TFT-näytön kalibrointivihjeitä?

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
mitts

TFT-näytön kalibrointivihjeitä?

Viesti Kirjoittaja mitts »

(Äh, tuli oikosulku noiden lyhenteiden kanssa, TFT:hän siinä PC:ssä on, katsotaan nappaisiko nyt kun kysymyksessä hieman järkeä :-)

Minulla on erinäisistä syistä kannettava kuvankäsittelyvehkeenä (F-S Amilo 7600 2200+, 15 tuuman näyttö, XP). Olen yrittänyt saada näytön kalibroitua, mm soveltaen Timo Autiokarin ohjeita, mutta aika lailla hankalaa on :-).

Olisin muutamaan juttuun kysynyt vinkkiä (ulkoiseen putkeen vaihto ei ole oikein mahdollista):
- F-S:ssä ei ole kontrastinsäätöön kovonappulaa eli mites ton mustan kohdalleen säätämistä voisi parantaa? Nyt ainoa mitä olen keksinyt on toi "kovo"kirkkaus ja heti kun sitä säätää niin näyttö alkaa harmaantua eli siinä näyttäisi olevan ainoa mahdollinen asento "max kirkkaus"?
- mikäköhön olisi tollaisen TFT-näytön "luonnollinen" gamma, nyt kun olen yrittänyt säätää 2.5:sta niin noilla Timon "gammakuvilla" laatu näyttäisi parantuvan koko ajan kun mennään 2.0:sta kohti 2.5 mutta "täydelliseksi" en vielä ole saanut, pitäisikö kokeilla vielä korkeampia arvoja?
- F-S:n ylläpito ei ole osanut/halunnut mailata noita fosforiarvoja, olisiko ehdottaa hyvää arvausta?
- kaiken kaikkiaan näyttää että mulle jää aina näyttöön hieman ruskea sävy, ehdotuksia mistä voisi löytyä systemaattinen virhe?

avusta kiitollinen
Håkan Mitts
Olympus E-M1 ja Olympus E-M1 mk ii
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Wilsku

Viesti Kirjoittaja Wilsku »

Minullakin on kannettava näissä kuvahommissa.
Justiin nyt rupes kiinnostamaan näytön kalibrointi ja kaikki muut värihommelit, että saisi sellasia kuvia ifiltä mitä haluaisi.
Pistäppä viestiä miten oot sen näytön saanu säätöihin.
...Kyllähän kannettavaan ulkoisen näytön tietysti saisi....
juukeli

Viesti Kirjoittaja juukeli »

Mulla on TFT -näyttö, ja ihan oletusasetuksilla olen saanut uskomattoman hyvin näytön kuvaa vastaavia kuvia ifiltä.
Autiokari
Viesti:

Re: TFT-näytön kalibrointivihjeitä?

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

Terve mitts,

minäkin haluaisin tietää millä lattanäyttöjä voisi kalibroida kunnolla.

CRT:n kalibrointi on helppoa koska ne kaikki toimivat teknisesti samoin niin että samaa kalibroinitohjelmaa ja samaa kalibrointiohjetta noudattaen voi kalibroida minkä tahansa CRT naytön. Ynnä että CRT:n kalibrointiin liittyvät säädöt ovat teknisesti helppoja, siis joko kanavakohtaisen vahvistuksen säädön tahi kanavakohtaisen 0-pisteen säädön tahi 1 dimensioisen katso-ylös-taulun (look-up-table) avulla hallittavia. Ynnä että CRT:n gamut (jonka määrää siis fosforisetti) on erittäin vakiintunut, se on nimeltään Trinitron tai P-22 (ne ovat käytännössä keskenään aivan samat).

Lattanäyttöjen kalibroitiin tarvittaisiin varsin monipuolinen apuohjelma ja säätöjä ei saada voimaan teknisesti helposti, eikä niissä ole säätövaraakaan siten kuin CRT monitoriesa on. Käytännössä tarvittaisiin 3-D katso-ylös-tauluun perustuva ICC profiili ja tämä sitten aiheuttaisi hillitöntä viivettä näytölle kun joka ikinen frame pitäisi ICC profiilimuuntaa.
- F-S:ssä ei ole kontrastinsäätöön kovonappulaa eli mites ton mustan kohdalleen säätämistä voisi parantaa?
Eipä siinä taida olla muuta tehtävissä kuin pystyttää valoa läpäisemättömästä kankaasta tehty teltta ja näplätä sitä kannettavaa sen alla.
- mikäköhön olisi tollaisen TFT-näytön "luonnollinen" gamma
Niiden siirtofunktio ei ole gamma vaan huonolla käsialalla kirjoitetun s kirjaimen muotoinen.
-- F-S:n ylläpito ei ole osanut/halunnut mailata noita fosforiarvoja, olisiko ehdottaa hyvää arvausta?

Niissä ei myöskään ole fosforeita vaan RGB filtterit joiden alla nestekiteitä joita käännellään sähkökentän avulla, kiteet taittavat valoa eri tavoin riippuen niiden asennosta joten TFT yms nestekidenäyttöjen gamut on hitusen erikoinen siinä mielessä että se pullstelee ja kutistuu riippuen luminanssista (jota siis kiteen asennon ensisijassa on tarkoitus säätää).
-- aiken kaikkiaan näyttää että mulle jää aina näyttöön hieman ruskea sävy, ehdotuksia mistä voisi löytyä systemaattinen virhe?
No, ruskea sävy on paljon miellyttävämpi kuin se metallin sininen joka niissä usein on!

Timo
Timo Autiokari http://www.aim-dtp.net
haili
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haili »

Jos joku tarvitsee targeteja monitorin kalibrointiin niin http://www.werbefoto.at/d_base/calibration.htm nettisivulta löytynee hyvä valikoima.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Onkos teistä kukaan kokeillut sitä ilmaista Hex2Bit -kalibrointisoftaa, jonka pitäisi käydä littunäytöillekin?
http://www.hex2bit.com/products/product_mcw.asp

Johan oli Werbefotossa melkoinen linkkikokoelma monitorin kalibrointeihin !
Vastaa Viestiin