Ajattelin kokeilla tilata vedoksia Fotonetista, koska olen erinäisistä syistä petttynyt edelliseen kuvatoimittajaan. Latasin sen profiilin ja käytin sitä Lightroomin soft proof -toiminnassa. Siinä näyttää olevan sellainen ongelma, että punaiset värit eivät toistu kunnolla (gamut warning). Punaisten dieselveturien ollessa kohteena ongelma on vakava.
Jos säädän saturaatiota yleisesti, kuva menee melkein mustavalkoiseksi ennen kuin varoitukset katoavat. Jos taas säädän punaisten saturaatiota, veturit muuttuvat hailakan punaharmaiksi ja varoitukset eivät täysin katoa säädöllä 100, mikä on maksimi. Jos en piittaa asiasta, niin arvatenkin sävyt katoavat veturien kyljestä. Kokemuksesta tiedän, että jokainen valokuvavalmistaja pystyy paljon parempaan punaiseen kuin tuo profiili näyttää. Miten minun pitäisi toimia? Käytänkö kenties profiilia jotenkin väärin?
Miten säädän värit tulostusta varten?
-
- Viestit: 4482
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
-
- Viestit: 381
- Liittynyt: Helmi 10, 2004 20 : 43
Gamut-varoitus on aikalailla epätarkka mittari. :) Jos kuva näyttää (perceptual) esikatselussa hyvältä niin itse tilaisin ensin pienet koekuvat.
Pikalöydös asiasta enklanniksi: http://www.luminous-landscape.com/forum ... ic=75174.0
Pikalöydös asiasta enklanniksi: http://www.luminous-landscape.com/forum ... ic=75174.0
-
- Viestit: 474
- Liittynyt: Tammi 11, 2003 17 : 15
Jos kyse on raakakuvista, niin LR:n softproof näyttää gamut warningin todennäköisesti Melissa RGB:hen perustuen, joka vastaa laajuudeltaan ProPhoto RGB:tä. Kun sitä sitten softproofaa jotain tulostusprofiilia, joka on todennäköisesti vielä sRGB:täkin suppeampi, niin gamut warning on aikalailla satavarma asia, riippuen kuvan värimaailmasta ja siitä paljon olet säätänyt kuvaan saturaatiota jne.
LR:n raakakuvien tapauksessa kannattaa värien visuaalisessa sammumisessa ottaa huomioon myös näytön toistokyky. Luonnollisesti wide gamut näytöillä (~AdobeRGB) värikkäissä kuvissa muutokset on paljon voimakkaampia kun softproof klikataan päälle. Gamut warning ei kuitenkaan riipu näytön toistokyvystä, vaan se näytetään aina suhteessa kuvan väriavaruuteen.
Gamut warning kertoo käytännössä mitkä värit mäpätään määritellyllä rendering intentillä (relative/perceptual/...) automaattisesti kohdeavaruuteen. Jos näytöllä näkyvä softproof ei visuaalisesti miellytä niiden sävyjen osalta, niin voi joko kokeilla rendering intentin muuttamista tai kuvan säätämistä käsin. Fotonetin tapauksessa käytännössä jälkimmäinen, koska nykyään ohjeistus on toimittaa kuvat sRGB:nä, eli rendering intentiin ei voi vaikuttaa. Käsin tuunatessa helpoin tapa on kokeilla muuttaa ongelmallisen värialueen saturaatiota tai hue:ta.
Muistan että en ole itsekään ollut aina kovin tyytyväinen Fotonetin värintoistoon voimakkaissa punaisen sävyissä. Tulosteissa ne kumminkin näyttää aina paljon paremmilta kuin softproofissa.
Edit: Mielestäni softproofin ykkösprioriteetti on siis kuvan visuaalinen arvio, ja vasta mikäli siihen ei ole tyytyväinen, niin ongelmanratkaisussa gamut warningin antama informaatio voi olla hyödyllistä.
LR:n raakakuvien tapauksessa kannattaa värien visuaalisessa sammumisessa ottaa huomioon myös näytön toistokyky. Luonnollisesti wide gamut näytöillä (~AdobeRGB) värikkäissä kuvissa muutokset on paljon voimakkaampia kun softproof klikataan päälle. Gamut warning ei kuitenkaan riipu näytön toistokyvystä, vaan se näytetään aina suhteessa kuvan väriavaruuteen.
Gamut warning kertoo käytännössä mitkä värit mäpätään määritellyllä rendering intentillä (relative/perceptual/...) automaattisesti kohdeavaruuteen. Jos näytöllä näkyvä softproof ei visuaalisesti miellytä niiden sävyjen osalta, niin voi joko kokeilla rendering intentin muuttamista tai kuvan säätämistä käsin. Fotonetin tapauksessa käytännössä jälkimmäinen, koska nykyään ohjeistus on toimittaa kuvat sRGB:nä, eli rendering intentiin ei voi vaikuttaa. Käsin tuunatessa helpoin tapa on kokeilla muuttaa ongelmallisen värialueen saturaatiota tai hue:ta.
Muistan että en ole itsekään ollut aina kovin tyytyväinen Fotonetin värintoistoon voimakkaissa punaisen sävyissä. Tulosteissa ne kumminkin näyttää aina paljon paremmilta kuin softproofissa.
Edit: Mielestäni softproofin ykkösprioriteetti on siis kuvan visuaalinen arvio, ja vasta mikäli siihen ei ole tyytyväinen, niin ongelmanratkaisussa gamut warningin antama informaatio voi olla hyödyllistä.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II