Mikähän kumma näytön/töllön asetus?
-
Mikähän kumma näytön/töllön asetus?
Mulla on tällanen 32" sonyn bravia HD ready taulutöllö näyttönä ollu muutaman vuoden ja on kalibroitu mukamas win7:n kalibrointi työkalulla jolla kaiketi saanee silmämääräisesti ihan kohtalaisen tuloksen.
Tässä töllössä vissiin on jokin kumma toiminto/asetus vai johtuuko se vaa omista silmistä tai jostain?
Eli kun kuvaa katsotaan valkoisella taustalla (eli siis kuva on avattu valkoiseen ikkunaan) niin kuva näyttää suoraan sanottuna p*skalta ja tummemmalta, heti kun kuva siirretään mustalle taustalle vaikka kuvat.fi sivulla ja katotaan kuvaa samassa koossa niin kuva näyttää tasan siltä kuin olen sen halunnutkin.
Kuvien katseluun käytän koneella FastStonea joka osaa näyttää profiilit yms yms.. oikein kun taas wintoosan kuvien katselu softa ei sitä osannut ja näytti kaikki kuvat hieman väärin..
Kaahlattu on myös töllön asetukset mutta en tiedä mikähän se olisi jos semmonen edes on..
Tässä töllössä vissiin on jokin kumma toiminto/asetus vai johtuuko se vaa omista silmistä tai jostain?
Eli kun kuvaa katsotaan valkoisella taustalla (eli siis kuva on avattu valkoiseen ikkunaan) niin kuva näyttää suoraan sanottuna p*skalta ja tummemmalta, heti kun kuva siirretään mustalle taustalle vaikka kuvat.fi sivulla ja katotaan kuvaa samassa koossa niin kuva näyttää tasan siltä kuin olen sen halunnutkin.
Kuvien katseluun käytän koneella FastStonea joka osaa näyttää profiilit yms yms.. oikein kun taas wintoosan kuvien katselu softa ei sitä osannut ja näytti kaikki kuvat hieman väärin..
Kaahlattu on myös töllön asetukset mutta en tiedä mikähän se olisi jos semmonen edes on..
-
Mieleen tuli ensimmäisenä silmien adaptoitumisen valkoiselle/mustalle taustalle.
Jos kuvan taustana on iso (näköä) hallitseva alue kirkasta valkoista, voisi kuvitella, että silmä(t) adaptoituu tuolle valkoiselle, jolloin itse kuva vaikuttaisi tummemmalta. Mustan taustan kanssa hieman samoin.. silmä(t) adaptoituu mustalle, jolloin kuvan värit ja valot suorastaan "hypähtää" esiin eli korostuu.
Jos kuvan taustana on iso (näköä) hallitseva alue kirkasta valkoista, voisi kuvitella, että silmä(t) adaptoituu tuolle valkoiselle, jolloin itse kuva vaikuttaisi tummemmalta. Mustan taustan kanssa hieman samoin.. silmä(t) adaptoituu mustalle, jolloin kuvan värit ja valot suorastaan "hypähtää" esiin eli korostuu.
-
Sama tuli ensimmäisenä itsellenikin mieleen, mutta tv:n tapauksessa joku asetus ei ole välttämättä täysin poissuljettu asia. Toisaalta kun jäin siihen ymmärrykseen, ettei tv:tä ole kalibroitu kunnolla, niin tuo efekti saattaa voimistua jos/kun ruutu on liian kirkas.Lukka kirjoitti:Mieleen tuli ensimmäisenä silmien adaptoitumisen valkoiselle/mustalle taustalle.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
-
Jep.. tuo olikin lähinnä sellainen hajatelma.. Todennäköisesti näköaisti ei adaptoidu kovinkaan rankasti kuvat.fi:n valkoinen/musta kuvien esitystilasta.Jare kirjoitti:Sama tuli ensimmäisenä itsellenikin mieleen, mutta tv:n tapauksessa joku asetus ei ole välttämättä täysin poissuljettu asia. Toisaalta kun jäin siihen ymmärrykseen, ettei tv:tä ole kalibroitu kunnolla, niin tuo efekti saattaa voimistua jos/kun ruutu on liian kirkas.
Taitaapi löytyä syyt siis muualta.
-
- Viesti:
Näköaisti itse asiassa on erittäin mukautuva ja harhauttava monitorilla katselussa. Itselläni on taipumus säätää jopa harmaata taustaa vasten vaistonvaraisesti liian tummia kuvia printtausta varten. Tarkistan aina printattavat kuvat monitorilla leveää valkoista kehystä vasten.Lukka kirjoitti:Jep.. tuo olikin lähinnä sellainen hajatelma.. Todennäköisesti näköaisti ei adaptoidu kovinkaan rankasti kuvat.fi:n valkoinen/musta kuvien esitystilasta.Jare kirjoitti:Sama tuli ensimmäisenä itsellenikin mieleen, mutta tv:n tapauksessa joku asetus ei ole välttämättä täysin poissuljettu asia. Toisaalta kun jäin siihen ymmärrykseen, ettei tv:tä ole kalibroitu kunnolla, niin tuo efekti saattaa voimistua jos/kun ruutu on liian kirkas.
Taitaapi löytyä syyt siis muualta.
Taustan vaikutus on helppo nähdä esim. Photoshopissa ottamalla kuvan taustaksi valkoisen, harmaan tai mustan.
Siitä, sääteleekö TV jotain taustalla automaattisesti en sitten tiedäkään mitään...
-p-
pekkapotka.com
-
Kaahlaisin tosiaan tuossa läpi tuon töllön asetukset mutta ei sielä mitään dynaamista kontrastia tahi muuta kummajaista ole, ihan löytyy perus kirkkaus, kontrasti, värikylläisyys, värilämpötila, terävyys ja sen semmoset sitten on taustavalo mutta sekin on manuaalisesti säädettävä joten ei vaikuttene.
Vähän samaan suuntaan oleva ominaisuus tulee ilmi kun katselee elokuvaa joka tulee tietokoneen DVD asemalta levyltä, niin kun ei ole kokoruutu vaan ylös ja alas jää mustat palkit, niin jos kyseessä ulkomaalainen pätkä ja tekstit niin silloin kuin tekstit näkyvät ruudussa niin kuva haalistuu siksi ajaksi kun tekstit näkyvät näytössä, tämä näkyy parhaiten kun nämä mustat palkit haalistuvat vähän.. mielenkiintonen.. oiskohan näytönohjaimen asetuksissa joku.. pitääpä tutkia.
EDIT: avasin yhen kuvan photoshop CS3:seen jossa tämä väri systeemi näkyy selväst, vaihdoin taustan harmaasta mustaksi niin kuvaan tuli just sellaset värit kun ite olen halunnut ja taas ku harmaaksi vaihto niin muuttu päin persusta :S
Olen ihmetellyt sitä kun LR3:sta siirtyy EDIT In valikon kautta fotariin muokkaamaan kuvaa niin säville käy just näin mutta kun kuva tallennetaan koneelle ja katsotaan FastStonella niin kuva on oikein o.O
Vähän samaan suuntaan oleva ominaisuus tulee ilmi kun katselee elokuvaa joka tulee tietokoneen DVD asemalta levyltä, niin kun ei ole kokoruutu vaan ylös ja alas jää mustat palkit, niin jos kyseessä ulkomaalainen pätkä ja tekstit niin silloin kuin tekstit näkyvät ruudussa niin kuva haalistuu siksi ajaksi kun tekstit näkyvät näytössä, tämä näkyy parhaiten kun nämä mustat palkit haalistuvat vähän.. mielenkiintonen.. oiskohan näytönohjaimen asetuksissa joku.. pitääpä tutkia.
EDIT: avasin yhen kuvan photoshop CS3:seen jossa tämä väri systeemi näkyy selväst, vaihdoin taustan harmaasta mustaksi niin kuvaan tuli just sellaset värit kun ite olen halunnut ja taas ku harmaaksi vaihto niin muuttu päin persusta :S
Olen ihmetellyt sitä kun LR3:sta siirtyy EDIT In valikon kautta fotariin muokkaamaan kuvaa niin säville käy just näin mutta kun kuva tallennetaan koneelle ja katsotaan FastStonella niin kuva on oikein o.O
-
Heh, ehkä sulla on tv:ssä joku vihreän napin kautta kontrolloitava eco-mode päällä ;)
En löytänyt mistään mainintaa, että tuo Faststone ymmärtäisi värinhallinnan päälle, joten epäilen että se sen paremmin näyttää värejä. Windows 7:n esikatselun pitäisi olla värihallittu, joten sen, Photoshopin ja Lightroomin pitäisi näyttää todellinen tilanne. Se voi tietysti olla ihan mitä sattuu, riippuen mitä olet valinnut näyttöprofiiliksi ja Photoshopin värinhallinta-asetuksiin. Tuohon mustan, harmaan tai valkoisen taustan vaikutukseen on vaikea ottaa sen enemmin kantaa. Ainakaan näkemättä tilannetta.
En löytänyt mistään mainintaa, että tuo Faststone ymmärtäisi värinhallinnan päälle, joten epäilen että se sen paremmin näyttää värejä. Windows 7:n esikatselun pitäisi olla värihallittu, joten sen, Photoshopin ja Lightroomin pitäisi näyttää todellinen tilanne. Se voi tietysti olla ihan mitä sattuu, riippuen mitä olet valinnut näyttöprofiiliksi ja Photoshopin värinhallinta-asetuksiin. Tuohon mustan, harmaan tai valkoisen taustan vaikutukseen on vaikea ottaa sen enemmin kantaa. Ainakaan näkemättä tilannetta.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
-
-
Televisostasi puuttuu toimiva ns. mustatason lukitus, ja se säätää ulkopuolelta tai oheislaitteista tulevien signaalien valoisuuden sen keskiarvon mukaan, eikä pidä videosignaalin mustatasoa vakiona niinkuin pitäisi. On erittäin yleinen "tauti" ainakin vanhemmissa TV-issä RGB-liitäntää käytettäessä.
-
-
-
-
niin.. no sen voi skipata halutessaan tai jatkaa tai jotain..Diuuh kirjoitti:mulle oli todellakin yllätys että Win 7 Professional, control panelista löytyi semmonen ku näytön kalibrointi. testasi, siis alotin kalibrointia, tosin cancel siinä vaiheessa kun tuli nappi skip display brightness setting. huh.
kalibrointiin muuten käytän Spyder 3 Elite 4.0.2.
ei oo edelleenkää mitää kalibrointi laitetta..