Moi,
(Sivuhuomio: muutimme joku aika sitten länsi-Espoosta etelä-Vantaalle ja seurauksena oli, että satunnainen tähtien katselu vaikeutui kun Helsingin valot ovat nyt pääkatselusuunnassa. Korvaukseksi saimme kuitenkin Helsinki-Vantaan, joka on nyt mukavan lähellä satunnaista lentokoneiden bongailua / kuvailua ajatellen :)
Laitetaanpa kuvauspaikkoja oikein kartalle:
Lemminkäisen kallioksi kutsuttu paikka lienee jotakuinkin tuossa:
http://www.mapquest.com/maps/map.adp?la ... 994&zoom=6
(Jos linkki jossain vaiheessa lakkaa toimimasta, niin siitä saa ainakin nuo koordinaatit.)
Uuden kiitotien puolivälissä, länsipuolella (yllätys :), on myös aika kiva paikka:
http://www.mapquest.com/maps/map.adp?la ... 163&zoom=6
Kummallisesti suljetun asfaltoidun alueen (näyttää pysäköintialueelta, mutta koska suljettu, sen käyttötarkoitus ei oikein avaudu) pohjoispuolella rinteen päällä on aivan kentän aidan vieressä kivenjärkäle, jonka päältä on aika mukava näkymä uudelle kiitotielle. Blue 1:n pienet AVROt ovat tuossa kohti jo aika korkealla, mutta A320:t irtoavat kiitotiestä juuri noilla main. MD-11 on vielä maassa kiinni. Noiden isompien koneiden jyly on aika mahtava noilla main. Tuosta on lisäksi hauska katsella, kun Finnairin kaukoidän koneet tekevät laajan majesteettisen kaaren myötäpäivään ja lähtevät sitten pohjoista/koillista kohti. Näin siis ainakin 2.4.2005 kello noin 17-18 (Tokio, Shanghai, Peking).
Kolmas paikka on tuossa Tikkurilantien ja Katriinantien risteyksessä, tarkemmin risteyksen koillisneljännyksessä, jossa pystyy kiipeämään kallion päälle:
http://www.mapquest.com/maps/map.adp?la ... 893&zoom=6
Siinä kohdassa MD-11 on vielä aika alhaalla ja sen katselu niska kenossa on melkoisen juhlallista.
(Paikka on muuten yöllä aika magee kun siniset, vihreät, keltaiset (?) yms. kiitotien valot etääntyvät valojuovina koilliseen.)
Vähän hämäräksi jäi, mitä paikkaa wilho tarkoitat tällä:
wilho kirjoitti:Saman kiitoradan "länsipäässä" on oikeastaan parempi paikka. Autolla pääsee ihan viereen. Auton voi jättää postin lajittelukeskuksen pihalle, jos ei kadunvarteen halua pysäköidä.
Täällä pääsee ihan kiitoradan päätyyn niin lähelle, että tukea kuviin voi ottaa laskeutumisvaloista. Täällä on usein näkynyt valokuvaajia.
Kiitoradan läheisyys on niin käsinkosketeltava, että usein vaistomaisesti menee kumaraan koneen laskeutuessa ylitse. Jos vuorossa on hiukankin isompi kone, niin siitä aiheutuva tuulenpuuska on aika mahtava!
Tuossa kallion päällä ei ainakaan ole noin lähellä laskeutumisvaloja, lisäksi postin lajittelukeskus on enemmän idässä. Tarkoitatko jotain uuden kiitotien eteläpään itäpuolella olevaa paikkaa?
Hauska infosivu noista lentsikkajutuista löytyy muuten täältä:
http://koti.welho.com/mlappete/tiesitkoetta.htm
Kiinnostusta minulla herättää erityisesti maininta ainoasta Suomessa käyvästä Boeing 747-koneesta ("CARGOLUX B747"). Sivun
http://www.finnairgroup.com/sijoittaja/ ... 74649.html
lehdistötiedotteen mukaan sen pitäisi pystyä bongaamaan lauantaiaamuna kello 8:15.
Laitetaan tähän vielä lopuksi "kiitoteiden käyttösuunnat ja -osuudet vuositasolla 2003-2010", lähteenä Helsingin sanomien kuukausiliite xx/2002, jossa on 9 sivun artikkeli Helsinki-Vantaan kiitoteistä.
Nousut: 22L: 38%, 04R: 10 %, 15: 3%, 33: 6%, 22R: 40%, 04L: 3%
Laskut: 22L: 32%, 04R: 7%, 15: 43%, 33: %3, 22R: 6%, 04L: 9%
Eli Lemmikäisen kalliolta näkisi 81% laskuista ja toisaalta eteläpäästä 78% nousuista.