Photoshoppiin lisää väriprofiileja?

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
veshut

Viesti Kirjoittaja veshut »

Olen ymmärtänyt että kuvankäsittelyohjelmassa tulee käyttää samaa väriprofiilia kuin printterissä jolla kuva tulostetaan. Miten Photoshop 5:een lisätään eri printtereiden profiileja? Profiles-valikosta löytyy useita Epsonin profiileja, mutta itselläni on uudehko Canonin phototulostin. En löytänyt printterin ajuri-CD:ltäkään mitään viittausta aiheeseen. Mitä tehdä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
pienid

Viesti Kirjoittaja pienid »

Jos printterisi asennus-CD:llä ei ole profiileja, etsi valmistaja www-sivuilta. Jos sieltäkään ei löydy, sellaisen voi aina tehdä, mutta se maksaa. Hinta on halvan tulostimen hintaan verrattuna aika kova, 200-300 euroa.

En ole aivan varma ymmärsinkö oikein, mitä tarkoitit samalla profiililla ohjelmassa ja printterissä. Ohjelma ja koko systeemi tarvitsevat itse asiassa kolme eri profiilia, jos aiot printata käyttäen värinhallintaa. 1.Monitori pitää kalibroida ja profiloida, jotta näet värit oiken. 2.Photoshopissa pitää valita joku työtilaprofiili, esim. Adobe RGB tai ColorMatch RGB, jotta työstettävä kuva on "mitta-asteikolla". 3.Lisäksi tarvitaan printteriprofiili, johon kuva muunnetaan tulostusta varten.

Photoshop 5 on siitä ongelmallinen versio, että ns. tulostusjäljen simulointi ruudulla on siinä huomattavasti vaikeampaa kuin esim. Photoshop 6:ssa. Tutustu tunnetun värigurun Bruce Fraserin kirjoituksiin aiheesta osoitteessa http://www.creativepro.com/author/home/40.html . Jutussa nimeltä – Out of Gamut: The Proof is on your Monitor – Fraser käsittelee Photoshop 5:ssa tapahtuvaa tulostusjäljen simulointia. Fraser muuten vierailee Hesassa maaliskuun lopulla. Katso http://www.grafant.fi
veshut

Viesti Kirjoittaja veshut »

Olin vastikään kuuntelemassa toista PS-gurua Thomas Holmia Eduforumin kuvankäsittelyseminaarissa ja siellä rahikaiselle selkisi väriprofiileiden keskeinen merkitys onnistuneessa lopputuloksessa.

Kiitos yllä olevista vinkeistä, homma alkaa pikkuhiljaa selvitä...
Vastaa Viestiin