Valot kuvauskeikalle - ryhmäkuvaus käsisalamilla

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
jaava

Valot kuvauskeikalle - ryhmäkuvaus käsisalamilla

Viesti Kirjoittaja jaava »

Pitäisi ottaa ryhmäkuva ravintolassa, jossa on näyttämökoroke, johon kaikki sopii, mutta se on kalustettu värikkäillä (halvoilla) spoteilla, jotka saa ihmisten naamat kukertamaan.

Mulla on 3 käsisalamaa (3 x Yongnuo YN600EX-RT), mutta en usko niiden riittävän alkuunkaan noin isoon joukkoon.

Saako jostain vuokrattua pari "valonheitintä" , kun en haluaisi ihmetellä salamoiden ohjauksen kanssa, jotka sopisivat n. 35-40 ryhmän valaisuun?
Viimeksi muokannut jaava, Joulu 06, 2019 14 : 56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ttuplai

Re: Mistä vuokrata valot kuvauskeikalle

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Mä en aivan ymmärrä tätä kysymystä. Siis tarkoittaako noi heittimet jatkuvaa valoa? Jos kyllä niin ymmärrän vielä vähemmän, koska jatkuva valo ei tulis mulle ekana vaihtoehtona mieleen ratkaista ko. probleema. Ensin yrittäsin pyytää mestaa sammuttamaan noi valot jolloin noilla käsisalamilla tod. näk. selviää kevyesti riippuen toki vähän tilasta ja halutusta lopputuotteesta. Jos pitäs olla enempi tehoa niin sit vaan isommat salamat - triggauksen voi hoitaa vaikka optisesti noilla yongnuo:lla jos ei tykkää säädellä kaukolaukasimella - tosin on noi nykytriggerit aika simppeleitä ja mukavampi säädellä kameran päältä kuin kurkotella jalustojen päihin tai laskea salamat alas säätöä varten. Salamiksi akulliset tai akuttomat riippuen vähän saako sähköä vai ei ja mitkä on saatavilla (vuokraus esim. studiovarustamo, mut moni vuokrastudio vuokraa myös). Ite en yleensä tykkää näyttämöistä, koska pitäs saada ittensä ja valot aika ylös, jotta kaikki näkyy ja saa suunnilleen porukan valaistua kivasti - tosin valot voi bongata vaikka katosta/seinistä jos a) värit ei oo ihan kauhiat b) ovat riittävän liki. Onhan toki tikkaat keksitty jos oma pituus ei riitä - siksi mä olenkin mielummin ite korokkeella ja porukka ei. Yksi vaihtoehto on lyyä noi käsisalamat boksiin ja kuvata setti osissa + koostaa fotarilla. Sillä saa tehoa per henkilö riittävästi ja jokaiselle vielä melko nättiä valoa. Eikä tohon mee edes kauan, mut vaatii vähän suunnittelua (ei mahottomasti, mut toki silloin tarkoitus on oikeasti ottaa messevä ryhmäkuva eikä vaan dokumentoida sukujuhlien osallistujat - vaatii siis kuvattavalta porukalta tiettyä omistautumista/halua ja uskoa kuvaajaan). Oman suvun juhliin riittää yksi rungossa oleva käsisalama.

Mun standardisetti on 400 Ws 165 sattari ja 200 Ws 95 octa (+ 1/2 CTO ja 1/1 CTO) - noilla ja käsisalamilla olen selvinnyt niistä tilanteista mitä eteen on tullut (pienistä ryhmistä vähän yli sadan hengen seurueisiin). ISO 3200 ei oo ryhmäkuvissa harvinainen ja riittää vielä moniin tarpeisiin. Suurimmat ongelmat ei yleensä liity tässäkään tekniikkaan vaan ihmisiin - porukan kokoomiseen, asemoimiseen, fiiliksen luontiin, kuvattavien mielenkiinnon ylläpitoon (joko saa poistua), etc - riippuen toki aikataulusta eli jos pitää siirtyä tilaisuuden dokumentoimisesta eri kokosiin ryhmiin siten, et kummatkin tapahtuu mielellään samaan aikaan/vuorotellen/päällekkäin/toisella puolella hallia, ei säätämisiin jää paljon tilaa (TTL on välillä ihan kiva ja yksinkertainen triggeri jossa ryhmät saa valita napeilla helpottaa elämää) - jos on riittävästi aikaa niin kuvausongelmat supistuu liki aina mielikuvitukseen ja ihmissuhdetaitoihin (riippumatta siitä kuvaako maisemia, esineitä tai Jaskan lemmikkimurmelia).
jaava

Re: Valot kuvauskeikalle - ryhmäkuvaus käsisalamilla

Muutin hieman otsikkoa, jotta juttu voi jatkua tuplain hyvän kirjoituksen perään (antoi hyvää vinkkiä kuvaukseen).
Nyt kun mun alkuperäisen otsikon kuvaus on tehty ja paperikuvat jo jaossa, niin pitää valmistautua seuraavan kerran kiristykseen (heidän perustelu: kun sulla on hyvä kamera).

Noi tapahtumat on järjestetty monesti ravintolassa, jonka omistuspohja antaa sille etusijan. Omistajat ei ymmärrä valaisusta yhtään mitään (kuulemma bändikuvatkin onnistuu heillä hyvin ja loukkaantuvat viittauksesta valaisuongelmiin). Näyttämöllä on toistakymmentä isoa spottiheitintä, josta kaikista taitaa tulla eri väriä, ja niiden säätö on lähinnä sirkustyyppistä (halpoja, joiden säätömahdollisuus on heikko).
Ne kuvat oli kaameita värien puolesta. Yritin tehdä jopa 10 layerin version, jossa jokaisessa oli erikseen säädetty valkotasapaino ja maskaamalla valittuja alueita kustakin. No en saanut siitä julkaisukelpoista. Parhaiten sai säädettyä ne, missä näyttämön spotit oli sammutettuina.

Olen kallistumassa mun neljän käsisalaman käyttöön (3xYongnuo 600EX RT ja 1xCanon 430 EZ). Riittääkö ne noin 20 - 40 hengen kuvaamiseen? Ihmiset on 4-5 rivissä ja 24mm objektiivi kattaa hyvin tuon alueen noin 3 metrin päässä etummaisista lapsista.

Eräs valokuvaaja ottaa "riskittömän" hää-ryhmäkuvan näin:
Wedding photography: Positioning your flash for the formals
https://neilvn.com/tangents/wedding-pho ... h-formals/
ja perustelee menetelmänsä:
The lighting really is meant to be straight-forward (You risk few problems this way):
  • No cross-lighting
  • No weird shadows
  • In a large group, no one is half-hidden in someone else’s shadow
  • The light is meant to be quite flat
Jos tuohon pistäisi muotoiluvaloa mukaan, niin mihin, kuinka pehmeää ja millä valovoimalla?

Nyt on hommauksessa 1 valaisinjalusta, jolla sukujuhlaryhmäkuvan vois toteuttaa 4:n käsisalaman voimin.
jaava

Pistetään hieman parempi selitys ongelmille:
Kuva
(Yritin häyvyttää ihmisten tunnistettavuutta mustavalkoisuudella ja maalaamalla naamat)
Noi katon spotit on myrkkyä, mutta omistajat piti niitä hyvinä valoina ja kuulemma bändikuvista on tullut hyviä. Spoteissa on värilämpötila mitä sattuu (värilämpötilan asetukset onnettomat, diskovaloja vissiin) ja eri ihmiset saa eri värisävyn - ja kun ihmisen silmä on pahuksen herkkä ihonvärille, niin eihän tuollaista kuvaa saa säädettyä kunnolla.
Parhaat kuvat tulikin ilman spotteja, mutta silloin piti olla valotusaikaa taas niin paljon, ettei varsinkaan lapsia saanut pysymään paikoillaan riittävän pitkään.
Hylkyyn meni paljon kun:
- Joku oli liikahtanut epäteräväksi
- Oli silmät kiinni (hämmentävän useilla oli vielä samassa kuvassa)
- Joku oli suoraan spotin alla ja naama puhki palanut
- Jokin muu kiinnosti enemmän ja oli kääntynyt väärin päin

Ryhmän ohjausta pitäs ilmeisesti myös opiskella:)

Kuvauspaikka on hieman ahdas (etummaisiin lapsiin on 2-3m), mutta olishan se mennyt nippa nappa 50mm objektiivillakin.

Seuraavalla kerralla pitää olla jo salamat mukana!
Onnistuuko käsisalamilla tuollaisen kuvaus, niin että ravintolan valot on himmennettynä tasolle, jossa ne ei osallistu kuvan valotukseen?
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Ei oo hirveen paljon ryhmäkuvauskokemusta salamoilla, mutta miksipä ei onnistuis käsisalamoillakin. Kuten ttuplai sanoi niin tarpeen mukaan vaan herkkyyttä ylös että saat riittävän paljon syväterävyyttä. Ite oon sössinyt erinäisen määrän ryhmäkuvia liian kapella syväterävyydellä kun olen vallitsevassa valossa kuvannut.

Jos käytät läpiammuttavaa sateenvarjoa niin valosta tietysti menee iso osa ihan muualle kuin kuvaussuuntaan, mutta en usko että tämäkään ois neljällä salamalla mikään ongelma. Vaikeinta tuossa sun kuvan tilanteessa on vailaistuksen suhteen varmaankin saada salamat niin ylös (tai kauas) että eturiviin ei tule paljon enemmän valoa kuin takariviin.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

Salaman kanssa silmien kiinnioleminen voi olla ongelma. Mulla oli yksi duunikaveri, josta ei saanut salaman kanssa silmät-auki-kuvaa koskaan. Ei edes esiväläyksellä. Silloin ei auta muu kuin jatkuvan valon käyttö tai vippaskonstit. Em. ongelman ratkaisin poimimalla silmät toisesta kuvasta, hankalaa, mutta meni läpi kommenteitta.

Ryhmiä asetellessa kannattaa pyytää jokaista katsomaan, että näkee kameran kummallakin silmällä, siis vuorotellen toisen sulkien. Silloin kaikkien naama yleensä näkyy hyvin. Ja sihtaus sitten järjestyksessä eturivistä alkaen takimmaiseen.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Tottakai onnistuu. Ite en tykkää läpi ampuvista, joten mulla on valkoisia ja hopeisia heijastavia. Hopeisten hyötysuhde on sitä luokkaa, et toi 200 Ws (joka vastaa about tota neljä salamaa - no vähän alle) riittää vielä varjon puolella ulkona päivälläkin. Pyrin välttämään 24mm kuvaamista eli jos vaan mahdollista niin laitan ryhmän siten, et 35mm tai sitä tiukempi riittää (ulkona 70-200 jos vaan saa pakittaa). Toki 24:llakin voi kuvata väljään ja kropata, mut mulla on paha tapa yrittää kuvata liki suoraan valmista (yks presetti ja se on siinä + se takaseinän exit kyltin ja/tai vaahtosammuttimen poisto).

Osalla tosiaan on aina silmät kiinni - sitä voi yrittää taklata pyytämällä kaikkia sulkemaan silmänsä ja avaamaan yhtä aikaa, mut usein ilmeet jää vähän pölmistyneiksi. Käsisalamien ikävä puoli on hitaus, mut jos pystyt pitämään tehot 1/4:ssa tai sen alle niin pystyy räiskäsemään muutaman aika nopiaan - harva ehtii ratkaisevasti muuttamaan asentoa. Sit vaan kuvat päällekäin fotariin ja maskaamaan silmällisiä. Tosin mä en ihan hirveästi tykkää ryhmäkuvista joissa kaikki katsoo kameraan eli yleensä pyrin siihen et ihmiset tekee jotakin (keskustelee viereisten kanssa, onnittelee, vetää käden lippaan, ihan mitä vaan sattuu mieleen). Joskus toki miljöö toimii ja saa porukan messevästi asemoitua niin myös kameraan katsomiset miellyttää. Ja lopulta porukka kuitenkin haluaa eturiviin sen höpsähtäneen isoisän - joka on kaikissa ruuduissa ihan pihalla - siis se sama, joka morsiamen isän puheen aikana kattoo lätkää puhelimella ja huutaa väliaikatuloksia. Ihmisten kuvaaminen on haastavaa, mut älyttömän kivaa.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Aikuisilla silmien kiinniräpsyminen voi johtua pienestä kameran viiveestä.
Mamiya RB:llä oli enemmän sääntö kuin poikkeus että isoon peilin hiras klosahrus sai silmän räpsähtämään, kun sitten suljin aukesi ja salama välähti...oli silmät kiinni. Kun sillä kuvaa peilin ylösnostolla (kaksoislankalaukaisin & jalusta) niin ensin nostetaan peili ylös (jolloin silmä räpsähtää) sitten päälle keskussulkimen nopea laukaisu salaman kanssa niin onnistumisprosentti on 100 %
Lapsia voi RB:kin kuvata normaalisti.

Mistä sitten johtuu nykykameroiden pienenpieni viive.....langaton salamajärjestelmä? Peilittömän kameran tekniikan viiveet? Jotain niissä voi olla.
Itse 5 vuotta sitten peilittömällä lokakuulla totesin että studiokuvissa Olyn OM-D E-M1:llä kuvatessa oli silmänräpsykuvia huomattavasti enemmän kuin Canonin 5D Mk2:lla kuvatessa. Jotain viivettä olylla tuli siitä hetkestä kun kuvaaja painoi laukaisinta...siihen kun räpsähti. Nyt EOS R:llä en oo huomannut samaa.

Tietysti ryhmäkuvissa luonnostaan silmät räpsyy, eri tahtiin. Yleensä sanonkin leikilläni että otan jokaiselle ryhmässä olevalle oman kuvan, vaikka niitä olis 50 tai sata. Kuvia on hyvä olla senverta paljon, että jos ei oo kaikilla samaan ruutuun silmät auki....voi sitten vaihtaa toisesta kuvasta pään. Ei tarvitse kuvata jalustalta, ihmisten asentojen olis hyvä pysyä suunnilleen samana ja mieluusti rajauskin.

(Kova) musiikki tai joku muu sopiva ääni voi auttaa räpsähtelyongelmaan.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Vastaa Viestiin