Yksi kuva päivässä
-
Yksi kuva päivässä
Ajattelin, että "uuden vuoden lupauksena" ottaisin ensi vuonna yhden kuvan joka päivä. Jottei kuvat jäisi käsittelemättömiksi raakakuvatiedostoiksi jonnekin kovalevyn perukoille ajattelin myös tuupata ne webiin itseni ja halukkaiden katsottavaksi.
Onkohan tähän olemassa jotain valmista (miel. php-pohjaista) softaa, vai täytyykö tehdä itse joku yksinkertainen? Mitähän ominaisuuksia tuollaisessa olisi hyvä olla? Kuvien selaus seuraava/edellinen menetelmällä, jonkinlainen kuvaus kuvaus sekä otsikko otoksesta ja ehkäpä web-pohjainen kuvien lisäys (kynnys lisätä kuvia on pienempi = ei tule jätettyä väliin =) nyt ainakin..
-olli
Onkohan tähän olemassa jotain valmista (miel. php-pohjaista) softaa, vai täytyykö tehdä itse joku yksinkertainen? Mitähän ominaisuuksia tuollaisessa olisi hyvä olla? Kuvien selaus seuraava/edellinen menetelmällä, jonkinlainen kuvaus kuvaus sekä otsikko otoksesta ja ehkäpä web-pohjainen kuvien lisäys (kynnys lisätä kuvia on pienempi = ei tule jätettyä väliin =) nyt ainakin..
-olli
-
Meinasitko päivittää joka päivä vai pidemmin väliajoin.
Kuvaatko saman kohdan joka päivä uudestaan vai uusi juttu joka päivä?
Voi olla että mielenkiintoinen kuvattava loppuu hyvin äkkiä.
Ainakin jos todella aiot julkaista vain sen päivän aikana otetun kuvan.
Maailman helpoin systeemi tulee siitä kun nimeät kuvat havainnollisesti ja jätät pelkän juurinäkymän.
Ei tarvitse nähdä vaivaa... ;)
Kuvaatko saman kohdan joka päivä uudestaan vai uusi juttu joka päivä?
Voi olla että mielenkiintoinen kuvattava loppuu hyvin äkkiä.
Ainakin jos todella aiot julkaista vain sen päivän aikana otetun kuvan.
Maailman helpoin systeemi tulee siitä kun nimeät kuvat havainnollisesti ja jätät pelkän juurinäkymän.
Ei tarvitse nähdä vaivaa... ;)
Juha Makkonen
http://www.digislr.net
http://www.digislr.net
-
Re: Yksi kuva päivässä
Olen itse pyöritellyt samaa ideaa! Olisi siitä iloa päiväkirjamielessä ainakin itselle, parhaassa tapauksessa muillekin. Eräs sovellus ideasta on Foto-Finlandian voittanut Jari Silomäen ”Otteita sääpäiväkirjastani” -kuvasarja. Siinä kuviin on kirjoitettu kommentteja samana päivänä muualla maailmassa tapahtuneista asioista.trsqr kirjoitti:Ajattelin, että "uuden vuoden lupauksena" ottaisin ensi vuonna yhden kuvan joka päivä. Jottei kuvat jäisi käsittelemättömiksi raakakuvatiedostoiksi jonnekin kovalevyn perukoille ajattelin myös tuupata ne webiin itseni ja halukkaiden katsottavaksi.
Minua myös kiinnostaisi tuollainen helposti päivitettävä softa! Olisko joku blogisofta hyväksi koettu?
-Hobbes-
-
- Viesti:
-
trsqr kirjoitti:Onkohan tähän olemassa jotain valmista (miel. php-pohjaista) softaa, vai täytyykö tehdä itse joku yksinkertainen?...
Kiitos Mikko asiantuntevasta ja aiheeseen liittyvästä vastauksestasi!mikko kirjoitti:Joo joo kannattaisi kehitellä jotain uutta eikä matkia kuluneita ideoita.
MikaLoponen
-
Kiitos kiitos Mikko, sinulta todella löytyy aina asiantuntevia kommentteja. Kaikilla meillä ei valitettavasti ole yhtä paljon kykyä toimia suunnannäyttäjinä esimerkiksi kumipääkallokuvauksessa, joten tyydymme toistamaan muiden kuluneita ideoita.mikko kirjoitti:Joo joo kannattaisi kehitellä jotain uutta eikä matkia kuluneita ideoita.
Vakavasti puhuen, ajatukseni tämän takana oli pakottaa ottamaan se kuva joka päivä, ja ihan oikeasti ajattelemaan sitä kulloisenkin päivän kuvaa. Ajatuksenani oli siis ottaa yksi kuva päivässä ja mieluiten päivittääkin se kuva vielä tuonne web-sivulle joka päivä.
Hobbesille kiitokset ajatuksesta käyttää jotain blogisoftaa, joku sellainen varmastikin sopii tuohon hyvin. Täytyypi vain tutustua noihin lähemmin ajan salliessa...
-olli
-
Tämä ajatus on varmasti käynyt monen kuvaaan mielessä. Itsekin asiaa joskus mietin, mutta totesin, ettei omalla kohdallani ole mahdollista. Ehkä viikon kuva settiin voisi juuri ja juuri venyä... Mutta anna palaa vaan. Henkilökohtaiseseti pidän erittäin kunnianarvoisena suorituksena, mikäli jaksaa/kykenee ottamaan yhden mietityn kuvan (joka sisältää idean, ei välttämättä kuvaa päivän ruokaostoksista jne...), käsittelemään sen ja laittamaan nettiin - päivittäin. Jos tuon teet, niin lupaan pistää sivusi bookmarkkiin ja katsastaa (melkein) joka päivä ;D
-
- Viesti:
Jos et löydä sopivaa softaa siihen, niin minä voin tehdä. Korvaukseksi riittää se, ettei minun tarvitse katsoa kuvia.
Minä olen tehnyt taustaohjelmat mm sivustolle www.laurasippola.com. Siellä on sivu "hetkiä", johon voisi kirjoittaa vaikka joka päivä. Sen sivun takana olevasta ohjelmasta saa erittäin helposti sellaisen, joka sopisi tuohon päivittäiskuvien esittämiseen. Lauran sivuilla on joitakin kuviakin. Niihin kuviin Laura voi kirjoittaa selostuksen kuvasta, jos haluaa. Sekin ominaisuus siis ohjelmassa jo on.
Minä olen tehnyt taustaohjelmat mm sivustolle www.laurasippola.com. Siellä on sivu "hetkiä", johon voisi kirjoittaa vaikka joka päivä. Sen sivun takana olevasta ohjelmasta saa erittäin helposti sellaisen, joka sopisi tuohon päivittäiskuvien esittämiseen. Lauran sivuilla on joitakin kuviakin. Niihin kuviin Laura voi kirjoittaa selostuksen kuvasta, jos haluaa. Sekin ominaisuus siis ohjelmassa jo on.
-
- Viesti:
-
-
Eikai niitä kaikkia ole pakko kaikkien katsoa. Valokuviakin on otettu jo niin paljon, että etköhän sinäkin mikko jo lopeta niiden ottamisen, ei niitä kukaan jaksa katsoa. Mikäs mies (poika) tämä mikko oikein on? kärkkäitä mielipiteitä näyttää ainakin omaavan.mikko kirjoitti:Yksi tähän vielä, meinaatteko että joku vielä viitsii katsella 365 kuvaa kun noita blogeja on jo netti täynnä?
Yrittäkää pojat käyttää omia aivoja ja keksikää jotain uutta, hämmästyttäkää katsojat!
-
Mikko on allekirjoituksensa mukaisesti Mikko, tittelinä Pro-Valokuvaaja. Kommenteista päätellen suuri kriitikko ja valokuvauksen tuntija. Kaiva menneisyydestä esille Mikon loistavat, kantaa ottavat ja suorastaan elämää suuremmat pääkallokuvat tai lue suuren D-motor sarjan keskustelut tai Mikon runkokuviin liittyvät jutut niin ymmärrät millä oikeudella Mikko muita kritisoi. Mikolla on visio, sanoma ja loistava tulevaisuus!Jazzy kirjoitti:Eikai niitä kaikkia ole pakko kaikkien katsoa. Valokuviakin on otettu jo niin paljon, että etköhän sinäkin mikko jo lopeta niiden ottamisen, ei niitä kukaan jaksa katsoa. Mikäs mies (poika) tämä mikko oikein on? kärkkäitä mielipiteitä näyttää ainakin omaavan.mikko kirjoitti:Yksi tähän vielä, meinaatteko että joku vielä viitsii katsella 365 kuvaa kun noita blogeja on jo netti täynnä?
Yrittäkää pojat käyttää omia aivoja ja keksikää jotain uutta, hämmästyttäkää katsojat!
Itse asiaan:
Jos joku todella jaksaa ottaa kuvan päivässä ja vielä heittää sen nettiin, voin hyvin uhrata muutaman minuutin viikostani kuviiin tutustumiseen. Päivittäin en ehdi, mutta jos kuvat eivät poistu heti, katson ne ihan mielelläni. Minun ei tarvitse niistä pitää, niiden ei tarvitse olla elämää suurempia juttuja, mutta päiväni ei mene pilalle vaikka niitä kävisin katsomassakin, ja kuka tietää, ehkä siellä joukossa on jotakin mistä pidän, mutta senhän tiedän vain tutustumalla. Intoa projektiin! (itse en lähtisi edes yrittämään, aika ei riitä millään)
Sähkö on johdoissa kulkevaa harmaata tai sinistä savua. Jos savu pääsee ulos, ei sähkölaite toimi...
-
Semmonen softa sivustolle olisi kiva mihin pystyisi selaimella tuuppaamaan kuvan ja kommentin. Itteenikin kiinostaisi moinen jos jostan löytyisi valmiina. Tietysti olis hyvä jos kuvan siirto olisi suojattu jollain salasana meiningillä.
Canon 300D kitt
+ Sigma Ef-500 DG Super
+ Sigma AF 28-105mm / f2,8-4 ASP
+ Sigma Ef-500 DG Super
+ Sigma AF 28-105mm / f2,8-4 ASP
-
Jos PHP tai ohjelmointi muuten on edes jokseenkin tuttua, niin mureakuha.com:sta löytyy (lähes?) valmiita koodinpätkiä moiseen.HanskiS kirjoitti:Semmonen softa sivustolle olisi kiva mihin pystyisi selaimella tuuppaamaan kuvan ja kommentin. Itteenikin kiinostaisi moinen jos jostan löytyisi valmiina. Tietysti olis hyvä jos kuvan siirto olisi suojattu jollain salasana meiningillä.
-
- Site Admin
- Viesti:
http://taivasalla.net/
Niklas Sjöblom on jo useamman vuoden ajan ottanut melkein joka päivä kuvan ja laittanut kuvat esille. Huhtikuuhun 2004 saakka tahti oli kuva per päivä. Suurin osa kuvista on Helsingistä.
Niklas Sjöblom on jo useamman vuoden ajan ottanut melkein joka päivä kuvan ja laittanut kuvat esille. Huhtikuuhun 2004 saakka tahti oli kuva per päivä. Suurin osa kuvista on Helsingistä.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti: