Videon tekijänoikeus????
-
- Viesti:
Videon tekijänoikeus????
Mitenkä tekijänoikeus videossa?
Itse olen työskennellyt opettajan sijaisena vuoden tämän kevään loppuun, koulun itsenäisyys juhlat tuli kuvattua nauhalle. Nyt ovat saaneet päähänsä myydä tätä videota. Pyysivät että leikkaisin kaikki turhat pätkät pois ja mitä nyt muuten editoida.
Onko minulla oikeus saada korvaus kuvaamastani videosta jos kerta myyvät sitä? Vai meneekö tässä tapauksessa siihen että olen koulussa töissä eli "vapaaehtoistyöhön"?
Tilaisuus oli koulun järjestämä itsenäisyysjuhla johon kaikki kuntalaiset olivat tervetulleita, eli avoin tilaisuus. Oma varsinainen työni juhlissa oli hoitaa videotykin käyttö. Juhlien kuvaaminen oli oma ideani.
Edit.
Lähinnä mietityttää kun videolla esiintyy koululaisia eli mitä laki siihen sanoo? Koulusta on kysytty lupa vanhemmilta lasten kuvien käyttöön/julkaisuun koulun sivuilla.
Mutta juhla oli avoin ja kuka tahansa olisi voinut kuvata juhlan videolleen, muuttaako asiaa jotenkin se että olen koulussa työsuhteessa
Voisiko joku kertoa, miten tässä jutussa tulisi toimia? Minkä suuruista korvausta voisin mainostaa rehtorille kun ilmoitan että haluan tästä korvauksen (jos mahdollsita) videostani? Jostain luin että 5% olisi korvaus.
Itse ajattelin asian näin että vaikka olenkin koulussa töissä niin kuvaamani video ei ole koulun omaisuutta jota he voisivat myydä eteenpäin ilman lupaani.Oikein/väärin?
Itse olen työskennellyt opettajan sijaisena vuoden tämän kevään loppuun, koulun itsenäisyys juhlat tuli kuvattua nauhalle. Nyt ovat saaneet päähänsä myydä tätä videota. Pyysivät että leikkaisin kaikki turhat pätkät pois ja mitä nyt muuten editoida.
Onko minulla oikeus saada korvaus kuvaamastani videosta jos kerta myyvät sitä? Vai meneekö tässä tapauksessa siihen että olen koulussa töissä eli "vapaaehtoistyöhön"?
Tilaisuus oli koulun järjestämä itsenäisyysjuhla johon kaikki kuntalaiset olivat tervetulleita, eli avoin tilaisuus. Oma varsinainen työni juhlissa oli hoitaa videotykin käyttö. Juhlien kuvaaminen oli oma ideani.
Edit.
Lähinnä mietityttää kun videolla esiintyy koululaisia eli mitä laki siihen sanoo? Koulusta on kysytty lupa vanhemmilta lasten kuvien käyttöön/julkaisuun koulun sivuilla.
Mutta juhla oli avoin ja kuka tahansa olisi voinut kuvata juhlan videolleen, muuttaako asiaa jotenkin se että olen koulussa työsuhteessa
Voisiko joku kertoa, miten tässä jutussa tulisi toimia? Minkä suuruista korvausta voisin mainostaa rehtorille kun ilmoitan että haluan tästä korvauksen (jos mahdollsita) videostani? Jostain luin että 5% olisi korvaus.
Itse ajattelin asian näin että vaikka olenkin koulussa töissä niin kuvaamani video ei ole koulun omaisuutta jota he voisivat myydä eteenpäin ilman lupaani.Oikein/väärin?
-
Kuvatun materiaalin tekijänoikeus on yksiselitteisesti sinun.
Siis myydään lasten esityksiä lasten vanhemmille. Kuka muu niistä olisisi edes kiinnostunut. Saadaan ehkä pari sataa euroa miinus dvd levyjen valmistuskustannukset, puhumattakaan mahdollisista veroista yms.
Kannattaako lähteä kinaamaan siitä viidestä prosentista.
Sano, että maksavat pari ylityötuntia, niin editoit videon. Elleivät maksa, niin ovat ilman.
Siis myydään lasten esityksiä lasten vanhemmille. Kuka muu niistä olisisi edes kiinnostunut. Saadaan ehkä pari sataa euroa miinus dvd levyjen valmistuskustannukset, puhumattakaan mahdollisista veroista yms.
Kannattaako lähteä kinaamaan siitä viidestä prosentista.
Sano, että maksavat pari ylityötuntia, niin editoit videon. Elleivät maksa, niin ovat ilman.
-
- Viesti:
Niin talkootyöksihän se menee ja rahat koululle, mutta työsuhde ei jatku enään syksyllä. Eli iha siitä syystä ei kauheasti huvita tehdä ilmaistyötä, sitä kun kerkiää tekemään koko loppuelämänsä jos haluaa.
Mutta jospa kysyisin jokin tapa maksaa korvaukset, vaikka sitten "pimeästi" tai kysynpä sitä vapaata sitten vaikka.
Mutta jospa kysyisin jokin tapa maksaa korvaukset, vaikka sitten "pimeästi" tai kysynpä sitä vapaata sitten vaikka.
-
- Viesti:
Oppilaiden vanhemmilta on kysytty lupa julkaista lasten kuvia koulun sivuilla tai koulun tapahtumista. Ja video levitys olisi tosiaan siis lasten vanhemmille. Käsitykseni mukaan joku reilu 100 tilausta jo tehty ja hinnaksi koulussa tuumivat levylle 6€, eli nopeasti tulo 600€.
Myyntiluvista en tiedä, koulun johdon asia. Eikä itseäni tässä tuppukylässä tulla näkemään jatkossa enään sijaisena tai virassa, oma päätökseni koska erinäisten asioiden ja niiden hoitamisesta koulun johdon puolelta ei ole mieleeni.
Syy miksi haluan tämän korvauksen tai palkkion, itsekäs kun olen niin en tahdo tehdä talkootyötä paikkaan mistä tekemäni hyöty ei tule itselleni millään tapaa. Eri asia olisi jos jatkaisin syksyllä ja tietäisin voivani vaikuttaa saatujen tulojen käyttöön.
Muutaman kympin takia ei tosiaan kannata lähteä tekemään asiasta härkästä, totean vaan ettei onnistunut, sori. Ehkä voisi olla keskusteltavissa muutaman tunnin palkallinen vapaa/vapaa päivä. Uskoisin että tämä olisi molemmille parempi ratkaisu.
Myyntiluvista en tiedä, koulun johdon asia. Eikä itseäni tässä tuppukylässä tulla näkemään jatkossa enään sijaisena tai virassa, oma päätökseni koska erinäisten asioiden ja niiden hoitamisesta koulun johdon puolelta ei ole mieleeni.
Syy miksi haluan tämän korvauksen tai palkkion, itsekäs kun olen niin en tahdo tehdä talkootyötä paikkaan mistä tekemäni hyöty ei tule itselleni millään tapaa. Eri asia olisi jos jatkaisin syksyllä ja tietäisin voivani vaikuttaa saatujen tulojen käyttöön.
Muutaman kympin takia ei tosiaan kannata lähteä tekemään asiasta härkästä, totean vaan ettei onnistunut, sori. Ehkä voisi olla keskusteltavissa muutaman tunnin palkallinen vapaa/vapaa päivä. Uskoisin että tämä olisi molemmille parempi ratkaisu.
-
Jos olit työsuhteessa kuvatessasi, ja kuvasit koulun kameralla, oikeudet on koulun.
Jos pomoni lyö minulle kameran käteen ja käskee ottaa hänestä kuvan, oikeudet ei ole minun.
Kärjistäen lisää, jos sinä annat kamerasi tuntemattomalle kadulla, ja pyydät ottamaan sinusta tyttöystävästä turistiräpsyn, onko oikeudet sinulla vai sillä tuntemattomalla?
Editoinnista ja muusta voi tietysti pyytää korvausta.
Jos pomoni lyö minulle kameran käteen ja käskee ottaa hänestä kuvan, oikeudet ei ole minun.
Kärjistäen lisää, jos sinä annat kamerasi tuntemattomalle kadulla, ja pyydät ottamaan sinusta tyttöystävästä turistiräpsyn, onko oikeudet sinulla vai sillä tuntemattomalla?
Editoinnista ja muusta voi tietysti pyytää korvausta.
-
- Viesti:
Mihinkäs lakiin tuollainen tulkinta perustuu? Ei kannata sekoittaa tekijänoikeutta esim. käyttöoikeuteen. Tekijänoikeus on aina yksiselitteisesti kuvan tai videon kuvaajalla. Voi olla että kuvan/videon kaupalliseen käyttöön tarvitaan lupa joltain taholta, esim. kuvan kohteelta, mutta se ei muuta tekijänoikeuden omistajaa.JiiPeeM kirjoitti:Jos olit työsuhteessa kuvatessasi, ja kuvasit koulun kameralla, oikeudet on koulun.
Tämän takia esim. ammattikuvaaja ei anna assarin painaa laukaisinta kuvanottotilanteessa.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
OK, tulkinta perustui riitatilanteeseen, jossa heppu haki patenttia töissä keksimäänsä tuotteeseen, joka oli sivutuotteena keksitty omassa työpaikassaan.
Oikeus totesi patenttioikeuden olleen työnantajalla.
Nyt tutkittuani asiaa
Oikeus totesi patenttioikeuden olleen työnantajalla.
Nyt tutkittuani asiaa
Asettaa kyllä nuo turistiräpsyjen pyytäjät maksumiehiksi.Tekijänoikeuden syntyminen
Tekijänoikeus ja oikeus valokuvaan voi syntyä vain luonnolliselle henkilölle, tekijälle tai valokuvaajalle. Se ei
voi syntyä oikeushenkilölle kuten yritykselle tai yhteisölle. Tekijänoikeus voidaan kuitenkin luovuttaa
sopimuksilla eteenpäin esimerkiksi yritykselle.
Jos tekijät ovat tehneet teoksen yhdessä, eivätkä osuudet muodosta itsenäisiä teoksia, syntyy tekijänoikeus
tekijöille yhteisesti.
Tekijänä pidetään sitä, jonka luovan panoksen ansiosta teos on suojattu. Tekijöinä ei pidetä teknisiä
avustajia. Ideoijaa ei pidetä tekijänä, mikäli teoksen konkreettinen hahmo on jonkun muun luovan panoksen
tulosta.
Idea tai aihe ei saa tekijänoikeuslain suojaa, vain teos tai valokuva.
-
- Viesti:
Niin videokamera on täysin oma, itse ajattelin kuvata juhlan josko sitä joku haluaisi nähdä myöhemmin.
Talkootyö sopisi jos jatkaisin työpaikalla, mut kun en jatka. Ja itsekäs kun olen niin haluan jonkinlaisen korvauksen työstäni. (esim. eilen editoin nauhaa ~4h omalla ajallani). Se että minun idealla saavat videon ja keräävät sillä rahaa ja itse en hyödy mitenkään.
Lähinnä kiinnosti vaan tietää tuo että mulla on se tekijäoikeus, koska oma kamera, itse kuvannut ja editoinut. Eli mulla on perusteet pyytää korvausta työstä.
Talkootyö sopisi jos jatkaisin työpaikalla, mut kun en jatka. Ja itsekäs kun olen niin haluan jonkinlaisen korvauksen työstäni. (esim. eilen editoin nauhaa ~4h omalla ajallani). Se että minun idealla saavat videon ja keräävät sillä rahaa ja itse en hyödy mitenkään.
Lähinnä kiinnosti vaan tietää tuo että mulla on se tekijäoikeus, koska oma kamera, itse kuvannut ja editoinut. Eli mulla on perusteet pyytää korvausta työstä.
-
Itse asiassa tekijänoikeus ei ole välttämättä yksiselitteisesti kellään ennen kuin asiasta on olemassa ennakkopäätös. Tulkinnanvaraisuutta voi olla aika paljonkin.barcoder kirjoitti: Tekijänoikeus on aina yksiselitteisesti kuvan tai videon kuvaajalla..
..Tämän takia esim. ammattikuvaaja ei anna assarin painaa laukaisinta kuvanottotilanteessa.
Kun kuvaa työpaikan laitteilla työtehtävänä jotain niin oikeudet voivat olla työnantajalla, työntekijällä tai molemmilla vähän tilanteesta, sopimuksista ja ties mistä riippuen. Tämähän on aikamoinen ongelma esim. monille kuvatoimistojen kuvaajille.
Silloin kun tekijänoikeudet kuuluvat kuvaajalle, on ratkaisevaa se, kuka on tehnyt kuvaamiseen liittyvät tekniset ja taiteelliset valinnat eikä se, kuka on painanut nappia. Jos kuvaaja luo tilanteen, päättää valoista, asetelmasta, aukosta, ajasta, käytettävästä objektiivista, herkkyydestä, välineistä, kuvakulmasta sun muusta niin nappia painava assari vertautuu lähinnä laukaisun hoitavaan vitkaan, valokennoon tai tietokoneohjelmaan.
-
- Viesti:
Tekijänoikeus on näemmä hyvin vaikea asia määritellä tarkkaan. Mutta jos nyt luin ja ymmärsin oikein niin oikeudet ovat minulla koska, olen itse asettanut kameran jalustalle, painanut päälle, ajanut koneelleni ja editoinut sen omalla ajallani. Sen jälkeen kun toinen rehtoreista päätti että myymme videota kevätjuhlassa.
Juhlissa oma työtehtäväni oli hoitaa kuvan heijastaminen kankaalle juhlan alussa. Tämä oli siis se mitä oli määritelty koulun puolesta, oma ideani oli siinä samassa kuvata juhla videolle.
Videon valmistaminen ja myyntiin laittamisen idea tuli oppilaan vanhemmilta. Joku oli nähnyt minut siellä kuvaamassa ja kysyi onko sitä mahdollisesti ostettavissa. Sanoin etten uskalla luvata mitään koska en tiedä miten menee nuo tekijänoikeus asiat että kuka sitä saa lopuksi myydä ja saako sitä myydä lainkaan koska videolla lapset esiintyvät. Eli lapset järjestivät kunnan itsenäisyysjuhlan joka oli kaikille kuntalaisille avointilaisuus.
En viitsisi kauheasti ruveta sotkemaan kevätjuhlia koska siellä video olisi takoitus myydä. Ovat ensi viikolla jo =). Ja jos tähän vaikuttaa jotenkin oma työsuhteeni se on täysin määräaikainen. Periaatteessa jos jaksaisi niin voisin alkaa polttamaansiltoja takani koska töitä en täällä jatka vaikka pyytäisivät.
Juhlissa oma työtehtäväni oli hoitaa kuvan heijastaminen kankaalle juhlan alussa. Tämä oli siis se mitä oli määritelty koulun puolesta, oma ideani oli siinä samassa kuvata juhla videolle.
Videon valmistaminen ja myyntiin laittamisen idea tuli oppilaan vanhemmilta. Joku oli nähnyt minut siellä kuvaamassa ja kysyi onko sitä mahdollisesti ostettavissa. Sanoin etten uskalla luvata mitään koska en tiedä miten menee nuo tekijänoikeus asiat että kuka sitä saa lopuksi myydä ja saako sitä myydä lainkaan koska videolla lapset esiintyvät. Eli lapset järjestivät kunnan itsenäisyysjuhlan joka oli kaikille kuntalaisille avointilaisuus.
En viitsisi kauheasti ruveta sotkemaan kevätjuhlia koska siellä video olisi takoitus myydä. Ovat ensi viikolla jo =). Ja jos tähän vaikuttaa jotenkin oma työsuhteeni se on täysin määräaikainen. Periaatteessa jos jaksaisi niin voisin alkaa polttamaansiltoja takani koska töitä en täällä jatka vaikka pyytäisivät.
-
Re: Videon tekijänoikeus????
Minusta sinulla on tekijänoikeuksia ainakin siinä laajuudessa, että videota ei voi tehdä, ellet haluat sitä tehtävän.eastwoodi kirjoitti:Itse olen työskennellyt opettajan sijaisena vuoden tämän kevään loppuun, koulun itsenäisyys juhlat tuli kuvattua nauhalle. Nyt ovat saaneet päähänsä myydä tätä videota. Pyysivät että leikkaisin kaikki turhat pätkät pois ja mitä nyt muuten editoida.
Opettajana olen tehnyt vuosien saatossa satoja tunteja erilaisia kuvaushommia korvauksetta. Toisaalta koulu on maksanut erilaisia kuvaamiseen liittyviä kursseja, joita on hyväksytty VESO-koulutukseksi. Kuvauksista syntynyttä materiaalia olen myös voinnut hyödyntää opetuksessa, joten välillisesti olen hyötynyt hommasta.
Minusta on moraalitonta edes yrittää teettää korvauksetta sijaisella ylimääräisiä töitä. Näin laajasta työstä pitää ilman muuta saada palkka.
-
-
Nyt, kun on kyseessä koulun ryhtyminen tavaramyyntiin, pitää nimenomaan ajatella, että työstä ei pidä saada palkkaa, vaan että kaupattavan tavaran oikeuksien omistajien pitää saada haluamansa suuruinen korvaus, johon tietysti vaikuttaa ajatus myynnin määrästä.... Syy tähän on se, että palkka-ajattelu johtaa kymmenien eurojen nettotuloon; ajatus oikeuksien myyntihinnasta ja kohtuullisesta provisiosta voivat johtaa hyvin erilaiseen summaan (jos tavaraa edes haluaa kukaan ostaa muuhun kuin omakustannushintaan).Kipe kirjoitti:Minusta on moraalitonta edes yrittää teettää korvauksetta sijaisella ylimääräisiä töitä. Näin laajasta työstä pitää ilman muuta saada palkka.
Matti Vuori
-
- Viesti:
Kipe no sinä tiedät miten sijaisia/viransijaisia nakitetaan ja kuvitellaan että saadaan kaikki hyöty irti koska, ei ne uskalla laittaa vastaan koska silloin saa sen hankalan maineen. Mielelläni kyllä teen videon, ainoastaan laittaa kismittämään se että joutuu sen tekemään ilmaiseksi. Jonkinlainen pieni hyvitys tehdystä työstä sopii minulle, vaikka vapaana. Luulen että rehtorit luulevat minun kuvanneen tilaisuuden opettajana koulua varten vaikka kuvasin ihan itseäni varten ajatuksena että jos koulu haluaa niin voin työstää videon.Kipe kirjoitti:
Opettajana olen tehnyt vuosien saatossa satoja tunteja erilaisia kuvaushommia korvauksetta. Toisaalta koulu on maksanut erilaisia kuvaamiseen liittyviä kursseja, joita on hyväksytty VESO-koulutukseksi. Kuvauksista syntynyttä materiaalia olen myös voinnut hyödyntää opetuksessa, joten välillisesti olen hyötynyt hommasta.
Minusta on moraalitonta edes yrittää teettää korvauksetta sijaisella ylimääräisiä töitä. Näin laajasta työstä pitää ilman muuta saada palkka.
Itse olet saanut korvauksen niiden kurssien myötä, fiksu rehtori ajatellut että molemmat hyötyvät, sinä ja koulu sinun avullasi. Itsellenikin kelpaisi kyllä tuollainen ratkaisu, mutta kun tässä koulua jäljellä 1,5vko ja työsuhde loppuu yhtänopeasti.
Kun tänään kysyin toiselta rehtorilta mahdollisesta korvauksesta niin rupesi heti miettimään että kuuluuko tämä av-tunteihin. Olen koulun av-vastaava. Kipe tietää varmaankin mitä siihen hommaan kuuluu. Hoitaa tietokoneiden päivitys, laittaa kamat kondikseen kun on jokin esitys missä tarvitaan av-tekniikkaa. Omasta mielestäni tämä ei kuulu siihen.
No huomenna kysyn rehtorilta, että mihin menee ne rahat mitä tulee videon myynnistä ja onko minulla mahdollisuus saada osuus. N.120kpl on tilattu ja jos levyn hinta on 6€, saadaan 720€. Siitä pois kotelot ja levyt ~100€. Eli ihan hyvän potin saavat kasaan. Ajattelin että jos saisin 1/5 siitä mitä saavat voittoa niin olen tyytyväinen tai 1 palkallinen vapaapäivä. Tämä kaikki siinä tapauksessa että rahat menevät opettajien virkistyskassaan.
-
Rahaakin hienompi asia vapautus VESO-koulutuksessa.eastwoodi kirjoitti:Itse olet saanut korvauksen niiden kurssien myötä, fiksu rehtori ajatellut että molemmat hyötyvät, sinä ja koulu sinun avullasi. Itsellenikin kelpaisi kyllä tuollainen ratkaisu, mutta kun tässä koulua jäljellä 1,5vko ja työsuhde loppuu yhtänopeasti.
Kouluissa harrastetaan tällaisiä urakkasopimuksia, joiden rajat venyyvät uskomattomasti. Meillä av-laitteisiin ei lasketa tietokoneita, mutta muuten siihen tuntuu kuuluvan kaikki. Onneksi se ei ole minun vastuullani :-)eastwoodi kirjoitti:Kun tänään kysyin toiselta rehtorilta mahdollisesta korvauksesta niin rupesi heti miettimään että kuuluuko tämä av-tunteihin. Olen koulun av-vastaava. Kipe tietää varmaankin mitä siihen hommaan kuuluu. Hoitaa tietokoneiden päivitys, laittaa kamat kondikseen kun on jokin esitys missä tarvitaan av-tekniikkaa. Omasta mielestäni tämä ei kuulu siihen.
Omien laitteiden käyttäminen tai vapaa-ajalla videon editointi ei voi kuulua av-vastaavan työhön.
Outoon paikkaan menisi lasten rahat. Meillä oli kerran näytelmä, johon opiskelijat halusivat myydä lippuja. Me mukana olleet opettajat emme saanneet iltaesityksista mitään korvauksia, koululle tuli kustannuksia ainakin kolme kertaa enemmän kuin näytelmän lipputulot, mutta kaikki piti selviönä, että tulot jaetaan jollain tavalla tasan kaikkien mukana olleiden opiskelijoiden kesken. Pääosa näytelmän tekemiseen tarvittavasta työstä tehtiin oppitunneilla (musiikki, ilmaisutaito, kuvataide, ATK...), joten näytelmä tuki hyvin varsinaista opetusta.eastwoodi kirjoitti:No huomenna kysyn rehtorilta, että mihin menee ne rahat mitä tulee videon myynnistä ja onko minulla mahdollisuus saada osuus. N.120kpl on tilattu ja jos levyn hinta on 6€, saadaan 720€. Siitä pois kotelot ja levyt ~100€. Eli ihan hyvän potin saavat kasaan. Ajattelin että jos saisin 1/5 siitä mitä saavat voittoa niin olen tyytyväinen tai 1 palkallinen vapaapäivä. Tämä kaikki siinä tapauksessa että rahat menevät opettajien virkistyskassaan.
120 levyn kopioiminen on iso työ, jos se tehdään tavalllisen ATK-luokan koneilla. Minusta tätä pitää ajatella tavallisena työnä, josta maksetaan korvaus käytetyn ajan mukaan eikä bisneksenä, jolloin työstä ei saa kuin vaivan palkaksi.
Sijaisten syrjimistä perustellaan aina "olen minäkin ollut sijainen". Toivottavasti saat työstäsi kohtuullisen korvauksen ilman tappelua.