Näyttö: Eizo ColorEdge CG 241W
Ohjelma: Color Navigator
Kalibrointilaite: Spyder 4Pro
Tarkkailuvalo: Just Color-Match Duo
Vertailu:Pantone Color Bridge Coated ja originaalit
http://www.fimeko.fi/just_color_match_duo
Ruudun olen kalibroinut 6500 kelviniin 2.2 gammalla, gray balanced.
Ongelmana on se että vaikka miten kalibroin niin ruudussa kuva näyttää keltaisemmalta kuin rgb/cmyk arvot antaisivat olettaa.
Kun olen säätänyt kuvan ja vertaan pintaoriginaalia (vanha valokuva jossa tasainen vaalean rusehtava paspis) pantonen karttaan ja fotarin väriarvoihin niin ne natsaavat paikoilleen. Kuva ruudussa on kuitenkin keltaisempi.
Photarin proof-color ei muuta asiaa.
Eli jos vaikka teen fotarissa tasaisen pohjan jolle annan pantone-arvot ja vertaan kuvaa pantone karttaan tarkkailuvalon alla niin taas kellertää.
Olisiko kellään tähän jotain neuvoa?
Näytön kalibroinnin onnistumisen varmistus
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: Kesä 28, 2012 10 : 40
-
- Viestit: 474
- Liittynyt: Tammi 11, 2003 17 : 15
Re: Näytön kalibroinnin onnistumisen varmistus
Siis olet mätsännyt valokaapissa pintaoriginaalin sävyn pantoneviuhkasta ja kyseinen pantoneväri ei näytä samalta näytöllä? RGB ja CMYK värit on laite-/profiiliriippuvaisia, ja ne pantonen euro coated karttaan painetut prosentit on muistaakseni aproksimaatioita standardiin Fogra39 väriavaruuteen, joten kai käytät sitä kuvalle ja/tai softproofaukseen? Onhan myös "simulate paper color" päällä?X-caliber kirjoitti:Ongelmana on se että vaikka miten kalibroin niin ruudussa kuva näyttää keltaisemmalta kuin rgb/cmyk arvot antaisivat olettaa.
Kun olen säätänyt kuvan ja vertaan pintaoriginaalia (vanha valokuva jossa tasainen vaalean rusehtava paspis) pantonen karttaan ja fotarin väriarvoihin niin ne natsaavat paikoilleen. Kuva ruudussa on kuitenkin keltaisempi.
Photarin proof-color ei muuta asiaa.
Eli jos vaikka teen fotarissa tasaisen pohjan jolle annan pantone-arvot ja vertaan kuvaa pantone karttaan tarkkailuvalon alla niin taas kellertää.
Olisiko kellään tähän jotain neuvoa?
Toisaalta pantonen kanssa sillä näytön toistamalla värillä ei pitäisi olla juurikaan väliä, vaan jos materiaali tehdään painoon oikein, niin lopputuloksen pitäisi olla melko lähellä sitä pantoneviuhkan väriä. Riippuen siitä painetaanko se spotti- vai prosessivärinä...
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II