Videon tekijänoikeus????
-
- Viesti:
Videon tekijänoikeus????
Mitenkä tekijänoikeus videossa?
Itse olen työskennellyt opettajan sijaisena vuoden tämän kevään loppuun, koulun itsenäisyys juhlat tuli kuvattua nauhalle. Nyt ovat saaneet päähänsä myydä tätä videota. Pyysivät että leikkaisin kaikki turhat pätkät pois ja mitä nyt muuten editoida.
Onko minulla oikeus saada korvaus kuvaamastani videosta jos kerta myyvät sitä? Vai meneekö tässä tapauksessa siihen että olen koulussa töissä eli "vapaaehtoistyöhön"?
Tilaisuus oli koulun järjestämä itsenäisyysjuhla johon kaikki kuntalaiset olivat tervetulleita, eli avoin tilaisuus. Oma varsinainen työni juhlissa oli hoitaa videotykin käyttö. Juhlien kuvaaminen oli oma ideani.
Edit.
Lähinnä mietityttää kun videolla esiintyy koululaisia eli mitä laki siihen sanoo? Koulusta on kysytty lupa vanhemmilta lasten kuvien käyttöön/julkaisuun koulun sivuilla.
Mutta juhla oli avoin ja kuka tahansa olisi voinut kuvata juhlan videolleen, muuttaako asiaa jotenkin se että olen koulussa työsuhteessa
Voisiko joku kertoa, miten tässä jutussa tulisi toimia? Minkä suuruista korvausta voisin mainostaa rehtorille kun ilmoitan että haluan tästä korvauksen (jos mahdollsita) videostani? Jostain luin että 5% olisi korvaus.
Itse ajattelin asian näin että vaikka olenkin koulussa töissä niin kuvaamani video ei ole koulun omaisuutta jota he voisivat myydä eteenpäin ilman lupaani.Oikein/väärin?
Itse olen työskennellyt opettajan sijaisena vuoden tämän kevään loppuun, koulun itsenäisyys juhlat tuli kuvattua nauhalle. Nyt ovat saaneet päähänsä myydä tätä videota. Pyysivät että leikkaisin kaikki turhat pätkät pois ja mitä nyt muuten editoida.
Onko minulla oikeus saada korvaus kuvaamastani videosta jos kerta myyvät sitä? Vai meneekö tässä tapauksessa siihen että olen koulussa töissä eli "vapaaehtoistyöhön"?