdä, ei kamera voi arvata millään sitä kuvaajan näkemystä, varsinkaan jos tilanteessa on tuntemattomia valonlähteitä.
jaava
Viestit: 2040
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaava »

olli RNo kirjoitti:, oletetaan että sinulla on standardin mukaiset R-, G- ja B-valot. Miten saat puhtaan natriumkeltaisen kalibroitua? Kennon filtterit eivät ole monokromaattisia, eivätkä yleisesti ottaen minkään järkevän tilastollisen jakauman mukaisia aallonpituusläpäisyltään. Tyypillisiä käyriä löytyy kennovalmistajan sivulta. Tämän jälkeen voi miettiä vielä näkyvän violetin kalibrointia.
Mitkä on "standardin mukaiset R-, G- ja B-valot"? Tuohonhan tarvitaan kapeakaistainen R-valo, jolla otetaan eri R-taajuuksilla kuvia, jotta saadaan kameran toistokäyrä. Sama koskee G- ja B-valojakin.
Jos tiedossa on toistokäyrien muoto ja herkkyys, riittää kun mittauksen suorittaa kullakin värillä yhdessä kapeassa taajuuspisteessä. Tähän saattaisi tällöin olla omiaan ihan perus LED-valonlähteet. Nehän ovat melkoisen kapeakaistaisia.

Nuo värit, jotka ovat RGB-värien ulkopuolella, mutta osa 390nm - 700nm spektriä, saadaan myös sekoittamalla, joten kameran vasteet voi laskea niille kun R-, G- ja B-vasteet on mitattu.
Samoin ne värit, jotka asettuu värikolmion, tai paremminkin hevosenkenkäkuvion reunojen sisäpuolelle, syntyvät sekoittamalla RG ja B värejä.

Tämä on siis minun taholta spekulointia, mutta tällaista se on uuden oppiminen minulla.
Jos puhutaan muusta kuin tuotekuvauksesta, niin "hyvien värien" saavuttamistilanteessa voi vaikkapa miettiä tilannetta joka on tässä edessäni. Pöydällä on kynttilä, ikkunassa on ledeillä tuotettuja "valkoisia" valoja, takaviistossa on vanhanmallinen hehkulamppu, ylläni on energiasäästölamppu. Millä kalibroinnilla tästä tilanteesta saa "oikeat" värit? Ja tietenkin "hyvät värit" ovat minun määritelmäni mukaan niin, että se kynttilän tunnelmallisuus tulee tässä esille.
Varmasti kuvaamassasi vaikeassa tilanteessa saadaan jonkin verran apua, vaikka nyt:
- kuvaamalla kussakin valossa erikseen ja yhdistämällä kuvat jälkikäsittelyssä
- Mittamalla värilämpötila kullekin käytetylle valolle
- Mittaamalla värikortilla vaste kullekin valolle
- Säätämällä lopuksi urakalla, polttamalla askin tupakkaa sekä ajamalla muksut pihalle

Mutta ei taida tänä päivänä olla, ainakaan kaupallista, tekniikka, joka tuon tilanteen käsittelisi huomaamattomasti.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

jaava kirjoitti:Mitkä on "standardin mukaiset R-, G- ja B-valot"? Tuohonhan tarvitaan kapeakaistainen R-valo, jolla otetaan eri R-taajuuksilla kuvia, jotta saadaan kameran toistokäyrä. Sama koskee G- ja B-valojakin.
Jos tiedossa on toistokäyrien muoto ja herkkyys, riittää kun mittauksen suorittaa kullakin värillä yhdessä kapeassa taajuuspisteessä. Tähän saattaisi tällöin olla omiaan ihan perus LED-valonlähteet. Nehän ovat melkoisen kapeakaistaisia.

Nuo värit, jotka ovat RGB-värien ulkopuolella, mutta osa 390nm - 700nm spektriä, saadaan myös sekoittamalla, joten kameran vasteet voi laskea niille kun R-, G- ja B-vasteet on mitattu.
Samoin ne värit, jotka asettuu värikolmion, tai paremminkin hevosenkenkäkuvion reunojen sisäpuolelle, syntyvät sekoittamalla RG ja B värejä.
Jos sinulla on kaksi monokromaattista (= yhden aallopituuden) valoa, vaikkapa joku vihreä ja ja joku punainen, ja "sekoitat" niitä, on sinulla valoa, jossa on kahta aallonpituutta, mutta ei edelleenkään sitä keltaisen aallonpituutta.

Kun viet tämän jonkun suodattimen läpi, mittaat näiden kahden aallonpituuden läpäisyä, mutta et edelleenkään keltaisen läpäisyä. Silmäkin saattaa tulkita tämän keltaiseksi, koska silmässäkin on pääasiassa kolmea eri värialuetta havaitsevia antureita. Samoin kamera saattaa tulkita valon keltaiseksi. Spektrometrilla näkee tilanteen oikeasti.

Se että keltainen on koodattu RGB-väriasteikossa joksikin R- ja G-arvon yhdistelmäksi, ei tarkoita sitä, että punaista ja vihreätä valoa yhdistämällä syntyisi uusi aallonpituus.

Mutta eroa tulee, kun meillä on ainetta, joka heijastaa erityisesti keltaista, koska se reagoi oikeaan keltaiseen aallonpituuteen. Pelkää harmaatasapainon tuijottaminen ei riitäkään, koska harmaan idea on heijastaa kaikkia värejä. Piikikkään värispektrin valo toistuu siitäkin ja mittaus voi luulla valoa hyväksi, mutta värikartan muut väripinnat voivatkin olla mitä sattuu. Koko spektri pitää mitata.

Toki jos tarkoitat tuolla "kapeakaistaisella R-valolla" jotain sellaista, jossa voidaan siis oikeasti tehdä eri aallonpituuksisia valoa koko punaisen ympäristössä, niin sitten puhumme samasta asiasta. Kolmella yksitaajuisella RGB-valolla mittausta ei voi tehdä luotettavasti.


Värisuodattimet tyypillisesti päästävät läpi tietyn aallonpituusalueen jakauman. Läpäisy voi käyttäytyä esimerkiksi jonkinlaisen kellokäyrän muotoisesti, keskellä on vaikkapa joku punainen ja sitten läpäisy vähenee sen molemmin puolin. Tyypillisesti tämä käyrä ei ole mikään erityisen säännöllinen. Jos mitataan kolmella suodattimella on käyrien oltava osin "päällekkäin", jotta saataisin niitä väliarvojakin arvioitua. Ja nyt kannattaa huomata, että puhutaan spektrin (=aallonpituuden) mittaamisesta, ei mistään värinsekoitusopista.

Violetti on siitä hankala, että kun kamerassa on R, G ja B -suodattimia, sijoittuu violetti aallonpituudeltaan sinne sinisen yläpuolelle. R ja G -suodattimista tulee hyvin vähän violettia läpi ja pelkän vahvan sinisen signaalin avulla on vaikea arvioida, miten saturoitunutta tai millä aallonpituudella valo on. Asiaa on helppo kokeilla kuvaamalla lupiininkukkia kesällä ja katsoa minkälaiseksi kamera arvaa värin. Varsin usein tuloksena on sininen, eikä kukan oikea violetti.


Jotta tuollainen kameran kalibrointimittaus olisi järkevä, olisi käytävä koko spektri läpi oikeasti aallonpituutta vaihtaen. Juuri noita suodattimien toistokäyriähän siinä yritetään mitata. Jos ne ja kameran Bayer-algoritmi sekä kameran ohjelmallinen toistokäyrä tiedettäisiin, niin mitään mitattavaahan ei olisi?

Ja itse asiassa tässä tullaan siihen hassuun kohtaan. Kyllä valmistaja on nuo mitannutkin, ei sitä JPEG:iä saada muuten aikaan. Usein vain värejä pyritään korjaamaan "hyviksi väreiksi" tai niitä toistokäyriä on käytettävissä useita (neutral, vivid, nature yms). Lisäksi homma pilataan tekemällä "automaattikorjauksia" ja puristamalla homma 8 bittiin.
Joskus HP:n edustaja kertoi, kuinka heidän kameroissaan vielä otettiin jokaisella kameralla erikseen kuvat noin 20:sta varivalosta ja tehtiin kameran sisäinen korjausmatriisi, jotta (halpa) kenno tuottaisi tasavärisiä ja -valoisia tuloksia, kun suodattimet vaihtelivat kennon eri kohdissakin.


Raw:iin ei tehdä vielä mitään värien muodostusta. Konvertterissa on sitten oma Bayer-algoritmi ja toistokäyrät. Jotkut valmistajien omat softat käyttävät tässä samoja menetelmiä kuin kamerassakin, mutta eivät sitten julkaise niitä esimerkiksi Adobelle. Joten Adobe joutuu tekemään omia tai sitten innokkaat bittiharrastajat alkavat kalibroida kameraansa.

Itse käytän sitä, mitä Adobe antaa käyttöön ja luotan omaan silmääni siitä, mitä kuvasta haluan tehdä. Ei se Adoben käyttämä ole niin pahasti pielessä, että oma kalbrointi jotenkin tuottaisi jotain parempaa. Varsikin kun hyvä kuvaaminen ja muun näyttö- ja tulostusketjun kalibrointi tuottaa paljon helpommin "hyvät värit".
jaava
Viestit: 2040
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaava »

Toki jos tarkoitat tuolla "kapeakaistaisella R-valolla" jotain sellaista, jossa voidaan siis oikeasti tehdä eri aallonpituuksisia valoa koko punaisen ympäristössä, niin sitten puhumme samasta asiasta. Kolmella yksitaajuisella RGB-valolla mittausta ei voi tehdä luotettavasti.
Juuri noin ajattelin asiaa. Tosin, jos tiedossa olisi tuo toistokäyrä, siis Bayer matriisi, kennojen ja A/D-muuntimen kokonaisuus, niin riittäisi kun mittaisi yhdellä kapeakaistaisella valolla kunkin kanavan, jolloin saisi sijoitettua toistokäyrän paikalleen. Tiedä sitten kuinka tarkan tuloksen tällä saisi. Varsinkin jos eniten muuttuva suure on "fotonikaivokohtainen".
Itse käytän sitä, mitä Adobe antaa käyttöön ja luotan omaan silmääni siitä, mitä kuvasta haluan tehdä. Ei se Adoben käyttämä ole niin pahasti pielessä, että oma kalbrointi jotenkin tuottaisi jotain parempaa. Varsikin kun hyvä kuvaaminen ja muun näyttö- ja tulostusketjun kalibrointi tuottaa paljon helpommin "hyvät värit".
Minulla kummitelee edelleen silmissä se kummallisuus, että Nikonin ja Canonin kennot (toistokäyrät) poikkeavat toisistaan silmin havaittavasti. Ilmeisesti lupiinit tuottaa näillä kameroilla eriväriset kukat, oli valaistus mikä tahansa.

Kiitos Olli R erityisen hyvistä ja asiallisista kommenteista. Olet selkeästi paneutunut asiaan syvällisesti.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

jaava kirjoitti:Minulla kummitelee edelleen silmissä se kummallisuus, että Nikonin ja Canonin kennot (toistokäyrät) poikkeavat toisistaan silmin havaittavasti.
Niissä on eri kenno (jolla eri valmistaja ja vielä vähän aikaa sitten jopa eri teknologia CCD/CMOS).

Kuitenkin uskoisin, että eniten vaikuttaa juuri se kameran sisäinen toistokäyrä (joka on myös käyttäjän ladattavissa) tai sitten RAW-konvertterin toistokäyrä (joka taas pitäisi olla softassa hallittavissa). Tuota käyrää voi melko hyvin verrata vaikka värillisestä mustavalkoiseen muutokseen, parametreja on vähintään yhtä paljon, varsinkin kun siihen ottaa mukaan bayer-muunnoksen.

Mutta mikä on sitten "oikea" toisto, on hyvä kysymys?
jaava
Viestit: 2040
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaava »

Luin suomalaisesta aviisista seuraavan näkemyksen (kirj. Antero Alku):

"Valkotasapainon korjaus korjaa suurimman osan (digikameran ed. jaava) värintoiston virheistä. Sen lisäksi on syytä korjata tuttujen värien toistuminen. Värikalibroinnissa mitataan siksi joukko tärkeitä värejä, ja mittauksista saaduilla tuloksilla korjataan värintoistoa, jotta nämä värit toistuvat oikein."

Eli liputetaan harmaakortin ja värikortin puolesta, kun halutaan hyvät värit.
Mutta mikä on sitten "oikea" toisto, on hyvä kysymys?
Kaksi vaihtoehtoa tulee päällimmäisinä mieleen "näkyvälle" valolle:
- sama toistokäyrä kuin ihmisen silmän tappisoluissa keskimäärin tai maksimissaan
- lineaarinen taajuus / fotonia / aikayksikkö vaste 390nm - 700nm väliltä

Kumpaankin on nykytekniikalla hankala päästä.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

jaava kirjoitti:
Mutta mikä on sitten "oikea" toisto, on hyvä kysymys?
Kaksi vaihtoehtoa tulee päällimmäisinä mieleen "näkyvälle" valolle:
- sama toistokäyrä .
.
.
.lätinää.
Viisi sivua tahkottu ja edes Ollin kysymystä ei ymmärretä...
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Jos ihminen korjaa "rennosti" katsoessaan valkoisen valkoiseksi riippumatta valon väristä, niin aika vaikea on sitä ihmissilmän "toistokäyrää" kyllä saada aikaan.

Tämä on jo sitten kaukana aiheesta, mutta minusta yksi huimimmista esimerkeistä ihmisaistien tekemästä muokkauksesta on tämä McGurk-efekti:

http://www.wimp.com/mcgurkeffect/

Pystyykö joku oikeasti tietoisesti vastustamaan tätä?
TheHatter
Viestit: 2069
Liittynyt: Maalis 27, 2009 9 : 21

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Vielä kun puhutaan niistä infrapunista ja ultravioleteista kameran profiloinnissa, niin pitää ottaa myös huomioon kameran ominaisuudet.

Aika hankala on tuollaista kuvaa korjata "oikeaksi" millään väritargetilla.
http://www.flickr.com/photos/joi/444921209
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

jaava kirjoitti: Vaikka "ihmisyksilöiden psykofysiologinen kokemusmaailma" olisi samanlainen, siitä ei voisi tehdä johtopäätöstä, että elämykset voisi standardoida. Vrt. esim. perhosen siipien havina Kiinassa...
Itse asiassa voidaan jo paljon pienemmällä oletuksella. Kokeita aiheesta on runsaasti. Esimerkiksi sinulle voitaisiin syöttää keksittyjä lapsuuden muistoja, jotka muuttuisivat sinun huijausta tajuamatta osaksi minuuttasi jopa niin, että myöhemmät tunnereaktiosi näihin muistoihin voitaisiin tietää etukäteen.

-p-
pekkapotka.com
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Jare kirjoitti: En usko, että 1 tai 2 kohdassa on mitään epäselvää. Sanoisin, että kolmas kohta on se, mikä tässä tuottaa eniten kommentteja. Ja sekin voidaan jakaa kahtia:
1. Voidaanko me puhua valokuvauksesta taiteenmuotona, jos meillä on kamera, joka tuottaa aina eksaktisti silmien näkemän värimaailman ja kuvaa ei muokata jälkikäteen?
2. Auttaako kuvankäsittelyn kautta oman taiteellisen näkemyksen esille tuonnissa, jos originaali on värien ja valkotasapainon puolesta lähempänä sitä, mitä näit omin silmin paikan päällä? Ja toisaalta saako tällaisella menettelyllä helpommin miellyttävämmät värit kuviin? Lisäksi myös se, että mikäli tämän kohdan ensimmäinen kysymys pitää paikkansa, niin voiko väritargettia hyödyntämällä saada paremman lähtökohdan kuvankäsittelyyn?
Tässä keskustelussa valokuvaus jää nyt kyllä niin pahasti mittausfetisismin jalkoihin, että hirvittää. Ja minua kun on joskus haukuttu jopa Suomen teknisimmäksi valokuvaajaksi...
Kohta 1: a) Meillä ei ole eksaktia silmää ja b) on olemassa paljon diakuvia, joita pidän taiteena. Diafilmihän on hyvä esimerkki yrityksestä tuottaa automaattisesti "silmän näkemä" muokkaamaton kuva. Ajatusvirheesi on luulossa, että kamera tuottaa kuvia kuvaajasta riippumatta.
Kohta 2: Oletko koskaan oikeasti ajatellut mistä valokuvauksessa on kysymys? Tai taiteessa? En ole koskaan käyttänyt väritargettia apuna valokuvauksessa, en studiossa, en missään. En ymmärrä mihin sitä tarvittaisiin, jos kameralle on profiili. Eksaktia profiilia tarvitaan vain ja ainoastaan yhdessä tilanteessa: on kopioitava tuotteen värit. Sitä olen kyllä tehnyt työksenikin hyvällä menestyksellä ja opettanut muitakin osaamaan. Asia koko kontekstissaan ei kuitenkaan rajoitu pelkkään kameraan ja menee tämän elvistelyn ulkopuolelle. Vapaassa valokuvauksessa (harrastuksessa/taiteessa/kuvankäsittelyssä) nykykameroilla riittää, että valkotasapaino on kuvaajan haluama. Kuvankäsittelyn lähtökohdaksi itselleni riittää lähes poikkeuksetta se kameran arpoma. Jos ei riitä, kannattaa jatkaa sitkeästi opiskelua. Tai lähteä myymään kuulakärkikyniä, tuotelupauksella, että jokaisesta ostajasta tulee shakespeare. Siinä kynässähän on viivan leveys aika hyvin vakioitu.

-p-
pekkapotka.com
jaava
Viestit: 2040
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaava »

ppotka kirjoitti:Tässä keskustelussa valokuvaus jää nyt kyllä niin pahasti mittausfetisismin jalkoihin, että hirvittää. Ja minua kun on joskus haukuttu jopa Suomen teknisimmäksi valokuvaajaksi...
Kohta 1: a) Meillä ei ole eksaktia silmää ja b) on olemassa paljon diakuvia, joita pidän taiteena. Diafilmihän on hyvä esimerkki yrityksestä tuottaa automaattisesti "silmän näkemä" muokkaamaton kuva.
Eikö peruslähtökohta ole monella tuo diafilmikuvaus digillä; pyritään suoraan lopputuotteeseen. Eikä se varmaankaan ole huonompi lähtökohta sitten jälkikäsittelyäkään ajatellen.
ppotka kirjoitti:Ajatusvirheesi on luulossa, että kamera tuottaa kuvia kuvaajasta riippumatta.
Tämä retoriikka ei taida edistää asiaa.
ppotka kirjoitti:Kohta 2: Oletko koskaan oikeasti ajatellut mistä valokuvauksessa on kysymys? Tai taiteessa?
Tuosta nyt vois tehdä aivan oman säikeen. Keskusteellaan vaan täällä hyvistä väreistä. Tosin minä en ole tämän säikeen aloittaja, mutta olen saanut jonkinlaisen keskustelun kannattelijan osa.
ppotka kirjoitti:Eksaktia profiilia tarvitaan vain ja ainoastaan yhdessä tilanteessa: on kopioitava tuotteen värit. Sitä olen kyllä tehnyt työksenikin hyvällä menestyksellä ja opettanut muitakin osaamaan. Asia koko kontekstissaan ei kuitenkaan rajoitu pelkkään kameraan ja menee tämän elvistelyn ulkopuolelle.
Olen ymmärtänyt ettei eksaktiin toistoon päästä millään ilveellä, parametreja ja tekniikan puutteita on liikaa.
Mikä sinusta tässä säikeessä on ollut elvistelyä?
ppotka kirjoitti:Vapaassa valokuvauksessa (harrastuksessa/taiteessa/kuvankäsittelyssä) nykykameroilla riittää, että valkotasapaino on kuvaajan haluama. Kuvankäsittelyn lähtökohdaksi itselleni riittää lähes poikkeuksetta se kameran arpoma.
Tässä on hyvä ja selkeästi ilmaistu oma mielipide. Ammattilaisen näkemys, joka varmasti painaa monessa vaakakupissa. Myös minun.
ppotka kirjoitti:Jos ei riitä, kannattaa jatkaa sitkeästi opiskelua. Tai lähteä myymään kuulakärkikyniä, tuotelupauksella, että jokaisesta ostajasta tulee shakespeare. Siinä kynässähän on viivan leveys aika hyvin vakioitu.
Tämä taas ikävää retoriikkaa, jonka toimivuutta ihmettelen. Ketä varten tämä on?

Anteeksi off topic, pakko oli keventää sydäntä.
Viimeksi muokannut jaava, Joulu 28, 2010 14 : 07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Minusta on hyvä jos viden sivun jälkeen ollaan lähtöviivalla. Asia ikäänkuin kypsyy hiljalleen seisahtuneisuuden tilaan ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
jaava
Viestit: 2040
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaava »

OskuK kirjoitti:Minusta on hyvä jos viden sivun jälkeen ollaan lähtöviivalla. Asia ikäänkuin kypsyy hiljalleen seisahtuneisuuden tilaan ;-)
Minusta tässä asiassa, nykytekniikoilla ja lujassa muutosnopeudessa, ei tulla saavuttamaan konsensusta muutamaan sukupolveen.
Ei se ole kuitenkaan syy lopettaa keskustelua. Päin vastoin.
jaava
Viestit: 2040
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaava »

Edellisissä viesteissä moni on ottanut esille aivojen tekemät tulkinnat eri aistiärsykkeistä ja sen kuinka ihminen voi olla vallan kykenemätön monissa tilanteissa.

Luulen ettei meillä ole mahdollisuutta ottaa aivojen osuutta kuvien värien tulkinnassa kovinkaan vahvasti/tarkasti huomioon. Se on aluetta jossa tekniikka ei voine paljon auttaa.

Violetin pään ongelma, kun kameran vaste sillä alueella on erilainen kuin ihmisen tappisoluissa, on vaikea korjata kameran vasteesta. Ei se kuitenkaan teknisesti mahdotonta ole.

Eli "hyvät värit" on aina osaltaan kiinni jostain muustakin kuin tekniikasta. Tekniikka voi siinä tosin auttaa. Eri ihmisiä eriasteisesti.

Hieman provoillen:
Vaikka värienhallinta ja profilointi on vielä lapsenkengissä amatöörien piirissä, niin todelliset ammattalilaiset alkavat jo luottamaan mm. tällaisiin tuotteisiin:
http://www.colorprofiling.com/
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

jaava kirjoitti: Eli "hyvät värit" on aina osaltaan kiinni jostain muustakin kuin tekniikasta. Tekniikka voi siinä tosin auttaa. Eri ihmisiä eri asteisesti.
Toivottavasti vastaisuudessakin hyvä valokuva on kuvaajan näkemys eikä jonkin automaatin.
Tuota näkemystä vain pitäisi kehittää...
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

jaava kirjoitti: Hieman provoillen:
Vaikka värienhallinta ja profilointi on vielä lapsenkengissä amatöörien piirissä, niin todelliset ammattalilaiset alkavat jo luottamaan mm. tällaisiin tuotteisiin:
http://www.colorprofiling.com/
Onhan tällä saitilla jopa ihan koko osio lajista, joten on näitä linkkejä nähty aijemminkin:
http://www.prepress.fi/index.php?id=45

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Aiemmin, Osku hyvä, aiemmin.

kapa
TheHatter
Viestit: 2069
Liittynyt: Maalis 27, 2009 9 : 21

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Vaan nyt kun ollaan noin pitkällä värienhallinnassa, nousee kysymykseksi, että onko se valokuva valmis kuva katsottaessa jostakin geneerisestä monitorista vai onko se kuva vasta painettuna siihen kirjaan tai vedostettuna paperille. Sellaisissa väreissä, mitkä kuvaaja hyväksyy.

Vai voiko kuvaaja saada hyvän omantunnon, jos ne kuvan värit näyttävät "oikeilta" siinä omassa monitorissa, on sitten katsojan vastuulla tietää, millaisia niiden värien "oikeasti" pitää olla muista näytöistä katsottaessa.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
Vastaa Viestiin