kaksi näyttöä ja kaksi eri värimaailmaa?
-
- Viesti:
kaksi näyttöä ja kaksi eri värimaailmaa?
katsotaan osaako joku auttaa.. elikkä osti spyder 4 pro kalibrointi raudan ja laitoin näytöt "kuntoon". minulla on kaksi näyttöä dellin u2711 ja imac vuodelta 2011. vedin molenmilla ojelmat läpi ja pum. eri värimaailmat?? laitoin dellin värit itse silmämääräisesti, säädin R G B värit 18% harmaakorttia käyttäen ja tulos oli sama kuin imac. olen pihalla kun lintulauta kun dellin värit on paaljon vihreemmät. mikä neuvoksi?
-
Vaikka profiileja on tehty kaksi, käsitteleekö kone molempia näyttöjä yhtenä? PC-puolelle löytyy Gretagin Display profile MFC -softa, jolla voi kätevästi seurata ja hallita, mitä profiilia mikäkin ruutu käyttää.
Olen havainnut, ettei vinkkaria paljoa värien hallinta kiinnosta. Esimerkiksi telakointiasemasta irroitus tai siihen kiinnitys vaihtaa kannettavan kaikki värit saman tien. Ulkopuoliset tykit sun muut aiheuttavat samoja ongelmia. Onneksi tuo mainitsemani ohjelmanpätkä auttaa em. tilanteissa.
Olen havainnut, ettei vinkkaria paljoa värien hallinta kiinnosta. Esimerkiksi telakointiasemasta irroitus tai siihen kiinnitys vaihtaa kannettavan kaikki värit saman tien. Ulkopuoliset tykit sun muut aiheuttavat samoja ongelmia. Onneksi tuo mainitsemani ohjelmanpätkä auttaa em. tilanteissa.
-
-
- Viesti:
Olen ymmärtäny et käyttää. Mutta eikö värit silti pitäisi olla samat?Vaikka profiileja on tehty kaksi, käsitteleekö kone molempia näyttöjä yhtenä? PC-puolelle löytyy Gretagin Display profile MFC -softa, jolla voi kätevästi seurata ja hallita, mitä profiilia mikäkin ruutu käyttää.
Muuten 10 eri näytössä olisi eri värit ja kalibrointi tuntuisi hölmöltä? Miten kalibrointi silmillä? Eli tarkat väripaletit ja kuva koneelle ja säätämään?
-
-
- Viesti:
on oma profiili mutta sävyt eri. eli jos 2 näyttöä ja 2 eri sävymaailmaa niin mikä on oikea? ja jos muissa koneissa on vielä omat jutut nii mikä väri on oikea. mulla on tulosteita mitkä on tulostettu "värihallitusti" niin macin näyttö on "oikea" väriltään. yleensä puhutaan näytön kalibroinnista, ja kuinka tärkeää se on niin ajatellaan jos 20 näyttöä laitetaan riviin niin eikö kaikissa pitäisi olla suht sama väri. jos on kalibroitu samalla raudalla.. ja jos noissa on muuttuvia tekijöitä niin aika hankalaksi menee.Tämä voi olla nyt todella tyhmä kysymys, mutta eikös molemmille ole oma profiili joka pitää datacolorin valikosta vaihtaa? Eli yhtäaikainen vertaileminen on vaikeaa? en ole ajatellut asiaa vaikka läppärissä on välillä isompi näyttö kiinni jolle on oma profiilinsa.
-
Sielä Windovsin control panelista color managenent ja valitaan profiilit mitä mikäkin laite käyttää...
tuollakin jotain häöpinää asiasta, en jaksa lukea.
https://forums.adobe.com/thread/822469?tstart=0
tuollakin jotain häöpinää asiasta, en jaksa lukea.
https://forums.adobe.com/thread/822469?tstart=0
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
-
Ok. Näin minäkin olen ajatellut. Olen ymmärtänyt, että se on kalibroinnin idea. Itsellä noissa vaihtelee enemmän kirkkaus ja kontrasti kuin sävyt. Toisaalta molemmat on kohtuullisen p##koja näyttöjä. Vertailu on siksikin vaikeaa. Täytyiskin kokeilla säätää kuva eri näytöillä samanlaiseksi ja tulostaa ihan testimielessä.loratsu kirjoitti:on oma profiili mutta sävyt eri. eli jos 2 näyttöä ja 2 eri sävymaailmaa niin mikä on oikea? ja jos muissa koneissa on vielä omat jutut nii mikä väri on oikea. mulla on tulosteita mitkä on tulostettu "värihallitusti" niin macin näyttö on "oikea" väriltään. yleensä puhutaan näytön kalibroinnista, ja kuinka tärkeää se on niin ajatellaan jos 20 näyttöä laitetaan riviin niin eikö kaikissa pitäisi olla suht sama väri. jos on kalibroitu samalla raudalla.. ja jos noissa on muuttuvia tekijöitä niin aika hankalaksi menee.Tämä voi olla nyt todella tyhmä kysymys, mutta eikös molemmille ole oma profiili joka pitää datacolorin valikosta vaihtaa? Eli yhtäaikainen vertaileminen on vaikeaa? en ole ajatellut asiaa vaikka läppärissä on välillä isompi näyttö kiinni jolle on oma profiilinsa.
-
- Viesti:
tuon huomasin myös itse kun kokeilin monesti, vaati myös muuttamaan valosuusastetta huomattavasti joka kerralla. arvostus ainakin tähän laitteeseen tipahti aikalailla.. mikä kalibrointi laite olisi hyvä? voi heittää vinkkejä.Spyderin tuotteilla mittaustulos on aina eri, peräjälkeen mitatuissa tuloksissa on heittoa vaikka kuinka, X-riten mittareilla pääsee paljon parempaan tulokseen, eikä peräkkäiset mittaukset heitä.
-
Enpä huomannut tuota itse. Todennäköisin selitys on meikäläisen puusilmät. Mielenkiintoisia ilmiöitä. Nyt on monenlaista kokeilua tiedossa jahka lomalta palaan.JuhaM kirjoitti:Spyderin tuotteilla mittaustulos on aina eri, peräjälkeen mitatuissa tuloksissa on heittoa vaikka kuinka, X-riten mittareilla pääsee paljon parempaan tulokseen, eikä peräkkäiset mittaukset heitä.
Tarkoititko muuten, että mittauksen arvot olivat erit vai eri profiilien välillä oli silmin havaittava ero?
-
- Viesti:
En minäkään, mutta käytän kalibrointiin Eizo ColorEdgen omaa ohjelmaa johon Spyder4 on kytketty.kapa21 kirjoitti:Enpä huomannut tuota itse. Todennäköisin selitys on meikäläisen puusilmät. Mielenkiintoisia ilmiöitä. Nyt on monenlaista kokeilua tiedossa jahka lomalta palaan.JuhaM kirjoitti:Spyderin tuotteilla mittaustulos on aina eri, peräjälkeen mitatuissa tuloksissa on heittoa vaikka kuinka, X-riten mittareilla pääsee paljon parempaan tulokseen, eikä peräkkäiset mittaukset heitä.
Tarkoititko muuten, että mittauksen arvot olivat erit vai eri profiilien välillä oli silmin havaittava ero?
Gretac EyeOne2 oli surkee esitys Spyderiin verrattuna.
-
Eikös se ole vähän niinkuin sekä että, jos mittausarvot heittävät on myös nähtävä lopputulos erilainen.kapa21 kirjoitti:Enpä huomannut tuota itse. Todennäköisin selitys on meikäläisen puusilmät. Mielenkiintoisia ilmiöitä. Nyt on monenlaista kokeilua tiedossa jahka lomalta palaan.JuhaM kirjoitti:Spyderin tuotteilla mittaustulos on aina eri, peräjälkeen mitatuissa tuloksissa on heittoa vaikka kuinka, X-riten mittareilla pääsee paljon parempaan tulokseen, eikä peräkkäiset mittaukset heitä.